Vårt innerfilter har mer eller mindre lagt av, och vi måste därför köpa ett nytt.
Vi har tittat lite på "Fluval 4 Plus", men det kanske finns bättre?
(Akvariet är på 260 liter.)
Gaffel skrev:enklast tänkbara och samtidigt tillförlitliga konstruktion om du letar efter ett innerfilter till en tank i den storleksordningen är eheim 2252 powerline, med en livslängd på runt 20+ år så får du ett riktigt bra filter.
Det är absolut ett bra filter och har samma filtervolym som ett eheim 2252 om du nu vill spara en slant!Guldstrand skrev:Vårt innerfilter har mer eller mindre lagt av, och vi måste därför köpa ett nytt.
Vi har tittat lite på "Fluval 4 Plus", men det kanske finns bättre?
(Akvariet är på 260 liter.)
åheim skrev:Jag påstår absolut att fluval är ett av de bästa filtren på den svenska marknaden och jag har erfarenhet av eheim också och de imponerar inte på mig, Fluval är tyst, lätthanterligt, diskret färg som inte stör intrycket av karet allt för mycket och håller ett högt verkligt flöde över lång tid!
Guldstrand skrev:Tack för tipset...
Jag vet att "Eheim" har mycket bra produkter, men priset var något för högt för vår budget.
Ja jag erkänner... jag är Rolf C Hagens son och får provision på varje sålt filter:p Nää skämt åsido jag känner inte igen problemen med Fluval faktiskt, jag har eheim pickup, biopower, powerline och ytterfilter 2215 Jag är faktiskt mer eller mindre missnöjd med alla...:mad: därav min skepsis till eheimPiaJo skrev:Jag är på väg att slänga ut alla mina fluvalfilter för de låter och krånglar när man skall göra rent dem mm, jag köper numera helst Eheims filter om jag inte har hemmagjorda.
åheim skrev:Du kan ju använda sugkopparna så får du på täckglaset och då blir det också mindre vibrationer från pumpen!
Icecoffee skrev:1 kilo i luften minimalt i vattnet sen blir den full med vatten i karet. sugproppar orkar tex hålla flertalet flaskopr i dushen.
nu svamlar jag.
kort sagt, klart dom orkar hålla kvar pumpen, den kommer inte väga mycket under ytan :)
Jag upplever plasten i filterhållarna som ganska känslig så var lite försiktig när du rengör så du inte har sönder delar av dem samt var väldigt aktsam om den keramiska axeln som lätt kan knäckas! Annars är det bara tuta o köra! Hoppas du tycker att du fick valuta för pengarna!Guldstrand skrev:
Utöver fastsättningen, är det något annat man bör tänka på med denna typ av pump?
(Den lilla "manualen" som fanns med i lådan, var inget att ha.)
åheim skrev:OBS! Sitter inte den 4.e sugkoppen på venturi slangen:D dem brukar sitta fint uppradade på en kartongbit när man köper filtret!
Nja att strypa den är svårt men det finns lite trix man kan göra tex. ta ett filterrör från nåt gammalt innerfilter och sätta på utblåset, då slås strålen ut åt alla hål och blir inte så stark. Man kan också försöka få på ett grovt utblås av slang eller pvc! Man kan ta 2 såna här böjar och sätta ihop så det blir som ett periskop och det minskar strömmen avsevärt: http://www.akvarieshop.se/-c-49_70.htmlGuldstrand skrev:Vi är mycket nöjda med pumpen/filtret som vi valde.
En sak dock... finns det något sätt att minska på flödet?