Tips o råd inf start av 300l

#1 - 13 augusti 2006 11:13
Hej!

Ska köpa ett 300l akvarium o skulle vilja ha lite tips o råd ang. fisk, sand mm
Funderade först på malawi-ciklider, men verkar lite tidskvävande?? Inte så mycket erfarenhet av dem.. :confused:
Vad är bästa strl på råda-sand o hur jobbigt är det o städa när man har det?
Haft ett akvarium med minsta strl (0.0-0.5) o det var ju så gott som omöjligt, hade iof corydoras som rengjorde :)
Har hur mycket ?-or som helst egentligen, men börjar väl lite smått med dem här [:o]

Mvh Jessica
#2 - 13 augusti 2006 13:56
Malawicikliderna är inte mer tidskrävande än andra ciklider.De är dock lite bökiga och de flesta gräver mycket, så det händer att man får bygga upp grotter ol. lite då och då.

Mvh.Ida
#3 - 13 augusti 2006 18:45
Oki.. har fått för mig att det kan vara lite knöligt med ph:t..?
#4 - 13 augusti 2006 19:18
[quote=Jessi77]Oki.. har fått för mig att det kan vara lite knöligt med ph:t..?[/quote]

Malawin vill ju gärna ha hårt vatten, men det finns sätt att ordna det smidigt på. Antigen använder du Bikarbonat, ca.1 tesked pr.100 liter vatten, eller också köper du kalksten på zoobutiken, där vet jag inte riktigt hur mycket som krävs, men det vet de nog på affären.

Malawina kan vara känslig med svängningar i Ph't, men regelbundna vattenbyten och ljustid pr.dygn brukar hjälpa upp det.

Ett Malawikar som är rätt uppbyggt och skött, är mycket vackert att titta på.

Mvh.Ida
#5 - 13 augusti 2006 19:39
Man tackar :D
#6 - 17 augusti 2006 12:39
Du behöver inte mixtra med vattnet alls, Sthlms-vattnet funkar bra som det är. Om du vill ha så några moment som möjligt med ditt kar förståss.

Lycka till med ditt nya kar!

Mvh Erik
#7 - 18 augusti 2006 21:33
Så du menar att jag ej behöver något alls??? Varken kalk el bikarbonat?
Jätte tacksam för svar eftersom jag har lite svårt o bestämma mig :(
#8 - 21 augusti 2006 08:24
[QUOTE=Jessi77]Så du menar att jag ej behöver något alls??? Varken kalk el bikarbonat?
Jätte tacksam för svar eftersom jag har lite svårt o bestämma mig :([/QUOTE]

Jag har provat med bikarbonat och utan, jag märker ingen skillnad. Så länge du inte har något i karet som sänker ph:t som t ex rötter så är det inga problem.

Kalksten går ju bra att inreda med om du tycker att det är snyggt.

Annons