Tips på akvariefotografering

#1 - 31 augusti 2009 10:05
Hej

Hur gör ni när ni fotograferar era fiskar och akvarium? Tycker det är så svårt att få bra fokus och få till det med ljuset, utan en massa blänk i glaset.
#2 - 31 augusti 2009 13:36
Jag brukar ställa in fokus och vänta tills fiskarna simmar förbi...
Vinkla kamera lite så försvinner blänket ganska bra.
Jag använder min externa undervattensblixt.
#3 - 31 augusti 2009 13:46
Ska nog ta hem jobbets proffskamera och testa lite, då kanske det går bättre.
Oj en undervattensblixt, var hittar man en sån? =)
#4 - 31 augusti 2009 13:58
Plåtar med blixten stående neråt i karet, extern blixt då alltså;)
Kör med ir-sändare från systemkameran och makroglugg då ¨blir det kanonresultat för det mesta.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 31 augusti 2009 14:04
Fast det går rätt hyfsat med blixt på kameran också, man får då gå rätt nära samt vinkla kameran lite som karrokaja skriver.

Dock skall direkt sägas att det är tämligen svårt att fota akvariefiskar
#6 - 31 augusti 2009 14:16
Jag kör utan blixt fick aldrig till det bra med blixt.
#7 - 31 augusti 2009 14:20
Nu har jag plockat fram jobbkameran med extern blixt, ska hem och testa lite sen. Har dock inte så roliga fiskar att ta kort på, men är kul att lära sig.
Ska man fota med blixt genom glaset måste man nog ha ett satans rent glas va? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 31 augusti 2009 14:20
solis skrev:
Jag kör utan blixt fick aldrig till det bra med blixt.

Har man starkt ljus på akvariet och fotar lite större "stillastående" fiskar (typ diskus och slöjisar) så kan det funka utan blixt, men annars är det näst intill omöjligt att få bra skärpa.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 31 augusti 2009 14:21
Slatan skrev:
Ska man fota med blixt genom glaset måste man nog ha ett satans rent glas va? :)

Ja, men det behöver man även utan blixt.
Guest
#10 - 31 augusti 2009 14:27
#11 - 31 augusti 2009 15:59
Narii skrev:

Nu var du lite taskig men även lite ironisk ;) hehehehe
Guest
#12 - 31 augusti 2009 16:03
:d
#13 - 31 augusti 2009 16:16
Slatan skrev:
Ska nog ta hem jobbets proffskamera och testa lite, då kanske det går bättre.

Oj en undervattensblixt, var hittar man en sån? =)

Undervattensblixt hittar du i dykaffärer. sök på nätet. min blixt heter YS-27 och den kostar över 2 lax.
Men man kan faktiskt få till det ganska bra med vanlig intern blixt på en kamera.
Jag köpte ju inte min externa för att fota akvariefiskar utan för att fota mina dykupplevelser, men kom på att den funkar bra till akvariet också.
#14 - 1 september 2009 06:31
Den där filmen hängde min dator så vet inte hur taskig du var men... :P

Det gick mycket bättre med jobbets kamera, gick till och med bra med blixten genom glaset =) Så jag behöver nog ingen undervattensblixt... Ska bara skaffa lite roligare fiskar att ta kort på...
#15 - 1 september 2009 15:27
Undervattensblixt är helt onödigt om man ska plåta i karen hemma anser jag.
Skaffa ett system där du kan fjärrstyra blixten från kameran direkt och så att du kan lägga den ovanpå karet ner på fisken istället så blir det kanon ;)
#16 - 26 september 2009 19:26
Det räcker med en synkkabel egentligen. Några hotshoes och en kabel emellan så är du igång. En billig tradera-blixt funkar kanon så länge den inte är "Auto auto", dvs att du inte kan ställa styrkan på något sätt. Det gäller att vara konsistent i inställningarna i början. Hitta inställningar på kameran som man trivs med - innan det är dags att börja experimentera.

/R
#17 - 26 september 2009 20:05
Hur har det gått med att fottat karen?

tips som funkat för mig
*Fota när det är mörkt ute + vid matning med algtablett eller djupfryst foder :) t.ex. mygglarver. Då är de på ett och samma ställe och man får bra bilder :)
Men det är inte alltid lätt! av 100bilder kanske 30 blir bra :)
#18 - 26 september 2009 20:07
Bra jobbat, jag lyckas bara med kanske max en hyffsad av 1000:p...man har mycket att lära och träna:)!
Men kul är det!
#19 - 26 september 2009 23:14
drd skrev:
Undervattensblixt är helt onödigt om man ska plåta i karen hemma anser jag.

Skaffa ett system där du kan fjärrstyra blixten från kameran direkt och så att du kan lägga den ovanpå karet ner på fisken istället så blir det kanon ;)

Sa typ bara vad jag använde. såklart ska man ju inte köpa en undervattensblixt bara för att fota akvarier med, men råkar man sitta på en sån så funkar den bra.
Man kan ju ha den i vattnet och få ljus från väldigt coola vinklar.

en vanlig extern blixt är en bra investering men man kan faktiskt komma ganska långt med intern blixt också. huvudsaken är att man har tålamod och intresse så får man några guldkorn till slut:)
Photoshop är också ganska bra att kunna. åtminstånde grund grejerna som color balance och möjligehet till uppskärpning av bilden osv...
Bilagor:

Annons