Tips om 60liters akvarium

#1 - 10 november 2008 14:44
Jag funderar på att skaffa ett 60 liters akvarium. Jag vet att jag vill ha khuliiålar och räkor, t.ex. körsbärsräkor & red crystal. Hade tänkt ha ett asien tema. Kan ni komma med några tips på växter, övrig inredning och andra fiskar som skulle kunna passa :)
#2 - 10 november 2008 15:50
Underbart att även du fastnat för denna vackra och intressanta biotop, asien!

Tycker du kan satsa på Honungs gurami, Dvärggurami, Rubin gurami, ELLER Läpp gurami.

Ett par av dom, dvs. 2 stycken räcker ;)

Tänk på att ha fin sand, runt 0.4-0.8 m.m, då trivs räkorna och kuhlii ålarna mycket bättre när dom är på bottnen.

I övrigt tycker jag du ska ha få finbladiga växter, och mer lite "krulliga" i bakgrunden, och inte så mycket mer i växtväg. Däremot död (Dvs. inte växande, avhuggen) bambu som går att köpa i de flesta affärer är ett måste i asien akvarium, dock skölj av nogrannt innan, speciellt om den blivit besprutad innan.

Lite grottor i form av ihåliga halva rötter och sten under grusen som bildar lite kullar, så tror jag det blir skit snyggt. :)
#3 - 10 november 2008 20:18
Tack för tipsen.
Jag har redan bestämt mig för finkornigt grus, för som du sa är det "snällare" mot khulii ålarna och räkorna. However vet jag inte riktigt vilken färg jag vill ha än. Jag funderar på svart eftersom det framhäver fiskarnas färger, men vet inte hur det går med ålarna. Funderar också på ifall man kan ha kopparbarber eller någon annan stimfisk med fin lyster.

Sen velar jag fortfarande om jag ska ha "2:a temat" sjunken stad eller flod, men det kollar jag nog upp när jag åker till akvarielagret någon gång.
#4 - 10 november 2008 20:28
Du kan ju ha det du bestämt + gurami + kilfläcksrasbora (Stimfisk)
#5 - 10 november 2008 20:39
Mm, det låter ju bra. Har tittat på kilfläcksrasboran förut men har inte blivit någe av det. Nu har jag i alla fall fått en massa idéer på hur jag ska göra. En sak jag undrar är om pygmegurami går att ha med dem fiskar som nämts här ovan. Tycker den bara är för gullig.
#6 - 10 november 2008 20:42
Jodå, går helt utmärkt.

Och kilfläcksrasboran är mycket snyggare i handeln än den på artbeskrivningarna.
#7 - 10 november 2008 20:50
Nu ska jag logga ut för ikväll och börja storplanera det hela. Kanske hinner jag åka till akvarielagret den här veckan och kolla vad dem har.
#8 - 11 november 2008 15:48
Kan man ha kopparbarb och honugsgurami ihop?
#9 - 11 november 2008 18:00
Jodå, det skulle funka, dock funkar inte barberna tillsammans med räkorna.
#10 - 11 november 2008 19:40
Ah, okej.
#11 - 13 november 2008 21:13
Men läste nyss att kilfläcksrasboran är romrövare, men dem tar väl inte alla rom och sådanan skulle finnas? :S
#12 - 13 november 2008 21:39
vad betyder romrövare? de tar nog all rom de kan hitta... :S
#13 - 14 november 2008 06:45
Dom tar säkerligen all rom dom får tag i, men det gör nästan all fisk. Dock försvarar ju guramin rommen tills ynglen är frisimmande, så det ska nog inte vara något problem.
#14 - 14 november 2008 20:43
Puh!
*suck* Kollade igenom olika L-malar,har lyckats smitta en kompis med akvaristikviruset så nu vill hon också starta upp ett akvarium, och upptäckte då att den L-malen som jag bara dyrkar "får plats" i mitt 112liters akvarium. Doh! För nu har jag varken tid, pengar eller tålamod att starta upp det också igen. Kanske blir det ett nytt nyårslöfte *hehe* :rolleyes:[:-54]
#15 - 14 november 2008 20:45
DAHLBERG skrev:
vad betyder romrövare? de tar nog all rom de kan hitta... :S

Som det låter, rövare av rom :) Har en vana att hitta på ord:p:D
#16 - 15 november 2008 16:36
Tål dem fiskarna;
Honungsgurami, Pygmégurami, Kilfläcksrasbora, red crystal och körsbärsräkorna lite bräckt vatten?? :confused:
#17 - 15 november 2008 18:02
Njae, kan få konsekvenser, dom kan bli mer mottagliga för sjukdomar, osv.

Varför vill du ha det bräckt?
#18 - 15 november 2008 18:45
Nej bara undra. För har en amanoräka som bär på ägg tror ja, skulle vara roligt att se små sådana, men om det kan göra dem andra sjuka så struntar jag bara i det. Kan sälja amanoräkorna om inte annars.
#19 - 19 november 2008 16:36
För fullt? :S

Nu har jag fastnat ordentligt, dessa är dem fiskar jag vill ha:
Pygmégurami, 2 eller 3 dvs. en hane och en/två honor
Körbärsräkor och/eller red crystal, tio st
Kuhliiålar, börjar med 2
Stimfisk: Kilfläcksrasbora, ca 10
Och om det inte blir att gapa över mycket,
Honungsgurami 2 eller 3.
Jag vill inte att akvariet precis ska bli överbefolkat och detta känns om inte nära på...
#20 - 19 november 2008 18:59
Välj en av gurami sorterna, resten låter bra
#21 - 19 november 2008 19:07
Puh, det var ungefär vad jag tänkte. Funderar också på ifall jag ska ha galaxyrasbora som stimfisk(istället) men kan inte hitta någon bra info om dem så det får vänta...

Annons