Tips-lätt sätt att få ut det vita i kokosnöten

#1 - 3 januari 2010 14:49
Frys nöten innan ni delar den.

1. Frys nöten (nöten låg i garaget -18 gr)
2. Dela den
3. Banka/slå ihop delarna så trillar det vita ut, färdigt.

(Min man kom på detta pga att jag bad han dela en för mig.)
#2 - 3 januari 2010 14:55
Ska jag komma ihåg på tisdag när jag åker till Thailand och blir sugen på cocos...eller...-18 grader...hmmm:D
Kanske tar med mig tomma skal hem istället:).
#3 - 3 januari 2010 15:05
Har ni kokosnöten i akvariet eller? :confused:
#4 - 3 januari 2010 15:09
Ja, mycket diskretare än tex en ful lerkruka;)...
#5 - 3 januari 2010 15:13
ansjo skrev:
Ja, mycket diskretare än tex en ful lerkruka;)...

De var en bra grej. Har retat mej lite på alla krukor som ser mest ut som sopor.
(Hoppas jag inte sårade någon nu.)
#6 - 3 januari 2010 15:18
Jag har försökt att gömma mina bland rötterna, blir rätt bra. De blir inte iögonfallande som lerkrukor blir.
#7 - 3 januari 2010 15:23
PiaJo skrev:
Jag har försökt att gömma mina bland rötterna, blir rätt bra. De blir inte iögonfallande som lerkrukor blir.

Är de bara att ta ut de vita ur nöten inte göra något annat?
#8 - 3 januari 2010 15:26
Jag brukar koka dem i ca 20 min för att få bort ev. rester av det vita och ev bakterier.
#9 - 3 januari 2010 15:30
Då skall jag inhandla en nöt snarast.
#10 - 3 januari 2010 15:59
Nice, var och handlade 2 kokosnötter idag ;D hur bar ni er åt för att dela nöten? Sågade ni den eller delade ni den med en riktigt stor och vass kniv?
#11 - 3 januari 2010 16:05
Vi eller rättare sagt min man [:o]:) delade den med en såg.
#12 - 3 januari 2010 16:31
PiaJo skrev:
Vi eller rättare sagt min man [:o]:) delade den med en såg.

Ah :D får se ifall jag kan fixa det imorgon, tack för tipset igen ^^
#13 - 3 januari 2010 20:34
Hallåååå vad gör ni människor, det vita ska man ÄTA! Jösses ni slösar på goodis *ler*
Såga isär halvorna och sen lägger man de i blöt i en timme. Däremot kär man med en kniv i det vita och mumsar i sig allt :) När båda halvorna är tomma kokar man de tills vattnet inte längre är brunt.
En av mina kakaduor har lagt ägg (igen) i en cocosnöt och den cocosnöten ligger uppochner.
#14 - 3 januari 2010 20:36
Nubi skrev:
Hallåååå vad gör ni människor, det vita ska man ÄTA! Jösses ni slösar på goodis *ler*

Såga isär halvorna och sen lägger man de i blöt i en timme. Däremot kär man med en kniv i det vita och mumsar i sig allt :) När båda halvorna är tomma kokar man de tills vattnet inte längre är brunt.

En av mina kakaduor har lagt ägg (igen) i en cocosnöt och den cocosnöten ligger uppochner.

