Tips på CO2-utrustning?

#1 - 15 januari 2005 10:03
[font=Times New Roman][size=3]Hej![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Då var det snart dags att komplettera med några mer pryttlar för att kunna köra igång CO2 ordentligt. Tidigare har jag kört mäsk ett tag, men nu är det snart dags för CO2 med tub. Tuben står klar. AM reaktor 1000 ligger också och väntar. Det som återstår är reducerventil och magnetventil (och controller…?). Jag hade tänkt lägga in en beställning på www.aquaristic.net och funderar på följande:[/size][/font]
[font=Arial]CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve - 47.58 €[/font]
[font=Arial]Magnetic valve 220 V for CO2(ab aqualine) - 41.58 €[/font]

[font=Arial]Är det någon som har erfarenhet någon av dessa? Kvalitet? Skilnnader olika fabrikat? Någon skillnad i funktion?[/font]

[font=Arial]Dessa två komponenterna behövs tveklöst och är väl förhållandevis överkomliga prismässigt. Får jag bara tag på bra prylar så är det ok. Det som däremot skapar beslutsångest är pH-controller. Min grundtanke är inte att skapa ett perfekt växtkar med extrem tillväxt som fordrar väldigt frekventa ansningar, utan att skapa förutsättningar för ett kar där växterna trivs och där det även går att hålla lite mer krävande växter, marktäckare o.l. Optimal/maximal CO2-nivå borde då inte vara nödvändigt, utan det borde gå att hålla igen något på CO2-takten, inte riskera fullständiga pH-dykningar, men ändå ge bra förutsättningar?? Är detta önsketankar eller möjligt? Jag skulle gärna slippa dagliga pH-mätningar. Jag kan tänka mig att jag får två snabba svar:[/font]
[font=Arial]- [/font][font=Arial]Ska du köra CO2 med tub så måste du hålla järnkoll på pH![/font]
[font=Arial]- [/font][font=Arial]Det är ofta svårt att hålla jämn takt på CO2-tillförseln, vilket direkt leder till förra svaret…..[/font]

[font=Arial]Det är ganska viktigt att få till ett system som är så självgående som möjligt och inte kräver ständig övervakning. Om jag inser att mina önskemål tvingar mig åt pH-controller hållet (vilket känns dyrt!), har jag kollat på en Tunze-controller på Aquaristic:[/font]
[font=Arial]TUNZE Ph Controller 7070 - 195.98 €[/font]

[font=Arial]Är det någon som har erfarenhet av den modellen? Är den komplett (koppling till magnetventil?) eller behövs det något mer – extra buffertvätska mm.[/font]

[font=Arial]Är det något mer som man borde beställa när man ändå är igång för att slippa komplettera senare? Vad använder ni t.ex. för CO2-slang?[/font]

[font=Arial]– Tacksam för alla tips![/font]

[font=Arial]Mvh Martin[/font]
#2 - 15 januari 2005 10:10
Om du skall skaffa controller eller inte måste du avgöra själv. Men om du vill ha ett system som du behöver pilla så lite som möjligt med skall du seffinitivt skaffa controller. Du kan INTE ligga lägre i co2 och hoppas på ett fint akvarium med mindre tillväxt. Det enda som kan hålla tillväxten tillbaka utan att skapa algblommningar är ljuset. Det är ljuset som är din gaspedal inget annat.

Den controller du tittar på är bara en ph-mätare och en styrenhet. För att den skall kunna styra ph måste du ha en magnetventil avsedd för controllern elöler en svindyr adapter.

Slangen du skall ha måste vara avsedd föär co2 annars läcker den.
MVH
magnus
#3 - 15 januari 2005 10:18
[QUOTE=Tropfrog]Den controller du tittar på är bara en ph-mätare och en styrenhet. För att den skall kunna styra ph måste du ha en magnetventil avsedd för controllern elöler en svindyr adapter.

MVH
magnus[/QUOTE]

Vilket innebär att den inte går att koppla till nämnda magnetventil? Magnetventilerna är inte universella?

Mvh Martin
#4 - 15 januari 2005 10:21
Alla magneter är universella förutom tunzes som har en egen lågspänningsventil. Det innebär inte att den är sämre, tvärtom. Jag har en tunzecontroller och är mycket nöjd.

