Tips på ny dvärgciklid

#1 - 14 december 2006 05:45
Planerar att skaffa ett till par dvärgciklider.
I karet just nu går det 2 scalarer och 2 bolivianska fjärilar + lite tetror och malar. Är ganska säker på att bolivianerna är två hanar...
Undarar lite över hur dom två kommer reagera om det kommer in ett nytt par (förhoppningsvis hona och hane;) ) av någon annan art? Just nu munfightas dom lite, men inte så mycket att dom skadar varandra, dom är ganska fredliga..
tror ni att det går bra att sätta in ett till par? Det finns ganska bra med gömställen, kommer göra en totalrenovering vid nyår och då kommer det finnas ännu mer gömställen;)

Så till den stora frågan, vilken dvärg rekomenderar ni?
Har kikat runt lite på artbeskrivningarna men tycker inte att det finns så många... Har bara sökt på "dvärgciklid", antar att det finns fler om man söker på olika familjer. Har dock inte så stor koll på såna, så kom gärna med namn... Än så länge är grön bågfensciklid en het kandidat, men kom med fler tips!!

/Hans
#2 - 14 december 2006 05:49
du kan ju söka på apistogramma,, men det visste du kanske? finns ju en del olika.
#3 - 14 december 2006 05:54
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Hejsan!

Själv är jag lite "anti-apisto" eftersom de arter vi provat visat sig vara så känsliga att de klarat sig max åtta månader hos oss.:( Efter detta har jag bara fått för mig att vi inte skall ha dessa. Om du kollar in Birgitta W:s kakaduor så verkar det som jag har helt fel!! De förökar sig och trivs som fisken i vattnet.

Mina små favvisar är Laetacara dorsiger, kurvciklider och definitivt gröna bågfensciklider! De sistnämnda har ett helt underbart lekbeteende där man genom honans färgskiftningar kan följa lekens alla faser även om man ingenting kan se av ägg eller yngel. Dorsiger har en helt underbar gul-lila ton som blir intensiv vid uppvaktningen, hos kurvisarna blir det blått istället. Jättevackra firrar som jag upplever är lite tåligare.[/COLOR][/FONT]
#4 - 14 december 2006 05:58
jo det visste jag ju egentligen. Hade helt glömt bort det bara;) Skyller på att det är tidigt...

/Hans
#5 - 14 december 2006 06:01
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hejsan![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Själv är jag lite "anti-apisto" eftersom de arter vi provat visat sig vara så känsliga att de klarat sig max åtta månader hos oss.:( Efter detta har jag bara fått för mig att vi inte skall ha dessa. Om du kollar in Birgitta W:s kakaduor så verkar det som jag har helt fel!! De förökar sig och trivs som fisken i vattnet.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina små favvisar är Latacara dorsiger, kurvciklider och definitivt gröna bågfensciklider! De sistnämnda har ett helt underbart lekbeteende där man genom honans färgskiftningar kan följa lekens alla faser även om man ingenting kan se av ägg eller yngel. Dorsiger har en helt underbar gul-lila ton som blir intensiv vid uppvaktningen, hos kurvisarna blir det blått istället. Jättevackra firrar som jag upplever är lite tåligare.[/COLOR][/FONT]

Jo jag vill ha en ganska tålig art, typ Bolivianer;)
Gröna bågfenor, är dom tåliga? Lättlekta?

/Hans
#6 - 14 december 2006 06:05
battalionP skrev:

Gröna bågfenor, är dom tåliga? Lättlekta?

/Hans

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]JAG tror att de hävdar sig bättre med de ciklider du redan har men det är ju bara min känsla. Det finns säkert de som har avvikande åsikt om detta [:o]. Nyckelhål passar säkert jättefint med din kombination med men själv upplever jag dessa som lättskrämda med trista färger...[/COLOR][/FONT]
#7 - 14 december 2006 06:07
Nej några lättskrämda och tråkiga vill jag inte ha;) Kikar runt lite just nu, har precis kikat på Laetacara dorsiger. Föll mig inte riktigt i smaken;) Men jag kikar vidare!

