Tips på avfuktare till akvarierum

#1 - 23 augusti 2010 04:55
För att inte kapa en bra tråd lägger jag upp en egen fråga.

Någon som har ett bra tips på en avfuktare till ett akvarierum. Personligen har jag golvbrunn så det skulle fungera med en som har avloppslang eller liknande.

Men för att göra tråden mer komplett så vore det väl bra med tips på avfuktare med endast behållare också. Kanske de flöesta har behållare men också har anslutning till slang.

Givetvis är priset/funktionen avgörande.
#2 - 23 augusti 2010 05:01
Ungefär som att fråga vilken bil som är bäst;), men det som avgör är nog tillgång på märke samt pris. Här finns en lista som kan vara intressant: http://www.pricerunner.se/cl/87/Luftfuktare-och-Avfuktare?ref=redirect&q=avfuktare&search=avfuktare&other_hits=453%3Aavfuktare%7C478%3Aavfuktare%7C458%3Aavfuktare%7C630%3Aavfuktare%7Cx%3B%3B%3B&sp=1&sort=4
#3 - 23 augusti 2010 05:34
Om någon har bra erfarenheter av någon dylik så är den informationen intressant. Jag bryr mig inte så mycket om designen.
#4 - 23 augusti 2010 07:00
Åhå! En sån bionaire eller en conrad skulle ju kunna funka bra i ett mindre utrymme.
Annars har jag en Woods som står i källarn/tvättstugan och den är otroligt effektiv!
#5 - 23 augusti 2010 08:14
ett litet tips som är riktat till både Dre och MaxB.

Akvarierum kan bli skitvarma på sommaren, ergo problem med tempen i karen,
man kan genom att ha en portabel AC lösa båda problemen, den jag har
(iofs bara i husvagnen) kan både kyla och avfukta.

nackdelen är väl att de dönar ganska bra, samt att de inte har någon vettig behållare.
slang till brunn eller ut genom en ventil behövs.

.
#6 - 23 augusti 2010 12:20
Bra tips. Jag får gräva lite och se vad som är överkomligt prismässigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 augusti 2010 12:45
Jag hade tidigare en billig en som köptes för nån tusenlapp hos Jula.
Denna har jag dock plockat bort och jag köpte istället en Mitsubishi MJ - E16VX. Denna är definitivt inte den billigaste men när jag köpte den så gick jag igenom ett antal tester på diverse sidor och den fick överallt bäst betyg.
Jag är väldigt nöjd med den och jag har nu haft den i åtminstone 2 år och den går som en klocka. Egentligen har jag för mig att man skall rengöra luftfiltret då och då men det har jag glömt av.

En nödvändighet när det gäller luftavfuktare är att luften som blåses ut fås att cirkulera rejält - det gör det på denna eftersom den har ett spjäll som går fram och tillbaka. Man kan också på apparaten avläsa rummets luftfuktighet.
Det går också att ställa in den så att den bara går när luftfuktigheten överstiger en viss nivå.
Behållaren tar visserligen bara 4 liter (eller vad det nu är) men det går att koppla om den och dra vattnet direkt till ett golvavlopp. Detta har jag dock inte i mitt akvarierum, men nu blir det precis lagom att tömma behållaren 1 gång per dygn.
Kan väl också nämnas att det är rätt så smäcker och därmed tar liten plats.
#8 - 23 augusti 2010 12:52
Vilken fuktighetsnivå har du ställt in den på? Jag antar att om man kör avfuktaren så pass att luften blir onödigt torr som kommer onödigt mycket vatten från akvarierna diffundera upp i luften och driva avfuktaren ännu mer. Jag har för mig att man bör hålla sig under 75% relativ fuktighet för att slippa mögel.
http://www.lfs-web.se/mogel.htm
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 augusti 2010 12:57
Dre skrev:
Vilken fuktighetsnivå har du ställt in den på? Jag antar att om man kör avfuktaren så pass att luften blir onödigt torr som kommer onödigt mycket vatten från akvarierna diffundera upp i luften och driva avfuktaren ännu mer. Jag har för mig att man bör hålla sig under 75% relativ fuktighet för att slippa mögel.

http://www.lfs-web.se/mogel.htm

Minns inte ens vad jag ställde in den på - den går för jämnan, men orsaken till det är nog snarast att jag har ett 3.000 liters öppet akvarium i mitt akvarierum.
Luftfuktigheten i rummet är med avfuktaren på ungefär 50 och ungefär 90 om den inte står på (den slår ju av automatiskt när behållaren är full).

