Tips på Malawi till 375 lit-kar?

#1 - 10 januari 2014 02:04
Hej alla glada!
Nybliven medlem här så ha överseende! ;)

Har varit utan akvarium nu några år och ÄNTLIGEN så blir det av att skaffa "nytt"! Åker troligen och köper ett på annons som jag hittat på 375 lit. Så till frågan! Jag har plan på att fylla karet med Malawiciklider men minnet sviker och därför vänder jag mig till er!

Behöver förslag på sorter. Vill ha färger! Helst flera olika så tipsa om såna som kommer överens och vad jag ska undvika. Är inte överdrivet intresserad av att ha bara 1-2 sorter i det.

Håller tummarna att ni har några schyssta förslag!
#2 - 10 januari 2014 13:47
Puff! Ingen som har tips?
#3 - 10 januari 2014 14:57
Hej och välkommen till Zoopet!

Jag håller på att starta ett 300l

Jag har beställt M. cyaneorhabdos som "blå" fisk
Aulonocara firefish som röd och metriaclima estherae som gul.

Var bor du? rekommenderar att du åker och kollar i en affär. Du kan säkert som jag ha ett gäng Mbunas och något par med en fredligare Aulonocara
#4 - 10 januari 2014 15:19
Kul att du är sugen på Malawi och välkommen till forumet!

Om du är ute efter livliga och färgglada fiskar är grupper från Mbuna-gruppen ett bra alternativ! Mbuna har fördelen att det finns många sorter som inte blir så värst stora (ca 10 cm) vilket gör att du (oftast..) kan ha något fler, ofta har även honorna vackra färger precis som hanarna och att de i mitt tycke är väldigt underhållande. Alltid livliga och hungriga ;)

För att få en bra bild om utseende på hane och hona, storlek mm rekommenderar jag att du lånar eller köper "Ad Konings - Back to nature guide om malawiciklider" (brukar finnas på de flesta bibliotek!). Den köpte jag och kollar ofta upp saker eller inspireras av den, trots att mitt kar är fullt.

Några intressanta/vackra Mbuna att börja kolla på som ett första steg:

[LIST]
[*]Pseudotropheus saulosi - Gula honor med blåsvarta hanar. Livliga men kan vara lite bitska.
[*]Melanochromis cyanerohabdos "Maingano" - Nästan identiska honor och hanar. Vackra blåa färgnyanser med horisontella svarta linjer. Relativt livlig.
[*]Labidochromis caeruleus "Golden" - Nästan identiska honor och hanar. Stark gul färg med svarta sömmar längs fenorna. Många menar att den är lugn och bra nybörjarmalawi.
[*]Pseudotropheus socolofi - Marginell skillnad mellan honor och hanar. Ljusblå med svarta sömmar längs fenor.
[/LIST]

Har för dålig erfarenhet för att kunna ge dig råd om vilka som passar ihop med vilka och hur många som kan gå tillsammans osv, men hoppas ändå att du kan få ut något av mitt svar. Lycka till med letandet!
#5 - 10 januari 2014 15:22
HWH skrev:

Var bor du? rekommenderar att du åker och kollar i en affär. Du kan säkert som jag ha ett gäng Mbunas och något par med en fredligare Aulonocara

M.Cyanerohabdos är en av mina absoluta favoriter, otroligt vacker! De har ljusblå/ljusgröna partier framtill som verkligen lyser i rätt ljus :)
#6 - 10 januari 2014 18:42
Tack!

Bor i Gävle och har varit iväg till ett par zoobutiker idag. Den ena hade en grupp på 9 golden som var riktigt stora och fina så jag hoppas dom finns kvar till veckan när det är dags att stoppa i lite fisk! :D

Sen hade dom lite fler att välja på också men tyckte inte dom såg så pigga ut ärligt talat! Dom hade ett kar med några Sci. fryeri (Ahli) som såg rätt fina ut iofs.

Har kollat lite bilder och ditt tips om "blå" fiskar var riktigt, riktigt fina!!

Den andra butiken hade rätt lite fisk men fick en adress till en sida där man kan beställa ifrån så nu blev det tufft! Ha ha

HWH skrev:

#7 - 10 januari 2014 18:45
Tack!

Bra tips! En dum fråga... Hur vet jag vilka som hör till Mbuna-gruppen? Ledsen om jag blev pinsamt korkad nu?!?

Ska sätta mig och googla runt och se vad jag kan få tag i! Kommer säkert fler frågor från mig sen! Ha ha

simka skrev:
Kul att du är sugen på Malawi och välkommen till forumet!

Om du är ute efter livliga och färgglada fiskar är grupper från Mbuna-gruppen ett bra alternativ! Mbuna har fördelen att det finns många sorter som inte blir så värst stora (ca 10 cm) vilket gör att du (oftast..) kan ha något fler, ofta har även honorna vackra färger precis som hanarna och att de i mitt tycke är väldigt underhållande. Alltid livliga och hungriga ;)

För att få en bra bild om utseende på hane och hona, storlek mm rekommenderar jag att du lånar eller köper "Ad Konings - Back to nature guide om malawiciklider" (brukar finnas på de flesta bibliotek!). Den köpte jag och kollar ofta upp saker eller inspireras av den, trots att mitt kar är fullt.

Några intressanta/vackra Mbuna att börja kolla på som ett första steg:

[LIST]

[*]Pseudotropheus saulosi - Gula honor med blåsvarta hanar. Livliga men kan vara lite bitska.

