Tips på Filter

#1 - 24 augusti 2008 13:12
Hej!!jag behöver tips på nån litet..litet innefilter som passar till min Räkvas som är på 10-15L jag hade tänkt att beställa det på PWSS nu är Vasen rund så det måste gå att fästa det också nån som har gjort nåt liknande och hur gör man det i så fall räksäkert,skicka gärna en länk på Det filtret som går till den vasen..Sen behöver jag hjälp med ett Litet innefilter till ett nytt yngelkar som det ska gå Endlers i karet är på 25L även detta hade jag tänkt mig att beställa ifrån PWSS skicka även en länk om detta filtret om det går.:)
#2 - 24 augusti 2008 14:04
Lite tips hade varit fint då jag hade tänkt att lägga in en order idag.
#3 - 24 augusti 2008 14:15
Hur stor är öppningen på vasen?
#4 - 24 augusti 2008 14:18
ansjo skrev:
Hur stor är öppningen på vasen?
Ca 30 cm
#5 - 24 augusti 2008 14:22
Själv skippade jag helt den mekaniska filtreringen i samband med att jag i går byggde om grabbens lilla aquaszut till hotell åt amanosar och äppelsnäckor.

Tog min stellar luftpump och sugkoppade fast 50cm svart co2 slang(hittade en 50 metersrulle som ramlat av ett lastbilsflak)i en båge över botten, full penetrerat med en nål bubblar den kalasfint, på med substratet och vips..

Köpte göra billiga [SIZE=2]∅[/SIZE]4 t-kors och förgreningar på Hornbach's vattenspridar avdelning av märket Geka/Karasto för typ 5:-/st så det blir bra dragning på luftslangen.(pumpen står 2m bort nere vid golvet så det fick även införskaffas en liten backventil.)

Ska bygga en isolerad liten låda till luftpumpen i veckan..
Bilagor:
#7 - 24 augusti 2008 14:38
ansjo skrev:
Tack för tipsen,men ett bottenfilter hade jag inte tänkt mig,då får jag dra upp allt och det hade jag inte tänkt mig,och till yngelkaret hade jag planer på att ha det stenlöst på botten så jag kan slamsuga lättare.:)
Guest
#8 - 24 augusti 2008 14:45
Du är inte sugen på att bygga ett hamburgerfilter då?
Det är både räk o yngelsäkert, och då kan du använda vilket litet pumphuvud som helst ju. :)
#9 - 24 augusti 2008 14:50
Anettejt skrev:
Du är inte sugen på att bygga ett hamburgerfilter då?

Det är både räk o yngelsäkert, och då kan du använda vilket litet pumphuvud som helst ju. :)
Till vasen är det för stort,men till mitt ena yngelkar så gjorde jag ett,det kan även tänkas att göra till det andra också eftersom det är mer filtermassa i,men ett smidigt innefilter till vasen hade varit perfekt.
Guest
#10 - 24 augusti 2008 14:57
Ett billifilter då kanske?
Guest
#11 - 24 augusti 2008 15:01
#12 - 24 augusti 2008 15:17
Anettejt skrev:
Dem kan nog funka faktiskt i yngelkaret men nog inte i Räkvasen det beror på hur stora dem är,luftpump ska jag också beställa ,AM-TOP 64 kr bara så det blir nog en sån.Jag var hos Alias Tenkare på Zoopet igår och han hade ett jätte litet innerfilter som hade passat till min Räkvas,jag kommer inte ihåg vad det var för märke bara.
#13 - 24 augusti 2008 15:19
Om jag kör med ett Hamburgarefilter kan nån tipsa om en Pump till en sån och den måste vara mindre helst då på pwss på nätet.
#14 - 24 augusti 2008 16:06
Detta går kanske att trixa till så det får plats i räkvasen?
Det ser ju ut att vara något svampliknande material i alla fall...så det borde ju gå att skära i.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4382&cat=30&page=1
#15 - 24 augusti 2008 16:35
Bluesman skrev:
Detta går kanske att trixa till så det får plats i räkvasen?

Det ser ju ut att vara något svampliknande material i alla fall...så det borde ju gå att skära i.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4382&cat=30&page=1
Det verkar vara en smart ide faktiskt:)
#16 - 24 augusti 2008 16:48
Jag skickade ett PM till Tenkare om vad hans filter hette så man får en klarhet i det hela,sen får man se om den går att beställa.
#17 - 24 augusti 2008 20:03
Det blidde detta här,luftpump och filterpatronen är till för Räkorna sen är det lilla innerfilter till för Endlerskaret.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3219&cat=582&page=1
#19 - 24 augusti 2008 20:08
#22 - 24 augusti 2008 20:17

Skulle precis tipsa dig om det filtret Patrik, (för omväxlings skull..;)) det är det jag kör till mina endlers,
funkar bra men det begar igen fort.. Räcker med att jag kramar ur svampen en gång sen funkar det bra igen.
#23 - 24 augusti 2008 21:12
NIC skrev:
Skulle precis tipsa dig om det filtret Patrik, (för omväxlings skull..;)) det är det jag kör till mina endlers,

funkar bra men det begar igen fort.. Räcker med att jag kramar ur svampen en gång sen funkar det bra igen.

Vi har en större variant av filtret i sonens akvarium....och det fungerar klanderfritt. Men som NIC skriver...man får krama svampen ofta.....men det överlever man ju.
#24 - 24 augusti 2008 21:16
Om filtret sätter igen sig med korta mellanrum kanske det vore dax att skaffa ett större/kraftigare filter.
#25 - 24 augusti 2008 21:20
Gaffel skrev:
Om filtret sätter igen sig med korta mellanrum kanske det vore dax att skaffa ett större/kraftigare filter.