/Hans
#8 - 14 december 2006 07:37
Har själv Dorsiger, men tycker de är rätt tråkiga faktiskt, både till utseende och beteende. Bågfenscikliden funderar jag själv på, så den kanske kan vara något?
När det gäller Apistogramma så finns det ju massor att välja på. Själv gillar jag t.ex. Bitaeniata. Tycker också den munruvande apistogramma verkar intressant pga beteendet.
#9 - 14 december 2006 08:49
Hej!
Jag har fjärilsciklider! de tär världens finaste ciklid tycker jag! DU bara måste köpa den:D
#10 - 14 december 2006 09:05
elaaa skrev:
Hej!

Jag har fjärilsciklider! de tär världens finaste ciklid tycker jag! DU bara måste köpa den:D

Jag har ju redan Bolivianska Fjärilar;) Gillar inte den vanliga så mycket...

Har kikat runt lite nu och det lutar åt bågfens! Ingen som har nån personlig erfarenhet av den? är den känslig? Har ju hört att fler dvärgciklider är det?!

/Hans
#11 - 14 december 2006 09:15
Har inte själv erfarenhet av den, men det står ju i beskrivningen här på Zoopet: "Denna art är en av de tåligaste och mest lättodlade av de sydamerikanska dvärgcikliderna. " Så den borde ju inte vara känslig ;)
#12 - 14 december 2006 09:17
Varför inte köpa honor till de hanar du redan har istället? Då borde de ju bli glada tycker man... ;)
#13 - 14 december 2006 09:18
Mina kakaduor är helt underbara! Men jag har dom ensamma i ett kar. Och dom leker hela tiden. 6 kullar hittills!

Nu har jag satt ner ett par ungdomar i mitt 220-liters sällskapskar. Tillsammans med bl.a tetror, dvärggurami och corysar.
Det har gått jättebra!

Jag vet att Svea har bågfenor men inte haft sån tur med dom... :( Men det kan ju vara en tillfällighet.

Här är en sida med en massa apistogramma, bara att välja!!! :)

http://www.apistogramma.com/cms/
#14 - 14 december 2006 11:31
battalionP skrev:

Har kikat runt lite nu och det lutar åt bågfens! Ingen som har nån personlig erfarenhet av den? är den känslig? Har ju hört att fler dvärgciklider är det?!

/Hans

Jag hade ett par bågfenor och har inte upplevt dem som känsliga. Däremot så var hanen en riktig terrorist, det gick inte att ha honom i det största karet ens (375 l, men det har du ju sett) för han gav sig på allt och alla! :eek: Har hört andra som det gått bra för dock, så just min hane var nog "över-elak", det kan nog vara skillnad på individer... Jag gav bort mitt par....

Men jag skulle GÄRNA ha sådana igen då de är jättevackra, fast i så fall ska de få ett eget kar! :D
#15 - 14 december 2006 12:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har haft bågfenor och tycker inte de var svårare än bolivianerna. I början är hanen jättekaxig men sedan när de lagt rommen så tar honan över den rollen. Man ser det på hennes kroppsfärg som när hon är underlägsen är lite beige, ungefär som på zoopets artbeskrivning. När de lekt blir hon lite rutmönstrad (och det är nu hanen får passa sig efter att varit en smula grisk under uppvaktningen!!). När äggen kläcks blir hon som svart i ansiktet och hela kroppen kraftigare rutmönstrad. Tycker dessa är en underbar liten art som passar perfekt i ett sällskapsakvarium. Jag har fått byta ut hanen dock när de gick i för litet akvarium eftersom honan jagade ihjäl honom. I ditt 200-litersakvarium tror jag de kan passa ihop med de arter du nämner.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]De bilder som finns på dorsiger gör dem inte rättvisa. Det finns ganska bra bilder på zoonen om du kollar där, likaså på djurportalen. (Om jag inte minns galet... har inga länkar från jobbdatorn där jag befinner mig just nu...)[/COLOR][/FONT]
#16 - 14 december 2006 13:13
När vi ändå pratar om bågfenscikliden. Det står i artbeskrivningen här att den vill ha 24-26 grader. Någon som vet om den går bra i varmare vatten?
#17 - 14 december 2006 13:48
Var ner en sväng på zoo i dag och hittade både Dorsiger och bågfenor. Dorsiger föll mig inte alls i smaken så dom räknar vi bort;)

Bågfenorna var väldigt små och ofärgade så det var svårt att få en åsikt om dom, men på bilderna man har sett så är dom väääldigt fina!

