Tips om blå malawi?

#1 - 17 mars 2004 08:58
Jag har ingen större erfarenhet av malawi, men funderar på att skaffa just en snygg blå malawi till ett nytt 375-475L akvarium jag planerar... Av diskussioner får jag intrycket att Demasoni anses aggressivare än Saulosi? Läser man zoopets beskrivningar får man motsatt uppfattning, t.ex. rekommenderas ett mindre akvarium för demasonin?

Hur är det med afrorna? Vissa raser verkar ju kunna bli väldigt blå, t.ex. Mara Point, om man kan tro Zoopets bild.

Annars har jag funderat på Ahli. Hanarna verkar kunna bli helt underbart blå. Torde man få mer än en utfärgad Ahli i ett cirka 400 liters akvarium?

Andra alternativ jag hittat som verkar starkt färgade & ändå rätt snälla är Tropheops microstoma och Labidochromis freibergi. Åsikter?
#2 - 17 mars 2004 08:59
finns en sån tråd 2 snäpp under dig på förstasidan =)

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23168
#3 - 17 mars 2004 09:01
Jo, jag vet - jag ville inte hijacka den, eftersom hans fråga, som han fortfarande inte fått svar på, egentligen är om saulosi eller pindani är blåast.
#4 - 17 mars 2004 09:02
aah okey, ja ja försökte bara spela duktig ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 17 mars 2004 09:04
Vill du ha helblå så är det väl pindani http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=106 eller Bright Blue Zebra http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=96 som gäller
Ahli-hanarna är ju också nästintill helblå (fast en helt annan blå färg) och i ett så pass stort akvarium så kommer säkert åtminstone två hanar att färga ut helt.
#6 - 17 mars 2004 09:22
Jag rekomenderar någon snygg C.afra typ här.
#7 - 17 mars 2004 09:30
Tips köp en bra malawibok och leta efter de arter du vill ha,banda ej mbunas med lugnare fiskar som gillar lite mer lummiga burkar.
#8 - 17 mars 2004 09:39
De får gärna vara mönstrade, bara de har kraftig blå färg. Pindanin och bright blue verkar ha en rätt klen babyblå färg att döma av foton & de få hyfsat utfärgade ex jag sett i affärer; Ahlin och Demasonin har kraftiga färger, men jag är sen länge hjärtligt less på terrorfiskar, och det låter som om de är det.

Hur är det med Afra? Den är rätt liten, så en grupp om, säg, 10 stycken borde väl kunna funka? Den (och Ahlin) är dessutom köttätare, så att man kanske kan ha lite växter i akvariet?

Eller kanske Copadichromis azureus? Blå är den ju - torde fler färga ut än av Ahli?

Aulonocarorna verkar innehålla en del vackra & inte alltför aggressiva varianter, men det är en sån djungel av raser, hybrider, och odlingsformer, och de färgar ut så sent, att jag misstänker det är stor chans att jag blir sittande med en röd variant istället för en blå...
#9 - 17 mars 2004 11:00
Afra tycker jag kan vara bra och mycket fina,
tänk bara på att honorna många gånger har en svagare färg än hanarna. Mina honor har bara lite blått i sig och är nästan helt bruna och med svagare ränder än vad hanen har.
#10 - 17 mars 2004 11:06

Du har ju mainganon som är en mycket vacker fisk samma fägtyp som demasoni fast linjerna på längden istället för på tvären och där har dessutom honorna samma vackra färg och teckning som hanarna har i jämförelse med johanni där honorna är gula. betydligt fredligare fisk ochså som funkar bra i grupp.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=846

Fisken på bilden verkar ha lite lite av den ljusblå färgen vilket kan sklilja från olika exemplar.
#11 - 17 mars 2004 12:19
Mcoist: Hmmm... liten, blå, allätare, ganska snäll, och bägge könen färgade... ja, där kan vi nog ha något. Fattar inte hur jag kunnat missa den i mina sökningar?

Gräver den mycket, och är den svår på växter? Hur många skulle man ha i ett 400? Räcker 10, eller bör de vara fler?

#12 - 17 mars 2004 20:21

Tror inte den gräver mer än andra mbunas men kan inte svara exakt på det.

Den bör hållas i lite större grupper men vet folk som håller dom med bra resultat med så lite som 5 individer.

10 st kan nog funka aldeles utmärkt beror nog lite på vad du mer har för fisk i ditt kar men det låter som en bra början och sedan se hur dom funkar ibland kan det vara så att om man får en hanne som är extra jobbig så avlägsna honom och se hur gruppen funkar utan honom.

Har haft mbunas som varit rena jävlarna i karen som när dom flytats till andra malawikar tillsammans med andra fiskar blir hur lugna som hellst.

Annons