Tips på bra Macro-optik?

#1 - 4 februari 2011 21:04
Nån som har ett vettigt tips för bra macro-objektiv till Nikon?
#2 - 4 februari 2011 21:12
Jag har den gamla Mikro-Nikkor 60mm/2.8. Det är en fantastiskt bra lins, skarpare än så får man aldrig, men den har två nackdelar: arbetsavståndet är lite kort, och autofokus är ganska långsam.

Har som hastigast provat den nya 105mm/2.8 med bildstabilisering - ja, den är trevlig, men jag föredrar faktiskt 60mm'n.

Innan jag skaffade 60mm'n hade jag en äldre 55mm/2.8 lins från Nikkor. Den linsen rekommenderar jag inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 februari 2011 21:20
Jag har både 60 mm och 105 mm av Nikons macroobjektiv - men använder till 99% den på 60 mm.

Annars finns ju ett nytt nytt Nikon macro på 85 mm som vore kul att testa.
#4 - 5 februari 2011 12:56
Kan vara värt att nämna att 85an är DX anpassad. På en DX kamera är det dock en trevlig brännvidd för macro, inte för långt men inte heller lite för kort som 60mm kan vara i många situationer. En bra kompromiss helt enkelt, hur kvaliteten är på den vet jag dock inte.
#5 - 6 februari 2011 19:29
Tackar för tipsen. =)

Azur> Hur menar du med 60 mm:n, är det autofokus inbyggt i objektivet? Är det den som är långsam?
#6 - 6 februari 2011 20:19
Japp, det är autofokus i linsen, och den är... inte jättelångsam, men hänger inte riktigt med snabba fiskar.

(Folk säger alltid att man inte behöver autofokus med makro. Och det stämmer, om man fotar porträtt eller produktfoton. Det är däremot jäkligt svårt att hänga med manuell fokusering på en simmande fisk!)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 februari 2011 20:26
Azur skrev:
Japp, det är autofokus i linsen, och den är... inte jättelångsam, men hänger inte riktigt med snabba fiskar.

(Folk säger alltid att man inte behöver autofokus med makro. Och det stämmer, om man fotar porträtt eller produktfoton. Det är däremot jäkligt svårt att hänga med manuell fokusering på en simmande fisk!)

Jag tycker lite tvärtom när jag kör med 60 mm - men det beror kanske på kameran (gammal d200) och jag kör alltid med autofokus.

Jag har ganska lätt (nåja, det är aldrig LÄTT) för att få bra skärpa t.o.m. på små rätt snabbsimmande fiskar, men däremot blir nästan alltid mina foton på räkor kass (oskarpa) och de är ju inte direkt snabba om man säger så
#8 - 6 februari 2011 20:26
Jag använder Tamrons 90/2,8 macro när jag fotar fiskar. Är mycket nöjd med det.
#9 - 15 februari 2011 11:24
Sigma ex 70/2,8. Otroligt nöjd!

Annons