Tips på fiskar? (50L Akvarium)

#1 - 12 januari 2010 22:35
Tjena !

Jag köpte ett litet 50l kar. Jag har haft kar förut när jag va runt 12 år men tog aldrig hand om den så bra så till slut dog alla fiskar. Men nu vill jag börja med fiskar igen och jag undrar vilka typ av fiskar kan man ha på ett 50l akvarium? :confused:

Tipsa gärna !

MVH "Virre":D
#2 - 12 januari 2010 23:51
Virros skrev:
Tjena !

Jag köpte ett litet 50l kar. Jag har haft kar förut när jag va runt 12 år men tog aldrig hand om den så bra så till slut dog alla fiskar. Men nu vill jag börja med fiskar igen och jag undrar vilka typ av fiskar kan man ha på ett 50l akvarium? :confused:

Tipsa gärna !

MVH "Virre":D

Asså frågan är eg. ganska bred, det finns många arter å välja mellan nästan bättre om du specificerar vad det är för typ av fisk/fiskbesättning du är ute efter, typ ciklider, levandefödare, "klassiskt sällskapskar" mfl.
Själv föredrar jag dock ciklider framför allt annat! så i 50L hade jag kört någon liten västafrikan, sydamerikan eller tanganyika såsom paletter (Pelvicachromis) resp. apistgrammor resp. snäcklekare (L. multifasciatus). Apistogrmmor kräver dock lite extra skötsel jmf. med de andra.
Lycka till!
#3 - 13 januari 2010 00:41
[COLOR=Black]Jag tycker inte alls att frågan är speciellt bred eftersom det inte är så många fiskar som kan trivas (så man skapar en hållbar miljö) i så litet akvarium..

Men det finns sådana fiskar; Kardinalfisk, Guppy, [/COLOR]kuhliiål, [COLOR=Black]Kampfisk, killi, dario, någon rasbora, platy, kanske finns något liten tetra som inte vill leva i alltför stora stim. Eller någon dvärgsort.

Enda ciklid jag vet som skulle kunna bo där är [/COLOR]Lamprologus brevis, Lamprologus multifasciatus, Lamprologus ocellatus[COLOR=Black] några få snäckciklider, Alla de andra sorterna kräver större.

[/COLOR]Apistogramma, [COLOR=Black]Jullecikliderna, fjärilsciklid och palettcikliden är precis på gränsen till för stora så därför är det bättre att inte sattsa på dem.
[/COLOR]
#4 - 13 januari 2010 12:00
Tack !
Pelvicachromis är ganska intressanta!
Jag har bara 2 frågor. Vilka fiskar passar dem ihop med och vad för miljö dem lever i? :)

Tack!
#5 - 13 januari 2010 18:29
chainy skrev:
[COLOR=Black]Jag tycker inte alls att frågan är speciellt bred eftersom det inte är så många fiskar som kan trivas (så man skapar en hållbar miljö) i så litet akvarium..

Men det finns sådana fiskar; Kardinalfisk, Guppy, [/COLOR]kuhliiål, [COLOR=Black]Kampfisk, killi, dario, någon rasbora, platy, kanske finns något liten tetra som inte vill leva i alltför stora stim. Eller någon dvärgsort.

Enda ciklid jag vet som skulle kunna bo där är [/COLOR]Lamprologus brevis, Lamprologus multifasciatus, Lamprologus ocellatus[COLOR=Black] några få snäckciklider, Alla de andra sorterna kräver större.

[/COLOR]Apistogramma, [COLOR=Black]Jullecikliderna, fjärilsciklid och palettcikliden är precis på gränsen till för stora så därför är det bättre att inte sattsa på dem.

[/COLOR]

Jodå det finns allt en hel del ciklider som funkar i såpass små kar:d, gäller bara att man kan inreda karen rätt. När det gäller jullar är vi dock överrens, vad gäller L. ocellatus tycker jag dock man skall ha större kar med tanke på deras aggressivitet gentemot varandra (åtminstone hanar emellan). Många av apistogrammorna funkar absolut att hålla i 50L, både leker och frodas, sen är det ju så att så länge fiskarna är små kan man väldigt stora arter i relativt små kar. Men man kan ju eg. bara tala för sig själv antar jag beroende på vad man har för egna erfarenheter.
#6 - 13 januari 2010 18:36
Virros skrev:
Tack !