[*]Melanochromis cyanerohabdos "Maingano" - Nästan identiska honor och hanar. Vackra blåa färgnyanser med horisontella svarta linjer. Relativt livlig.

[*]Labidochromis caeruleus "Golden" - Nästan identiska honor och hanar. Stark gul färg med svarta sömmar längs fenorna. Många menar att den är lugn och bra nybörjarmalawi.

[*]Pseudotropheus socolofi - Marginell skillnad mellan honor och hanar. Ljusblå med svarta sömmar längs fenor.

[/LIST]

Har för dålig erfarenhet för att kunna ge dig råd om vilka som passar ihop med vilka och hur många som kan gå tillsammans osv, men hoppas ändå att du kan få ut något av mitt svar. Lycka till med letandet!
#8 - 10 januari 2014 19:03
långt ifrån korkat. Har du gått igenom artregistret för malawi här på zoopet?
#9 - 10 januari 2014 22:05
CissiP skrev:
Tack!

Bor i Gävle och har varit iväg till ett par zoobutiker idag. Den ena hade en grupp på 9 golden som var riktigt stora och fina så jag hoppas dom finns kvar till veckan när det är dags att stoppa i lite fisk! :D

Sen hade dom lite fler att välja på också men tyckte inte dom såg så pigga ut ärligt talat! Dom hade ett kar med några Sci. fryeri (Ahli) som såg rätt fina ut iofs.

Har kollat lite bilder och ditt tips om "blå" fiskar var riktigt, riktigt fina!!

Den andra butiken hade rätt lite fisk men fick en adress till en sida där man kan beställa ifrån så nu blev det tufft! Ha ha

Tror du ska ta en kylväska med dig (för att hålla värmen denna årstid) och ta en liten roadtrip. Antingen både och eller endast en av butikerna, aquatropik i Sala och akvarium Stockholm i Sundbyberg. Båda har rejält utbud, kolla deras hemsidor tex. De ligger ju inte toklångt ifrån Gävle heller.
#10 - 10 januari 2014 22:20
CissiP skrev:
Tack!

Bra tips! En dum fråga... Hur vet jag vilka som hör till Mbuna-gruppen? Ledsen om jag blev pinsamt korkad nu?!?

Ska sätta mig och googla runt och se vad jag kan få tag i! Kommer säkert fler frågor från mig sen! Ha ha

Nej, verkligen inte! Här är de flesta arterna som tillhör Mbuna gruppen: Astatotilapia, cynotilapia, iodotropheus, labeotropheus, labidochromis, melanochromis, metraclima, petrotilapia, pseudropheus och tropheops. (Hojta gärna till om jag missat någon:))

Var exakt där du är för några månader sedan och tycker fortfarande det är rörigt med alla namn, arter och grupper hit och dit.
Mitt tips är att inledningsvis kolla på fiskar som tillhör melanochromis, metraclima och pseudropheus (Många där är både otroligt vackra och även hyfsat vanliga). Kan vara en bra start :)

När jag letade population till mitt akvarium hade jag mycket hjälp av den här sidan med en lista på arter som inte blir gigantiska, så kallade "dvärgmbuna": http://www.africancichlidhub.com/dwarf-mbuna-requirements-species-list/
Samma kille som varit med och skapat listan i länken ovan har också en otroligt bra youtube-kanal. Många bra skötselråd om just afrikanska ciklider, kolla in här: http://www.youtube.com/user/bolly12345

Trevlig läsning ;)
#11 - 11 januari 2014 00:22
Tack alla som ägnar tid åt att hjälpa mig!

Formulerade mig nog lite tokigt för butik nr 2 här i krokarna har möjlighet att beställa hem fisk från en grossist och så får jag hämta upp direkt när dom kommer så det blev en rejäl lista att välja ur!

Har börjat på en "önskelista" och märker att det blir väldigt blandat.. både mbuna, haplochromis och auloncara.. Hur illa är det tror ni?
#12 - 11 januari 2014 00:34
Här är ÖNSKE-listan ;) just nu:
Auloncara “fire fish”
Labiochromis caeruleus (golden)
Pseudotropheus demasoni
Sciaenochromis fryeri (ahli)
Copadichromis Borleyi Kadango Redfin
Placidochromis phenochilus mdoka white lips
Protomelas taeniolatus (hinderi)

Chockar er och stoppar in en tanganyika-ciklid i önskelistan också:
Cyphotilapia frontosa

Sen är ju frågan hur många fiskar jag vågar stoppa i också... Vet att malawi gillar när det är mycket liv och rörelse och kan gå ganska tätt.. men får ju inte bli för mycket heller! Tyvärr vill jag ha fler arter, inte bara 1-2 arter i karet..

Som sagt, bara en önskelista så halshugg mig inte nu bara! ;-)
#13 - 11 januari 2014 00:48
Demasoni är enligt mig en ganska svår malawiciklid.
Fungerar bäst i en stor grupp ensamma i ett artakvarium.

Frontosa är bara att glömma i ett 375-liters. Förutom yngel i några cm storlek går bra.
Men minst 720L till en vuxen men helst ännu större.

Dom andra arterna på din önskelista borde funka tillsammans :)
#14 - 11 januari 2014 00:50
Skitbra! Precis såna svar jag vill ha! :-D

Problemet är att jag gillar frontosan som sjutton.. men men... Får bli om man skaffar ett större kar nån gång..

Så tar vi och hoppar demasonin också..

Vad tror du om mängden då?

Demasoni är enligt mig en ganska svår malawiciklid.

