Tips på prisvärda dropp-tester?

#1 - 13 mars 2009 19:34
Det är dags att köpa lite nya och utvidga mitt förråd av dropptester.

Funderade på om jag skulle köpa nått prisvärt paket då jag behöver allt förutom pH och ammonium/ammoniak..

Tips och gärna länk till nått prisvärt paket!


Mvh

Markus
#2 - 13 mars 2009 22:51
Funderar du på att köpa ett kemi "paket" så ligger väl seras lilla paket med ph.kh.gh,no2 på ca 300:-, Stora kemilådan med alla tester som finns i (ca 12 st) ligger på ca 700:-. Du lär nog inte komma undan att få dubbelt upp av åtminstone ph-testet om man säger så. ;-)
#3 - 14 mars 2009 08:45
Såvida du inte har några speciella behov såsom att veta/styra fosfat och nitratnivåerna (växtakvarier samt fosfat om du har hårdkoraller i saltvatten) och sköter dina vattenbyten så är det nog bara en test som jag anses behövs - KH. Så länge du sköter ett KH på ca 4 så inordnar sig de andra värdena förr eller senare. GH kan behövas om du måste styra kalciuminnehållet i sötvatten. Eftersom man med KH vill mäta alkaliniteten orsakad av vattnets innehåll av karbonater (förmågan att motstå försurande ämnen och processer) så är det viktigt att man tar KH i akvarievattnet efter minst en dag sedan sista vattenbytet. Orsaken till detta är att på många ställen i Sverige styr vattenverken upp pH i ledningarna med någon typ av hydroxid. Hydroxid påverkar KH-mätningen, ett typiskt KH värde exempelvis i Göteborg är 2 - 2,5 men den "buffringsförmåga" man mäter upp där (hydroxidalkalinitet) är en väldigt svag buffringsförmåga (jon mot jon så att säga) Den buffringsförmåga man vill ha i ett stabilt akvarium är dock det sk karbonatbuffringssystemet (koldioxiden sätt att uppträda i vatten). Ett bra buffrat vatten vad gäller karbonater motstår betydligt mer försurande ämnen och processer äm principen en för en. Det finns andra buffringssystem såsom fosfatbuffringssystem och torvbuffringssystem. De klarar att stå emot pH svägningarna vid lägre pH och hålla vattnet pH stabilt (oftast kring 6 - 7) och används därför ofta i kommersiella preparat för att hålla lägre pH - de kan också visa ett KH med akvarietester - men detta KH är inte baserat på karbonater. Karbonatbuffringssystemet håller pH mellan 7-8 och det rekommenderade KH värdet på ca 4 brukar resultera i ett pH kring 7,5. Varför är karbonatbuffringssystemet (och det KH man mäter där) överlägset andra buffringssystem i ett akvarium? För att förstå detta så måste man veta lite om behovet hos de bakterier som bryter ner ammonium till nitrat. De är sk primärproducenter eller med ett fint ord - autotrofa - de gör liv av oorganiskt material och påminner lite om växter. Alla vet ju att växter behöver koldioxid för att kunna växa. Koldioxid är sk oorganiskt kol vars lösta form i vatten bland annat är karbonater. Nitrifierarna (som dessa bakterier kallas) behöver oorganiskt kol på samma sätt som växterna och de tar detta från i första hand karbonaterna. Finns det inga karbonater i vattnet kan de inte växa. Nitrifikation är ett måste i ett stabilt akvarium (åtminstone om man inte är väldigt duktig i det man gör) - därför är det ett måste att förse bakterierna med karbonater - ett KH kring 4. Det finns andra orsaker också - framförallt om man har ett snabbt växande växtakvarium men det tar jag inte upp nu.