Ett tips är också att inte ställa den precis bredvid ett öppet akvarie - vattnet i det akvariet dunstar då väldigt snabbt;)
#10 - 24 augusti 2010 16:04
Vill bara kasta in att jag har en zibro d112 luftavfuktare som jag köpt på coop för dryga tusenlappen, den har behållare och slanganslutning som dom flesta, har fungerat bra för mig nu i 1,5år i en ganska fuktig källare och kan rekomendera den, helt ljudlös är den inte men betydligt tystare än dom flesta portabla ac, mera samma nivå som min dator :)
#11 - 24 augusti 2010 16:43
Bra tips!
#12 - 24 augusti 2010 17:01
kan nämna att den som många andra har en behållare på 3liter (inte helt hundra på storleken) och dom flesta i den prisklassen har ungefär samma, har du en ganska hög luftfuktighet (över 70%) och vill ner till runt 50% som är ganska vettigt lär du behöva tömma den 3ggr per dag, så oavsett vad du köper för nåt så se till att den iaf har möjlighet för slanganslutning, annars kan man ju alltid borra in en slang själv i behållaren men då lär du sabba garantin ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 24 augusti 2010 17:11
Fuzzop skrev:
kan nämna att den som många andra har en behållare på 3liter (inte helt hundra på storleken) och dom flesta i den prisklassen har ungefär samma, har du en ganska hög luftfuktighet (över 70%) och vill ner till runt 50% som är ganska vettigt lär du behöva tömma den 3ggr per dag, så oavsett vad du köper för nåt så se till att den iaf har möjlighet för slanganslutning, annars kan man ju alltid borra in en slang själv i behållaren men då lär du sabba garantin ;)

Är det verkligen så?
Luftfuktigheten hos mig går ner till 50% och behållaren på min är på 4 liter och då har jag som sagt ändå ett 3.000 liters öppet akvarium i rummet och jag tömmer den oftast bara 1 gång per dygn.
Fast mycket beror förstås på tempen i rummet - på sommaren när det är rejält varmt så tar det bara ca. 20 timmar innan avfuktaren är full, medan det på vintern tar ca. 28 timmar innan den är full. Fast har man som sagt ett golvavlopp är det ju ändå inget problem eftersom man från de flesta (inte alla) luftavfuktare kan dra en slang direkt till avloppet
#14 - 24 augusti 2010 18:51
Som du säger så påverkar temperaturen mycket, men sen så beror det ju oxå mycket på hur stort rum man avfuktar, min sitter ju mitt i källaren och tar flera rum så du kanske har en betydligt mindre luftvolym att avfukta, min tar väl annars vid rumstemperatur ut upp till 10liter/dygn har jag för mig. Det låter faktiskt lite konstigt att du inte får ut mer än 4liter per dygn om den jobbar konstant, kanske dax för en rengöring för igensatta filter kan hämma funktionen rejält så den står och drar stöm i onödan, en hyggligt modern luftavfuktare borde ge minst 7l/dygn om den går konstant.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 24 augusti 2010 19:11
Fuzzop skrev:
Som du säger så påverkar temperaturen mycket, men sen så beror det ju oxå mycket på hur stort rum man avfuktar, min sitter ju mitt i källaren och tar flera rum så du kanske har en betydligt mindre luftvolym att avfukta, min tar väl annars vid rumstemperatur ut upp till 10liter/dygn har jag för mig. Det låter faktiskt lite konstigt att du inte får ut mer än 4liter per dygn om den jobbar konstant, kanske dax för en rengöring för igensatta filter kan hämma funktionen rejält så den står och drar stöm i onödan, en hyggligt modern luftavfuktare borde ge minst 7l/dygn om den går konstant.

Men som sagt - luftfuktigheten kåller sig konstant på under 50 när den är igång och det är "kruttorrt" här nere.
Så varför klaga;)
#16 - 24 augusti 2010 19:54
Inte mycket att klaga på om den gör sitt jobb, och du har nog rätt i att 4liter kan vara en rimlig mängd för ett akvarierum, fast en slang är iaf ett absolut måste för man tröttnar nog väldigt snabbt på att bära på dom litrarna helt i onödan.
Har du nåt filter som går att rengöra så kan du ju iaf spara lite pengar på elen, dessutom om den bara behöver jobba halva dygnet så ökar du på livslängden rätt fint ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 24 augusti 2010 20:00
Fuzzop skrev:
Inte mycket att klaga på om den gör sitt jobb, och du har nog rätt i att 4liter kan vara en rimlig mängd för ett akvarierum, fast en slang är iaf ett absolut måste för man tröttnar nog väldigt snabbt på att bära på dom litrarna helt i onödan.