Äta, usch, fåglarna får det:p
#15 - 3 januari 2010 20:50
Det som är gudlomligt gott! åååh, nu vart jag sugen på det
#16 - 3 januari 2010 21:23
Hur stora nötter kör ni med? Kan ni bifoga en bild? vore väldigt snällt;)
#17 - 4 januari 2010 11:19
Köper de som finns på Ica Konsum eller willys. De gröna trpiska cocsnötterna man hittar utomlands (sånna som säljs vid stränder) De flyter så de är inga bra att dumpa ner i karet ;)
#18 - 4 januari 2010 12:09
Hammare använder jag alltid för att knacka på nöten, håller den i handen och slår, ser mycket naturligare ut än en rak kapning med såg=) För att få ut det vita använder jag en vanlig kökskniv och skär "strimlor" ungefär 1,5cm breda, de går att bända ut väldigt lätt faktiskt. En nöt tar inte mer än 4-5 minuter att göra med denna metoden.
#19 - 4 januari 2010 12:12
Fick ett tips av Ansjo att ta en polgrip för att göra öppningen, blev mycket bra, tack Ansjo!
#20 - 4 januari 2010 12:14
Bara en liten inflikning. Såg på Vad blir det för mat med Per Moberg för någon dag sen, han skulle laga något med kokos i.
Han tog helt enkelt en vanlig förskärare modell större och högg i kokosnöten en gång där den låg på skärbrädan, perfekt delning direkt med fin jämn kant.

Så om ni inte vet hur ni ska öppna den, gör som Moberg, anfall med största kniven ni hittar :D
#21 - 4 januari 2010 12:15
Det finns många sätt att öppna en kokosnöt och morsan som är uppvuxen i Brasilien med en manchetta i handen. Hon kan öppnar cocosnöten med en mancheta. Ena handen håller hon i cocosnöten och med den andra en manchetas.

Här hemma har vi inte en sådan kniv, däremot har vi en mortel som väger ton och grejen man mosar örterna med väger kanske ett halvt kilo, men den tog hon sönder cocosnöten med :O

Skulle aldrig rekomendera det till någon som inte är van vid att hantera en manchetas ;)
#22 - 4 januari 2010 12:22
Nubi skrev:
Det finns många sätt att öppna en kokosnöt och morsan som är uppvuxen i Brasilien med en manchetta i handen. Hon kan öppnar cocosnöten med en mancheta. Ena handen håller hon i cocosnöten och med den andra en manchetas.

Här hemma har vi inte en sådan kniv, däremot har vi en mortel som väger ton och grejen man mosar örterna med väger kanske ett halvt kilo, men den tog hon sönder cocosnöten med :O

Skulle aldrig rekomendera det till någon som inte är van vid att hantera en manchetas ;)

Hon verkar ju nästan häftigare än Per Moberg alltså :D

själv funderar jag på hur man kan göra om man vill ha en hel kokosnöt med bara ett litet hål där fiskarna kan simma in, tror det hade kunnat bli häftigt om man på något vis fäster den vid en rot eller liknande.
#23 - 4 januari 2010 12:25
Ja min morsa ÄR cool! :)
om du har tillgång till borrmaskin kan du lätt göra ett stort hål o cocosnöten :) lägga den i blöt, och sen pilla bort all det vita med en skruvmejsel.
#24 - 4 januari 2010 12:30
Nubi skrev:
Ja min morsa ÄR cool! :)

om du har tillgång till borrmaskin kan du lätt göra ett stort hål o cocosnöten :) lägga den i blöt, och sen pilla bort all det vita med en skruvmejsel.

borde det inte vara lättare att bara koka den ordentligt i två omgångar? det borde ju få all kokos att smälta :)
#25 - 4 januari 2010 12:32
Jag har Aldrig kokat sönder cocosnötens innehåll. jag brukar göra cocosgodis och då måste jag koka "köttet" i 5 min och sen mixa i mixern för att få det till en smet.
Om någon testar berätta hur det gick! Känns som matlagnings tråd ;)
#26 - 4 januari 2010 12:58
Nu är läge att lyssna på Pomel Ramel.
" target="_blank">

Far, jag kan inte få upp min kokosnöt.
#27 - 4 januari 2010 13:07
Nubi skrev:
Jag har Aldrig kokat sönder cocosnötens innehåll. jag brukar göra cocosgodis och då måste jag koka "köttet" i 5 min och sen mixa i mixern för att få det till en smet.

Jag är allergisk mot kokos så jag har tyvärr inte mycket nytta av köttet eller någon annan del förutom då skalet :D

Har dock kokosnötter endast som nödlösning nu om mina dvärgciklider vägrar använda de fina stengrottorna jag slitit som ett djur med.

