Tips o råd

#1 - 6 januari 2011 15:46
God kväll akvarister!

Jag har fått lust att trots många år med saltvatten pröva på sötvatten..saltvatten har jag sysslat med i 20 år, samt skrivit artiklar i ämnet, och var delansvarig för en webbsida. Just nu har jag inget akvarium, men vill inte minst av ekonomiska skäl starta upp ngt mindre o enklare projekt än ett saltvattensakvarium.
Egentligen har jag alltid tyckt att det finns fler snygga sötvattensakvarium än salt...dvs misslyckas men med salt blir det något av de fulaste som finns samt mkt svårt att vända. Ett misslyckat sötvattensalvarium känns enklare att vända till ngt bra igen. Dvs det är inte så stort spann mellan det mest lyckade o misslyckade inom sötvatten,samt situationen är enklare att styra..eller?

Jag är helt novis på sötvatten, så ge mig gärna tips.
Jag planerar köpa ett juwel... Bra?...storlek runt 160-200 l...sällskapsakvarium....prio 1 är att det skall bli vackert med mkt växter, etc....så kanske inte direkt ett ciklidkar....
Tips på bra litteratur?

Mvh
Jonas
#2 - 6 januari 2011 15:56
Trevligt, välkommen hit:)!
Lite annorlunda med någon som gör som du, de flesta brukar gå det andra hållet när de haft sötvatten och vill testa något nytt och utmanande:p!
Du om någon kan ju grunderna, trots att det är en del tvärtom-tänk med sötvatten, och speciellt om du vill ha fina växter med nitrat osv...

Juwel gör bra kar till ett vettigt pris, och en av de vanligaste storlekarna är deras Rio 240. Detta går att hitta till bra pris begagnade, om du inte vill köpa nytt. Vad du bör se upp med är deras T8 lysramper som varit lite si och så med kvalitén och hållbarheten de senaste åren. Numera är det T5 som gäller, men där finns tyvärr inte så många tillverkare på rör än så länge, eftersom de har en egen längd på dessa.
Det sitter ett innerfilter i deras kar original, som är ett av de bättre på marknaden, annars är det ytterfilter som gäller:).

Kolla vad du hittar och fråga på, det finns många vänliga själar som gärna svarar på dina frågor, snart kan det bli du som svarar på våra;).
#3 - 6 januari 2011 17:16
En grej som är viktig är just filtret. När jag startade upp ett sötkar efter jag började med salt tänkte jag inte alls på att jag behövde ett filter. I saltet har man ju "bara" stenen och cirkulation.

Personligen gillar jag inte juwel, även om de kan vara fina. Tycker de har rangliga bänkar och filterhörnan tar massa plats - slutar med att man står där med en filékniv och skär bort den. Jag skulle köpt ett akvarium Basic (heter så hos imazo) med svart silikon och sedan köpa till ett ytterfilter, armatur osv. Basic finns från 50-720 liter tror jag. Köp gärna metallhalogen om du ska ha mycket växter :D du kanske tom har en armatur över?
#4 - 6 januari 2011 22:10
Tack både Anders o Dahlberg för era svar:)
Då är jag nog lite stärkt i iden att köra på Juwel. Just deras innerbiofilter var något jag fastnade för (men jag skall begrunda det du skriver där också Dahlberg;)...).
Ja..precis, i saltvärlden ligger ju hela filterkapaciteten i stenen och en hel del i sanden. I ett sött så förmodar jag att en del nedbrytning sker i sanden där också...??...men jom jag förstår er rätt så räcker inte detta till utan det krävs (alltid..??) ett biofilter upptill....som så att säga får ersätta det jobb som den levande stenen gör i saltkaret...
Är det bara en estetisk fråga om man skall ha ytter eller innerfilter??...tycker det skulle vara skönt o slippa externa filter då jag liksom tröttnat lite på alla slangar, returer, etc som saltet alltid medför.
MHI..intressant!....vilket kelvintal bör man ha då?