Pelvicachromis är ganska intressanta!

Jag har bara 2 frågor. Vilka fiskar passar dem ihop med och vad för miljö dem lever i? :)

Tack!

Jag hade nog faktiskt bara satsat på dem. Fler fiskar blir det efter ett tag när de har lekt av sig vilket de typ alltid gör åtminstone "vanliga" paletter (Pelvicachromis pulcher) andra kan dock vara lite kluriga ofta för att det rör sig om VF men skit samma nu kommer vi ifrån ämnet...
Vad gäller miljön så kan du kolla på artbeskrivningen här på zoopet och andra sidor.
Lycka till.
#7 - 13 januari 2010 22:30
Mitt kare är inte 50 det va visst 60, köpte den begagnad så visste inte exakt men sen ringde jag upp han jag köpte akvariet av och det va visst 60l:P

Men en till fråga ni fisk experter :D
Kan jag ha 2st dvärggurami, 1 mal och några tetror i mitt lila akvarie? :O
#8 - 13 januari 2010 22:37
jadå det fungerar! :)
#9 - 13 januari 2010 22:38
Jag har också med framgång haft 1 par fjärilsciklider i litet kar, bara 45 liter till och med. Hänger på inredningen.:)

Ja, jag tror att du kan ha 2 dvärggurami och några tetror i ditt kar.
Glödbandstetror har jag haft i mitt lilla. De är väldigt lugna och stillsamma och kräver inte så mkt uttrymme. Jag hade 10 st i 45 liter och det gick bra.
(Har 10 st i 220 liter idag och de rör sig inte mer där än i det lilla, så...;))

När det gäller mal beror det på vilken sort du vill ha. Ancistrus och liknande kan ju bli rätt stora och pansarmalar vill inte vara ensamma utan mår bäst om de är minst 4-5 st., helst fler.

I mitt 45-liter hade jag vid ett tillfälle 10 glödbandstetror, 5 pansarmalar och 2 fjärilsciklider utan problem. Men där gick smärtgränsen.;)

P.S. Ta och mät ditt kar så vet du helt säkert hur stort det är!:) Längden x bredden x höjden ger volymen.
Bilagor:
#10 - 13 januari 2010 22:47
Då blire dvärggurami! :D
Vad för tetror ska jag ha i mitt "kar" då?:D

haha lite nybörjare på sånt här :O
Nån mal som kan städa upp lite, vet inte hur jag ska förklara:S
#11 - 13 januari 2010 22:48
Ha en 10st kardinal tetror :)
#12 - 13 januari 2010 22:53
Ah det kan jag tänka mig! Färglada fiskar :D

Vet du någon mal man kan "städa" upp akvariumet lite?
#13 - 13 januari 2010 23:01
Virros skrev:
Ah det kan jag tänka mig! Färglada fiskar :D

Vet du någon mal man kan "städa" upp akvariumet lite?

otocinclus?

Jag har ett 63-liters med 2 dvärggurami, 12 neontetror (11 snart tyvärr) och 1 ancistrus. Så småningom kommer jag väl behöva fixa nånting annat för ancistrusen, men känner på mig att jag ändå kommer vilja ha större sen så ;) Funderar också på att skaffa 4 stycken otocinclus, men sen känner jag att smärtgränsen går.

Jag tycker nog också att kardinaltetra inte är det bästa alternativet. Den blir lite större än neontetra, men är ändå ganska så lik. Personligen tycker jag att neontetra är finare än kardinaltetra också ;)
#14 - 13 januari 2010 23:40
skaffa 2-3 st ancistrus malar även kallad 'skäggmunsmal' så får du ett rent kar! :)
#15 - 14 januari 2010 00:24
Fredrik1 skrev:
skaffa 2-3 st ancistrus malar även kallad 'skäggmunsmal' så får du ett rent kar! :)