Dom hade en annan dvärg som jag gillade skarp! Apistogramma hongsloi. Riktigt snygga!! Någon som har erfarenhet?

Men jag har tid på mig att bestämma mig, ska inte renovera förräns nyårshelgen så..

nej nu ska jag försöka mig på att installera mitt nya ytterfilter:)

/Hans
#18 - 14 december 2006 14:21
battalionP skrev:

Bågfenorna var väldigt små och ofärgade så det var svårt att få en åsikt om dom, men på bilderna man har sett så är dom väääldigt fina!

/Hans

När jag köpte mina bågfenor så såg de ganska trista ut också, men de färgade ut och blev jättefina ganska direkt när de kom hem! De ser nog trista ut i affären pg av stress eller så, bara. :)
#19 - 14 december 2006 15:14
Nitra98 skrev:
När jag köpte mina bågfenor så såg de ganska trista ut också, men de färgade ut och blev jättefina ganska direkt när de kom hem! De ser nog trista ut i affären pg av stress eller så, bara. :)

jo det var det jag menade;) Svårt att få sig en ärlig uppfattning över huvudtaget om fiskar man aldrig sett. Det är ju inga optimala förhållanden direkt...

/Hans
#20 - 14 december 2006 16:44
battalionP skrev:
jo det var det jag menade;) Svårt att få sig en ärlig uppfattning över huvudtaget om fiskar man aldrig sett. Det är ju inga optimala förhållanden direkt...

/Hans

Ja, jag ville egentligen ha sagt att de är precis så fina som på alla bilder så fort de kommer "hem"! :) Till skillnad från en del andra dvärgciklider, där en del färgar ut olika och en del bara färgar ut ordentligt under lek...
(Klart det är skillnad på lekdräkt och vanlig även på bågfenor, men tittar du på bilderna så ser du vad du får när det gäller dem..! Usch, vad krångligt det blev! :p )
#21 - 15 december 2006 11:45
Min kille Janne har haft bågfensciklider och även om jag inte är någon ciklidmänniska så gillade jag bågfenorna mycket. Men dom gick själva i ett 60-literskar och det blev rätt mycket kamp hona/hane precis som Lenmar skriver. I vissa lägen fick honan jättemycket pisk men när hon hade rom och yngel klådde hon upp den mer än dubbelt så stora hanen så han fick rätt trasiga fenor då och då. Men dom läkte fort.
Jag tror nog dom skulle funka bättre i ett större kar med lite andra fiskar som dom kan koncentrera sig på i stället och vakta mot när dom har rom/yngel.

Dom är otroligt snygga. Hanen är alltid snygg och honan extra snygg när hon vaktar rom/yngel. Men hon är snygg annars också.
#22 - 15 december 2006 20:06
Jo som sagt bågfenorna är en het kandidat!

Annars har jag börjat klura lite på Alenquers apistogramma. Har bara sett lite bilder på den och på zoopet är den "Gold" så jag kan ju inte se den:(
Den är rätt så snygg!
Någon?;)

/Hans
#23 - 15 december 2006 20:09
Hur som helst så måste du såklart tala om vad det blev om du lyckas bestämma dig! :D
#24 - 16 december 2006 06:30
Nitra98 skrev:
Hur som helst så måste du såklart tala om vad det blev om du lyckas bestämma dig! :D

Självklart;)

Sitter å funderar lite, som vanligt... Tänkte fråga zookillen om jag kan få byta ut ena hanen mot en hona. Om jag får det, bör jag ha flera honor eller går det bra med en? samma fråga gäller bågfenorna;)

/Hans
#25 - 16 december 2006 10:01
battalionP skrev:
Självklart;)

Sitter å funderar lite, som vanligt... Tänkte fråga zookillen om jag kan få byta ut ena hanen mot en hona. Om jag får det, bör jag ha flera honor eller går det bra med en? samma fråga gäller bågfenorna;)

/Hans

Är det bolivianerna du undrar över nu? Jag TROR du ska ha en hona bara, fjärilar är väl parbildande? Tror att samma gäller för bågfenorna också.
#26 - 16 december 2006 13:43
ok då får det bli en hona.. ska väl höra med Erik också vad han säger;)
Ska iaf få byta ut den ena hanen. Problemet är bara att just nu har dom ganska små. tror dom är stora nog att se skillnad men våran hane är större än dom, kan det blir problem?

