Tips på Corydoras

#1 - 23 maj 2007 19:05
Hej alla! Har nu läst här och i div böcker och tittat i affärer men har så svårt att bestämma vilken sort jag vill ha så jag behöver någon som säger att dessa är de bästa – sötaste – snällaste – finaste ..... så jag vill ha er åsikt! :) Jag gillar (utseendemässigt) såna som är fläckiga (typ leopardfläckar) och sen bör de inte bli för stora. (Akvariet är på 180 liter och där bor 3 mosaikgurami och 6 st otocinclus). Ska ha någon tetra eller barb också men satsar på att alla ska vara snälla och gå ihop så inga bråkiga typer tillåts [:-15]. Snälla delge mig era favoriter!!! (Jag bor i Vaxholm (precis utanför Stockholm) så jag har ganska många affärer att leta i!
#2 - 23 maj 2007 19:22
Jag tycker du ska ha Corydoras trilineatus (blir oftast såld som C. julii) Den ær snæll och blir inte så stor.
#3 - 23 maj 2007 19:24
Kjaer skrev:
Jag tycker du ska ha Corydoras trilineatus (blir oftast såld som C. julii) Den ær snæll och blir inte så stor.

Ska genast leta upp dem i boken/nätet, tack!
#4 - 23 maj 2007 19:29
Kjaer: Är din erfarenhet att de är känsliga? (De står som det i min bok).
De var supersöta... Vet du om de är svåra att få tag i?
#5 - 23 maj 2007 21:09
Kolla på Corydoras sterbai. Det är inte den minsta av Corys men den är så väldigt vacker och du har ju rätt stort kar.
#6 - 24 maj 2007 06:36
Katina skrev:

Jag tycker inte dom verkar kænsliga om du bara har ordning på vattenværdena går det sækert bra.
#7 - 24 maj 2007 12:26
Sonja skrev:
Kolla på Corydoras sterbai. Det är inte den minsta av Corys men den är så väldigt vacker och du har ju rätt stort kar.

Den var också fin, det är sååååå svårt att bestämma.... men den kan bli 8 cm och man ska ha minst 6 st.... svårt......
#8 - 24 maj 2007 12:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dessa är väl fina, lite mindre oxå.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=903
#9 - 24 maj 2007 14:15
Katina skrev:

Førresten: Jag tror inte dom ska vara så svåra att hitta... Fast många blir såld som C. julii och dom liknar varran mycket, fast den rigtiga juliien (som ær mycket sællsyn) har tydliga prickar.
#10 - 26 maj 2007 20:36
Om jag inte kan bestämma mig för en sort..... går det att ha olika sorter typ 2 av varje av ca samma storlek, och att de trivs ändå?? Har för mig att jag läst att olika sorter gärna stimmar med varandra, eller är det fel?
#11 - 26 maj 2007 23:27
Ibland kan olika sorter stimma och ibland gör dom det inte. Jag tycker det kan bli för rörigt med några få av en massa olika sorter. Men i några av mina kar har jag två olika, fast rätt stora grupper av bägge.
#12 - 27 maj 2007 06:35
Hej.

:)Jag tycker att Corydoras napoensis
är fina. Vad tycker du??:rolleyes:
#13 - 27 maj 2007 09:53
Om akvariet ær på 180 l går det bra med två arter;)
#14 - 27 maj 2007 10:27
Jag lånar den intressanta tråden med en fråga
Har någom erfarenhet av Orangebandad-pansarmal.
Jag funderar ochså lite på pansarmalar och hittade den bland artbeskrivningarna och fastnade lite för den vackra fisken.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114
#15 - 27 maj 2007 11:44
albjohn skrev:
Jag lånar den intressanta tråden med en fråga

Har någom erfarenhet av Orangebandad-pansarmal.

Jag funderar ochså lite på pansarmalar och hittade den bland artbeskrivningarna och fastnade lite för den vackra fisken.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114

Vad heter den på latin?
#16 - 27 maj 2007 13:54
Kjaer skrev:
Vad heter den på latin?

Den ska vara en färgvariation av Corydoras aeneus och på zoopets infosida heter den Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)".