Ja...det blir nog ett sådant, RIO...dock kanske storleken mindre...vi får se....
skall bli otroligt kul...jag kan ju ingenting om detta...det är mkt av sporren...att lära sig ngt nytt

brukar man köra med bakteriekulturer under uppstarten?
behövs ngr salttillsatser till vattnet...tex om man har väldigt mjukt vatten?..eller om man har hårt vatten, är det bättre att köra via en osmos då?..o används osmos överhuvudtaget mkt inom sött??

sådana där vattenberedningspreparat som jag minns fanns när jag var liten, som skulle binda klor o annat farligt...används sådant?...fanns det nåt som hette aquasafe??...ja ni ser...grumligt minne;)...

Tack hittills...ser fram emot er hjälp:)

Mvh
JOnas
#5 - 6 januari 2011 22:25
Här är en filmsnutt mitt kar. Juwel Rio svart 240 liter... om det kan vara av intresse =) Man ser inte så mycket av bänken, men du ser pumpen på höger sida. Mindre än 240 l tycker jag inte att du ska ha, men det är bara min åsikt.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2838955.
#6 - 7 januari 2011 00:49
Finns många fördelar med ytterfilter, du kan läsa mer här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75
Jag gillar att man får mer utrymme i karet och filtret är i det närmaste underhållsfritt. Försiktig rengöring 1-3 gånger/år :)

Personligen gillar jag lampor som ligger på ca 10000K, men det är bara för att jag inte gillar gula lampor. Kelvintalet är inte det viktigaste, huvudsaken att du får ett ljus du gillar.

Ang bakteriekultur osv osv är det väldigt olika hur man gör. Jag brukar fylla vatten, klämma i filterklägg från ett inkört filter i några omgångar, släppa i ett litet antal fiskar beroende på akvariestorlek och sedan efter nån vecka och sen köpa mer fisk.

Du kan använda osmos om du är osäker på vattnet, men vattnet blir ju rätt mjukt så du måste nog buffra det en aning beroende på vilka fiskar du ska ha. jag använder osmos till saltet, men inte till de övriga.

Mer info finns här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=70
Finns hur mycket som helst att läsa i arkivet om du har en kväll över :)

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=6
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=7
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=8
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=11
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=12

Go for it ;)
#7 - 7 januari 2011 07:09
Tack ånyo för svaren:)... tror vi har hyffsat vatten, rätt mjukt. Provar utan osmos. mHi är intressant men jag inleder nog med rör ändå. Vilka typer av lysrör rekommenderar ni isåfall? Kelvintal? Är det som med korallernas zooxan
theller att det finns en våglängd som är mer effektiv?...antar att klorofyllet i växterna föredrar en viss förgtemperatur så att säga...o sen är det förstås som Dahlberg skriver en estetisk fråga dessutom:)
intressant med verkligen riktiga biofilter...
Bör man ha kol också?
Fosfatfilter?...vanligt inom sött?
Hur många kör med koldioxid?...o isåfall...är det ph styrt?

Tack än en gång för er hjälpsamhet:)

Jonas
Bilagor:
#8 - 7 januari 2011 07:31
Ett rör med Kelvintal runt 10000 brukar vara det som de flesta föredrar, och även växterna i karet. Kan du få tag i Philips Aquarelle är det bra, annars ligger Sylvania Aquastar i det härandet med.
Kol ska du inte ha, det kan vara bra att använda efter tex en medicinering men annars kan det istället stjälpa karet efter en tid. Det är som du skriver en hel del "goda" bakterier i sanden med, så även om du har ett väl inkört kar och rengör filtret ordentligt finns det enhel del gottis kvar i karet.
Fosfatfilter är inget som jag är bekant med, och då jag haft sötvattenskar ett tag nu så borde man stött på det någon gång isf:p...
Koldioxid är inget som du behöver köra med, inte nu i början iaf. Som jag skrev innan är du ingen duvunge när det gäller akvarium, men eftersom tekniken och kemin är lite annorlunda mellan söt och saltvatten är det nog lugnast att det det lite isigt i början:). Sedan kan man börja fundera vidare i de banorna, men då är det lite mer ljus än originalet i en Juwelramp som bör fixas, sedan om man kör ett trycksatt system med co2-tub och controller eller om man börjar med mäskmetoden är lite hur stor plånbok samt hur mycket jobb man vill lägga ner.
När jag körde co2 sist körde jag med pH-controller, och det är verkligen inget jag ångrar;)...
#9 - 7 januari 2011 08:06
Här har du en tråd om lysrör till Juwel:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978&highlight=lysr%F6r+juwel

