Tips på CO2 till 160l liter

#2 - 12 augusti 2010 18:03
Skulle hellre handlat ett sånt här system.
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlagen/mit-aussenreaktor/co2-anlage-mit-aussenreaktor-nanojet-2.html
Innehåller även magnetventil för nattavstängning. Kan man sträcka sig till ett system med en yttre reaktor som t.ex. nanojet så har man ett system som garanterat löser CO2 effektivt.
#3 - 13 augusti 2010 06:03
eller en hederlig mäsk bara! kör jag med o det fullkomligt exploderar i karet. kostar ungefär 2 kr i veckan. typ. absolut det billigaste som finns!

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
Bilagor:
#4 - 15 augusti 2010 16:38
Jag köpte en liknade som ditt första alternativ (var en keramikreaktor). Var nöjd med det, dock uppgraderade jag till en 2 kg tub efter nån månad (behöver endast fylla på två gånger per år max)
Mvh Johan
#5 - 16 augusti 2010 11:20
Mäsk skulle säkert kunna vara ett alternativ men hänger inte riktigt med på hur man doserar CO2 med mäsk, antar att ju mer jästsvamparna jobbar desto mer CO2 i karet eller?

Detta med magnetventil verkar ju intressant, det går alltså inte att under natten stänga av de två system som jag referade till? Ösnkemålet är ju att kunna ha ett system som enbart är igång under de timmar karet är tänt. Hur doserar ni CO2, räknar ni ut genom PH och KH hur mycket CO2 ni har och finns det någon tabell om vad som är rekomenderad mängd?
#6 - 16 augusti 2010 11:27
#7 - 16 augusti 2010 11:59
jag kör med min dygnet runt o doserar inte alls. allt går in i karet. dag som natt. är väl inte det bästa kanske men absolut dert billigaste alternativet. min DIY är tillmoed ännu enklare än tulles. allt handlar om hur mycket energi o pengar du vill plöjja ner i det. :D
#8 - 16 augusti 2010 12:07
Hur kontrollerar man flödet av bubblor med MÄSK ?
#9 - 16 augusti 2010 12:12
Inte säker på det men skulle förmoda att det har med blandningen att göra. Desto mer socker desto snabbare reaktion och därav med bubblor.

Sen påverkar värmen också. Är det för kallt "dör" mäsken och samma sak om det är för varmt. Men rumstemp brukar fungera bra :)
#10 - 16 augusti 2010 12:15
Spongeduck skrev:
Hur kontrollerar man flödet av bubblor med MÄSK ?

det gör man inte. eller inte jag iaf

tulle89 skrev:
Inte säker på det men skulle förmoda att det har med blandningen att göra. Desto mer socker desto snabbare reaktion och därav med bubblor.

Sen påverkar värmen också. Är det för kallt "dör" mäsken och samma sak om det är för varmt. Men rumstemp brukar fungera bra :)

nja inte altid bra med för mycket socker. då dör gästen av för snabb alkohol-produktion har jag hört.
#11 - 16 augusti 2010 13:07
hannesc skrev:

nja inte altid bra med för mycket socker. då dör gästen av för snabb alkohol-produktion har jag hört.

Nä givetvis inte för mycket socker :)
Men kan tänka mig att mer socker = snabbare jäsning och mer bubblor.
Mindre socker = långsammare jäsning och färre bubblor.
#12 - 16 augusti 2010 13:16
Mer socker = Intensivare men kortare livslängd

Så du menar? ;)
Bilagor:
#13 - 16 augusti 2010 13:33
Mer socker = Intensivare men kortare livslängd

Så du menar? ;)

Ja precis :) Och tvärt om. Mindre socker = mindre "mat" för jästen och mindre intensiv bildning av koldioxid. Kanske? :P haha
#14 - 16 augusti 2010 13:34
Tror det bästa är att hitta ett recept som fungerar bra sen kan man ju minska antalet timmar som man löser mäsken i vattnet om man kör den genom en pump på timer. Tycker man att man får för lite CO2 är det ju bara skaffa större dunkar/flaskor eller fler. :)
#15 - 16 augusti 2010 13:35
Japp, avfallet är ju alkohol och vid en viss halt dör svampen och dör nog garanterat innan sockret är slut så det lär bara vara hastigheten av förloppet som förändras. Lär vara svårt att svälta ihjäl den. :p

Annons