Katina: Corydoras trilineatus ska inte vara så känsliga. I mitt SA har det bott en gäng trilineatus i flera år nu. Jag tycker de är väldigt fina och trevliga, men även något skygga ibland. De är faktiskt ganska lätta att hitta, men som Kjaer redan påpekat står det ofta C. julii på skylten. C. julii är dock rätt känsliga och ganska sällsynta.

En annan art som jag tycker är fin och inte blir större än 4 cm är Corydoras bondi coppenamensis. Vet dock inte hur lätt det är att få tag på dem.

Jag tycker det är bäst med en större grupp individer av samma art än flera olika arter tillsammans. Det bor även ett gäng C. adolfoi i mitt SA men hade det varit i dag skulle jag istället ha satsat på fler trilineatus istället.

Något som är viktigt att tänka på när man vill ha corydoras är att de behöver fin sand för att trivas.
#17 - 27 maj 2007 18:05
batski skrev:
Den ska vara en färgvariation av Corydoras aeneus och på zoopets infosida heter den Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)".

Katina: Corydoras trilineatus ska inte vara så känsliga. I mitt SA har det bott en gäng trilineatus i flera år nu. Jag tycker de är väldigt fina och trevliga, men även något skygga ibland. De är faktiskt ganska lätta att hitta, men som Kjaer redan påpekat står det ofta C. julii på skylten. C. julii är dock rätt känsliga och ganska sällsynta.

En annan art som jag tycker är fin och inte blir större än 4 cm är Corydoras bondi coppenamensis. Vet dock inte hur lätt det är att få tag på dem.

Jag tycker det är bäst med en större grupp individer av samma art än flera olika arter tillsammans. Det bor även ett gäng C. adolfoi i mitt SA men hade det varit i dag skulle jag istället ha satsat på fler trilineatus istället.

Något som är viktigt att tänka på när man vill ha corydoras är att de behöver fin sand för att trivas.

Det blir svårare och svårare ( fast roligare :p9 Jag har rådasand 0,33 mm, det är väl fint nog för corydoras??? Hoppas det!!!! Sanden är så fin att den gärna sugs med när jag slamsuger.
Börja bli väldig sugen på Corydoras trilineatus (lite rädd för känsligheten, är superblödig och vill verkligen att alla fiskar ska må bra och trivas) Ska kolla upp Corydoras bondi coppenamensis också.... spännande..... men kan jag ha några Corydoras panda också tror ni de är så söta.......... ????? !!!! eller blir det för mycket? Botten är ca 40x100cm.
#18 - 27 maj 2007 18:16
Corydoras davidsandsi – söta!!!!!

Corydoras napoensis var också söta – men hittar ingen mer info - storlek mm....

hjälp jag trodde att min tråd här skulle göra mitt val lättare....... ?????[:-123]
#19 - 27 maj 2007 20:09
Katina skrev:
Corydoras napoensis var också söta – men hittar ingen mer info - storlek mm....

C. napoensis blir ca 5 cm: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=487

Katina skrev:
Jag har rådasand 0,33 mm, det är väl fint nog för corydoras??? Hoppas det!!!!

Jodå, 0.33mm är perfekt för corydoras.

Katina skrev:
Börja bli väldig sugen på Corydoras trilineatus (lite rädd för känsligheten, är superblödig och vill verkligen att alla fiskar ska må bra och trivas)

Det är toppen att du vill att alla ska må bra och trivas! C. trilineatus är som sagt inte särskilt känsliga. Tvärt om så ska de vara bland de tåligare arterna. Både C. panda och C. davidsandsi är känsligare än C. trilineatus.

Katina skrev:
Ska kolla upp Corydoras bondi coppenamensis också.... spännande.....

Här är en liten bild på C. bondi coppenamensis: http://www.aqua-spider.de/zierfische/welse/bilder/c.bondi.jpg

Katina skrev:
men kan jag ha några Corydoras panda också tror ni de är så söta.......... ????? !!!! eller blir det för mycket? Botten är ca 40x100cm.

