Tips för omstart?!

#1 - 6 april 2008 16:53
Har ett 54L akvarium som jag haft igång sedan nyår ungefär. Har just för tillfället 5 kampfiskar (2st tillfälliga) och någon neontetra som simmar.
Har gjort en del misstag som jag ångrar att jag inte visste innan jag satte igång akvariet, för då hade jag sluppit detta elände.

Så, ist för att bråka med akvariet och fiskarna alltför mycket med en massa preparat och miljoners med vattenbyten varje dag/vecka så tänkte jag starta om det på nytt med allt vad det nu är..

Växter ska införskaffas till akvariet då jag inte har några levande just nu. Hade det förut men de ruttnade och grejjer, så jag slängde dem och efter det har jag inte införskaffat några nya.. Så någon som kan tipsa om några bra, tåliga och inte alltför dyra växter som jag kan ha i mitt kar??

Någon rot har jag inte heller (varför vet jag inte) så det ska jag köpa. Måste man hålla på att fixa och dona med dem innan man kan stoppa ner dem i akvariet eller är det bara att stoppa ner som den är??

Har läst lite om det, men det verkar som att det är lite delade åsikter. När ska man börja med delvattenbyten igen från det att det är nystartat?? Kan ju vara ganska bra att veta :)

Tacksam för alla svar man kan få! :)
#2 - 6 april 2008 17:43
Jag ska försöka hjälp dig lite och svara på dina frågor.
Några vanliga och fina växter:
Cabomba
Valisneria(skruv eller vanlig)
Vattenpest
Svärdlanta
Någon slags hårdbladad växt kanske, de är ganska tåliga. De andra vet jag inte om de är så tåliga men köp en flaska växtnäring eller vad det heter, brukar kosta ca 20:-. Det är som att vattna dem ungefär.. Då ruttnar de nog inte som dina andra växter gjort, inte så snabbt iallafall.

En rot tycker jag absolut att du ska ha, det blir liksom lite mer naturligt då.
Om du köper en rot i en zoobutik (det är säkrast) så ska den inte behöva kokas eller liknade utan det är bara att stoppa ner den i akvariumet.

Den sista frågan du ställde vet jag inte så mycket om men så här gjorde jag med mitt akvarium och nu har det varit igång utan att någon fisk har dött av dåligt vatten eller liknande: (det är 61L)
Jag fyllde akvariumet och stoppade ner alla stenar rötter m.m.
Tre dagar senare köpte jag två slöjstjärtar.
Någon vecka senare köpte jag några guppy, en till slöjstjärt och två tetror.
Sedan bytte jag väl vatten ca 2 veckor senare.

Själv tycker jag inte att man måste vara jättenoga, men det är ju klart att man ska göra det så att fiskarna mår bra och mina fiskar mår ju bra ;)

Nu har jag en fråga till dig:
Ska du ta bort fiskarna du har i karet nu och köpa nya?
Isåfall, vilka fiskar har du tänkt att skaffa?

Hoppas att du fick svar på dina frågor
#3 - 6 april 2008 17:45
du ska kanske först se över lysröret och kanske byta det, kan tipsa om aquarelle som är ett av de bästa! vallisneria, olika cryptocoryne, anibias, javaormbunke är ex. på ganska lätta växter! du kan behöva tillsätta näring 1g/veckan då förslagsvis tropica och byta ca:20-30% vatten varje vecka innan du tillsätter näringen! Ska du ha rötter i karet så räcker det om du sköljer av dem i hett vatten! Viktigt är också att du har ett tillräckligt stort filter, i mitt 54L har jag satt en filtermatta som är 5,5x5,5x13cm = 3,9 deciliter och då har man goda förutsättningar att lyckas med sitt akvarie:)
#4 - 6 april 2008 17:54
Om du inte vill ha tefärgat vatten, så koka din nya rot några omgångar.. :) En del tycker ju om tefärgat vatten, andra inte.
#5 - 6 april 2008 18:08
åheim skrev:
du ska kanske först se över lysröret och kanske byta det, kan tipsa om aquarelle som är ett av de bästa! vallisneria, olika cryptocoryne, anibias, javaormbunke är ex. på ganska lätta växter! du kan behöva tillsätta näring 1g/veckan då förslagsvis tropica och byta ca:20-30% vatten varje vecka innan du tillsätter näringen! Ska du ha rötter i karet så räcker det om du sköljer av dem i hett vatten! Viktigt är också att du har ett tillräckligt stort filter, i mitt 54L har jag satt en filtermatta som är 5,5x5,5x13cm = 3,9 deciliter och då har man goda förutsättningar att lyckas med sitt akvarie:)

Vad är det för filter? (har också 54 l och funderar på att byta filter)
#6 - 6 april 2008 18:15
Ojj, tack för alla svar! :D

Fiskarna har jag väl tänkt att behålla sålänge som de lever. Skickar ev. över dem till min mamma sen när hon köper ett större akvarium (händer nog inte än på någon/några månader).. Kanske blir någon guppy och/eller black molly när jag inte har kampfiskarna.. Har inte bestämt än hur jag ska göra=)

Växterna som jag hade innan som inte mådde så bra hade jag i mitt gamla akvarium på 25L. Men de verkade inte så tåliga, sen att min mal som jag hade då tyckte de var goda att äta på gjorde ju inte saken bättre.. Kanske funkar bättre i detta kar, men jag vill helst ha tåliga växter som klarar av någon ev. mal i framtiden=)

Njaaa, tefärgat vatten vill jag nog inte ha. Ser finare ut så som det är nu :P
#7 - 6 april 2008 21:07
Lilibet skrev:
Vad är det för filter? (har också 54 l och funderar på att byta filter)
Jag har använt pumphuvudet från ett aquael fan 1+ och skippat behållaren! jag köpte juwels mellangrova jumbomatta och skar till, annars har oftast butiken egen filtermatta de kan skära till i de mått du vill ha!

Annons