Tips på fiskar?

#1 - 1 december 2009 21:12
Hej alla glada.
Jag har planer på att starta ett akvarie. Det har måtten 109x43x43, vet ej hur mkt det rymmer (det bor en hamster där just nu).
Jag skulle vilja ha ett färgglatt och rätt livligt akvarie, har småbarn och dom tycker om när det rör sig mkt :)
Är det någon som har några bra tips och ideer på vad jag kan stoppa ner i akvariet sen när det börjar bli dags

Tack på förhand
#2 - 1 december 2009 21:21
Platy är en livlig och färgglad fisk som passar i de flesta kar och tålig är den oxå. Finns i många olika färgvarianter och i de flesta butiker :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1
#3 - 2 december 2009 08:23
Dvärggurami :d
#4 - 2 december 2009 14:27
Temeraire skrev:
Dvärggurami :d

Mmm.. Fast de kan vara ganska känsliga i nystartade kar och endast hanarna är färgglada och flera hanar i samma kar bör man undvika.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 2 december 2009 16:11
Har du haft en hamster i det så skulle i alla fall jag först kolla så det inte läcker. Hamstrar kan mycket väl ha bitit i silikonet
#6 - 2 december 2009 16:58
Jag tycker kongotetror eller någon annan tetra och palettciklider. Välj inte barber eftersom dom är känsliga för vibrationer och stötar mot akvarierutan, sådant som små barn gör.
#7 - 2 december 2009 17:00
neontetror alternativt guppys. Eller rakt av räkor och neontetror.
#8 - 2 december 2009 19:18
Tack för alla svar. Att akvariet läcker efter hamsterns framfart är jag säker på, så det måste jag fixa innan jag börjar tänka på att stoppa ner nåt i det.
Vill bara börja planera lite så jag inte står där när det är dags att låta fiskar flytta in.

Dvärgurami är jättefina, en vännina har en hel del av dom. Platy är oxå fina, men sambon tycker dom är för vanliga. Tetror älskar jag, tycker dom är så härliga i sina stora stim. Kan man ha för stort stim av tetror och kan man ha olika sorters tetror i samma akvarie?
#9 - 2 december 2009 19:32
Du kan ha så stort stim som akvariet tillåter så länge inte filtret belastas för mycket. Tänk bara på att börja med några stycken och utöka med några till med någon månads mellanrum tills du nått önskat antal.
Du kan även blanda lite som du vill men många tycker det blir för plåttrigt med olika sorter men smaken är ju som baken ;).. Endast du/ni som bestämmer det :)
#10 - 2 december 2009 19:47
Nina82 skrev:
Du kan ha så stort stim som akvariet tillåter så länge inte filtret belastas för mycket. Tänk bara på att börja med några stycken och utöka med några till med någon månads mellanrum tills du nått önskat antal.

Du kan även blanda lite som du vill men många tycker det blir för plåttrigt med olika sorter men smaken är ju som baken ;).. Endast du/ni som bestämmer det :)

Håller hundra med!!!
#11 - 3 december 2009 20:54
Tack snälla för er svar. Vi får ta och fundera lite och läsa på lite mer. Men det blir säkert fint i slutändan :-)

Annons