Fungerar bäst i en stor grupp ensamma i ett artakvarium.

Frontosa är bara att glömma i ett 375-liters. Förutom yngel i några cm storlek går bra.

Men minst 720L till en vuxen men helst ännu större.

Dom andra arterna på din önskelista borde funka tillsammans :)
#15 - 11 januari 2014 08:19
Ju färre arter desto enklare egentligen, men det tycker jag är lite av en smaksak.
Mitt tips är att ha ett litet extra akvarie där man kan förvara fiskar som är aggressiva eller har åkt på stryk. Detta kan man aldrig komma ifrån även om det fungerar bra i akvariet.
Egentligen är det bara att prova och köp fisk av någon som är kunnig om malawi, tex nån odlare. Då kan du få mycket tips där och även se fisken innan du köper.
Så tipset lite längre upp om att göra en roadtrip tycker jag låter bra :)
#16 - 11 januari 2014 11:45
Jo, en extraburk är ett bra tips, tack!

Visst kan man ta en roadtrip, tipset om butiken i Sala som skrevs här tidigare är med i tankarna men det skulle vara enklare att beställa och hämta här hemma så därför tänkte jag att ni här, som inte är ute efter att sälja och få pengar i plånboken kan råda lite! ;-)

Sen måste man ju som du säger vara medveten om att man kan få tag i bråkmakare ändå! :-)

Ju färre arter desto enklare egentligen, men det tycker jag är lite av en smaksak.

Mitt tips är att ha ett litet extra akvarie där man kan förvara fiskar som är aggressiva eller har åkt på stryk. Detta kan man aldrig komma ifrån även om det fungerar bra i akvariet.

Egentligen är det bara att prova och köp fisk av någon som är kunnig om malawi, tex nån odlare. Då kan du få mycket tips där och även se fisken innan du köper.

Så tipset lite längre upp om att göra en roadtrip tycker jag låter bra :)
#17 - 11 januari 2014 11:48
Måste bara få muttra lite också... 375-liters karet visade sig vara 300, iofs med välvd framruta men ändå...

Kollade en annons på ett 500-liters också, lite stort att börja med kanske men det var 375 liter visade det sig när jag fick måtten... Gah!!!

Så! Nu har jag gnällt färdigt! :-)
#18 - 11 januari 2014 12:00
CissiP skrev:
Måste bara få muttra lite också... 375-liters karet visade sig vara 300, iofs med välvd framruta men ändå...

Kollade en annons på ett 500-liters också, lite stort att börja med kanske men det var 375 liter visade det sig när jag fick måtten... Gah!!!

Hur märkligt det än låter så brukar folk säga att ju större akvarium, desto lättare är det att sköta. Alla svängningar är mycket långsammare och förändringar sker inte lika fort eftersom det är mer vatten. Dessutom får du större möjlighet att välja bland arter och antal ju större kar du har :)
#19 - 11 januari 2014 12:18
CissiP skrev:

Visst kan man ta en roadtrip, tipset om butiken i Sala som skrevs här tidigare är med i tankarna men det skulle vara enklare att beställa och hämta här hemma så därför tänkte jag att ni här, som inte är ute efter att sälja och få pengar i plånboken kan råda lite! ;-)

Sen måste man ju som du säger vara medveten om att man kan få tag i bråkmakare ändå! :-)

Jag skulle själv aldrig beställa malawiciklider och bara åka och hämta utan att veta i vilket skick fisken är mm.
Det är ju inga dyrgripar men det är heller inga billiga fiskar och man vill ju veta att fisken är välmående när man köper dom.
Så det bästa du kan göra är att åka till en butik som kan malawi eller en som odlar.
Då ser du fiskarna, vilket skick dom är i och du kan peka på dom som du vill ha med dig hem. Det finns alldeles för många som säljer dålig fisk, speciellt malawi :)
#20 - 11 januari 2014 12:22
CissiP skrev:

Ja det är märkligt hur svårt det är att mäta och räkna (ja även jag drabbas ibland av otur när jag tänker[:o] )
Såg denna på blocket
http://www.blocket.se/lund/720L_Akvarium_51352591.htm?ca=23_14&w=1
Lätt att se, den är knappast 60 cm bred som ett 720 kar är.
Den står på en Ikea Malm, den är ca 50cm bred.. Så det är mer i stil med 500 l
#21 - 11 januari 2014 12:46
Rocket science!! Ha ha

flygrc skrev:
Ja det är märkligt hur svårt det är att mäta och räkna (ja även jag drabbas ibland av otur när jag tänker[:o] )

Såg denna på blocket

http://www.blocket.se/lund/720L_Akvarium_51352591.htm?ca=23_14&w=1

Lätt att se, den är knappast 60 cm bred som ett 720 kar är.

Den står på en Ikea Malm, den är ca 50cm bred.. Så det är mer i stil med 500 l
#22 - 11 januari 2014 12:48
Förstår din tanke, absolut! Självklart är det bättre att se karet de går i och se hur friska dom är. Jag tänkte iofs inte acceptera något som inte ser bra ut och reklamera isåfall men det är klart att det är enklare att slippa sånt.. Hm... Får nog ge mig ut på vägarna iaf.. Jag får fundera.

Jag skulle själv aldrig beställa malawiciklider och bara åka och hämta utan att veta i vilket skick fisken är mm.

Det är ju inga dyrgripar men det är heller inga billiga fiskar och man vill ju veta att fisken är välmående när man köper dom.

