Såvida du inte har några speciella behov såsom att veta/styra fosfat och nitratnivåerna (växtakvarier samt fosfat om du har hårdkoraller i saltvatten) och sköter dina vattenbyten så är det nog bara en test som jag anses behövs - KH. Så länge du sköter ett KH på ca 4 så inordnar sig de andra värdena förr eller senare. GH kan behövas om du måste styra kalciuminnehållet i sötvatten. Eftersom man med KH vill mäta alkaliniteten orsakad av vattnets innehåll av karbonater (förmågan att motstå försurande ämnen och processer) så är det viktigt att man tar KH i akvarievattnet efter minst en dag sedan sista vattenbytet. Orsaken till detta är att på många ställen i Sverige styr vattenverken upp pH i ledningarna med någon typ av hydroxid. Hydroxid påverkar KH-mätningen, ett typiskt KH värde exempelvis i Göteborg är 2 - 2,5 men den "buffringsförmåga" man mäter upp där (hydroxidalkalinitet) är en väldigt svag buffringsförmåga (jon mot jon så att säga) Den buffringsförmåga man vill ha i ett stabilt akvarium är dock det sk karbonatbuffringssystemet (koldioxiden sätt att uppträda i vatten). Ett bra buffrat vatten vad gäller karbonater motstår betydligt mer försurande ämnen och processer äm principen en för en. Det finns andra buffringssystem såsom fosfatbuffringssystem och torvbuffringssystem. De klarar att stå emot pH svägningarna vid lägre pH och hålla vattnet pH stabilt (oftast kring 6 - 7) och används därför ofta i kommersiella preparat för att hålla lägre pH - de kan också visa ett KH med akvarietester - men detta KH är inte baserat på karbonater. Karbonatbuffringssystemet håller pH mellan 7-8 och det rekommenderade KH värdet på ca 4 brukar resultera i ett pH kring 7,5. Varför är karbonatbuffringssystemet (och det KH man mäter där) överlägset andra buffringssystem i ett akvarium? För att förstå detta så måste man veta lite om behovet hos de bakterier som bryter ner ammonium till nitrat. De är sk primärproducenter eller med ett fint ord - autotrofa - de gör liv av oorganiskt material och påminner lite om växter. Alla vet ju att växter behöver koldioxid för att kunna växa. Koldioxid är sk oorganiskt kol vars lösta form i vatten bland annat är karbonater. Nitrifierarna (som dessa bakterier kallas) behöver oorganiskt kol på samma sätt som växterna och de tar detta från i första hand karbonaterna. Finns det inga karbonater i vattnet kan de inte växa. Nitrifikation är ett måste i ett stabilt akvarium (åtminstone om man inte är väldigt duktig i det man gör) - därför är det ett måste att förse bakterierna med karbonater - ett KH kring 4. Det finns andra orsaker också - framförallt om man har ett snabbt växande växtakvarium men det tar jag inte upp nu.
Vid en nystart av ett akvarium kan det ibland vara viktigt med nitrittest men om man följer några små regler vid starten så kan man göra den utan att få nitrit. Belasta akvariet lite i början - bara några få fiskar som endast matas varannan till var tredje dag den första veckan med väldigt lite mat. Använd bakteriekultur varje dag i början (kommersiellt eller från ett gammalt filter). Håll ett KH på 4 med hjälp av lite kalksten eller lite bikarbonat. Matningen ökas till varje dag (fortfarande samma lilla mängd) i mitten på vecka 2 och sedan ökas mängden försiktigt. Efter 3 veckor brukar systemet vara igång. Undvik att byta vatten de 3-4 första veckorna. Kloreras vattnet där du bor - använd vattenberedningspreparat eller lite C-vitamin.
Ser du tecken till nitrit (kraftig andhämtning - lite som syrebrist) sätter du till en matsked vanligt bordsalt per hundra liter vatten.
För att sammanfatta med två ord - Mät KH :)
MVH Lasse
Ja jäklar! jag måste nog läsa det där en eller två gånger till.
Anledningen till att jag vill utöka är just för att jag tycker det är intressant och för att Nitrit och Nitrat har tagit slut. :)
Funderar även lite över värdena i mina 2 'odlings-akvarier'...
Men det är kH som är viktigast att hålla reda på i dom kar som man bara underhåller med VB osv med andra ord?
Jag hade en Sera låda för länge sen, blir nog JBL eller något annat märke denna gång.(Har JBL på alla andra tester m.m som jag haft)
Tack för svar båda två!