Fosfat står står istället och bombar i karet när man göder, fosfatfilter låter kontraproduktivt. :p
#10 - 7 januari 2011 14:19
Tack Anders för initierade svar:)!
#11 - 7 januari 2011 14:21
Här har du en tråd om lysrör till Juwel:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978&highlight=lysr%F6r+juwel

Fosfat står står istället och bombar i karet när man göder, fosfatfilter låter kontraproduktivt. :p

Oki:)..skall kolla länkarna:)
#12 - 8 januari 2011 18:09
Har funderat klart o tagit era råd i beaktande, och idag precis beställt:

1) Akvastabil decor, 240 l...just detta pgr av det trevliga djupet på 50 cm samt en snygg möbel och inget innerfilter(vill ha ytterfilter)

2)Eheim ytterfilter professional 3 2073 (klarar upp till 350l...lägger mig medvetet i överkant såklart)...

Leverans nån gång nästa vecka

Bottenlaget: råd o tips gärna!:) I eheims egna nybörjarguide står det nåt om gravelfertiliser i de lägre skiktet o sen 5-6 cm 2mm sand på det....vad anser ni?
#13 - 9 januari 2011 09:22
Att du bör tänka ett par gånger extra innan du lägger gödning i sanden. Har du väl lagt dit den så ligger den där, och skulle det inte funka så får man problem.
Visst finns det en del som kör gödning i sanden, men om det nu skulle vara så bra borde ju alla ha det i sina akvarium;)? Jag skulle personligen hoppa över det, och istället använda en vanlig gödning och där är PMDD nog det bästa du kan köpa för pengarna. Att det även är billigt är en annan fördel:).
#14 - 9 januari 2011 11:07
ansjo skrev:
Att du bör tänka ett par gånger extra innan du lägger gödning i sanden. Har du väl lagt dit den så ligger den där, och skulle det inte funka så får man problem.

Visst finns det en del som kör gödning i sanden, men om det nu skulle vara så bra borde ju alla ha det i sina akvarium;)? Jag skulle personligen hoppa över det, och istället använda en vanlig gödning och där är PMDD nog det bästa du kan köpa för pengarna. Att det även är billigt är en annan fördel:).

vad är pmdd?
#15 - 9 januari 2011 11:11
PMDD är en gödning som man köper hem torrt och sedan blandar ut själv med vatten, och blir många gånger billigare än ett köpt känt märke plus att PMDD innehåller allt vad du behöver. Tyvärr är detta inte fallet med alla "köpta" märken...
http://www.haack.se/pmdd/
#16 - 9 januari 2011 11:21
Hej igen

Jag har reflekterat en del kring skillnaderna mellan sött o salt, och jag tror faktiskt att saltakvaristerna har en del att lära av sötvattattenstänkandet. Bemöt gärna det jag skriver.