Vid en nystart av ett akvarium kan det ibland vara viktigt med nitrittest men om man följer några små regler vid starten så kan man göra den utan att få nitrit. Belasta akvariet lite i början - bara några få fiskar som endast matas varannan till var tredje dag den första veckan med väldigt lite mat. Använd bakteriekultur varje dag i början (kommersiellt eller från ett gammalt filter). Håll ett KH på 4 med hjälp av lite kalksten eller lite bikarbonat. Matningen ökas till varje dag (fortfarande samma lilla mängd) i mitten på vecka 2 och sedan ökas mängden försiktigt. Efter 3 veckor brukar systemet vara igång. Undvik att byta vatten de 3-4 första veckorna. Kloreras vattnet där du bor - använd vattenberedningspreparat eller lite C-vitamin.
Ser du tecken till nitrit (kraftig andhämtning - lite som syrebrist) sätter du till en matsked vanligt bordsalt per hundra liter vatten.

För att sammanfatta med två ord - Mät KH :)

MVH Lasse
#4 - 14 mars 2009 12:39
Lasse skrev:
Såvida du inte har några speciella behov såsom att veta/styra fosfat och nitratnivåerna (växtakvarier samt fosfat om du har hårdkoraller i saltvatten) och sköter dina vattenbyten så är det nog bara en test som jag anses behövs - KH. Så länge du sköter ett KH på ca 4 så inordnar sig de andra värdena förr eller senare. GH kan behövas om du måste styra kalciuminnehållet i sötvatten. Eftersom man med KH vill mäta alkaliniteten orsakad av vattnets innehåll av karbonater (förmågan att motstå försurande ämnen och processer) så är det viktigt att man tar KH i akvarievattnet efter minst en dag sedan sista vattenbytet. Orsaken till detta är att på många ställen i Sverige styr vattenverken upp pH i ledningarna med någon typ av hydroxid. Hydroxid påverkar KH-mätningen, ett typiskt KH värde exempelvis i Göteborg är 2 - 2,5 men den "buffringsförmåga" man mäter upp där (hydroxidalkalinitet) är en väldigt svag buffringsförmåga (jon mot jon så att säga) Den buffringsförmåga man vill ha i ett stabilt akvarium är dock det sk karbonatbuffringssystemet (koldioxiden sätt att uppträda i vatten). Ett bra buffrat vatten vad gäller karbonater motstår betydligt mer försurande ämnen och processer äm principen en för en. Det finns andra buffringssystem såsom fosfatbuffringssystem och torvbuffringssystem. De klarar att stå emot pH svägningarna vid lägre pH och hålla vattnet pH stabilt (oftast kring 6 - 7) och används därför ofta i kommersiella preparat för att hålla lägre pH - de kan också visa ett KH med akvarietester - men detta KH är inte baserat på karbonater. Karbonatbuffringssystemet håller pH mellan 7-8 och det rekommenderade KH värdet på ca 4 brukar resultera i ett pH kring 7,5. Varför är karbonatbuffringssystemet (och det KH man mäter där) överlägset andra buffringssystem i ett akvarium? För att förstå detta så måste man veta lite om behovet hos de bakterier som bryter ner ammonium till nitrat. De är sk primärproducenter eller med ett fint ord - autotrofa - de gör liv av oorganiskt material och påminner lite om växter. Alla vet ju att växter behöver koldioxid för att kunna växa. Koldioxid är sk oorganiskt kol vars lösta form i vatten bland annat är karbonater. Nitrifierarna (som dessa bakterier kallas) behöver oorganiskt kol på samma sätt som växterna och de tar detta från i första hand karbonaterna. Finns det inga karbonater i vattnet kan de inte växa. Nitrifikation är ett måste i ett stabilt akvarium (åtminstone om man inte är väldigt duktig i det man gör) - därför är det ett måste att förse bakterierna med karbonater - ett KH kring 4. Det finns andra orsaker också - framförallt om man har ett snabbt växande växtakvarium men det tar jag inte upp nu.



