Tips på förändring i tanken [BILD]

#1 - 3 juni 2017 12:45
Har haft såhär i karet rätt länge nu, men är inte riktigt nöjd hur jag än möblerar om. Kom gärna med synpunkter positiva som negativa, hur tycker just DU att de ser ut? Bara bosmani regnbågar som bor där. samt en algätare

https://www.pixeltopic.com/image/jrvykfhfzgerhqu/
#2 - 3 juni 2017 16:53
Ok då säger jag som jag tycker;) Byta bottensubstrat till sand. Samla ihop ochStapla rötter på varann och få upp lite nivåskillnad, nu är det platt. Ta bort de mekaniska diy filtren, de behövs inte heller. Centrera den stora anubiasen du har till höger. Rensa bort lite annan anubias. Plocka bort vattenpesten och de mindre stenarna + skiffern och lägga i några stora. Integrera stenen med rötterna. Ta bort planschen och sätta dit en svart Alt. måla bakrutan med svart akrylfärg. Detta känner jag på rak arm.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 juni 2017 19:45
Trevligt akvarium men filtren är ju inte så snygga. Ha dom i bakre hörnen och placera något framför
#4 - 4 juni 2017 09:05
Tack Kjell! Och för synpunkterna

men åheim, platt? Möjligtvis till höger men delen till vänster är ju väldigt hög och staplad tycker jag. Jupp DIY filtren skall väck bara inte fått de gjort ännu

jag tycker den vänstra delen är snyggast i karet :)
#5 - 5 juni 2017 06:41
[QUOTE=kardinaltetran;n2370956]
men åheim, platt? Möjligtvis till höger men delen till vänster är ju väldigt hög och staplad tycker jag.[/QUOTE]

Tror Åheim menar att det finns ingen inredning som till exempel går upp till ytan och eventuellt bryter vattenlinjen. Så jag kan nog hålla med, lite tomt från yta till rot/sten/växt.

#6 - 5 juni 2017 19:18
Har dina regnbågar någon plats för lek? Om inte, kanske du skulle skaffa en lite "mjukare och buskigare" växt som du placerar vid en grottliknande plats eller i grottan. Dina Anubias kan bilda grottan. Då har du goda förutsättningar för att få fart på dina Boesemani.

/Johan
#7 - 6 juni 2017 13:46
[QUOTE=Marten64;n2370994]Har dina regnbågar någon plats för lek? Om inte, kanske du skulle skaffa en lite "mjukare och buskigare" växt som du placerar vid en grottliknande plats eller i grottan. Dina Anubias kan bilda grottan. Då har du goda förutsättningar för att få fart på dina Boesemani.

/Johan[/QUOTE]

Mina regnbågar leker så gott som varje dag vid de stora anubias rötterna till vänster i bild har fått yngel på dem varav 2 jag lyckades rädda som nu växer till sig i en mindre tank, så lååååångsam de växer dock så dom kan inte flytta in med de stora ännu.
#8 - 6 juni 2017 20:27
Ok, fint.
#9 - 10 juni 2017 16:42
Ny bild på tanken, staplat rötterna så gott det går men tyckte det blev ännu värre. Fast nånting i mej gillar det ändå ;) Vad kan jag ha för växt i mitten? Eller ska det förbli tomt där? Anubiasen i hörnet ska bort för den håller på att dö, har gått av på mitten. Eventuellt att jag försöker hitta lite större stenar att lägga i som nämnts tidigare. Grumligheten beror på beredningsmedel efter vattenbyte. Synpunkter tas emot tacksamt! :)

https://www.pixeltopic.com/image/tybvgshxadiwzhx/
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 juni 2017 14:39
Det är ju lite svårt att se pga dimman i akvariet. Som jag skrev ovan så ogillar jag när man kan se tekniska prylar i akvariet så dom hade jag nog försökt att dölja lite bättre.
#11 - 11 juni 2017 17:38
snyggt [:-106] Lite låga cryptocoryne runt kanterna på de två öarna skulle nog vara trevligt också,,,
#12 - 12 juni 2017 06:32
[QUOTE=åheim;n2371139]snyggt [:-106] Lite låga cryptocoryne runt kanterna på de två öarna skulle nog vara trevligt också,,,[/QUOTE]