När det gäller näringsläran så brottas ju saltet med att vi vill pressa ner nivåerna till så låga halter att "ful"alger inte växer. Det fiffiga med detta är att korallerna växer dock, dvs dom har ett lägre näringskrav än algerna. MEN marginalerna är små och trenden idag har varit att överdriva näringsfattigheten, vilket i sin tur fött fram enligt mitt tycke överdrivan metoder där man med kolkällor etc pressar ner näringsvärden FÖR mkt,o därmed tar livet av korallerna o en del annat. Problemet är ju att vi har inte växterna där som energupptagare.
I sötvatten kanske jag får jämföra växterna med koraller, där växter har ett högre näringsbehov än koraller. Detta, samt det faktum att vi kan reglera växtmängden på ett enklare sätt än korallmängden, samt att växter tar upp näringsämnen bättre eller snabbare än en korall...gör att vi inom sötvatten vill hålla högre halter av N o P i karet. Men jag antar att även där så finns det en övre gräns när algerna kan ta över trots snabbväxande växter..?
(Var ligger idelavärdena för fosfat o nitrat i ett sötvattensakvarium med rätt mkt växter?)

Sen beträffande filtrering...där tror jag saltvattensakvaristiken skulle vinna på att exteriörisera filtreringen till biologiska ytterfilter, som vid sött. Sårbarheten med salt är att hela filtreringen ligger i inredningen, dvs sand o sten. Således kan man inte påverka den ett dugg, ej göra rent om det skulle faliera etc. Det blir alltid en omstart o inköp av ny sten vid krasch...som alltså skall jämföras med att rengöra ett ytterfilter!....dessutom är den levande stenen inte superb som man kanske trodde...jämfört med sand, o olika filtermaterial, är trots allt arean på en sten avsevärt mindre..och givetvis begränsad porositet. Detta ser vi ju också...hur mkt levande sten du än har så kan du få nitratproblem. Jag tror faktiskt man hade kunnat slopa till o med proteinskummaren om man hade ett rejält välfungerande ytterfilter...kanske med lite fast kolkälla i nån av filterkamrarna.

Men åter till sött...intressant..helt klart har den hobbyn kommit längre än salt...saltsidan har nog en del att lära..den är trots allt mkt yngre o har mindre erfarenhet, samt är under stundom behäftad med en del fördomar om hur saker o ting bara måste va. Jag postade detta i en egen tråd om ngn vill spinna vidare. Här återgår jag till mina nybörjarfrågor nu:)

/Jonas
#17 - 9 januari 2011 11:30
ansjo skrev:
PMDD är en gödning som man köper hem torrt och sedan blandar ut själv med vatten, och blir många gånger billigare än ett köpt känt märke plus att PMDD innehåller allt vad du behöver. Tyvärr är detta inte fallet med alla "köpta" märken...

http://www.haack.se/pmdd/

Ok...är det oorganiska näringsämnen i saltform?...dvs nitrat o fosfat?...

förresten...vilka värden på just nitrat o fosfat skall man ligga på i ett sötvattensakvarium hyffsat med växter?
#18 - 9 januari 2011 11:41
Så är det inom sötvattenshobbyn med, det finna många "så har man alltid gjort" osv. Jag kan bara se på mig själv, jag har haft akvarium sedan jag tror det var 1978 och på den tiden har det hänt en hel del.
Samtidigt tror jag att internet och informationen som numera är snabb har gjort mycket för hobbyn. Förr fick man förlita sig till böcker och info från andra via muntliga redogörelser, och tittar man i en bok som har några år på nacken förstår man att hobbyn har utvecklats och nya rön framkommit.
Nu är inte detta bara av godo, jag vet när man var runt 14-15 år så var man på akvarieklubbens möten och man träffade andra likasinnade, och så är det tyvärr inte längre. Det handlas mer teknik via nätet som gör att de lokala affärerna faller tillbaka, och där är nog en trend som kommer att stanna så länge prisbilden är som den är samt att det är lättare att få tag på vissa saker därigenom.
Vad jag tycker är lite negativt med många av affärerna, är att de är lite kvar i det gamla tänket och hakar inte på nya trender som kommer. Visst, de kan inte följa med allt då det mycket är en prisfråga, men tex Nanotrenden som jag tror är på stark frammarsch är inte många som följer.
Själv har jag alltid sett saltakvarister som de som är ofta duktiga på vattenkemi, och det är där den stora skillnaden mellan dessa båda sätt att hålla akvarium är.
En som jag personligen tycker är väldigt duktig inom vattenkemi är Lasse Forsberg, och han har lite sötvattenstänk inom saltvattenskar, sedan har jag förstått att alla inte håller med honom. Men när vi har diskuterat vatten osv, så ger det mig mycket och skulle jag startat ett saltvattenskar vet jag hur jag hade kört detta:).