/Hans
#27 - 18 december 2006 07:11
Min erfarenhet är att bolivianerna är rätt snälla mot varandra, så de går att kombinera lite som man vill. (Har själv satt två av mina hanar med en ensam hona i ett kar nu, inga problem alls.) Men det går ju bra med en hona och en hane vilket du undrar över. Jag tror inte heller det ska vara några problem att det är skillnad på dem i storlek. Hur stor skillnad är det?
#28 - 18 december 2006 17:26
Oj jag som är så dålig på att se skillnad i storlek... Skulle jag gissa på nånting så gissar jag på max 2 cm.. Dock kan det lika gärna skilja 5 cm som 0.5 cm;)

Hoppas bara att dom är stora nog att se skillnad på, annars får han väl beställa hem större;)

Sen tror jag till 90% att det blir ett par bågfenor!

/Hans
#29 - 19 december 2006 02:01
Ser ni pratar om bågfensciklider här och visst är de trevliga.. jag har 3 par av dem just nu varav 2 par leker regelbundet och fungerar fint med alla andra fiskar. Goda yngelvårdare även om jag sedan brukar suga ypp lite yngel då de väl är frisimmande för kunna driba upp, men de ska du absolut testa.. det är härliga fiskar som är lätta att ha.

Men i alla Dvärgciklidtrådare så föreslåt jag alltid Thomasi cikliden, den är väl den mest tåliga av alla, snäll, leker lätt, perfekt yngelvårdare, funkar i alla vatten och äter allt.. och i lekdräkt är den riktigt vacker. Så man förstår att de kallar den afrikansk fjärilsciklid...

http://www.gardasunfishery.it/acquadolce/africa/scheda%20anomalochromis%20thomasi.htm

Sedan har du de små afrikanska munruvarna... pseudocrenilabrus philander kan du se här, http://www.fishbreeding.dk/grafik/pseudocrenilabrus_philander.jpg
Det är en hätlig liten fisk eller varför inte släktingen Nicholsi ?
http://www.tropicfishcenter.ch/images/Pseudocrenilabrus%20nicholsi%201.jpg

Det finns så många trevliga Dvärgciklider som är enkla o snälla..

Jag gillar också alla apistogrammor, men de vill gärna ha lite mer jobb med vattnet.

Så nu har jag gjort dig lite mer förvirrad

Hälsn Robban
#30 - 19 december 2006 06:32
Birgitta W skrev:
Mina kakaduor är helt underbara! Men jag har dom ensamma i ett kar. Och dom leker hela tiden. 6 kullar hittills!

Birgitta: Stämmer det att kakaduorna inte lever längre än ett år?
#31 - 19 december 2006 18:11
MaxRobban skrev:
Ser ni pratar om bågfensciklider här och visst är de trevliga.. jag har 3 par av dem just nu varav 2 par leker regelbundet och fungerar fint med alla andra fiskar. Goda yngelvårdare även om jag sedan brukar suga ypp lite yngel då de väl är frisimmande för kunna driba upp, men de ska du absolut testa.. det är härliga fiskar som är lätta att ha.

Men i alla Dvärgciklidtrådare så föreslåt jag alltid Thomasi cikliden, den är väl den mest tåliga av alla, snäll, leker lätt, perfekt yngelvårdare, funkar i alla vatten och äter allt.. och i lekdräkt är den riktigt vacker. Så man förstår att de kallar den afrikansk fjärilsciklid...

http://www.gardasunfishery.it/acquadolce/africa/scheda%20anomalochromis%20thomasi.htm

Sedan har du de små afrikanska munruvarna... pseudocrenilabrus philander kan du se här, http://www.fishbreeding.dk/grafik/pseudocrenilabrus_philander.jpg

Det är en hätlig liten fisk eller varför inte släktingen Nicholsi ?

http://www.tropicfishcenter.ch/images/Pseudocrenilabrus%20nicholsi%201.jpg

Det finns så många trevliga Dvärgciklider som är enkla o snälla..