Tackar, ska kika närmare på de :)

har du nån bild på en sån växt? Fick upp hela växtsläktet när jag googla på namnet
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 juni 2017 15:44
[QUOTE=kardinaltetran;n2371141]

Tackar, ska kika närmare på de :)

har du nån bild på en sån växt? Fick upp hela växtsläktet när jag googla på namnet [/QUOTE]

Du vet väl att du kan använda zoopets artregister för att söka efter sådana växter. Ange "släktet" Cryptocoryne som kriterie samt på "Växtens höjd" ange de låga höjderna så får du upp en lista på låga cryptocoryne
#14 - 12 juni 2017 17:11
Tack Kjell , trodde de var endast för guldmedlemmar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 14 juni 2017 15:42
[QUOTE=kardinaltetran;n2371148]Tack Kjell , trodde de var endast för guldmedlemmar :)[/QUOTE]
Nej då det kan alla, alla kan också kolla på miniartbeskrivningarna, däremot kan "bara" goldisarna se samtliga stora artbeskrivningarna
#16 - 14 juni 2017 17:33
Kommer en ny bild till helgen när jag rensat bort lite mera samt fått i några nya låga växter kring "öarna" :)
#17 - 17 juni 2017 14:14
Då är nästan slutresultatet här, bifogar en bild hur det ser ut nu. Idag köpte jag 4 nya växter av sorten Cryptocoryne Parva, dom kostade 60kr styck så det blev bara 4st just nu Har även rensat bort vattenpesten samt den stora anubiasen. I bilden har jag ringat in några områden där jag fundera på att sätta lite stenar i olika storlekar som kommer upp bakom rötterna, vad tycker folket? Och någon speciell färg på stenarna, eller ska jag bara gå ut i skogen och leta vanlig gråsten?

själv är jag rätt nöjd med hur det ser ut nu, men lite sten skulle nog vara snyggt :)

BILD: https://www.pixeltopic.com/image/uvwgrohuigmpro/

Vattnet grumligt pga vattenbyte m
#18 - 18 juni 2017 12:42
Blev rätt nöjd med detta, det får duga!! :) slutresultatet

https://www.pixeltopic.com/image/jsxtkslwhsduosd/
#19 - 18 juni 2017 20:01
Snyggt! Fint med de Anubias som växer på de övre "hyllorna".

/Johan

#20 - 19 juni 2017 12:19
[QUOTE=Marten64;n2371227]Snyggt! Fint med de Anubias som växer på de övre "hyllorna".

/Johan

[/QUOTE]
Tack!! :)
#21 - 19 juni 2017 18:51
Skulle de inte vara snyggt om man fäste nån form av mossa på Endel av stenarna? Var en tanke som slog mej nu.
#22 - 4 oktober 2017 15:19
Hej!
Lånar tråden lite :-)
Gjorde om i karet och vill gärna ha synpunkter om något saknas eller kan förbättras!
Längst upp på roten sitter en bucephalandra. Är det en lämplig ställe? Eller bör det vara mer skuggat?
Funderar på bättre plats för anubias, känns inte rätt nu (nere vid stenarna), lite inklämd nu.
Tack!
Före bild
https://www.pixeltopic.com/image/gpiwwfsrdpcokh/
Efter:
https://www.pixeltopic.com/image/nrggvmfdycjvrct/
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 7 oktober 2017 14:35
[QUOTE=kardinaltetran;n2371236]Skulle de inte vara snyggt om man fäste nån form av mossa på Endel av stenarna? Var en tanke som slog mej nu.[/QUOTE]
Jo det är snyggt - men sällan så enkelt eftersom det behövs rejält med ljus.

Annons