Så det bästa du kan göra är att åka till en butik som kan malawi eller en som odlar.

Då ser du fiskarna, vilket skick dom är i och du kan peka på dom som du vill ha med dig hem. Det finns alldeles för många som säljer dålig fisk, speciellt malawi :)
#23 - 11 januari 2014 12:51
Sen det här med större kar.. I ett tidigare liv (12 år sen typ) hade jag ett 540-liters med egendesignad ramp och bänk, med malawi i. Skitsnyggt (om jag får säga det själv och det får jag! :-D )! Så jag hade gärna haft ett större nu direkt men min make har inget intresse av akvarier över huvud taget så jag har liksom fått kompromissa lite. Att jag får skaffa ett nu beror på en Triss-vinst (mindre!) jag fick i födelsedagspresent! Räcker till ett beg. kar och fisk så då så! :-D
#24 - 11 januari 2014 13:00
Följer din tråd! Har en tanke att starta upp ett Malawi-kar. Har plats för ca 360 liter.

/Jens
#25 - 11 januari 2014 13:08
CissiP skrev:

Även om du nu prompt ska beställa, och så ta roadtripen och besök dessa 2 butiker med väldigt duktig personal på dessa fiskar. Du behöver ju inte köpa...
Men du kan nog få många tips och råd som kommer hjälpa dig med ett fortsatt bra fiskägande. Och du kan se hur fiskarna ser ut i verkliga livet i akvarier.
Tror inte någon av dessa butiker skulle sälja på dig en direkt opassande kombination, de verkar värna mycke om nöjda kunder.

Skulle du nu besöka aquatropik i Sala först, och sedan när du kommer till Stockholm inser att några av fiskarna hos aquatropik hade du velat ha så låt din zoobutik fixa det!!!
#26 - 11 januari 2014 13:54
Jens79 skrev:
Följer din tråd! Har en tanke att starta upp ett Malawi-kar. Har plats för ca 360 liter.

/Jens

Samma här, lite större kar bara. :)
#27 - 11 januari 2014 16:05
Kul att fler är i uppstartar-tagen!:)

Jens79 skrev:

/Jens
#28 - 11 januari 2014 16:06
Kul! Välkommen in du med!
flygrc skrev:
Samma här, lite större kar bara. :)
#29 - 11 januari 2014 16:07
Bra tips! Att googla på bilder blir missvisande då det alltid är de mest utfärgade och till och med lite smått manipulerade bilder... Misstänker jag iaf..
simpson skrev:
Även om du nu prompt ska beställa, och så ta roadtripen och besök dessa 2 butiker med väldigt duktig personal på dessa fiskar. Du behöver ju inte köpa...

Men du kan nog få många tips och råd som kommer hjälpa dig med ett fortsatt bra fiskägande. Och du kan se hur fiskarna ser ut i verkliga livet i akvarier.

Tror inte någon av dessa butiker skulle sälja på dig en direkt opassande kombination, de verkar värna mycke om nöjda kunder.

Skulle du nu besöka aquatropik i Sala först, och sedan när du kommer till Stockholm inser att några av fiskarna hos aquatropik hade du velat ha så låt din zoobutik fixa det!!!
#30 - 11 januari 2014 16:08
Från min önskelista har jag strukit demasoni men lagt till salousi (stavning?). Nån som har erfarenhet av dom? Stygga fiskar? Snygg är dom ju! Och så är honan färgglad också vilket är kul.
#31 - 11 januari 2014 17:16
CissiP skrev:
Från min önskelista har jag strukit demasoni men lagt till salousi (stavning?). Nån som har erfarenhet av dom? Stygga fiskar? Snygg är dom ju! Och så är honan färgglad också vilket är kul.

Jag har en grupp på 7 små saulosi (4-5 cm). De är verkligen livliga och gillar sina grottor. Mina är ganska revirhävdande mot den egna arten men föser mest bort andra arter från detas grottor. De gillar att gräva :-) De är verkligen vackra och jag ville egentligen ha demasoni från början men valde saulosi istället, ångrar det inte :-)
#32 - 11 januari 2014 17:35
Tackar! Då får de stå kvar på önskelistan så länge! :p

simka skrev:
Jag har en grupp på 7 små saulosi (4-5 cm). De är verkligen livliga och gillar sina grottor. Mina är ganska revirhävdande mot den egna arten men föser mest bort andra arter från detas grottor. De gillar att gräva :-) De är verkligen vackra och jag ville egentligen ha demasoni från början men valde saulosi istället, ångrar det inte :-)
#33 - 12 januari 2014 09:35
Jaha gott folk! Idag är dagen jag kanske blir med kar igen!!!
Blir en liten tripp för att kolla ett från Blocket. Mest för pengarna på ett bra tag och nåt jag kan börja med!
Håll tummarna att det är tillräckligt fräscht!
Många utropstecken blev det nu men jag är ju glad ju, ha ha!
#34 - 12 januari 2014 11:46
Hej!

Jag antar att du har varit på Söders Zoo i Gävle, jag tycker att dom är seriösa och kunniga, bra att ha å göra med.. :)

Har själv blivit "Pappa" åt ett gäng Ciklider helt plötsligt, pga att en som hade tänkt starta lite butiksförsäljning här i byn, men lade ner den idén, så nu står jag med ett 375 + 5 100 och 3 50 liters kar, och ett gäng Ciklider då som bor i tillfälligt boende, vet inte riktigt vad det är för sorter...

