Tips på bra innerfilter för 100 liters ?

#1 - 5 september 2011 14:40
Hej, jag funderar på att köpa ett nytt filter till mitt 100 liters, är det någon som har tips på något bra innerfilter ?
Jag funderade på att köpa ett aquael fan 3 plus - 700 liter/h, men jag brukar alltid höra en massa tjat om att man måste ha stor filtervolym så jag undrade om filtret passar? Om inte, finns det några förslag ? Har inte heller råd att lägga ner allt för mycket pengar på ett nytt filter, helst högst kring 400 kr har jag nog råd.
#2 - 5 september 2011 16:03
Jag kan tipsa om Fluval U3 ett mycket bra innerfilter har det i alla mina 3 odlingskar och det fungerar utmärkt och det kostar runt 500-lappen.
#3 - 5 september 2011 17:49
Detta är mitt bästa tips :)
http://www.pwss.se/product.php?productid=8932&cat=620&page=1

Har denna sorten idag och tystare och drivsäkrare innerfilter får man leta efter :)
#4 - 5 september 2011 17:52
PiaJo skrev:
Detta är mitt bästa tips :)

http://www.pwss.se/product.php?productid=8932&cat=620&page=1

Har denna sorten idag och tystare och drivsäkrare innerfilter får man leta efter :)

kan hålla med om det, men jag personligen tycker att man gått kan gå upp i en storlek
så man får bra cirk på vattnet även när det är lite bös i filtret.

.
#5 - 5 september 2011 17:58
Jag har ett fluval U3 i mitt 108L. Det går tyst och det är lätt att göra rent. Lyfter bara upp toppen så är det kirrat.

Jag har även en fluval 2+ i samma kar, med trimmad filterkorg. mest för att få lite fart på vattnet..
#6 - 5 september 2011 17:58
Kensa skrev:
kan hålla med om det, men jag personligen tycker att man gått kan gå upp i en storlek

så man får bra cirk på vattnet även när det är lite bös i filtret.

.

ja, det är bättre med en storlek större men om frågan om det går ner i karet, 100 liters har oftast i standarmått 35 högt och detta är 34 högt, så det går knappt i.
#7 - 5 september 2011 18:05
Jag har också ett eheim biopower. Nöjd. Blir fler sånna om det skulle bli atr jag behöver innerfilter i framtiden.
#8 - 5 september 2011 18:12
En stor nackdel med eheim biopower som jag snabbt blev varse var att det sätter igen blixtsnabbt eftersom den tar in allt vatten i den lilla filterpatronen längs ner och motorn är väldigt svag och det blir mer eller mindre tvärstopp, då tycker jag den klassiska eheim 2048 är bra mycket bättre!

Annons