[font=Times New Roman][size=3]Hej![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Då var det snart dags att komplettera med några mer pryttlar för att kunna köra igång CO2 ordentligt. Tidigare har jag kört mäsk ett tag, men nu är det snart dags för CO2 med tub. Tuben står klar. AM reaktor 1000 ligger också och väntar. Det som återstår är reducerventil och magnetventil (och controller
?). Jag hade tänkt lägga in en beställning på www.aquaristic.net och funderar på följande:[/size][/font]
[font=Arial]CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve - 47.58 [/font]
[font=Arial]Magnetic valve 220 V for CO2(ab aqualine) - 41.58 [/font]
[font=Arial]Är det någon som har erfarenhet någon av dessa? Kvalitet? Skilnnader olika fabrikat? Någon skillnad i funktion?[/font]
[font=Arial]Dessa två komponenterna behövs tveklöst och är väl förhållandevis överkomliga prismässigt. Får jag bara tag på bra prylar så är det ok. Det som däremot skapar beslutsångest är pH-controller. Min grundtanke är inte att skapa ett perfekt växtkar med extrem tillväxt som fordrar väldigt frekventa ansningar, utan att skapa förutsättningar för ett kar där växterna trivs och där det även går att hålla lite mer krävande växter, marktäckare o.l. Optimal/maximal CO2-nivå borde då inte vara nödvändigt, utan det borde gå att hålla igen något på CO2-takten, inte riskera fullständiga pH-dykningar, men ändå ge bra förutsättningar?? Är detta önsketankar eller möjligt? Jag skulle gärna slippa dagliga pH-mätningar. Jag kan tänka mig att jag får två snabba svar:[/font]
[font=Arial]- [/font][font=Arial]Ska du köra CO2 med tub så måste du hålla järnkoll på pH![/font]
[font=Arial]- [/font][font=Arial]Det är ofta svårt att hålla jämn takt på CO2-tillförseln, vilket direkt leder till förra svaret
..[/font]
[font=Arial]Det är ganska viktigt att få till ett system som är så självgående som möjligt och inte kräver ständig övervakning. Om jag inser att mina önskemål tvingar mig åt pH-controller hållet (vilket känns dyrt!), har jag kollat på en Tunze-controller på Aquaristic:[/font]
[font=Arial]TUNZE Ph Controller 7070 - 195.98 [/font]
[font=Arial]Är det någon som har erfarenhet av den modellen? Är den komplett (koppling till magnetventil?) eller behövs det något mer extra buffertvätska mm.[/font]
[font=Arial]Är det något mer som man borde beställa när man ändå är igång för att slippa komplettera senare? Vad använder ni t.ex. för CO2-slang?[/font]
[font=Arial] Tacksam för alla tips![/font]
[font=Arial]Mvh Martin[/font]