Har sen tidigare ett 720 och ett 150 liter... :P
#35 - 12 januari 2014 16:53
Pseudotropheus elongatus mphanga är en favorit i mitt kar.
#36 - 12 januari 2014 17:50
henrikl skrev:

Snygg rackare med tänder om jag hittade rätt

http://i221.photobucket.com/albums/dd221/26kaitlyn/IMG_9343AD.jpg
#37 - 12 januari 2014 17:55
Japp, det var dit jag var.. Just då såg vissa av fiskarna inte så jättepigga ut men han nämnde att han haft problem med de han beställt på sistone och skulle beställa på annat håll snart.

Låter som du har lite detektivjobb själv framöver? Men kul! Lycka till! ;-)

Hej!

Jag antar att du har varit på Söders Zoo i Gävle, jag tycker att dom är seriösa och kunniga, bra att ha å göra med.. :)

Har själv blivit "Pappa" åt ett gäng Ciklider helt plötsligt, pga att en som hade tänkt starta lite butiksförsäljning här i byn, men lade ner den idén, så nu står jag med ett 375 + 5 100 och 3 50 liters kar, och ett gäng Ciklider då som bor i tillfälligt boende, vet inte riktigt vad det är för sorter...

Har sen tidigare ett 720 och ett 150 liter... :P
#38 - 12 januari 2014 17:58
Snygg! Honan rätt ok också om jag hittat rätt. Snäll eller tuff?
henrikl skrev:
#39 - 12 januari 2014 18:03
Nu är vi hemma igen och oj vad vi har jobb att göra nu!!! Skrubba, skrubba, skrubba!
Gick en blå zebra inköpt -08 och en annan Malawi tillsammans med en pakistanbotia.

Förresten, kan man lägga in bilder här eller måste man ha nåt speciellt medlemsskap då? Tänkte fota lite vartefter.. Ni som hjälpt mig kanske vill se hur det går?
Ha en bra kväll alla! Själv ska jag fortsätta skrubba nu! :D
#40 - 12 januari 2014 18:40
CissiP skrev:
Snygg! Honan rätt ok också om jag hittat rätt. Snäll eller tuff?

det sägs att den är tuff men jag har inte upplevt att den är mer tuff än övriga malawisorter den går med.
#41 - 12 januari 2014 19:44
Vad har du mer för sorter tillsammans med dem?
henrikl skrev:
det sägs att den är tuff men jag har inte upplevt att den är mer tuff än övriga malawisorter den går med.
#42 - 12 januari 2014 20:08
CissiP skrev:
Nu är vi hemma igen och oj vad vi har jobb att göra nu!!! Skrubba, skrubba, skrubba!

Gick en blå zebra inköpt -08 och en annan Malawi tillsammans med en pakistanbotia.

Förresten, kan man lägga in bilder här eller måste man ha nåt speciellt medlemsskap då? Tänkte fota lite vartefter.. Ni som hjälpt mig kanske vill se hur det går?

Ha en bra kväll alla! Själv ska jag fortsätta skrubba nu! :D

Bilder uppskattas alltid, skapa gärna en projekttråd så är det lättare att hålla sig till ämnet :) För att kunna lägga in bilder rakt in i tråden behöver du guldmedlemskap. Men det finns många sidor på nätet där du lägger upp bilden och får en länk. Den länken kan du sedan lägga i din tråd.
#43 - 12 januari 2014 21:25
Tackar!
Är ju liksom inte på nåt annat än nybörjarnivå iofs men kan ju va kul för egen del! Men blir inget just nu iaf för nu är det tungt, kroppen börjar säga ifrån men de stackars fiskarna måste ju få bo nånstans, har varit i hinkar rätt länge nu! Nog med paus, påt igen! :)

simka skrev:
Bilder uppskattas alltid, skapa gärna en projekttråd så är det lättare att hålla sig till ämnet :) För att kunna lägga in bilder rakt in i tråden behöver du guldmedlemskap. Men det finns många sidor på nätet där du lägger upp bilden och får en länk. Den länken kan du sedan lägga i din tråd.
#44 - 15 januari 2014 22:31
Inte riktigt energi att starta nån projekttråd men kan uppdatera er lite vad som händer här!

De två ciklider som följde med karet har fått flytta ur, de var alldeles för tuffa för min smak.

I karet har det nu fått flytta in en grupp på 7 st L. caerulus (golden) varav en tuggande hona. Ordentligt stora i växten och skitbra pris så jag är riktigt nöjd med dem!

Sen har jag även skaffat 1+2 A. Firefish, små ännu så jag hoppas på bra färg och rätt kön! :-)

Fortsättningsvis har det flyttat in 1+2 S. Fryeri (Ahli). Också rätt små så hoppas på samma där med!

Sen fick det faktiskt bli 2 Tanganyika också, Frontosa. Små ännu och om/när de blir för stora får jag göra nåt åt det men de är ju så fantastiskt fina!!

Jag vet, jag har varit upptagen! :D

Familjen, som inte alls förstått min iver att skaffa akvarium, är fascinerade och det underhåller oss redan stora stunder på kvällarna!
#45 - 16 januari 2014 12:19
Det gäller att mata med mat som ger extra röd färg om du vill få dina firefish att bli riktigt röda. Annars har de en tendens att bli mer orange än röd. Egengjord räxmix med astaxhantin är vad många brukar mata sina firefish med..
#46 - 16 januari 2014 13:37
Labidochromis Caeruleus, Nkhata Bay är en fin Malawi om du gillar golden fast vill ha vita också.

