Tips önskas!

#1 - 24 november 2005 20:37
Hej hopp alla!

JAg har en 112 liters burk med ungfödare i. Behöver tips på en bra flytväxt som ska fungera som gömställe för yngel. Har "vanlig" akvariebelysning. (Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för rör nu. Övriga växter växer bra. (Javamossa, anubias, vallisneria + lite annat)

Tips??!!

Vad funkar för er?

/Acc, glad
#2 - 24 november 2005 20:56
[QUOTE=acc]Hej hopp alla!

JAg har en 112 liters burk med ungfödare i. Behöver tips på en bra flytväxt som ska fungera som gömställe för yngel. Har "vanlig" akvariebelysning. (Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för rör nu. Övriga växter växer bra. (Javamossa, anubias, vallisneria + lite annat)

Tips??!!

Vad funkar för er?

/Acc, glad[/QUOTE]

sådan där växt som kallas ankmat kan kanske funka ? annars kan du ju låta javamossan flyta fritt och då blir den ett utmärkt skydd för yngel
#3 - 24 november 2005 21:00
[QUOTE=systemfel]Tips??!!
sådan där växt som kallas ankmat kan kanske funka ?[/QUOTE]

kallas det inte andmat?;)

En annan flytväxt som är lätt men kanske inte ger så bra skydd kanske åtminstone bland dess rötter är ceratopteris pteridioides, flytormbunke.

#4 - 25 november 2005 07:25
OT:

Jag, och säkert flera, vill se dina växtbilder cryptomarko, men som det är nu krävs det inloggning.
#5 - 25 november 2005 08:54
...jo det kallas väl andmat, men var lite försiktig om du skaffar det. dom flesta som har erfarenhet från det har även haft ett h-vete att få bort det. =) sitter det kvar minsta lilla "bit" någonstans (om man nu vill få bort det någon gång) så kan du ge dig f-n på att det kommer tillbaka kraftigt!

slutsats : bered dig på en evig kamp! =)

// SeanChai
#6 - 25 november 2005 08:56
Bra att du sa det... Jag trodde att ni kunde komma in i gallerian och kolla på alla bilder! Men man måste alltså ta bilderna länk för länk? Förresten, varför kommer jag ente in på din blogg, heeke?

Om ni vill se mina få bilder så:
http://photobucket.com/albums/c327/cryptomarko/?action=view&current=rosanarvis.jpg

http://photobucket.com/albums/c327/cryptomarko/?action=view&current=bubbel2.jpg

http://photobucket.com/albums/c327/cryptomarko/?action=view&current=DSCN1863.jpg

http://photobucket.com/albums/c327/cryptomarko/?action=view&current=DSCN1853.jpg
#7 - 25 november 2005 09:16
Man ska kanske soppa rent på sin egen farstu innan man klagar på grannens ;)
Min server ligger nere för tillfället, desutom är blogen ruskigt ouppdaterad. Ska ta tag i det där "någongång". :D
#8 - 25 november 2005 09:18
Men det gick o se bilderna?
#9 - 25 november 2005 10:03
Jo, med direkt länkarna så funkade det.
#10 - 25 november 2005 10:11
Så du ändrar också signaturen heeke!, undrar varför:rolleyes:
#11 - 25 november 2005 10:25
Tillbaka On Topic:

Cerathophyllum demersum, Hornsärv
Ceratopteris cornuta, Vanlig vattenormbunke
Ceratopteris thalictroides, Sumatraormbunke
Egeria densa, Vattenpest
Hydrocotyle leucocephala, Vattenspikblad
Pistia stratiotes, Musselblomma

Är några växter som skulle funka.

Tips, sök med nyckelord "flytväxter" i Zoopets växtarkiv.
#12 - 25 november 2005 12:28
Mmmm... Vad trevligt! <skriver ned tipsen på en lapp> Här ska handlas växter!!!

Må gott!
Acc
#13 - 25 november 2005 20:39
Håller särskilt med heeke om Hydrocotyle leucocephala, Vattenspikblad. Den växer bra, är lätt att gallra (med sax rätt ner i vattnet), går att planera om man vill och håller sig snygg. Rymmer ibland och växer ut över täckglaset och nerför akvariet längs utsidan, rätt charmig växt med andra ord.

Ceratopteris, vattenormbunke hade jag för många år sedan en variant som inte blev mer än en dm i diameter och med ett mycket fint förgrenat rotnät. Jag har inte hittat den i handeln på mångar år, numera har jag bara en större som blir upp till en halvmeter i diameter och ser allmänt skräpig ut.

Andmat vill man inte ha...effektivast att rensa bort den är med grovdammsugare.

Vill lägg till en bra yngelskyddande flytväxt till listan:
Utricularia gibba, "Dvärgvattenbläddra". Säljs nog inte som växt, däremot går det ofta att hitta små skott som ligger och flyter i akvarieaffärens växtakvarium.
#14 - 27 november 2005 09:09
jag har alltid gillat vattenhyacinter. får långa fina rötter som ynglen kan gömma sig i.

/johan
#15 - 27 november 2005 09:31
[QUOTE=systemfel][QUOTE=acc]Hej hopp alla!

Tips??!!

Vad funkar för er?

/Acc, glad[/QUOTE]

sådan där växt som kallas ankmat kan kanske funka ? annars kan du ju låta javamossan flyta fritt och då blir den ett utmärkt skydd för yngel[/QUOTE]
Hej.Hoppa över andmaten annars har du snart hela burken full med detta och får slänga var annan dag för att få ner lite ljus till resterande växter. Satsa på Gaffelmossa tror att den också heter riccia fluitans på Latin. Den växer i täta vackra sjok. Man får gallra ofta där också men den är mer kontrollerbar.

Annons