Tips om uppfödning av kampfisk

#1 - 29 april 2007 13:41
Hej!

Skulle vilkja ha lite tips för att ev starta en liten uppfödning av kampfisk.

Om jag köper tex tre honor och en hane och sätter dem i ett akvarie ensamma, vad behöver de sen ha för att det ska bli bra förhållanden för att leka?

Kan man plocka bort dem allihop när äggen är lagda eller ska hanen av ngn anledning vara kvar?
#2 - 29 april 2007 14:05
Hanen ska vara kvar ett tag. Det ær han som vårdar æggen/ungarna.
#3 - 29 april 2007 14:06
HUr är det med skötsel sen? Av ungarna alltså? Krävs det dagliga vattenbyten och speciell mat eller funkar det med yngelmat?
#4 - 29 april 2007 14:14
Hittade en artikel om det. http://hem.passagen.se/jamte/portfolio.html
#5 - 10 maj 2007 12:16
Hej Frida

I mitt akvarium bor det en kampfiskhane och fem honor, men hanen är bara intresserad i en av dem och de har lekt två gånger som jag har sett. Min hane är inte bra på att bygga stabila skumbo och dessutom har jag grodor i mitt akvarium som äter upp äggen, så där blir inga yngel.

Jag har 26 grader varmt och utblåset på mitt filter (som sitter mitt på en kortvägg) är riktat mot långväggen/hörnet. På det viset blir det cirkulation i en hörna och ganska stillsam rörelse i resten av akvariet.
Jag har en hel del växter men det är mest honorna som bryr sig om dem. Bäst gillar de Limnophila sessiliflora (gälört).

Maten de får är Tetra pro colour. Honorna var uppfödda på det i affären. Hanen hade ätit vanligt flingfoder i den affären han kom ifrån så i början valde han det istället men nu gillar han också Tetrafodret bättre än flingfodret. En av honorna äter dock allra helst malens algtablett och alla honorna är rätt förtjusta i algtabletterna. Så jag får ge dem en bit i deras mathörna och malen en bit i hans mathörna annars stjäl de algtabletten för honom. Därutöver får de frusna röda mygglarver ibland för det äter mina grodor. Jag rekommenderar dock dig att välja vita mygglarver i första hand för de röda kan orsaka allergi hos människor. Mina bettor gillar desutom ärtor. Tina ett par frusna ärtor och kläm ut "ärtkärnan" ur skalet. Ge dem bara "ärtkärnorna" skalet skall du kasta. Se till så alla får en var så slipper du bråk om maten.

Så tipset är att ha varmt vatten, mycket växter (så honorna kan gömma sig när hanen blir jobbig) och varierad mat. Om du vill kan du hänga en stor plastmugg över kanten på akvariet. Vissa hanar gilla att bygga sitt bo där. Där blir ju ingen direkt cirkulation och det är lätt att vakta.

När leken är färdig kan du ta ut honorna om du vill. Honorna äter upp äggen och ynglen nämligen. Hanen vaktar ägg och yngel tills de är några dagar sedan tappar han intresset och då bör du flytta ut honom också.

Ynglen kan vara ihop tills du börjar se vilka som är hanar. Då bör du skilja dem åt. Tänk på att det är inte bara kampfiskhanar som är revirmarkerande. Honorna har också revir även om de är mindre.

Två av mina honor konkurrerar om samma revir så de ryker ihop ibland. Om du ser det hända kan det bero på att honorna har för trångt utrymme eller att de inte gillar varandra. Bästa rådet är då ha uppsikt över dem. Ibland går det över och i annat fall får man dela på dem.

Lycka till =)

/kine

Annons