I ett sötvattenskar är det nästan tvärtom som med salt och alger, alger i ett sötkar tar lätt över om näringsnivåerna är låga, de klarar detta och då är det gödning och snabbväxare som gör att man konkurrerar ut algerna till slut.
Vad bra nivåer på de olika gödningsämnena är får någon annan svara på, jag kör mer på magkänsla och hur karet ser ut, några vattenprover gör jag nästan aldrig;).
#19 - 9 januari 2011 11:45
Klokt inlägg Anders:)
#20 - 9 januari 2011 15:19
Får jag fråga också:
vilka värden bör man ligga på i dKH?...är det dKH man är intresserad av i sötvatten...

pH..det styrs ju av KH:t och Koldioxid...om vi nu antar att jag inte kör med CO2 tillsatser, utan så enkelt som möjligt...då är det ju KH som styr ensamt...så vilket PH bör jag ligga på..eller rättare sagt, vilket pH blir det om jag ligger på det KH ni rekommenderar?

Hur gör ni enklast för att tex höja KH?

/Jonas
#21 - 9 januari 2011 15:23
En stor skillnad mellan salt och söt är att ett saltkar KAN du inte få att fungera och må bra utan lite pyssel kärlek omvårdnad och vattentestande osv.
Ett sötkar kan du fylla med växter inredning och fisk, sen byter du lite vatten varje vecka och ser på när det mesta trivs.
Givetvis KAN det gå knackigt men lite uppmärksamhet är all kunskap du ofta behöver.

Vattenbyten i sig är ju en annan stor skillnad kom jag just på, 20-30% vb veckovis bör man göra.
#22 - 9 januari 2011 15:26
Jonasroman skrev:
Får jag fråga också:

vilka värden bör man ligga på i dKH?...är det dKH man är intresserad av i sötvatten...

pH..det styrs ju av KH:t och Koldioxid...om vi nu antar att jag inte kör med CO2 tillsatser, utan så enkelt som möjligt...då är det ju KH som styr ensamt...så vilket PH bör jag ligga på..eller rättare sagt, vilket pH blir det om jag ligger på det KH ni rekommenderar?

Hur gör ni enklast för att tex höja KH?

/Jonas

Det enkla svaret är att du inte behöver bry dig om de värdena, de flesta fiskar och växter man har bryr sig liksom inte.

Undantag finns givetvis men i de allra flesta fall är det bara överkurs.

Du har ett ph i din kran och sedan håller det sig där, med avvikelser beroende på vad du stoppar i karet för inredning. Rötter t.ex. vill de flesta ha och de brukar sänka ph't något men det blir troligtvis fortfarande inom gränserna för de flesta fiskars välmående.
#23 - 9 januari 2011 15:38
Tack Danne för svar. Det låter hoppfullt..och bra:)...ja..så om man nu inte mixtrar med koldioxid, så blir det alltså som det blir, eftersom man inte pysslar med ngr andra tillsatser.

men låt mig ändå undra: Säg att vi trots allt att vi har ett för lågt ph i karet...det kan ju bero på kanske för mkt fisk..mjukt vatten..etc....o jag vill ha upp det lite...då måste jag ju höja KH:t...hur man gör det i salt vet jag..men nur höjer ni sötvattensakvarister erat KH?...kalkgrus i filtret??..