Det finns massor av corydoras-arter och många av dem är både söta och trevliga, men man kan ju inte ha alla. Mitt råd till dig är att du bestämmer för en eller max 2 arter (och i så fall minst 6 av varje art). Det blir både bättre för corysarna och mer estetiskt tilltalande.
#20 - 28 maj 2007 09:29
Det lutar åt C. trilinestus men hur ska jag veta att det är den jag få tag i om det står C. Julii på skylten? Är det så att det inte kan vara julii, att de är för ovanliga?? Eller finns det något sätt att se att de är rätt sort?
#21 - 28 maj 2007 11:20
Katina skrev:
Det lutar åt C. trilinestus men hur ska jag veta att det är den jag få tag i om det står C. Julii på skylten? Är det så att det inte kan vara julii, att de är för ovanliga?? Eller finns det något sätt att se att de är rätt sort?

Møstret på C. julli ser ut som om det er strøtt salt på kroppen... Dom ær prickigare æn trilineatus... Hoppas du førstår;) Hær ær två av mina trilineatus: http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/pic_details.php?pid=22916
C. julii o trilineatus kan också førvæxæas med C. leopardus, fast den har længre nos.
#22 - 28 maj 2007 15:55
Ja precis. Hos trilineatus går prickarna ihop i ett mönster, medens hos julii går inte prickarna ihop.

Kjaer: vad är det för snygga rötter till höger? :p
#23 - 28 maj 2007 17:34
batski skrev:
Ja precis. Hos trilineatus går prickarna ihop i ett mönster, medens hos julii går inte prickarna ihop.

Kjaer: vad är det för snygga rötter till höger? :p

Dom finns tyværr inte i Sverige (haha):D
Dom heter red moor och kan køpas på www.cichlidecentret.biz
Fast det kostar kanske lite mer att skicka till sverige. Men snygga, det ær dom!

(Detta ær inte menat som reklam;))
#24 - 28 maj 2007 18:35
Okej, vad bra då får jag kolla prickarna!! C. leopardus??? Längre nos, okej, får kolla nosen också! Södermalms Akvarieaffär säger att de har C. trilinestus så jag ska försöka ta mig dit och kolla! Ska försöka skriva ut din bild, Kjaer och kolla mot! :-)
#25 - 28 maj 2007 19:13
Det hær ær kanske en bættre bild..? http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/pic_details.php?pid=24160 Dom ær svåra at fota, dom simmar ju runt hela tiden;)
#26 - 29 maj 2007 08:22
Kjaer skrev:
Dom finns tyværr inte i Sverige (haha):D

Dom heter red moor och kan køpas på www.cichlidecentret.biz

Fast det kostar kanske lite mer att skicka till sverige. Men snygga, det ær dom!

Jaha, är det red moor? Jodå de finns i Sverige, fast de är väldigt dyra.
#27 - 29 maj 2007 10:01
batski skrev:
Jaha, är det red moor? Jodå de finns i Sverige, fast de är väldigt dyra.

Jasså dom finns i Sverige också. Ja, dom ær ju ganska dyra hær i Danmark också fast fina ær dom.
#28 - 29 maj 2007 15:05
Zoo Kompaniet i Göteborg säljer red moor. Och jag vill minnas att jag även sett såna nån annan stans.
#29 - 14 juni 2007 14:28
Tycker att Corydoras Agassizi är finast.
#30 - 5 juli 2007 21:17
Corydoras atropersonatus är heta som bara den! Prickar på kroppen med svart bandit-rand öger huvud och med de där små söta blinkande ögonen..

http://www.drpez.org/albums/Corydoras-atropersonatus/C-atropersonatus.highlight.jpg
#31 - 5 juli 2007 22:39
Corydoras atropersonatus är heta som bara den! Prickar på kroppen med svart bandit-rand öger huvud och med de där små söta blinkande ögonen..

http://www.drpez.org/albums/Corydoras-atropersonatus/C-atropersonatus.highlight.jpg

Ja de var fina. Tycker de liknar C. leucomelas.
#32 - 6 juli 2007 07:20
Mitt råd är att du skriver ner namnen på de fiskar du är intresserad av, går till en välsorterad akvarieaffär och går runt och tittar, hur fiskarna simmar osv. SEN brukar man kunna bestämma sig. Så gör jag i alla fall, har bara hållit på med akvarier i ett halvår, och har börjat lära mig att man ska ta det litet lugnt, våga forska och gärna prata med personalen i akvarieaffären (hoppas du har någon bra affär i närheten).
Lycka till!