Cyrtocara Moorii har även sin charm när de ser ut som små delfiner...
#47 - 17 januari 2014 11:35
Tack för bra tips! Har tänkt göra egen räkmix och ge men har inte hört talas om det här, spirulina hade jag i då jag höll på med akvarium sist. Hur köper jag enklast det här astaxhantin?
henrikl skrev:
Det gäller att mata med mat som ger extra röd färg om du vill få dina firefish att bli riktigt röda. Annars har de en tendens att bli mer orange än röd. Egengjord räxmix med astaxhantin är vad många brukar mata sina firefish med..
#48 - 17 januari 2014 11:37
Vita golden är ju läckra. Hur blir det om man har båda? Blir det korsningar?

Moorii hade jag förr och de är så charmiga som du säger.. Snälla med!

henrikl skrev:
Labidochromis Caeruleus, Nkhata Bay är en fin Malawi om du gillar golden fast vill ha vita också.

Cyrtocara Moorii har även sin charm när de ser ut som små delfiner...
#49 - 17 januari 2014 11:39
Kan berätta att det nu är en till golden-hona som tuggar! :) Jag vet att Malawi är lätt på så vis men de har varit så himla rädda av sig sen de flyttade hit så att de skulle hitta på nåt redan hade jag absolut inte väntat mig!
#50 - 17 januari 2014 11:43
CissiP skrev:
Tack för bra tips! Har tänkt göra egen räkmix och ge men har inte hört talas om det här, spirulina hade jag i då jag höll på med akvarium sist. Hur köper jag enklast det här astaxhantin?

Det går beställa Astaxhantin från nätet som jag vet. Kan vara lite svårt att hitta.

Det är ganska dyrt pulver men räcker länge.
#51 - 17 januari 2014 12:10
CissiP skrev:
Kan berätta att det nu är en till golden-hona som tuggar! :) Jag vet att Malawi är lätt på så vis men de har varit så himla rädda av sig sen de flyttade hit så att de skulle hitta på nåt redan hade jag absolut inte väntat mig!

Om du vill behålla ynglen behöver du flytta honan till ett yngelakvarium innan hon spottar.....I ett malawikar brukar inte många yngel överleva...
#52 - 17 januari 2014 12:38
Nej, är medveten om det! Glupska sambos! :-) Inte blir det bättre av att det finns några PolkaDot-botior i karet heller! Misstänker de får ett skrovmål..

Tanken är väl främst inte att driva upp yngel utan de får gå just nu iaf. Får se i framtiden. Måste nog lobba lite för ett kar till här hemma isåfall! Ha ha!

henrikl skrev:
Om du vill behålla ynglen behöver du flytta honan till ett yngelakvarium innan hon spottar.....I ett malawikar brukar inte många yngel överleva...
#53 - 25 januari 2014 09:59
Lite uppdatering!
Går finemang med karet, pigga fiskar och bra vattenvärden!
Idag blir det roadtrip med kylväska till Aquatropic i Sala! :-)
#54 - 28 januari 2014 20:19
CissiP skrev:
Lite uppdatering!

Går finemang med karet, pigga fiskar och bra vattenvärden!

Idag blir det roadtrip med kylväska till Aquatropic i Sala! :-)

Blev det tom kylväska hem eller blev det något tomt akvarie hos Janne?
#55 - 28 januari 2014 20:31
Uj uj... Farligt att åka dit! :-) Borde åkt dit först! De jag fått tag i här i butikerna är pyttesmå förutom Golden-gruppen.

Blev de här som fick följa med hem:
6 st Pseudotropheus Cyaneorhabdos, Maingano

3 st Placidochromis Phenochilus Mdoka White Lips

3 st Placidochromis Jalo Tsano Rocks (ena honan tuggar!)

Sen hittade vi en Mastacembulus Moorii, en Tanganyika-ål! Kul som sjutton och framme mer än vad vi trodde!

Hittade en till favorit också.. Pseudotropheus Polit, VF. Såååå snygga! Men fick ge mig. Tror de är lite för tuffa för mitt kar också. Dessutom är det rätt fullt nu! :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
#56 - 29 januari 2014 19:17
CissiP skrev:
Uj uj... Farligt att åka dit! :-) Borde åkt dit först! De jag fått tag i här i butikerna är pyttesmå förutom Golden-gruppen.
Var det inte någonting sådant du blev tipsad om, dvs att åka förbi Sala och även Sundbyberg och spana in vad som finns i karen?Glöm nu inte att åka förbi akvarium Stockholm också, även om du har fisk. Det kanske blir ett kar till på en gång, men även inspiration och råd.
#57 - 29 januari 2014 19:29
Ha ha! Jo, det var det jag blev tipsad om ja... Klokt tips!

Jag hade ingen aning om att det var SÅ stor skillnad i storlek (och pris) som det var.

Men att gå och ångra sig hjälper inte och mina små växer de också! :-)

Kan tänka mig att byta till ett något större kar i framtiden och ev ett litet yngelkar men fler stora har vi inte plats för! Tyvärr!

#58 - 30 januari 2014 14:13
Hallå där!
Hur går det med karet? När ska man få se bilder på det egentligen? :D*
Samt, hur mycket fisk har du i för tillfället?
#59 - 30 januari 2014 14:27
Hej! Jo, går finemang gör det. Verkar vara någorlunda harmoni förutom Maingano-gänget som är aningen mer stöddiga än de andra men mest internt i gruppen. Frågade om mängd när jag var till Sala och han där tyckte upp mot 40 st av de sorter jag valt! Tyckte det lät lite mycket men beror ju på fiskarna, hur de fungerar med varann också.