Jag gillar också alla apistogrammor, men de vill gärna ha lite mer jobb med vattnet.

Så nu har jag gjort dig lite mer förvirrad

Hälsn Robban

Jaha tack för det,,, nu vart det mycket enklare att bestämma sig! Eller inte;)
Men jag tror jag håller fast vid Bågfenorna ändå..
Hur ser hona/hane ut när dom inte har lekdräkt?

/Hans
#32 - 19 december 2006 21:10
Bågfenshonan är lite oansenligare, men hanen riktigt snygg hela tiden då de är ordentligt fullvuxna. Då är han inte randig alls utan blåturkos över hela kroppen. Snygg som sjutton.
#33 - 20 december 2006 17:02
Sonja skrev:
Bågfenshonan är lite oansenligare, men hanen riktigt snygg hela tiden då de är ordentligt fullvuxna. Då är han inte randig alls utan blåturkos över hela kroppen. Snygg som sjutton.

Låter bra.. Jo såg nån bild på en blåturkos. Tror det var på ciklid.se. RIKTIGT fin! Nån som vet om det är lekdräkt eller om han ser ut så hela tiden? Är det inte lekdräkt så är valet enkelt:)

Tänkte på en till sak. Dom har ju rykte om sig att vara väldigt tuffa. Hur tuffa är dom mot stora scalarer? Finns chansen att scalarerna kan ta skada? Klart chansen finns men hur stor är den?;)

/Hans
#34 - 20 december 2006 18:00
Den vi hade var sån hela tiden även då det inte var lek på gång. Medan honan växlade färg. Men det tog ett tag innan han var helt vuxen.
Dom gick själva i ett 60-literskar så jag vet inte hur tuffa dom är mot andra. Dom var dock tuffa mot varandra, men inte så det var panik. Då mat vankades så åt båda. Dock tror jag det kan vara lite skillnad på olika individer.
#35 - 20 december 2006 19:40
Japp då var det bestämt! Grön bågfensciklid it is:)
Då är det alltså ungdjur som visas på bilderna på zoopets artbeskrivning?

/Hans
#36 - 21 december 2006 19:36
Tänkte höra lite med er om bolivianerna..
Är lite fundersam om det verkligen är två hanar?!?!?
Har tyvärr inga bra bilder på dom så jag beskriver i stället;)

Hanen har färgat ut väldigt mycket och har långa fenstrålar, både uppe och nere på stjärten och bak på ryggfenan. Har inte tagit något revir och blir ganska ofta bortjagad från den andres revir. Förlorar oftast munstriderna...

"Hanen" Är lika stor som den andra. Har knappt färgat ut alls, nästan helt vit. Färgar ut LITE vid matning och nån gång ibland. Man ser dock fläcken på sidorna. Nästan lika långa fenstrålar, både på stjärt och rygg fena. Har tagit revir, jagar ofta bort den andra. Vinner oftast munstriderna. Vad det verkar så är detta den dominanta av dom. Hur kommer det sig då att den andra är den som har färg???

Är det två hanar? Eller en av varje, eller kanske tillochmed två honor???
Två honor låter väldigt osannolikt.
Blir fundersam eftersom en har färg och den andra inte..

Tacksam för någon som kan hjälpa mig reda ut detta!

/Hans
#37 - 21 december 2006 20:50
Jag har faktiskt liknande problem, jag har ett par bolivianer men dom verkar inte vara särskillt intressanta på att leka utan bråkar mera. så det hade vart skysst med svar på battalions fråga :P // Victor
#38 - 21 december 2006 21:09
Oh känner att jag bara måste få rekomendera apistogramma viejita för jag tycker dem är grymmt snygga. Zoopets bild gör den dock inte rättvis utan tycker den här stämmer mycket bättre med hur dom ser ut. Bland apistogrammor så är jag själv helt insnöad på den här efter ett par som jag hade förut lekte och fick fina små yngel:D

hane: http://nettakvariet.no/galleri/showphoto.php?photo=11159&ppuser=6530

hona: http://www.israquarium.co.il/Maamarim/Apistogramma%20viejita%20II-female%20with%20fry5.jpg
#39 - 23 december 2006 09:17
Ingen som kan svara på min tidigare fråga??