Vill du hitta en billigare controller så har bl-diskus i Helsingborg milwaukee-controller med magnetventil för 1500kr.
MVH
Magnus
#5 - 15 januari 2005 10:22
[QUOTE=mavve][font=Times New Roman][size=3]Hej![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Då var det snart dags att komplettera med några mer pryttlar för att kunna köra igång CO2 ordentligt. Tidigare har jag kört mäsk ett tag, men nu är det snart dags för CO2 med tub. Tuben står klar. AM reaktor 1000 ligger också och väntar. Det som återstår är reducerventil och magnetventil (och controller…?). Jag hade tänkt lägga in en beställning på www.aquaristic.net och funderar på följande:[/size][/font]
[font=Arial]CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve - 47.58 €[/font]
[font=Arial]Magnetic valve 220 V for CO2(ab aqualine) - 41.58 €

[/font]

[font=Arial]Är det någon som har erfarenhet någon av dessa? Kvalitet? Skilnnader olika fabrikat? Någon skillnad i funktion?
[/QUOTE]

Detta är tillräckligt bra grejor utan tvekan men strunta i magnetventilen och beställ en kontroller inkl magnetventil i stället. Det är tokbekvämt och en förhållandevis billig försäkran emot att döda fiskar med co2 !

[/font][QUOTE=mavve]
[font=Arial]Dessa två komponenterna behövs tveklöst och är väl förhållandevis överkomliga prismässigt. Får jag bara tag på bra prylar så är det ok. Det som däremot skapar beslutsångest är pH-controller. Min grundtanke är inte att skapa ett perfekt växtkar med extrem tillväxt som fordrar väldigt frekventa ansningar, utan att skapa förutsättningar för ett kar där växterna trivs och där det även går att hålla lite mer krävande växter, marktäckare o.l. Optimal/maximal CO2-nivå borde då inte vara nödvändigt, utan det borde gå att hålla igen något på CO2-takten, inte riskera fullständiga pH-dykningar, men ändå ge bra förutsättningar?? Är detta önsketankar eller möjligt? Jag skulle gärna slippa dagliga pH-mätningar. Jag kan tänka mig att jag får två snabba svar:[/font]
[font=Arial]- [/font][font=Arial]Ska du köra CO2 med tub så måste du hålla järnkoll på pH![/font]
[font=Arial]- [/font][font=Arial]Det är ofta svårt att hålla jämn takt på CO2-tillförseln, vilket direkt leder till förra svaret…..[/font]

[font=Arial]Det är ganska viktigt att få till ett system som är så självgående som möjligt och inte kräver ständig övervakning. Om jag inser att mina önskemål tvingar mig åt pH-controller hållet (vilket känns dyrt!), har jag kollat på en Tunze-controller på Aquaristic:[/font]
[font=Arial]TUNZE Ph Controller 7070 - 195.98 €[/font]

[font=Arial]Är det någon som har erfarenhet av den modellen? Är den komplett (koppling till magnetventil?) eller behövs det något mer – extra buffertvätska mm.[/font]

[font=Arial]Är det något mer som man borde beställa när man ändå är igång för att slippa komplettera senare? Vad använder ni t.ex. för CO2-slang?[/font]

[font=Arial]– Tacksam för alla tips![/font]

[font=Arial]Mvh Martin[/font][/QUOTE]

TUNZE är det lite Mercedes över, dyr och bra ! Jag tycker att min AM duger bra. Kostar 1800 Danska och innehåller "allt"

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&page=1

Det finns diverse tips i min blogg och i gallerriet !
#6 - 15 januari 2005 10:26
[QUOTE=Tropfrog]Alla magneter är universella förutom tunzes som har en egen lågspänningsventil. Det innebär inte att den är sämre, tvärtom. Jag har en tunzecontroller och är mycket nöjd.

Vill du hitta en billigare controller så har bl-diskus i Helsingborg milwaukee-controller med magnetventil för 1500kr.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Vilken modell är du kör med?

Milwaukee? Har inte hört talas om märket? Bra prylar?
#7 - 15 januari 2005 10:29
Jag har inte själv testat milwaukee själv. Det enda jag vet är att det är amerikanska grejor.

Min controller är en tunze 7074-2, det är samma som 7070-2, men med magnetventil.

Köp absolut inte 7070, den bara strular. 7070-2 och 7074-2 är en uppgraderad variant utan barnsjukdommarna.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#8 - 15 januari 2005 10:29
[QUOTE=oveb]Detta är tillräckligt bra grejor utan tvekan men strunta i magnetventilen och beställ en kontroller inkl magnetventil i stället. Det är tokbekvämt och en förhållandevis billig försäkran emot att döda fiskar med co2 !

[/font]

TUNZE är det lite Mercedes över, dyr och bra ! Jag tycker att min AM duger bra. Kostar 1800 Danska och innehåller "allt"

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&page=1

Det finns diverse tips i min blogg och i gallerriet ![/QUOTE]

Verkar intressant! Tack!
Mvh Martin
#9 - 15 januari 2005 10:35
[QUOTE=Tropfrog]Jag har inte själv testat milwaukee själv. Det enda jag vet är att det är amerikanska grejor.

