Katina skrev:Kjaer: Är din erfarenhet att de är känsliga? (De står som det i min bok).
De var supersöta... Vet du om de är svåra att få tag i?
albjohn skrev:Jag lånar den intressanta tråden med en fråga
Har någom erfarenhet av Orangebandad-pansarmal.
Jag funderar ochså lite på pansarmalar och hittade den bland artbeskrivningarna och fastnade lite för den vackra fisken.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114
Kjaer skrev:Vad heter den på latin?
batski skrev:Den ska vara en färgvariation av Corydoras aeneus och på zoopets infosida heter den Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)".
Katina: Corydoras trilineatus ska inte vara så känsliga. I mitt SA har det bott en gäng trilineatus i flera år nu. Jag tycker de är väldigt fina och trevliga, men även något skygga ibland. De är faktiskt ganska lätta att hitta, men som Kjaer redan påpekat står det ofta C. julii på skylten. C. julii är dock rätt känsliga och ganska sällsynta.
En annan art som jag tycker är fin och inte blir större än 4 cm är Corydoras bondi coppenamensis. Vet dock inte hur lätt det är att få tag på dem.
Jag tycker det är bäst med en större grupp individer av samma art än flera olika arter tillsammans. Det bor även ett gäng C. adolfoi i mitt SA men hade det varit i dag skulle jag istället ha satsat på fler trilineatus istället.
Något som är viktigt att tänka på när man vill ha corydoras är att de behöver fin sand för att trivas.
Katina skrev:Corydoras napoensis var också söta men hittar ingen mer info - storlek mm....
Katina skrev:Jag har rådasand 0,33 mm, det är väl fint nog för corydoras??? Hoppas det!!!!
Katina skrev:Börja bli väldig sugen på Corydoras trilineatus (lite rädd för känsligheten, är superblödig och vill verkligen att alla fiskar ska må bra och trivas)
Katina skrev:Ska kolla upp Corydoras bondi coppenamensis också.... spännande.....
Katina skrev:men kan jag ha några Corydoras panda också tror ni de är så söta.......... ????? !!!! eller blir det för mycket? Botten är ca 40x100cm.
Katina skrev:Det lutar åt C. trilinestus men hur ska jag veta att det är den jag få tag i om det står C. Julii på skylten? Är det så att det inte kan vara julii, att de är för ovanliga?? Eller finns det något sätt att se att de är rätt sort?
batski skrev:Ja precis. Hos trilineatus går prickarna ihop i ett mönster, medens hos julii går inte prickarna ihop.
Kjaer: vad är det för snygga rötter till höger? :p
Kjaer skrev:Dom finns tyværr inte i Sverige (haha):D
Dom heter red moor och kan køpas på www.cichlidecentret.biz
Fast det kostar kanske lite mer att skicka till sverige. Men snygga, det ær dom!
skivsamlaren skrev:Corydoras atropersonatus är heta som bara den! Prickar på kroppen med svart bandit-rand öger huvud och med de där små söta blinkande ögonen..
http://www.drpez.org/albums/Corydoras-atropersonatus/C-atropersonatus.highlight.jpg
Katina skrev:Det lutar åt C. trilinestus men hur ska jag veta att det är den jag få tag i om det står C. Julii på skylten? Är det så att det inte kan vara julii, att de är för ovanliga?? Eller finns det något sätt att se att de är rätt sort?
Lilibet skrev:Mitt råd är att du skriver ner namnen på de fiskar du är intresserad av, går till en välsorterad akvarieaffär och går runt och tittar, hur fiskarna simmar osv. SEN brukar man kunna bestämma sig. Så gör jag i alla fall, har bara hållit på med akvarier i ett halvår, och har börjat lära mig att man ska ta det litet lugnt, våga forska och gärna prata med personalen i akvarieaffären (hoppas du har någon bra affär i närheten).
Linda_A skrev:[CENTER]Vilken bra tråd. Jag har litet av samma problem. Fast jag gjorde tvärt om i stort sätt. Jag har gått till zooaffären och tittat på pansarmalarna (plus de andra arterna då) och skrev ner namnen på dem som var intressanta och sen gått hem och kollat upp dem. Och sen strukit de arterna som inte passar i mitt kar. [/CENTER]
[CENTER]Jag har fastnat för dessa än så länge måste dra bort två stycken arter men det kommer nog.
C. julii (de falska antar jag då)
C. smilis
c.elegans[/CENTER]
[CENTER]C. sterbai[/CENTER]
oscwe skrev:du behöver inte bry dej om antalet
har du andra corydoras så fungerar det utmärkt
jag har 4 st corydoras aenus
4 corydoras gossej
3 st corydoras platelatus
2 st corydoras metalloniea osäker på stavningen
+ en massa ansitrus till sammans
och det går fint fint