Undrar om nån kan tipsa om några snygga malawiciklider som skulle passa mina golden och Pseudotropheus demasoni. Gärna nån med mycket rött i.
Inte röd zebra dock, tycker de verkar lite tråkiga ;)
Rött är ju tyvärr en ganska sällsynt färg i Malawisjön, men det finns ett par alternativ iaf. Finns t ex en del variationer på Aulonocara hansbaenschi som kan bli fantastiskt snygga. Hade ett exemplar själv för flera år sedan och det var den mest praktfulla fisk jag ägt; kraftigt blåmetallic över huvud och gällock och lika fullt utfärgad rödmetallic på resten av kroppen. Honan var så klart inte lika lustig, men det vägde hanen upp med råge. Vet att jag hittade den på Akvarielagret i Stockholm.
Annars tycker jag att Copadichromis borleyi är en trevlig fisk, även om det är en lite mer matt röd färg vi talar om här. Ett annat alternativ är Protomelas taeniolatus ("Hinderi"), där ju en utfärgad stor hanne är något av det häftigaste som finns i malawiväg om du frågar mig. :)
Sen har jag inte själv haft Pseudotropheus demasoni, men så länge de inte är lika aggressiva som rödzebror och liknande så borde det inte vara några problem för "snällare" fiskar som aulonocaror att hinna få lite mat de med. Det kan vara ett problem annars...