Anar ni hur svårt det är att hitta relativt små och platta stenar i naturen när man faktiskt letar efter dem?

Rotade igenom mer än 30 meter stenröse ner i skåne under julen, 10 grader minus och stenar som var totalt fastfrusna :P
#28 - 4 januari 2010 13:08
Marnat skrev:
Jag är allergisk mot kokos så jag har tyvärr inte mycket nytta av köttet eller någon annan del förutom då skalet :D

Har dock kokosnötter endast som nödlösning nu om mina dvärgciklider vägrar använda de fina stengrottorna jag slitit som ett djur med.

Anar ni hur svårt det är att hitta relativt små och platta stenar i naturen när man faktiskt letar efter dem?

Rotade igenom mer än 30 meter stenröse ner i skåne under julen, 10 grader minus och stenar som var totalt fastfrusna :P

vad gör man inte för sina älskade fiskar ;)
#29 - 4 januari 2010 13:10
Nubi skrev:
vad gör man inte för sina älskade fiskar ;)

jag har ju inte ens köpt dem än [:o][:o]
#30 - 4 januari 2010 13:18
Aahahahaha!! exakt!
#31 - 4 januari 2010 16:50
Nubi skrev:

Precis som frugan gör, så det är bäst att hålla sig i skinnet:p...
#32 - 4 januari 2010 17:05
ansjo skrev:
Precis som frugan gör, så det är bäst att hålla sig i skinnet:p...

visst är det coolt att titta på :D
#33 - 4 januari 2010 21:24
Nubi skrev:
Köper de som finns på Ica Konsum eller willys. De gröna trpiska cocsnötterna man hittar utomlands (sånna som säljs vid stränder) De flyter så de är inga bra att dumpa ner i karet ;)

Det är inte olika sorters nötter. När man slitit av de gröna fibriga lagret så ser nöten ut som här hemma. :)
#34 - 7 januari 2010 19:52
hörrö Pia tömde ni nöten på vätskan innan eller frös ni hela skiten?
#35 - 7 januari 2010 19:55
Jag var inte med men jag tror inte att han tömde ut vätskan tror inte det fanns nån det var nog bara is, nöten hade legat ute i minusgrader flera dagar.
#36 - 7 januari 2010 20:00
Peter1904 skrev:
Det är inte olika sorters nötter. När man slitit av de gröna fibriga lagret så ser nöten ut som här hemma. :)

Yes mkt riktigt :)
Den delen av nöten, yttersta skalet, flyter :)
#37 - 7 januari 2010 20:00
PiaJo skrev:
Jag var inte med men jag tror inte att han tömde ut vätskan tror inte det fanns nån det var nog bara is, nöten hade legat ute i minusgrader flera dagar.

ooooo vad gött!! :) Cocosvatten, mumma :D
#38 - 7 januari 2010 20:02
PiaJo skrev:

a då kommer man ju få såga sig igenom massiv is också.

Jag tror jag tar och gör ett högst vetenskapligt experiment. Jag har nämligen två nötter så jag tömmer den ena och behåller den andra full.
Återkommer med resultat:D
#39 - 7 januari 2010 20:06
Nubi skrev:
ooooo vad gött!! :) Cocosvatten, mumma :D

Nä fy....:d;)
#40 - 7 januari 2010 22:47
Så här gör jag då få gångerna jag gett mig på kokosnötter:
1. Dela s***en på mitten. Vid behov, använd onödigt mycket våld.
2. Tag en sked.
3. Ät.
4. Upprepa steg 2-4 om nödvändigt.

*...nom nom nom nom...* :D
#41 - 8 januari 2010 08:32
Så här gör jag då få gångerna jag gett mig på kokosnötter:

1. Dela s***en på mitten. Vid behov, använd onödigt mycket våld.

2. Tag en sked.

3. Ät.