Min controller är en tunze 7074-2, det är samma som 7070-2, men med magnetventil.

Köp absolut inte 7070, den bara strular. 7070-2 och 7074-2 är en uppgraderad variant utan barnsjukdommarna.
MVH
Magnus
MVH
Magnus[/QUOTE]

[font=Arial]TUNZE CO 2 Controller Set 7074[/font]
"consists of pH Controller 7070, CO2 valve kit 7074.11 incl. power supply unit 5012.01.On account of the adjustable time interval metering system, a careful CO2 distribution is possible preventing an overdose

285 Euro"

- Jag hittade ovanstående på Aquaristic, men det framgår ej om det är 7070 eller 7070-2 vad jag kan se?? Den ligger klart ett snäpp upp prismässigt...

Hittade Controller set 7074/2 på Tunzes sida men den ligger då på 346 Euro.
#10 - 15 januari 2005 13:47
Tunze 7070/2 finns på PWSS för 2100 kr. Sedan får man skaffa det som Tunze kallar för Switched socket outlet för att styra en 220 volts magnetventil, jag har pratat med Patrick på PWSS om det och han kunde kolla upp / skaffa fram den. Kanske kan vara värt att kolla upp...?
http://www.pwss.nu
Kolla under vattentester.
#11 - 15 januari 2005 14:02
[QUOTE=M.W]Tunze 7070/2 finns på PWSS för 2100 kr. Sedan får man skaffa det som Tunze kallar för Switched socket outlet för att styra en 220 volts magnetventil, jag har pratat med Patrick på PWSS om det och han kunde kolla upp / skaffa fram den. Kanske kan vara värt att kolla upp...?
http://www.pwss.nu
Kolla under vattentester.[/QUOTE]

Det är också en variant. Då kör man alltså med vilken magnetventil som helst om jag förstår dig rätt. Väntar du redan på svar från PWSS? Jag behöver ju inte jaga honom också i så fall.

Mvh Martin
#12 - 15 januari 2005 22:55
Nja, jag pratade med honom för ca 1 år sedan, jag har inte kommit till skott med controller än. Det är inte alltid kul med hus som behöver omvårdnad :(
#13 - 15 januari 2005 23:20
Hmmm gör ett litet inhopp här... Någon som vet vilka som säljer am 1000 reaktorn i sthlm eller på internet???
#15 - 16 januari 2005 09:16
[QUOTE=Adnan_]Hmmm gör ett litet inhopp här... Någon som vet vilka som säljer am 1000 reaktorn i sthlm eller på internet???[/QUOTE]

http://www.aquaristic.net

Du måste välja tyska som språk för att se Aqua-medic produkter, inga problem att beställa dem dock !

Kostar ca 500:- exkl frakt !
#16 - 16 januari 2005 11:25
[QUOTE=mavve][font=Arial]TUNZE CO 2 Controller Set 7074[/font]
"consists of pH Controller 7070, CO2 valve kit 7074.11 incl. power supply unit 5012.01.On account of the adjustable time interval metering system, a careful CO2 distribution is possible preventing an overdose

285 Euro"

- Jag hittade ovanstående på Aquaristic, men det framgår ej om det är 7070 eller 7070-2 vad jag kan se?? Den ligger klart ett snäpp upp prismässigt...

Hittade Controller set 7074/2 på Tunzes sida men den ligger då på 346 Euro.[/QUOTE]

Om du handlar på aquaristic.net så får du den nya varianten. De har inga gamla på lager och inga gamla lämnar tunzes fabrik. Dom har bara inte uppgraderat hemsidan.

Om du vill vara säker så får du fråga Harald som äger stället eller hans mycket duktiga telefonist. Ringer man aquaristik så får man alltid bra svar på sina frågor. Mycket serviceminded företag.
MVH
Magnus
#17 - 16 januari 2005 12:01
Det verkar som prisskillnaden egntligen inte blir så stor mellan AM:s respektives Tunzres controllers:

AM:s pH controller på Cichlide Centret ligger på 255 Euro + frakt.
Tunzes 7074/2 på Aquaristic ligger på 285 Euro + frakt

Eftersom jag ändå behöver beställa en reducerventil och de har dessa till bra pris på Aquaristic, känns det som att prisskillnaden inte är så stor i slutändan. Eftersom erfarenheterna verkar positiva om Tunze kan jag lika bra "köra Merca" eftersom det känns som jag inte kommer undan controller.....

Får väl suga på karamellen något till.....

Mvh Martin
#18 - 16 januari 2005 12:04
[QUOTE=Adnan_]Hmmm gör ett litet inhopp här... Någon som vet vilka som säljer am 1000 reaktorn i sthlm eller på internet???[/QUOTE]

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=9135

Annons