Jo men har man ingen golvbrunn så är det lite osmart med en slang;)
Har annars funderat lite på att sätta dit en stor dunk istället, men drog slutsatsen att då kommer den bara att bli full innan jag ids tömma den och det är tusan så mycket enklare att tömma byttan varje kväll (tar max. 60 sekunder) än det är att släppa iväg med en 30 liters dunk en gång i veckan:D
#18 - 24 augusti 2010 20:03
Varför vill ni ned till 50%. 75% räcker för att slippa mögeltillväxt.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 24 augusti 2010 20:06
Dre skrev:
Varför vill ni ned till 50%. 75% räcker för att slippa mögeltillväxt.

Mitt fiskrum sitter ihop med mitt kontor och om luftfuktigheten är lite hög så drar papperen (finns en jäkla massa här) åt sig fukt,
Dessutom även om luften cirkulerar med min luftavfuktare så varierar ändå luftfuktigheten på olika ställen eftersom den inte kommer åt över allt. Så om den är 70% där man mäter så kommer luftfuktigheten att vara högre på andra ställen.
Nu är det inga problem längre men det var det tidigare när jag hade lågprismodellen
#20 - 24 augusti 2010 20:11
Ok och så skadar det inte med lite marginal. Men de drar ju en del ström. Jag hade fuktproblem på min kallvind och där satte vi in en avfuktare och fuktkillarna sa bestämt att inte sätta den lägre än 72% eftersom det ger väsentligt sämre ekonomi. De menade att även vid 75 fuktighet så krävs en del andra faktorer om mögel ska bildas.

Ofta installerar dessutom folk luftfuktare för att komma upp i 50-60%
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 24 augusti 2010 20:30
Dre skrev:
Ok och så skadar det inte med lite marginal. Men de drar ju en del ström.

Säkert men å andra sidan så fungerar de ju som en slags värmefläkt oxå så en stor del av denna kostnad tar man igen på detta sätt.
Tidigare så behövde jag på vintern en värmefläkt (som drar mångdubbelt mer i ström) - det behövs inte längre
#22 - 25 augusti 2010 08:34
Jo men har man ingen golvbrunn så är det lite osmart med en slang;)

Har annars funderat lite på att sätta dit en stor dunk istället, men drog slutsatsen att då kommer den bara att bli full innan jag ids tömma den och det är tusan så mycket enklare att tömma byttan varje kväll (tar max. 60 sekunder) än det är att släppa iväg med en 30 liters dunk en gång i veckan:D

Jo om man inte har nån golvbrunn blir det lite jobbigt men har man så stora grejer som du vore det kanske ide att fundera över nån form av avloppssystem till akvarierummet, hur gör du vid vattenbyten? om du vid dessa tillfällen rullar ut en slang i huset kanske man kan ha en liten pump i sin 30liters dunk och tömma den via slangen samtidigt tex :)

Dre - som kjell säger blir det ofta inte optimal spridning av fukten i ett rum med billigare avfuktare, den du har på vinden är nog lite dyrare skulle jag gissa ;) sen är 50-60% ganska optimal fuktighet inomhus och det drar inte särskilt mycket mer ström som det gör om du avfuktar ett kallare rum som vinden där jag misstänker en väldigt stor del av värmen som tillförs lätt försvinner ut och dom som installerade din avfuktare har 100% rätt i att det går åt stora mängder energi att värma upp ett oisolerat utrymme och kurvan för luftfuktighet (avfuktningsgrad) och temperatur går hand i hand, ju lägre temperatur ju mera får avfukataren jobba för att samla in samma mängd vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 25 augusti 2010 09:45
Fuzzop skrev:
Jo om man inte har nån golvbrunn blir det lite jobbigt men har man så stora grejer som du vore det kanske ide att fundera över nån form av avloppssystem till akvarierummet, hur gör du vid vattenbyten? om du vid dessa tillfällen rullar ut en slang i huset kanske man kan ha en liten pump i sin 30liters dunk och tömma den via slangen samtidigt tex :)

Jobbigt vet jag inte - det tar absolut max. 60 sekunder att öppna luckan, ta ut behållaren, gå 1,5 meter och tömma den i 3.000 liters akvariet, gå 1,5 meter tillbaka till luftavfuktaren och skjuta in behållaren och stänga luckan. Då startar avfuktaren automatiskt med de förinställda värdena.
Visst vore det en fördel med en golvbrunn i rummet, men nu har jag inte det utan i rummet intill så det är inte så mycket att göra åt. Det är ju inte heller 3.000 liters akvariet som det är jobbigt med utan istället alla småakvarierna. Var golvbrunnen är att spelar dock mindre roll - däremot så skulle man ha installerat ett automatiskt vattenbytarsystem - DET hade sparat tid.