Tack för alla vänliga själar som vill hjälpa till med alla mina frågor...det kommer fler...;)
#24 - 9 januari 2011 15:42
Det vanligaste är nog Bikarbonat om jag inte är helt ute och cyklar.. :)
Jag har aldrig haft behov av det själv att höja ph't men jag är tämligen säker på att det är så.
#25 - 9 januari 2011 15:44
danne0301 skrev:
Det vanligaste är nog Bikarbonat om jag inte är helt ute och cyklar.. :)

Jag har aldrig haft behov av det själv att höja ph't men jag är tämligen säker på att det är så.

Oki:)...som i saltvärlden då;)...tack:)
#26 - 9 januari 2011 16:52
Bikarbonat är det nog mest Rift Lake-cikliderna man brukar meka för, om man inte har ett galet KH på kanske 0-2 i kranen. :)
#27 - 9 januari 2011 19:09
om man inte har ett galet KH på kanske 0-2 i kranen. :)
Hur många har inte det i Sverige;)..
#28 - 9 januari 2011 19:15
Ett bra tips när du ska köra med ytterfilter är att lägga i en liten strumpa med brunnskalk. Då håller sig pH stabilt och bra. Brunnskalk finns hos granngården. 60-70 kr för 20-25 kg :D räcker 2 livstider :)
#29 - 9 januari 2011 19:15
Inte jag! ;)
4-5 visar det allt som oftast. :D
Du är är däremot på Sverige "slasksida"...
#30 - 9 januari 2011 20:51
Oki. Jag får börja med då att se hur mitt kranvatten ser ut från scratch:)
#31 - 10 januari 2011 19:10
En fråga till innan jag kör igång:
bottenlagret. Nåt särskilt att tänka på?
#32 - 10 januari 2011 19:40
Nix :) Tycke och smak, folk använder allt ifrån blästersand (fin fin finkornig), till sjösten 10mm+.

Allt funkar egentligen de har lite olika effekter bara, den finaste sanden har nackdelen att skit stannar lång tid uppe på den och det ser smutsigt ut. Den grövre sanden har nackdelen att det kan vara lite knepigare att få växter att stanna kvar, eller, de blir lättare uppryckta av buffliga fiskar. Samt det är vanligt att man vill ha fisk eller djur som bökar runt lite alternativt silar och det funkar ju inte kalas med grov sten så att säga.
Den i särklass vanligaste sanden är nog Rådasand, fråga hos handlaren hur den ser ut så är chansen stor att h*n har den i sina kar. Det är ett mellanting åt det finkorniga hållet.
#33 - 11 januari 2011 14:22
danne0301 skrev:
Nix :) Tycke och smak, folk använder allt ifrån blästersand (fin fin finkornig), till sjösten 10mm+.

Allt funkar egentligen de har lite olika effekter bara, den finaste sanden har nackdelen att skit stannar lång tid uppe på den och det ser smutsigt ut. Den grövre sanden har nackdelen att det kan vara lite knepigare att få växter att stanna kvar, eller, de blir lättare uppryckta av buffliga fiskar. Samt det är vanligt att man vill ha fisk eller djur som bökar runt lite alternativt silar och det funkar ju inte kalas med grov sten så att säga.

Den i särklass vanligaste sanden är nog Rådasand, fråga hos handlaren hur den ser ut så är chansen stor att h*n har den i sina kar. Det är ett mellanting åt det finkorniga hållet.

Oki...ja då kör jag väl på kornstorlek 1-4 mm då. Tjocklek på bottenlagret?...5-8cm??....o om jag förstår er rätt..de flesta kör inte med ett gödningsmedel som första lager??..

AKvarieleverans denna eller nästa vecka. Små enkla tillbehör inköpta, i bakgunfdsväg fastnade jag för back to nature "slimline"...röd gnejs...riktigt prisvärt..288 kr per "ark" räcker med två st.

Ngr tips när jag limmar detta?...gör ni rent bakrutan på insidan med ngt mer än vatten innan ni silikonar fast bakgrunden?