4. Upprepa steg 2-4 om nödvändigt.

*...nom nom nom nom...* :D

@ CyberLizard: Så ska man göra, inget ska gå till spillo ;)
#42 - 8 januari 2010 15:16
okej pia det funkade inte alls att banka ur det vita. :(

så nu testar jag att koka en bra stund o se om det blir lättare då.

nån som har nått annat förslag?
#43 - 8 januari 2010 15:51
hannesc skrev:
okej pia det funkade inte alls att banka ur det vita. :(

så nu testar jag att koka en bra stund o se om det blir lättare då.

nån som har nått annat förslag?

Ok, var den fryst ordentligt då? Jag/min man funkade det för, ledsen om det inte funkade för dig. [:o]
#44 - 8 januari 2010 16:47
PiaJo skrev:
Ok, var den fryst ordentligt då? Jag/min man funkade det för, ledsen om det inte funkade för dig. [:o]

a det löste sig efter kokning i ca 20 min. kapade lätt bort all "kött"

sen gjorde jag grottor med pollygrip för naturligt utseende.

så nu ligger de i karet.

bilder kommer så småningom i min projekttråd. :)
#45 - 9 januari 2010 13:34
Jag slängde in mina kokosnötter i ugnen på en massa värme.
Efter ett bra tag började det lukta bränt och då var det klart. (Precis som man gör när man lagarmat)

Sen föll bara köttet ut och jag hade ett fint skal kvar.
#46 - 10 januari 2010 11:43
Nubi skrev:

Låter spännande!!
Tar du kokosnöten då och delar den kokar hela nöten med kött och skal och sen gröper ut köttet eller tar du ut köttet först?
#47 - 10 januari 2010 11:45
Kan jag ta min nöt och dela den sen koka den sen gröpa ut den för att sen koka den igen??
Jag vill ha köttet ätbart men ska använda skalet i akvariet så hur är det bästa sättet?
#48 - 10 januari 2010 13:52
Speedo skrev:
Kan jag ta min nöt och dela den sen koka den sen gröpa ut den för att sen koka den igen??

Jag vill ha köttet ätbart men ska använda skalet i akvariet så hur är det bästa sättet?

det är så jag har gjort. kokade först i 20-30 min, bort med kött, koka igen i 5 min typ o sen ner i karet. funkade bra.
#49 - 10 januari 2010 14:34
hannesc skrev:
det är så jag har gjort. kokade först i 20-30 min, bort med kött, koka igen i 5 min typ o sen ner i karet. funkade bra.

Oki doki!!
Då blir det nog lite ny inredning i morgon da!!:D
#50 - 11 januari 2010 14:59
Speedo skrev:
Oki doki!!

Då blir det nog lite ny inredning i morgon da!!:D

Nu har jag nöten hemma och ska börja!!

Jag kommer dokumentera allt så mina bilder kommer vara på min zon:d

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2473059
#51 - 11 januari 2010 16:17
Var det när vattnet inte var brunt man skulle ta ut dom??
#52 - 11 januari 2010 17:58
Speedo skrev:
Var det när vattnet inte var brunt man skulle ta ut dom??

Det blir nog bra, jag kokar bara mina en liten stund.
#53 - 11 januari 2010 18:11
PiaJo skrev:
Det blir nog bra, jag kokar bara mina en liten stund.

Okej, för jag har kokat mina i en timme nu och bytt vatten 3 gånger men det är fortf. brunt!??[:-13]:confused:

Men tror ni att jag kan lägga i dom utan att fiskarna tar skada av dom(Att det fortf. finns bakterier och liknande?)
#54 - 11 januari 2010 18:14
Du kan lägga i dem utan problem. Det lilla bruna som färgar av sig i vattnet kommer att minska iom vattenbytena.
#55 - 11 januari 2010 18:17
PiaJo skrev:
Du kan lägga i dem utan problem. Det lilla bruna som färgar av sig i vattnet kommer att minska iom vattenbytena.

Okej, för när det börjar koka är det blir brunt!!:p

Men jag tar dom och lägger i dom nu!!

Annons