Haft lite problem med grumligt vatten och undrar om ytterfiltret räcker. Har ett Am-Top 3336 som ska ge 1100 liter/h och en Fluval 4+ i karet. Ytterfiltret är knäpptyst vilket jag uppskattar men är ingen vidare fart i det?

Ska göra egen räkmix i dagarna och nu får de NLS. Nån som har erfarenhet om det grumlar?

Ska försöka få till några bilder och lägga ut och en lista på fiskarna med. Just ja, hur många? 36 st utom bottenfiskarna! :-)

#60 - 30 januari 2014 16:00
Mitt NLS grumlar ganska mycket! Vet inte om det beror på att det är "foderpulver" på kornen eller något annat.. Brukar variera med flingfoder för att det inte ska bli lika mycket bös i vattnet :-)
#61 - 30 januari 2014 16:04
Jag matade ett tag med räxmix men la ner det för jag tyckte det blev för mycket nedsmutsning i akvariet och framförallt i filtret av det. Nu äter mina Malawi Tropical Cichlid Gran och känns som det inte smutsar ned vattnet lika mycket. :D
#62 - 30 januari 2014 18:49
NLS är väldans poppis hos firrarna, även de jag hade innan besöket i Sala... När jag hade akvarium i ett tidigare liv körde jag med räkmix och tyckte det fungerade ypperligt! Nu är det som lätt grumligt hela tiden och en hinna på ytan.. Ser inte så kul ut... Funderat på ett till innerfilter för mer fart i vattnet också men ska vänta och se vad jag tycker om ytterfiltret först.. Karet har ju trots allt bara varit igång i 3 veckor här hemma.

Sent from my iPad using Tapatalk
#63 - 30 januari 2014 20:39
Nu har jag jobbat lite så nu ska vi se om vi kan få till både fisklista och länkar till bilder!

Auloncara “fire fish” 1+2 (hoppas jag)

Labiochromis caeruleus "golden" 7 st totalt varav jag vet 1+3

Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano" 11 st

Sciaenochromis fryeri "ahli" 1+2

Copadichromis Borleyi Kadango Redfin 1+2 (hoppas jag)

Placidochromis Phenochilus ”Mdoka White Lips” 1+2

Placidochromis Jalo Tsano Rocks 1+2

Cyphotilapia frontosa 2

Mastacembulus Moorii "Tanganyika-ål" 1

Har lagt upp några bilder på Flickr, hoppas det blir rätt... nybörjare där med! Ha ha
Snälla, kommentera inte alla reporna på karet, stör mig som tusan på dom ändå! ;-)

http://www.flickr.com/photos/115939183@N05/sets/72157640330581183/
#64 - 5 februari 2014 16:51
Köpte ett par av Röd Aulonocara , Röd rubin i helgen. En del gillar inte framodlade fiskar men denna har jag alltid velat ha. Passar bra nu när jag ska göra om mitt 450 liters till Malawi...:D
#65 - 5 februari 2014 20:48
henrikl skrev:
Köpte ett par av Röd Aulonocara , Röd rubin i helgen. En del gillar inte framodlade fiskar men denna har jag alltid velat ha. Passar bra nu när jag ska göra om mitt 450 liters till Malawi...:D

Riktigt snygg firre!! Önskar jag hade ett 450-liters jag med.... Eller 540! Ha ha! Jag som precis fått igång det här på dryga 300... Men men.. Nån gång blir det ett större! ��

Vad ska du ha mer i det?
#66 - 6 februari 2014 07:51
CissiP skrev:
Riktigt snygg firre!! Önskar jag hade ett 450-liters jag med.... Eller 540! Ha ha! Jag som precis fått igång det här på dryga 300... Men men.. Nån gång blir det ett större! ��

Vad ska du ha mer i det?

Det kommer till en början att gå pseudotropheus demasoni, delfinciklider, ett par vita golden, röd rubin, pseudotropheus elongatus mpanga och sen har jag några jag glömt namnet på.
#67 - 6 februari 2014 10:17
henrikl skrev:
Det kommer till en början att gå pseudotropheus demasoni, delfinciklider, ett par vita golden, röd rubin, pseudotropheus elongatus mpanga och sen har jag några jag glömt namnet på.

Blir en hel del blått i det! ��
demasonin är otroligt fin. Gillar den lite mer än mainganon jag har men valde bort dem för jag var rädd de skulle vara för tuffa för mina andra firrar..
#68 - 6 februari 2014 11:10
CissiP skrev:
Blir en hel del blått i det! ��

demasonin är otroligt fin. Gillar den lite mer än mainganon jag har men valde bort dem för jag var rädd de skulle vara för tuffa för mina andra firrar..

Grundtanken med fiskarna är att de ska följa färgerna blå, gul, vit. Sedan lite inslag av andra färger gör inget. Min Metriaclima Lombardoi hane bryter av det blå när han lyser gult. Har letat efter honor men ännu inte fått tag i några, honorna är blå.