är den lätt att såga eller skära till?

tack för alla svar hittills, ni har ett fint o trevligt forum:)!
#34 - 11 januari 2011 14:41
De är lätta att skära, skär med en mattkniv bakifrån ett par gånger så är du igenom skivan, det kan vara framsidan som kan vara lite trög men är bara kniven vass så går det fint:). Är karet nytt behöver du inte göra rent, det fäster bra ändå, och fäst bara med några klickar silikon så är det lättare att ta bort dem vis behov, man kan aldrig veta ifall det kan behövas.
Dra sedan en tunn silikonsträng utmed kortsidorna mot Slimlinen så blir det riktigt snyggt, svart silikon föredrar jag själv till detta:).

Ett lager med sand på runt 5-8 cm låter ganska normalt, och Rådasanden är ofta bra pris på, trots att jag personligen föredrar Engelsk sjösand 2-3 mm. Någon gödning i sanden behöver du inte tänka på, det kan om man har otur föra mer jobb med säg än vad man vill ha med alger osv...
#35 - 11 januari 2011 16:36
Sen är det såklart en smaksak, men många gör lite uppförsbacke i karet för att hjälpa illusionen av mer djup i karet :)

Ska du ha btn så tycker jag du ska gå ännu lite mer 'ordentligt' och göra filtrering och eventuellt hörna. Risken är stor att du ångrar dig annars ;)
Du kanske redan har koll men...du limmar bakgrunden någon/några centimeter framför bakrutan. Sedan gör du hål på lämpliga ställen (typ 10+15cm från botten) och limmar fast nät. Utrymmet fyller du sedan med filtermassa som du skurit ner till kuber t.ex. 2*2cm.
Sedan limmar du bakgrund i en kvadrat i ett hörn med ett hål för utblås från pumpen som placeras i hörnet.
Dina hål i bakgrunden i andra änden av karet fungerar som insug och du får myyyycket mer filtervolym.

Jäklar vad dålig jag är på att förklara....skickar med en bild på hur jag enkelt och halvhjärtat gjorde filterhörn i ett 54L. Man förstår principen åtminstone, mitt är halvhjärtat då jag snålade med btn :) det var mest en kul grej för att 'prova på'.
#36 - 11 januari 2011 16:40
Läste tillbaka lite och insåg vilket kar det är. Det ser ju ut som att det redan sitter bakgrund i? Kanske bara är reklambilder jag hittar?
Och sen att du har ytterfilter också, fast det förändrar inget vad gäller bygga filterbakgrund, bara ha insuget bakom bakgrunden och utblås i karet :)
Då kan du köra helt bio i ytterfiltret och få top notch filtrering ;)
#37 - 11 januari 2011 16:43
Det skulle säkert funka bra, men han har beställt ett Eheim ytterfilter:)...
#38 - 11 januari 2011 17:06
ansjos deletade svar: man kan aldrig ha för mycket filtrering :D
#39 - 11 januari 2011 22:14
Tack för tipsen!
Hoppas verkligen inte att det sitter en bakgrund från början!...det kan det väl ändå inte göra?...då blir jag extremt besviken på akvastabil...
Vi får se när karet kommer...slimlineplattorna ligger i alla fall beredda att monteras:)
#40 - 14 januari 2011 22:08
Nu har akvariet kommit. En liten som jag tycker det miss som akvastabil gjort är att de ursparningar på baksidan som rör o slangar till filtret skall gå i ligger inte ända ute i kanten. Men man vill väl som regel ha sitt insug i det bakre hörnet etc...så hur hade ni gjort där?
Antingen krävs en eller till o med två 90 graders krökar för att få slangen att gå upp i dessa skåror, eller så får jag såga upp en liten ny skåra i själva täcklocket som täcker ljusarmaturen. Skönt att slippa skarva slangar o tillsätta böjar kanske, vilket talar för det senare alternativet. Samtidigt kommer man se lite av kröken som sticker upp...men det kanske inte blir så fult....??
Tar dom där 90 graderssvängarna mkt av cirkulationen?...dessutom finns väl alltid en risk med att skarva, varje skarv innebär ju en liten ökad läckagerisk...??

