Tips på pump (filter) till 54 liters

#1 - 26 september 2010 07:30
Hej, jag har ett 54 liters med en riktigt lågbudgetpump i. (följde med i paketet)
Problemet är att det är sånt drag i pumpen, hur jag än riktar den så flyger fiskarna iväg.
Tar jag den mot ytan skvimpar vattnet över. etc etc

Nu vill jag ha tips på en riktigt bra pump (eller annan filterlösning) som inte blåser bort fiskarna.
Helst en som inte sitter i akvariet och som kanske kan justera vattenflödet.
#2 - 26 september 2010 07:31
eheim 2208 har jag själv och är jättenöjd

sen kan man alltid reglera hur den ska blåsa
#3 - 26 september 2010 07:42
Tycker Eheim Aquaball är helt superb till mindre akvarium där man oftast har småfisk m.m. Detta filter kostar mer, men är värt varenda krona! Du slipper plocka ut fiskar som kommit in i filtret, kan ställa flödet och är lätt att rengöra. Har en del små akvarium med olika filter och detta är det som funkar bäst av dem alla. Även om man kan tycka att filtret är över dimensionerat så skulle jag ta en Aquaball 130 (60-130l) eftersom kapaciteten minskar när filtret börjar bli använt.

Lite mer info!
http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27481_ehen

//Camilla
#4 - 26 september 2010 08:19
ja precis det jag as eheim 2208 är aquaball :)
#5 - 26 september 2010 16:49
Hur länge har du haft akvariet och pumpen? Som sägs ovan blir flödet ganska mycket mindre efter ett tag när filtret fyllts med nyttigt gojs. En bra placering ifall utblåset går att rikta kan vara att ha filtret på gaveln och rikta det inåt mot bakväggen.

Annars håller jag med om Eheim. Vi har ett Biopower 160 i vårt 54-liters. Det är som en Aquaball kryddad med lite biobollar. Fluvals U-serie verkar folk också vara nöjda med.
#6 - 26 september 2010 19:58
En och en halv månad. Jag kramade ur filtret i lite gammalt akvarievatten, och vips så var det tillbaka i superdrag igen. Visst kan jag vänta ett tag (så gojsen kommer tillbaka, var fullt av brun smet) men bättre att kunna dra ner på farten i början.

Annons