Tips om ciklidköp

#1 - 1 oktober 2007 07:19
Undrar om nån kan tipsa om några snygga malawiciklider som skulle passa mina golden och Pseudotropheus demasoni. Gärna nån med mycket rött i.
Inte röd zebra dock, tycker de verkar lite tråkiga ;)
#2 - 1 oktober 2007 09:47
hongi e ju lite röd orange?
Annars finns ju Firefishen hehe:p
#3 - 1 oktober 2007 10:59
Firefish ser ju riktigt frän ut :D...några sådana får det nog bli. Om de nu är lika snygga i verkligheten som på bild.
#4 - 1 oktober 2007 16:20
anulunocara röd rubin är snygg som faaan! den ska jag köpa när nästa grupp av mina fiskar dör!
#5 - 19 oktober 2007 01:03
si1ver skrev:
Undrar om nån kan tipsa om några snygga malawiciklider som skulle passa mina golden och Pseudotropheus demasoni. Gärna nån med mycket rött i.

Inte röd zebra dock, tycker de verkar lite tråkiga ;)

Rött är ju tyvärr en ganska sällsynt färg i Malawisjön, men det finns ett par alternativ iaf. Finns t ex en del variationer på Aulonocara hansbaenschi som kan bli fantastiskt snygga. Hade ett exemplar själv för flera år sedan och det var den mest praktfulla fisk jag ägt; kraftigt blåmetallic över huvud och gällock och lika fullt utfärgad rödmetallic på resten av kroppen. Honan var så klart inte lika lustig, men det vägde hanen upp med råge. Vet att jag hittade den på Akvarielagret i Stockholm.

Annars tycker jag att Copadichromis borleyi är en trevlig fisk, även om det är en lite mer matt röd färg vi talar om här. Ett annat alternativ är Protomelas taeniolatus ("Hinderi"), där ju en utfärgad stor hanne är något av det häftigaste som finns i malawiväg om du frågar mig. :)

Sen har jag inte själv haft Pseudotropheus demasoni, men så länge de inte är lika aggressiva som rödzebror och liknande så borde det inte vara några problem för "snällare" fiskar som aulonocaror att hinna få lite mat de med. Det kan vara ett problem annars...
#6 - 20 oktober 2007 12:59
Rödzebra och demasoni blir grymt snygg kontrast! Dom är inte alls tråkiga utan en riktig klassiker.. :) Man kan tycka att rödzebran är tråkig och för vanlig. Fast vanlig har den ju blivit pga. att den är så populär! :) En stor grupp av varje är sanslöst snyggt..Ett gäng golden gör ju bara att det blir ännu finare! Hoppas du hittar något som faller dig i smaken! :)
#7 - 20 oktober 2007 13:27
Det finns också en variant på rödzebran som heter "Super red". De "vanliga" rödzebrorna borde snarast heta "Persiko-ciklider" istället, i jämförelse med dom...dom är verkligen grymt röda! Sök efter bilder på "Super red"-varianten, så skall du få se. :)
#8 - 20 oktober 2007 14:05
Fast dessa "Super red" blir som vanliga rödzebror efter 4-8 veckor om man inte fortsätter att mata dom med astaxanthin och gärna har grolux-lysrör.
#9 - 20 oktober 2007 20:38
Precis..Maten är av STOR bet. :)
#10 - 20 oktober 2007 22:30
Herne skrev:
Fast dessa "Super red" blir som vanliga rödzebror efter 4-8 veckor om man inte fortsätter att mata dom med astaxanthin och gärna har grolux-lysrör.

Hm. Maten visste jag om. Men att man skall ha GroLux-lysrör också var nytt?
#11 - 21 oktober 2007 03:08
Grolux är perfekt om man vill ha fram rött i fiskar. Fiskarna blir ju inte rödare, men ser rödare ut i ljuset.
#12 - 21 oktober 2007 07:13
Om man tycker att firefish blir lite för stor slår jag gärna ett slag för rostciklid. Den är mycket fredlig och väldigt vacker med sitt röda skimmer med inslag av blått. Den är inte så klart röd som andra men har helt klart intressantare färgskiftningar beroende på hur ljuset faller.
#13 - 21 oktober 2007 07:48
Vad händer med blåa fiskar om man matar dom med astaxanthin?
#14 - 21 oktober 2007 10:08
Spirulina är det som påverkar fisken naturliga färger fast just blått ökar kraftigt.. Mkt. bra till blåa firrar..Vet inte vad som händer med astaxanthin..För modligen ökar färgningen med det också..Fast främst röda och gula nyanser..

Annons