Tips på malawisar till mitt nya kar!

#1 - 21 juli 2004 21:53
Har startat ett nytt kar nyligen , större än mitt gamla.
Jag har i min ägo ett par Melanochromis auratus. Men nu har jag plats för lite kompisar till dom [:-88].
Vad för malawi tror ni att de skulle trivas med? Tänkte starta med en ny grupp först för att senare utöka.
Så ge mig lite tips på sorter och antal i gruppen.

Har ett 540l kar.

MVH Erika [:-139]
#2 - 21 juli 2004 22:18
Jag har haft Melanochromis auratus ihop med Rödzebror, Golden, Hongi, Melanochromis sp. mangiano och Ahli. En Grupp Rödzebror borde funka bra i ditt kar (2+5 eller så) då det finns utrymme för 2 hanar att skaffa varsit revir.
#3 - 22 juli 2004 18:02
Tack för tipsen, ska skriva upp namnen tills vi åker till affären ;-). Men vad tror du om att först köpa en grupp, och sedan utöka vartefter? Har fått för mig att det är bättre än att kasta i en massa olika direkt?

Mvh Erika
#4 - 22 juli 2004 20:55
Helt rätt! Det är bättre att köpa flera fiskar av samma art än att blanda en massa olika. Kanske ska köpa några fler av dom du har. Impulsköp brukar aldrig bli bra. Det är bättre att studera och välja noga vilka man vill ha och sedan köpa större grupper.
#5 - 23 juli 2004 22:29
När jag kom hem idag sås immade det omkring fyra nya Auratusar i karet! :D Sambon hade shoppat hehe.
Så ska låta de installera sig och sedan köpa en grupp till. Sen väntar jag nog ett tag och ser hur de verkar trivas.

#6 - 23 juli 2004 23:46
I början av veckan startade jag ett 375 malawikar.

Jag har:
11st Lombardoi
3st Venustus
4st Blå delfinciklid
7st Fryeri
1st Golden nugget

Alla är i tonårsåldern och börjar bli lekmogna, så får se om jag får några fina par :)
#7 - 24 juli 2004 20:48
Fler frågor när jag ändå är på g :-)
I min signatur finns bild på mitt nya kar, dock tycker jag det ser tomt ut. Eller tycker ni det ser bra ut (för malawisar?). Stenrösen innehåller fler stenar och flera små grottor.

Edit: nya länkar kommer snart, bilder på karet.

Annons