Den enda malawin som jag tagit bort för den var elak mot andra var en Hongi hane.
#69 - 6 februari 2014 12:51
Åkte till min fiskhandlare idag och hittade en Lombardoi hona. Sedan tog jag med 1+2 Taiwan Reef Malawi. Det är alltid farligt att åka och titta på fisk, lätt hänt att det blir någon fisk som får åka med hem...:D
#70 - 6 februari 2014 13:01
henrikl skrev:
Åkte till min fiskhandlare idag och hittade en Lombardoi hona. Sedan tog jag med 1+2 Taiwan Reef Malawi. Det är alltid farligt att åka och titta på fisk, lätt hänt att det blir någon fisk som får åka med hem...:D

Livsfarligt att åka iväg och handla fisk, blir alltid mer än man tänkt! Ha ha

När jag var till Sala så hade han VF Pseudotropheus Polit, toksnygga! Men samma där... Lite rädd att de är för tuffa för mina andra men prova kan man ju! Man vet ju aldrig förrän man provat.
#71 - 6 februari 2014 15:18
CissiP skrev:
Livsfarligt att åka iväg och handla fisk, blir alltid mer än man tänkt! Ha ha

När jag var till Sala så hade han VF Pseudotropheus Polit, toksnygga! Men samma där... Lite rädd att de är för tuffa för mina andra men prova kan man ju! Man vet ju aldrig förrän man provat.

Tror inte du behöver vara så nervös om det inte är en extremt aggressiv art.
#72 - 6 februari 2014 16:35
henrikl skrev:
Tror inte du behöver vara så nervös om det inte är en extremt aggressiv art.

Tänkte vänta lite för han hade yngel på tillväxt. Det trista är att honorna och icke dominanta hanar inte har samma färg utan brun-grå... Lite trist för det är ju fler av mina sorter som är så.. Ja ja, jag hinner nog ändra mig fler ggr!

Måste säga att den som är mest poppis i akvariet just nu är ålen, den är riktigt cool! :-)
#73 - 6 februari 2014 18:42
CissiP skrev:
Tänkte vänta lite för han hade yngel på tillväxt. Det trista är att honorna och icke dominanta hanar inte har samma färg utan brun-grå... Lite trist för det är ju fler av mina sorter som är så.. Ja ja, jag hinner nog ändra mig fler ggr!

Måste säga att den som är mest poppis i akvariet just nu är ålen, den är riktigt cool! :-)

Ja det är synd att det oftast är ungdjur som säljs så det inte går se alla fiskarna utfärgade i affären och att många honor aldrig får färg.
#74 - 6 februari 2014 22:07
henrikl skrev:
Ja det är synd att det oftast är ungdjur som säljs så det inte går se alla fiskarna utfärgade i affären och att många honor aldrig får färg.

Fast jag måste säga att när jag var till Aquatropic i Sala var det nog det jag tyckte var bäst, att han hade så bra storlek på firrarna.. Och till riktigt humana priser också.. Sen honornas många ggr trista färg kommer man ju aldrig från.
#75 - 9 februari 2014 20:45
Måste bara berätta... Har haft lite funderingar med alla tuggande honor här... Skulle ju liksom va kul att behålla några yngel iaf? En Golden-hona spottade i karet och de ynglen ser man ju så klart inte röken av... Har hållit utkik efter nåt mindre kar till salu men inte hittat nåt som känts prisvärt eller tillräckligt komplett.. Hakorna har blivit större och större på de blivande mödrarna så nöden har ingen lag! ;-)

Tog en glassbytta som jag skar bort rutor på sidorna på samt botten så det blev som en ram kvar. Sen tog jag en tvättpåse och stoppade byttan i. Sen blev det lite jakt här hemma men numer har jag 30-35 yngel i min hemmagjorda yngelkasse! :-)

La ut en bild på det på Flickr... Länk har ni här:
http://www.flickr.com/photos/115939183@N05/
#76 - 9 februari 2014 21:11
Det var en kreativ lösning så du får behålla ynglen. Var resten av bilderna på länken också från ditt kar? Fina fiskar i alla fall.
Ska bli gott att få igång mitt eget Malawi någon gång..

edit, kikade en gång till och såg din signatur så då var den klart, snygg inredning också.
#77 - 9 februari 2014 21:14
flygrc skrev:
Det var en kreativ lösning så du får behålla ynglen. Var resten av bilderna på länken också från ditt kar? Fina fiskar i alla fall.

Ska bli gott att få igång mitt eget Malawi någon gång..

Tack! Ja, det är mitt kar.. Det är mammorna som är de som tuggar på bilderna.. Kommer väl ta ett tag innan alla fiskarna i karet är i ordentlig storlek men vissa har jag fått tag i rejäla iaf!
#78 - 9 februari 2014 21:21
CissiP skrev:
Tack! Ja, det är mitt kar.. Det är mammorna som är de som tuggar på bilderna.. Kommer väl ta ett tag innan alla fiskarna i karet är i ordentlig storlek men vissa har jag fått tag i rejäla iaf!

Det är halva poängen med att inte ha för bråttom, om allt är "färdigt" direkt, vad är då kvar att se fram mot?
#79 - 9 februari 2014 22:04
flygrc skrev:
Det är halva poängen med att inte ha för bråttom, om allt är "färdigt" direkt, vad är då kvar att se fram mot?

Sant så sant... Men tålamod har aldrig varit min starka sida! :-D
#80 - 12 februari 2014 19:19
Nyligen hemkommen med ett 110-liters juvel möbelakvarium, lätt begagnat! Så nu ska jag bara göra mig av med guppyodlingen som följde med sen ska mina yngel få flytta!

Min hemmagjorda lösning till ynglen går skapligt bra förutom de glupska grannarna.. De försöker käka upp dem genom nätet och tror det är det som gjort att en 5-6 st strukit med.. :-( Så det blir bra att få igång ett yngelkar.

Annons