OBS OBS - bara för sakens skull så kollade jag just tiden för hur lång tid det tog för mig att ta ut, tömma och sätta in behållaren igen. Det tog exakt 26 sekunder:p
#24 - 25 augusti 2010 19:03
26 sekunder är ju inte farligt, det förutsätter bara att man är hemma varje dag.
fast om du stoppade en nivåstyrd länspump i behållaren som pumpade upp till det stora karet skulle du kunna glömma bort den helt och ta en semester ;)
Ett automatiskt vattenbytarsystem ligger på min önskelista oxå men det kräver mycket mera knåpande för att få ihop nåt som funkar och är relativt säkert :(
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 25 augusti 2010 19:17
Fuzzop skrev:
26 sekunder är ju inte farligt, det förutsätter bara att man är hemma varje dag.

Om den står stilla 1 eller 2 dygn några gånger under en period gör inget och med det intervallet så behöver ändå fiskarna matas (kollas upp) och det har jag ändå någon som gör så det är inget problem
Bilagor:
#26 - 25 augusti 2010 19:36
Jag fyllde ju mitt sovrum med en del vatten i början på min semester och jag fick låna en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106677 av länsförsäkringar. 10,4 liters behållare vilket inte är fy skam. Tänker själv köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115173 när jag har flyttat mitt tilltänkta akvariehus till baksidan av boningshuset. Då kommer den dessutom precis som någon antytt värma upp hela huset som en bonus. Sen om det räcker till mitt i smällkalla vintern återstår ju att se...
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 25 augusti 2010 19:55
Woods lär vara väldigt bra - jag funderade lite över dom men tyckte att de tog för stor plats därför blev det en Mitsubishi istället
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 25 augusti 2010 19:59
Det var bl.a. denna test som jag läste innan jag köpte min avfuktare http://www.radron.se/templates/ProduktTest.aspx?id=869
Men den har ju några år på nacken nu så en del har säkert hänt sedan dess
#29 - 27 augusti 2010 21:15
Kjell du skulle ju kunna borra på rätt ställe, eller bara plocka bort byttan, och haka på en slang som leder vattnet ner i karet :)

Vad man har och når för luftfuktighet beror ju på ganska många faktorer, framför allt rent byggnadstekniskt. Har man t.ex. som jag ett äldre hus med oisolerad platta och ingen dränering så hade jag fått köra avfuktare långt mer än någon med ett modernare, dränerat hus vars platta står på en halvmeter isolering. Jag kan aldrig tänka mig att jag sommartid (då luftfuktigheten är som högst), skulle kunna komma ner till 50%. Och om jag gör det så hade det kostat många rubler.
Å andra sidan vad gäller fuktigheten och mögel så skiljer ju behovet för låg rf (så heter det va?) också mellan konstruktioner och inredning. En källare likt min med 'nakna' putsväggar och betonggolv har ju liksom inget som kan mögla :) Fukten i luften stiger bara uppåt och uppåt tills den är ute ur huset.
Har man istället inrett sin källare konstruerad likt min, dvs man har reglat och gipsat väggar, man kanske lagt ett organiskt golv m.m., då ska man passa sig för där finns gott om grogrunder för mögel.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 28 augusti 2010 09:16
danne0301 skrev:
Kjell du skulle ju kunna borra på rätt ställe, eller bara plocka bort byttan, och haka på en slang som leder vattnet ner i karet :)

Praktiskt ogenomförbart eftersom luftavfuktarens nedre del även om den flyttades upp ända till taket (då skulle man inte heller kunna se menyn och sköta den) skulle vara lägre än akvariets översta del. Och även om det hade varit så att luftavfuktaren stod högre så skulle det vara förbaskat fult.
Varför göra ett problem av något som absolut inte är ett problem
#31 - 28 augusti 2010 09:27
Var bara ett förslag, men jag antog lite att du redan tänkt tanken och förkastat den ;)
#32 - 30 augusti 2010 16:32
Whoho en avfuktningstråd :) Jag råkar vara utbildad torrluftstekniker inom försvaret, dock så har vi alldeles för få akvarierum här i den gröna firman. Men är man beredd att betala lite mer (eller faktiskt ganska mycket mer...) för att få lite bättre kvalitet så är Munthers torrluftsmaskiner fantastiskt bra. Försvarsmakten använder fö enbart Munthers maskiner.
Dock så avtar fördelarna med en saltrotormaskin (munthers) mot en kondensavfuktare (nästan alla andra) med stigande temperatur och relativ luftfuktighet.

Annons