/Hans
#40 - 29 december 2006 00:58
Hur har det gått, har du köpt några bågfenor än? Jag är själv så himla sugen på sådana (trots att jag hade så elaka förut, men det var nog bara otur hoppas jag...) och är förstås jättenyfiken på att få höra hur det funkar för dig med bågfenor ihop med bolivianerna och scalarerna! :)
#41 - 29 december 2006 04:31
Svårt att veta om det kan vara 2 hannar du pratar om.. vanligt är om man har 2 hannar att bara den ena färgar ut ordentligt..

Elaka Bågfenor har jag aldrig haft, skyddar ägg o yngel o är ngn elak så är det honan mot hannen då hon har ägg o yngel... ett av mina par har yngel igen nu och honan lotsar runt dem bland småteror o annat utan problem.. men skyddar dem mot stora Scalarer som är 10 ggr så stora som vad hon är..
#42 - 29 december 2006 11:03
[quote=MaxRobban;889008]
Elaka Bågfenor har jag aldrig haft, skyddar ägg o yngel o är ngn elak så är det honan mot hannen då hon har ägg o yngel... quote]

Jag hade en hane som gav sig på alla hela tiden även fast det inte var lek på gång, så trots att jag hade dem i mitt 375 liters kar så gick det inte, jag tröttnade på hans beteende och gav bort dem.
(Han hamnade i ett kar där han fick mothugg av jämnstarka fiskar och blev därefter lugnare och snällare..:) )
#43 - 29 december 2006 19:38
Nitra... man ser att fiskar är olika individer.. precis som människor. Mina är snarare mesiga... har 3 par av dem + ungfiskar på tillväxt. Men så tuffa har jag inte sett dem vara hos mig alls.
#44 - 29 december 2006 19:55
Nej, ingen annan verkar ha haft det problemet så jag utgår ifrån att jag fick ett "måndagsexemplar"... :D Det känns bra för då törs jag prova igen med nya bågfenor, de är ju så himla fina och jag är överhuvud taget svag för dvärgciklider!
#45 - 29 december 2006 20:54
Nitra98 skrev:
Hur har det gått, har du köpt några bågfenor än? Jag är själv så himla sugen på sådana (trots att jag hade så elaka förut, men det var nog bara otur hoppas jag...) och är förstås jättenyfiken på att få höra hur det funkar för dig med bågfenor ihop med bolivianerna och scalarerna! :)

Nej jag har inte köppt några än. Har precis blivit klar med min totalrenovering (så gott som iaf). Tänkte ta dom nångång efter nyår! Är dock lite osäker på om det blir bågfenor;) Har börjat kika in mig på lite andra.. Bla schackbrädes och nån som jag inte kommer ihåg namnet på:)

Men jag återkommer s fort det blir nåt:)

/Hans
#46 - 29 december 2006 20:56
MaxRobban skrev:
Svårt att veta om det kan vara 2 hannar du pratar om.. vanligt är om man har 2 hannar att bara den ena färgar ut ordentligt..

Jo precis så är det ju. En har färgat ut ordentligt och den andra inte alls..
Ska låta dom på zoo växta till sig lite och troligtvis byta.

/Hans
#47 - 31 december 2006 11:26
Nu har jag bestämt mig (tror jag) för agassizii... Vad tror ni om det??
Dom är iaf väldigt fina på bilderna!!

/Hans
#48 - 1 januari 2007 08:44
Hmm.. Det svänger fort.. i går morse hade jag nästan bestämt mig för agassizii, men nu är jag mest inne på att skaffa honor till bolivianerna..
Lutar mest åt det faktiskt! Då slipper jag byta bort min ena hane, vi gilar ju han;)
Som sagt, man ändrar sig ganska snabbt:)

/Hans

Annons