Vid en nystart av ett akvarium kan det ibland vara viktigt med nitrittest men om man följer några små regler vid starten så kan man göra den utan att få nitrit. Belasta akvariet lite i början - bara några få fiskar som endast matas varannan till var tredje dag den första veckan med väldigt lite mat. Använd bakteriekultur varje dag i början (kommersiellt eller från ett gammalt filter). Håll ett KH på 4 med hjälp av lite kalksten eller lite bikarbonat. Matningen ökas till varje dag (fortfarande samma lilla mängd) i mitten på vecka 2 och sedan ökas mängden försiktigt. Efter 3 veckor brukar systemet vara igång. Undvik att byta vatten de 3-4 första veckorna. Kloreras vattnet där du bor - använd vattenberedningspreparat eller lite C-vitamin.

Ser du tecken till nitrit (kraftig andhämtning - lite som syrebrist) sätter du till en matsked vanligt bordsalt per hundra liter vatten.



För att sammanfatta med två ord - Mät KH :)



MVH Lasse


Ja jäklar! jag måste nog läsa det där en eller två gånger till.

Anledningen till att jag vill utöka är just för att jag tycker det är intressant och för att Nitrit och Nitrat har tagit slut. :)

Funderar även lite över värdena i mina 2 'odlings-akvarier'...

Men det är kH som är viktigast att hålla reda på i dom kar som man bara underhåller med VB osv med andra ord?

Jag hade en Sera låda för länge sen, blir nog JBL eller något annat märke denna gång.(Har JBL på alla andra tester m.m som jag haft)

Tack för svar båda två!
#5 - 14 mars 2009 21:09
Markus1984 skrev:
Ja jäklar! jag måste nog läsa det där en eller två gånger till.



Anledningen till att jag vill utöka är just för att jag tycker det är intressant och för att Nitrit och Nitrat har tagit slut. :)



Funderar även lite över värdena i mina 2 'odlings-akvarier'...



Men det är kH som är viktigast att hålla reda på i dom kar som man bara underhåller med VB osv med andra ord?



Jag hade en Sera låda för länge sen, blir nog JBL eller något annat märke denna gång.(Har JBL på alla andra tester m.m som jag haft)



Tack för svar båda två!



Så har jag med förstått det när man kör pmdd och regelbundna VB att det är kh man ska ha koll på. Annars har jag en jbl låda, i början kollade jag mycket men känner inte att det ger så mycket.
#6 - 15 mars 2009 07:09
Regelbundna delvattenbyten SKA som amen i kyrkan alltid göras och ett stabilt kH är som Lasse skriver den grund akvariets vatten vilar på, oavsett om man kör pmdd eller ej.

Kontentan om jag nu har lyckats pressa in en liten del av den information Lasse förmedlat är då att om man inte tillsätter koldioxid så får man själv se till att med exempelvis bikarbonat höja vattnets kH till runt 4 för att säkerställa nitrifieringen.
#7 - 15 mars 2009 07:11
Regelbundna delvattenbyten SKA som amen i kyrkan alltid göras och ett stabilt kH är som Lasse skriver den grund akvariets vatten vilar på, oavsett om man kör pmdd eller ej.

Kontentan om jag nu har lyckats pressa in en liten del av den information Lasse förmedlat är då att om man inte tillsätter koldioxid så får man själv se till att med exempelvis bikarbonat höja vattnets kH till runt 4 för att säkerställa nitrifieringen.
#8 - 15 mars 2009 07:31
Regelbundna delvattenbyten ska som amen i kyrkan alltid göras och ett stabilt kH är som Lasse skriver den grund akvariets vatten vilar på, oavsett om man kör pmdd eller ej.

Kontentan är då att om man inte tillsätter koldioxid genom CO2 så får man själv se till att med exempelvis bikarbonat höja vattnets kH till runt 4 för att just säkerställa nitrifieringen.
#9 - 15 mars 2009 08:37
Gaffel skrev:




Kontentan är då att om man inte tillsätter koldioxid genom CO2 så får man själv se till att med exempelvis bikarbonat höja vattnets kH till runt 4 för att just säkerställa nitrifieringen.
Jag kanske missförstår det du skriver men det är väl ändå tvärtom, att man ska säkerställa kh när man tillsätter co2!
#10 - 15 mars 2009 09:58
åheim skrev:
Jag kanske missförstår det du skriver men det är väl ändå tvärtom, att man ska säkerställa kh när man tillsätter co2!


