Tips på mal?

#1 - 23 april 2007 20:51
Jag behöver tips på ngn "tålig" mal från er kunniga.

Har nu haft några olika slags malar, fråga mig inte namnet på dom, men hux flux så hittar jag dom döda, trots att jag sett dom i farten ngn dag innan, å då sett pigga ut :S

Hur funkar såna här sjunkbomber?
Man släpper bara ner en sån när man släkt i akvariet på kvällen eller ? Och så hittar malen den eller ?

Tacksam för svar!
#2 - 23 april 2007 21:03
Nu är jag ju ingen malexpert, men hur mycket plats har du? Så man kan tänka utifrån hur stor den blir.

Med sjunkbomb antar jag att du menar en algtablett? Malen nosar sig fram till den och smaskar i sig när de andra fiskarna sover. :)
#3 - 24 april 2007 09:53
Mitt akvarium e på 375 liter :)
#4 - 24 april 2007 10:17
Det finns mängder av sorter, egentligen bara tycke och smak som avgör samt hur stor plånbok och akvarium man har;). Kolla in på www.planetcatfish.com och den Svenska sidan www.goc.se efter olika sorter som inte finns i artregistret här på Zoopet.
Den vanligaste L-malen är annars L-144, http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 som även är ganska lättlekt och duktig algätare.
Guest
#5 - 24 april 2007 17:56
fast det vore fel och säga L144 eftersom den är mycket mer sällsynt än den vanliga Ancistrusen som saknar L-nummer
#6 - 24 april 2007 20:42
Lutt skrev:
fast det vore fel och säga L144 eftersom den är mycket mer sällsynt än den vanliga Ancistrusen som saknar L-nummer

Ok, men jag tror nog de flesta förstod vilken Ancistrus jag menade.
Hur är det då med L144A? Det är ytterligare en variant på odlade Ancistrusar och den har ett L-nummer;)?
#7 - 24 april 2007 23:25
honeylu skrev:
släkt i akvariet på kvällen eller

Hi hi...är det svärmor som tar sitt kvällsbad, månne? :D
#8 - 25 april 2007 08:14
Ancistrus, L144A

honeylu skrev:
Jag behöver tips på ngn "tålig" mal från er kunniga.

Har nu haft några olika slags malar, fråga mig inte namnet på dom, men hux flux så hittar jag dom döda, trots att jag sett dom i farten ngn dag innan, å då sett pigga ut :S

Hur funkar såna här sjunkbomber?

Man släpper bara ner en sån när man släkt i akvariet på kvällen eller ? Och så hittar malen den eller ?

Tacksam för svar!

En lättskött nybörjarmal som gillar det mesta utom för små akvarier. Förutom algchipsen så äter den fiskfoderrester och förbisedda döda fiskar i sällskapsakvarium. Jag brukar slänga i några algchips vid kvällsutfodringen, och dom kommer fram och äter rätt så omgående. Av inredning så trivs den med några växter och några ihåligheter att krypa in i, och det går lika bra med levande rötter, konstgjorda rötter och vulgoplastprylar anser den. Själv skulle jag byta ut plastprylarna nu när mina ungar blivit stora, men när ancistrusen i 100 liters fick välja mellan en ancistrusgrotta och ett omkulltippat slott, så inte valde han grottan. :D
#9 - 29 april 2007 13:53
problem

igår köpte jag 2 st små malar . men idag när jag vaknade så syns inte den andra till finns det något det kan bero på?:confused:
#10 - 29 april 2007 14:38
igår köpte jag 2 st små malar . men idag när jag vaknade så syns inte den andra till finns det något det kan bero på?:confused:
de kan ju bara ha gömt sig,dom bruka vara bra på de
#11 - 30 april 2007 06:34

Oftast har dom gömt sig och är hopplösa att hitta. När jag köpte min första ancistrus brukade jag vända upp och ner på hela akvariet för att hitta den lille och när jag började undra om han hoppat ur dök han oftast upp. Numera orkar jag inte söka, dom dyker upp...:)
Guest
#12 - 30 april 2007 08:43
ansjo skrev:
Ok, men jag tror nog de flesta förstod vilken Ancistrus jag menade.

Hur är det då med L144A? Det är ytterligare en variant på odlade Ancistrusar och den har ett L-nummer;)?

hehe sant det tror jag med att alla förstod. L144a är väl den så kallade albino/guld ancistrusen och egentligen skall ju den inte ha något L-nummer den heller;) .

L144 finns i allra högsta grad och det är ju en gul ancistrus med svarta ögon men jaja orka tjöta:D
#13 - 1 maj 2007 21:32
Man kan ju alltid fråga efter den där med småfläckig kropp och randig teckning på stjärtfenan

Annons