jerker_s skrev:Undrar om det är någon som kan tippsa om någon trevlig och vacker L-mal, ca 10-15 cm som äter alger och passar i ett sällskapsakvarium?
elinj skrev:denna mal vet du säkert om Ancistrus dolichopterus skäggmal ancistrus.
,,, men jag tycker den är fin och den är väldigt bra i ett sällskaps akvarium
Azur skrev:Algätande L-malar har sällan särskilt kontrastrik färgteckning. Alla de där svartvita historierna är köttätare (och 100% nattaktiva).
Men, för all del, du har de olika Panaque-arterna. De är trä-ätare i första hand, men äter också alger. Har du en bakgrund gjord i plast (t.ex. en BTN bakgrund) bör du nog inte skaffa Panaquer, eftersom de tror plast = trä.
Azur skrev:Algätande L-malar har sällan särskilt kontrastrik färgteckning. Alla de där svartvita historierna är köttätare (och 100% nattaktiva).
Men, för all del, du har de olika Panaque-arterna. De är trä-ätare i första hand, men äter också alger. Har du en bakgrund gjord i plast (t.ex. en BTN bakgrund) bör du nog inte skaffa Panaquer, eftersom de tror plast = trä.
Azur skrev:
@rick: Peckoltia vittata är inte en algslukare, den äter lite alger men är huvudsakligen en köttätare. Du har sannolikt Panaque maccus (eller nån av de obeskrivna förväxlingsarterna), som ser nästan likadan ut, men äter alger.
rick skrev:Min L190 käkar alger, och trästrubbar. Dock ger den sig inte på min BTN-bakgrund. Kanske har provsmakat och känt att frilgolit inte är något vidare.
elinj skrev:denna mal vet du säkert om Ancistrus dolichopterus skäggmal ancistrus.
,,, men jag tycker den är fin och den är väldigt bra i ett sällskaps akvarium
jerker_s skrev:Var förbi akvarieaffären nyss och hittade en jättefin Panaque sp L191 på ca 7-8 cm. Så det blev ett impulsköp..:) Den blir ju dock lite större men det tar väl rätt lång tid innan de når storlek?
Jag hittade även en jättefin Golden nugget mix (inte renrasig) som försäljaren påstod att den inte skulle bli lika stor som den renrasiga, utan ca 15-20 cm. Men dessa äter väl inte alger..??
Ska försöka hitta någon till lite mindre mal, så tips tas fortfarande emot gladeligen..
Lutt skrev:golden nugget mix är ingen korsning utan att de inte vet vilken av arterna L177, L081, L081 det är, därav namnet mix och ja de är bra algätare fast de blir ca 25cm.
jerker_s skrev:Var förbi akvarieaffären nyss och hittade en jättefin Panaque sp L191 på ca 7-8 cm. Så det blev ett impulsköp..:) Den blir ju dock lite större men det tar väl rätt lång tid innan de når storlek?
Mia A skrev:Ingen aning men fin var den, precis en sån jag vill ha ;)
Vad fick du ge för den?