Det tycker jag inte att han ska göra faktiskt, då dom blir rätt stora av sig (15cm). Räkor eller snäckor skulle jag säga faktiskt.
#16 - 14 januari 2010 08:08
Jag ska till affären idag och kolla på olika sorters malar :D
Det blir säkert ett par ancistrus :)
#17 - 14 januari 2010 20:15
Vet någon vart man kan få tag på dvärggurami och fjärilsciklider i Norrköping?
#18 - 14 januari 2010 23:10
Haha ja åsikterna och rekommenderingarna skiljer sig som vanligt en del åt här på zoopet! Man får pröva sig fram och se vad som funkar och nått som åtminstone jag upplevt är att man lär sig mkt på sitt/sina första kar och fiskar. Det finns så klart många undantag och klurigheter i hobbyn men mkt är generellt och funkar/funkar inte när det gäller många fiskar. Kanske lät lite luddigt men du kommer förstå vad jag menar;).
#19 - 15 januari 2010 08:26
Kolla på "avdelningar-sötvattenfiskar och sök sedan på avancerad sök på storleken på ditt akvarium!! :)
#20 - 15 januari 2010 11:12
Köp inte Ancistrus, de ska ha över 100 liter.

Räkor eller snäckor är bättre.
#21 - 15 januari 2010 11:17
Okej tack Charlottis!

Jag tror att det blir först 4 platys
sen efter några veckor 10 neontetror sen 2 dvärgguramis och nån mal.
Funkar det eller är det för många fiskar? :O

Tack för svar! :D
#22 - 15 januari 2010 11:26
Okej tack !
Jag ska börja med 4 platys sen efter några veckor köpa 10st neontetror, 2 dvärgciklider och nån mal.
Är det okej eller är det för många fiskar? :O
#23 - 15 januari 2010 12:01
Virros skrev:
Okej tack Charlottis!

Jag tror att det blir först 4 platys

sen efter några veckor 10 neontetror sen 2 dvärgguramis och nån mal.

Funkar det eller är det för många fiskar? :O

Tack för svar! :D

Tror det räcker med 2 platys för till en början med tanke på att akvariet är så litet, sen låter du det gå någon månad och sedan kanske 2 platys till, det är ungefär den proceduren jag gjorde med mitt 400L och allting gick felfritt.
#24 - 15 januari 2010 18:48
För mitt 60 liters (du kan dra ner med ca 1 fisk/grupp) har jag: 6 platyer (underbara små varelser) 6 dvärgpleco (som segelfenspleco t ex, men i miniformat. Passar som ersättning för t ex ancistrus) 6 metallpansarmalar (även dessa är små änglar) och 3 unga kinesiska algätare (blir mer aggressiva ju större de blir. Min största är ca 7 cm, de kan bli 27 cm men då får man ju ha bytt ut dem eller sålt dem tills dess, och är riktigt kaxig)

Alla dessa rekommenderar jag varmt.
#25 - 17 januari 2010 10:39
okej men jag undrar om man kan ha ett par fjärilsciklider?
#26 - 22 januari 2010 22:49
Virros skrev:
okej men jag undrar om man kan ha ett par fjärilsciklider?

Ja, det skulle du kunna ha. Dock tror jag inte att den kommer funka med dvärgguramin så jag skulle nog säga att du får välja mellan att ha antingen gurami eller fjäril. Dock är båda känsliga för dåligt vatten. Med tanke på vilka fiskar du vill ha blir det nog ett ph på 6 och 26grader. Dock vill platyn egentligen ha 7-8 i ph till skillnad ifrån de andra fiskarna.

Annars så tycker jag du verkar ha en bra ide. :d
#27 - 24 januari 2010 09:50
Virros skrev:
Vet någon vart man kan få tag på dvärggurami och fjärilsciklider i Norrköping?

Hej! Jag har själv 6 dvärggurami och jag har köpt dem på Norrköpings akvarier "Arken" ( st. persgatan). Jag köper bara mina fiskar där, dels för att personalen är mkt kunniga, samt att de kan svara på vilka fiskar som passar ihop. Enda nackdelen är väl att utbudet inte är super stort, men det räcker för mig. Fick mycket goda och bra råd när jag skulle starta upp vårt 240l. Lycka till!
#28 - 27 januari 2010 11:51
Jag va där och dem va jätte snälla och så men jag håller mig till Akvarievalvet! :D

Jag va i Akvarievalvet i Norrköping och kolla på antennmalar?
Finns det info om just antennmalar? :)

Annons