Jo det brukar rekkomenderas att man lägger sig på KH ca 4 innan tillsättningen av koldioxid - KH:t avgör hur mycket man skall tillsätta för ett visst pH. Men - koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma sak. När du tillsätter koldioxid vill denna ställa sig i jämnvikt i vattnet och övergår först till kolsyra - sedan till bikarbonat och karbonat. Det är denna process som sänker pH:t men faktiskt sammtidigt höjer KH. Att man vill utgå från ett bestämt KH är för att det inte skall svänga för mycket under on - off reglering och att det skall finnas ett grundläge när man slutar med koldioxid

Får väl säga Åheim - Gaffel 1-1 :)

MVH Lasse
#11 - 15 mars 2009 10:04
Haj!

Jag har läst det hela 1 gång till nu. Jag testar JBL's lilla låda tror jag...

Funderade lite på den här s.k nitrifierings-följden, först bildas nitrit, sen ammonium sen nitrat?



Tack igen för bra svar =)
#12 - 15 mars 2009 11:07
Markus1984 skrev:
Haj!



Jag har läst det hela 1 gång till nu. Jag testar JBL's lilla låda tror jag...



Funderade lite på den här s.k nitrifierings-följden, först bildas nitrit, sen ammonium sen nitrat?







Tack igen för bra svar =)


ammonium (NH4) -> nitrit (NO2) -> nitrat (NO3) - för första steget anses nitrosomonas vara ansvariga - i andra steget nitrobacter. Råder en viss disk om bakteriesläktena men ovanstående är den "klassiska" synen. Ammonium bildas direkt från fiskarnas gälar eller från bakteriell nedbrytning av överblivet organiskt material.

MVH Lasse
#13 - 15 mars 2009 12:06
Lasse skrev:
ammonium (NH4) -> nitrit (NO2) -> nitrat (NO3) - för första steget anses nitrosomonas vara ansvariga - i andra steget nitrobacter. Råder en viss disk om bakteriesläktena men ovanstående är den "klassiska" synen. Ammonium bildas direkt från fiskarnas gälar eller från bakteriell nedbrytning av överblivet organiskt material.



MVH Lasse


Ah det var så det var tack, jag har ett NH3(?)/NH4 test, det var lite intressant att testa vattnet med vid uppstart av olika akvarier, och vid stora VB...nu kommer jag inte ihåg vad jag fick ut av det just då...förutom att jag tyckte att jag kunde gissa nitrit och nitrat...hursom vart det stor skillnad när man använde inkörda filter....det var intressant att få det på "papper".(testade detta när jag gjorde om i 180L och 60L förra sommaren)
#14 - 16 mars 2009 09:58
Lasse skrev:
Jo det brukar rekkomenderas att man lägger sig på KH ca 4 innan tillsättningen av koldioxid - KH:t avgör hur mycket man skall tillsätta för ett visst pH. Men - koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma sak. När du tillsätter koldioxid vill denna ställa sig i jämnvikt i vattnet och övergår först till kolsyra - sedan till bikarbonat och karbonat. Det är denna process som sänker pH:t men faktiskt sammtidigt höjer KH. Att man vill utgå från ett bestämt KH är för att det inte skall svänga för mycket under on - off reglering och att det skall finnas ett grundläge när man slutar med koldioxid



Får väl säga Åheim - Gaffel 1-1 :)



MVH Lasse
Den missade jag, faktum är att jag idag ser till att styra upp kH på alla burkar med bikarbonat, blandat snäckskal i substraten till alla burkar och kör mäskad CO2 i 2, sen är frågan om EC som jag kör i alla burkar påverkar vatten kemin.











Annons