Tips på innerfilter till L-mals akvarie.

#1 - 9 april 2015 14:20
Hej!

Jag har ett juwel rekord 800 på 110liter.

Till det har jag juwels inbyggde innerfilter och pump på 500l/h.

Eftersom jag ska ha detta som mal akvarie och ska ha L046 bla så är ju kravet på friskt rent och lite strömmnade vatten.

Som jag ser det så har jag 2 olika alternativ och skulle gärna vilja ha lite tips.

Scenario 1. Jag behåller juwels inbyggda filter men byter pumpen mot en starkare på 1000l/h och sätter in en syresten.

Scenario 2. Jag tar ut juwels inbyggda filter och sätter in ett nytt innerfilter med diffusor. tex Eheim Powerline XL (1200l/h) med diffusor inbyggd.

Kravet är att innerfiltret ska va tyst. provade att sätta på en diffusor för 50kr från juwel på utblåset och det bubblade dåligt och fräste/lät illa som fan.

Kommer även ha ett eheim ytterfilter på 500l/h som jag redan har till övers.

Tips mottages gärna på andra lösningar eller tips på bra innerfilter med diffusor som är tysta och bra.

Tack på förhand!

Mvh Jalapan
#2 - 9 april 2015 19:46
Jag har många Eheim 2252 och är jättenöjd. Bra fart, bra diffusor och låter inte så mycket. Enda nackdelen är att den drar en del ström och är lite speciell att fästa.
#3 - 9 april 2015 20:36
Jag har många Eheim 2252 och är jättenöjd. Bra fart, bra diffusor och låter inte så mycket. Enda nackdelen är att den drar en del ström och är lite speciell att fästa.

Tack!

Strömmen är inget problem!

Vad menar du med fäste? jag såg att det var några skruvanordningar.. man måste inte borra något väl?

Kör du med standard filtermassa? för i mitt juwel har jag ju 4st olika filter, här fås bara 2st plats?-- verkar som kolfilter måste skippas..`?
admin
Christian Alfredsson
#4 - 11 april 2015 06:36
Det är fästen man skruvar fast och som pumpen hänger på. Jag satte fast min ena på den svarta lådan där andra pumpen i juwel-karet var.

I Eheimpumpen kör jag standard. Jag har oftast två filter, ett med stor yta och biobollar och detta. Eheimfiltret är för att få det strömt och snabb mekanisk filtrering. Det behöver jag också göra rent ganska ofta.

Annons