/Jonas
Bilagor:
#41 - 15 januari 2011 05:55
Jag hade ett Akvastabil tidigare, och om jag inte minns fel gick det att ta bort hörnbiten av plast som sitter på rampen, och den vägen körde jag in slangarna...
#42 - 15 januari 2011 13:20
ansjo skrev:
Jag hade ett Akvastabil tidigare, och om jag inte minns fel gick det att ta bort hörnbiten av plast som sitter på rampen, och den vägen körde jag in slangarna...

Ok...himla synd samtidigt, när det liksom finns färdiga försänkningar...
Dessutom saknades alla externa tillbehör till filtret såsom insugssil, utloppsrör etc...så jag får väl invänta när detta kommer så jag ser exakt vad som behöver göras. Lite surt när man beställer på nätet o grejer saknas...tar ju en vecka extra...men, jag får väl lyda min egen tes, inom akvarisiken skall man ta de lugnt..

Tack för alla råd...jag kommer fråga mkt mer...snart kommer vi ju till det levande:)
#43 - 15 januari 2011 13:22
O apropå det
En fråga:
när systemet är inkopplat, vatten ifyllt, ytterfilter o belysning på etc...är det viktigt att plantera växterna rätt snart efter det för att kanske förhindra algblomning?...inom salt låter vi gärna systemet stå utan levande material ett tag...men kanske onödigt inom sött?...samtidigt kanske växterna chockas om dom kommer ner i helt nyblandat vatten?...
#44 - 15 januari 2011 13:26
Du kan plantera när du vill, men det är inte fel att göra det så snart som möjligt för att få igång växterna:).
Bilagor:
#45 - 15 januari 2011 13:32
ansjo skrev:
Du kan plantera när du vill, men det är inte fel att göra det så snart som möjligt för att få igång växterna:).

Oki...då väntar jag ett par dar tills vattnet klarnat o sen planterar..
#46 - 15 januari 2011 13:40
Så du vågade äntligen skriva ut att även du är från bästkusten, trevligt:D!
#47 - 15 januari 2011 18:05
Såklart Anders;)...

En fråga till till dig o andra också:
jag tror jag kan använda de färdiga skårorna trots allt genom att koppla en 45 graders böj på utblåset o acceptera att insuget inte ligger intill hörnet. Men då kommer jag behöva förankra/säkra utsugsröret på utsidan bakre glaset. Kan man lägga silikon mellan ruta o gummifot, på utsidan alltså, o få det att fästa...eller skall man limma med annat lim?
#48 - 15 januari 2011 18:46
Silikon borde funka, och det är ganska lätt att ta bort vid behov med så kör på det:)!
Bilagor:
#49 - 15 januari 2011 18:48
Jonasroman skrev:
Såklart Anders;)...

En fråga till till dig o andra också:

jag tror jag kan använda de färdiga skårorna trots allt genom att koppla en 45 graders böj på utblåset o acceptera att insuget inte ligger intill hörnet. Men då kommer jag behöva förankra/säkra utsugsröret på utsidan bakre glaset. Kan man lägga silikon mellan ruta o gummifot, på utsidan alltså, o få det att fästa...eller skall man limma med annat lim?

Det skall funka med sillikon.
#50 - 15 januari 2011 18:55
Då testar jag med det!
Öppnar en tråd separat nu med själva projektet
#51 - 2 februari 2011 14:07
Så här blev det...10 dar efter uppstart
Bilagor:
#52 - 2 februari 2011 18:03
Bara att vänta på växterna ska ta sig samt vilka som inte tar sig;)...bli inte förgrymmad om de röda växterna inte funkar:p.
#53 - 2 februari 2011 20:34
Det lite oväntade här är att den röda i mitten växer redan bra o är mer röd nu...o de sk snabbväxande har tatt fart...så för stunden är jag rätt så tillfreds...men vi får se...:)

Annons