Tips - Ciklider eller Gurami?

#1 - 26 december 2003 02:01
Hej på Er alla så här mitt i natten [:-29]

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden, efter som det finns två olika platser för ciklider här på Zoopet, så jag provar här [:-34]

Det är så här, att jag ska ev. få ett akvarium till när jag fyller år (står högst upp på önskelistan *hehe*).
Då platsen är begränsad då jag lyckats samla på mig 4 st+ ett mindre till i januari, så blir storleken begränsad till ett 112 liters till, det är det enda jag har plats till i min lilla tvåa [:-28]

Jag har en del levandefödare, då jag uppskattar dessa mycket.

Nu är det dock så här att jag har börjat intressera mig för Ciklider och Guramis, då jag tycker att detta verkar vara mycket intressanta fiskar...

Så nu undrar jag om ni kan ge mig lite tips, så jag kan bestämma mig nångång [;)]

Jag skulle vilja höra lite om era erfarenheter av Ciklider och Guramis av olika sorter... [:-59]
Observera att det helst ska vara relativt "lättskötta" fiskar, och som inte blir för stora, då jag bara kan ha dom i ett 112 liters, och dom får ju givetvis inte vara FÖR revirhävande heller, eftersom ytan är lite begränsad...

Jag vet inte ens om ett 112 liters är stort nog, men NÅGON ciklid eller Gurami skulle man kanske kunna ha där?? [:-80]

Tacksam för svar[:-100]

Mvh. Sara
#2 - 26 december 2003 03:42
Ett par dvärgciklider kan du ha. Apistogramma är trevliga men kan vara lite svårare att ha men inga problem om du håller vattnet rent och sköter vattenbytena. De leker i grottor och det är bra att ha två grottor för varje hona. Delade lerkrukor eller kokosnötter är poppis att använda som grottor. Honorna har små revir under hannens större revir. En hane och två honor borde få plats i ett 112l.

Sen fins det parbildande dvärgciklider som leker öppet som nyckelhålciklid som är jättemysig som en liten nallebjörn [:)] och fjärilciklid som är vackra.
#3 - 26 december 2003 04:11
Har kikat lite på Fjärilscikliden... Vilken vacker fisk!! [^]

Någon som har erfarenhet av den som kan o vill dela med sig? [:-92]

Mvh. Sara
#4 - 26 december 2003 04:47
Hej igen =)

Har funderat runt o runt nu...

O konstaterat att 112-litaren blir ändå upptagen av andra fiskar, då jag måste om-organisera för att få plats med allt... =(

så det blir inga nya fiskar för mig än på ett tag =(

Eftersom jag måste flytta mina yngel-kar för att få plats med det stora, så måste mina guppys flytta in i det... För annars har jag inte plats då ynglekaren kommer att stå där Guppysarna har stått... =( =(

*suck*
Jaja, så kan det bli ibland, så är det när man inte har så mycket plats i lägenheten som man skulle önska... =(
Men tack för tipset iallafall =)

Kram, Sara

Annons