Jag har mitt i ett 20 liters med fullt blås, tar ett par dagar sen e d igenbegat..
Tror det pumpar ut runt 250 liter i timmen. Kraftullare känns ganska overkill..[:o]
#26 - 24 augusti 2008 21:23
NIC skrev:
Jag har mitt i ett 20 liters med fullt blås, tar ett par dagar sen e d igenbegat..

Tror det pumpar ut runt 250 liter i timmen. Kraftullare känns ganska overkill..[:o]

Samma sak här.Skulle vi sätta i ett större filter så skulle det nog blåsa ut vattnet:-)
#27 - 24 augusti 2008 21:31
Bluesman skrev:
Samma sak här.Skulle vi sätta i ett större filter så skulle det nog blåsa ut vattnet:-)

Word!
Men lita på att gaffel har svar på tal ;):p
#28 - 24 augusti 2008 21:36
Mmm, om filtret blåser ut vattnet så är det dax att skaffa ett större akvarium, fortsätt med den kräftgången tills problemet är löst, alla andra sätt att lösa problemet klassas som handhavande fel, men visst, själv reglerar jag storleken på utblåset med strilrör så att vattnet stannar på insidan.

Apropå så hörde jag ryktesvägen att det var så allas våran Kjell Fohrman kom upp i sitt 3000 liters..
#29 - 24 augusti 2008 21:38
Mmm, om filtret blåser ut vattnet så är det dax att skaffa ett större akvarium, fortsätt med den kräftgången tills problemet är löst, alla andra sätt att lösa problemet klassas som handhavande fel, men visst, själv reglerar jag storleken på utblåset med strilrör så att vattnet stannar på insidan.

Apropå så hörde jag ryktesvägen att det var så allas våran Kjell Fohrman kom upp i sitt 3000 liters.. ;)
#30 - 24 augusti 2008 21:41
Nja....i vårt fall är det nog så att junior slarvar med städningen av karet och att innerfiltret får göra en del av jobbet:-)
#31 - 24 augusti 2008 21:48
Mmm, nitrifieringsbakterierna har svårt att bryta ner mulm och exkrementer om genomströmmningshastigheten är låg.
#32 - 24 augusti 2008 21:50
Gaffel skrev:

Apropå så hörde jag ryktesvägen att det var så allas våran Kjell Fohrman kom upp i sitt 3000 liters.. ;)

Tror ärligt talat att det är nåt tjall med mitt filter.., inte ska det bega igen på ett par dagar med VB varannan dag. Ingen inredning förutom en sten och LITE javamossa, nu går där fyra endlersyngel. Matar 3-4 ggr per dag. Kräftgång eller inte ;)
Annars e jag helt med på ditt resonemang.
#33 - 24 augusti 2008 21:53
Dax att byta ut filtermediet, köp en ppi10 filtermatta på närmsta Hornbach(129:-)och klipp till, rengör pumpen och montera, kommer att räcka länge länge..
#34 - 24 augusti 2008 22:21
Gaffel skrev:
Dax att byta ut filtermediet, köp en ppi10 filtermatta på närmsta Hornbach(129:-)och klipp till, rengör pumpen och montera, kommer att räcka länge länge..

Jag vet att du förespråkat ppi10 i andra trådar, är det den blåa mattan och storleken är 10 elr e jag helt ute å cyklar på någons annan cykel:confused:;)
Menar du att jag ska klippa ur plats för filtrets insugsgrej om man säger och trycka dit en bit av mattan..?
Helt enkelt att jag tar bort nuvarande medie och bytar ut det mot ppi10, kanske större bit bara.. Eller menar du att jag ska ha filtret i hörnan och en matta ppi10 framför?

[:o][:o]
#35 - 25 augusti 2008 07:04
Gaffel skrev:
Mmm, nitrifieringsbakterierna har svårt att bryta ner mulm och exkrementer om genomströmmningshastigheten är låg.
för att klargöra lite så är det är de [COLOR=red]heterotrofa[/COLOR] bakterierna som bryter ner mulm och exkrementer till lösta ämnen och [COLOR=red]nitrifierarna[/COLOR] som bryter ner det oorganiska (lösta) ämnena till [COLOR=red]nitrat[/COLOR][COLOR=black]! för att nitrifierarna ska kunna existera så krävs en ren och mulmfri yta i filtermaterialet, därför ska materialet inte vara för litet och inte för finporigt så att det blir igenkläggat, och som du säger så är det bra med en hög genomströmmningshastighet! men jag anser att det inte bara handlar om hur många liter/tim pumpen levererar utan hur filterkammaren är utformad, pressas vattnet tex genom en smalare passage med filtermedia så ökar vattnets hastighet och syresätter nitrifierarna bättre även med en mindre pump! [/COLOR]
Bilagor:
#36 - 25 augusti 2008 10:20
Jag tackar så mycket för tipsen som BARA STRÖMMAR IN jag kör med det filtret ett taga och ser,jag kommer att mata en hel del så jag kommer att köra med vattenbyte var tredje dag och då slamsugning av botten,jag kommer inte att köra med Grus på botten alls mest för att underlätta.

Annars så kan man alltid ta innerfiltret och placera den i en sönderskuren petflaska ta bort filterhållaren och runt om sätta Blå-Filtermatta sen med ett rör leda ur utloppsvattnet till ytan,det är ett förslag vad man kan göra så slipper man rengöra filtret på dem närmast åren...

Annons