P.S. Jag har fyra Corydoras aeneus som jag är storförtjust i:D

Katina skrev:
#33 - 6 juli 2007 07:36
Lilibet skrev:
Mitt råd är att du skriver ner namnen på de fiskar du är intresserad av, går till en välsorterad akvarieaffär och går runt och tittar, hur fiskarna simmar osv. SEN brukar man kunna bestämma sig. Så gör jag i alla fall, har bara hållit på med akvarier i ett halvår, och har börjat lära mig att man ska ta det litet lugnt, våga forska och gärna prata med personalen i akvarieaffären (hoppas du har någon bra affär i närheten).

Mycket vettigt tips. Ungefär så brukar jag också göra. När jag "hittar" en art som jag tycker verkar intressant försöker jag hitta info och läser jag på om dem och sen vill jag se dem irl :)
#34 - 6 juli 2007 13:31
[CENTER]Vilken bra tråd. Jag har litet av samma problem. Fast jag gjorde tvärt om i stort sätt. Jag har gått till zooaffären och tittat på pansarmalarna (plus de andra arterna då) och skrev ner namnen på dem som var intressanta och sen gått hem och kollat upp dem. Och sen strukit de arterna som inte passar i mitt kar.

Jag har fastnat för dessa än så länge måste dra bort två stycken arter men det kommer nog.
C. julii (de falska antar jag då)
C. smilis
c.elegans
C. sterbai
[/CENTER]
#35 - 6 juli 2007 15:39
Linda_A skrev:
[CENTER]Vilken bra tråd. Jag har litet av samma problem. Fast jag gjorde tvärt om i stort sätt. Jag har gått till zooaffären och tittat på pansarmalarna (plus de andra arterna då) och skrev ner namnen på dem som var intressanta och sen gått hem och kollat upp dem. Och sen strukit de arterna som inte passar i mitt kar. [/CENTER]

[CENTER]Jag har fastnat för dessa än så länge måste dra bort två stycken arter men det kommer nog.

C. smilis

c.elegans[/CENTER]

[CENTER]C. sterbai[/CENTER]

Oh! Jag har aldrig sett Corydoras similis IRL, är de ovanliga? Jag är mycket intresserad av dem! Har någon sett dem i Sthlms-trakten? :D
#36 - 6 juli 2007 15:57
Ceci: Visst är de läckra! Och ännu läckare i verkligheten.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=5725 tex.

Jag har vet inte om de är ovanliga men jag hittade dem i kristianstad så jag hoppas inte det. Akvarielagret borde ju i alla fall kunna ta in dem. Eller den affären på söder.
#37 - 6 juli 2007 16:17
Linda_A skrev:

Ja de är nog trilineatus :) Jag tycker faktiskt att de är snyggare än julii.
Bilagor:
#38 - 6 juli 2007 16:40
Batski: Ja jag gillade dem som jag såg i affären i alla fall. :p

Fast smilis är strået vassare.
#39 - 7 juli 2007 12:40
Linda_A skrev:
Fast smilis är strået vassare.

Ja de är väldigt fina på bild, men jag har aldrig sett såna irl.
Bilagor:
#40 - 12 juli 2007 14:12
du behöver inte bry dej om antalet
har du andra corydoras så fungerar det utmärkt
jag har 4 st corydoras aenus
4 corydoras gossej
3 st corydoras platelatus
2 st corydoras metalloniea osäker på stavningen

+ en massa ansitrus till sammans
och det går fint fint
#41 - 12 juli 2007 16:10
oscwe skrev:
du behöver inte bry dej om antalet

har du andra corydoras så fungerar det utmärkt

jag har 4 st corydoras aenus

4 corydoras gossej

3 st corydoras platelatus

2 st corydoras metalloniea osäker på stavningen

+ en massa ansitrus till sammans

och det går fint fint

Det ær inte optimalt. Dom føredrar att vara med sin egen art, æven fast dom kan stimma med andra arter med liknande færger och færgteckningar.
#42 - 12 juli 2007 16:11
Såg førresten Corydoras aeneus "gold stripe" i affæren idag. Den ær hur snygg som helst, fast den blir ju lite stor...

Annons