Tips på Recept

#1 - 30 december 2008 12:13
Nu har man slagit till stort ca 8 Kilo Oxfile har inhandlats som jag tänkte skulle få bli uppätet till Nyår av Mig personlingen och av en massa ungar och fugan;)inte allt kanske nåt ska väl frysas in var väl planerna;):)

Så jag behöver lite tips på nåt bra recept till det,hade tänkt mig nåt liknande som vi fick på Akvarietsdag i Malmö i år, en väldigt god Supe med då Oxfile i nån smörja??tror det var i nån slags Gratäng väldigt gott var det i alla fall.Men hur man gör nåt sånt det har jag ingen aning om

Eller nåt annat tips är välkommet också:)
#2 - 30 december 2008 12:18
In i ugnen på riktigt låg temperatur i en långpanna kringgärdad med äpplehalvor och halva gula lökar, tryck in en digital stektermometer i steken och kom ihåg att ösa köttet.
#3 - 30 december 2008 12:27
Varför krångla till det:)

Har man hela Oxfilen så har man ju även mitt biten!

Bara att skära lagom Tournedo bitar, steka på hastigt i het panna på ALLA ytor! Sedan in i ugnen på 125 grader, hur länge de ska stå i ugnen beror på om man gillar blodigt eller genomstekt kött.

Godare än så blir det inte när man har bra kött:d

Kan även vara gott som pepparstek.

http://www.tasteline.com/recept/pepparstek

Här kommer recept på en potatisgratäng, som i stort sett är lik min egna variant som jag har i huvet.

http://www.tasteline.com/recept/Fransk_potatisgratang
#4 - 30 december 2008 12:29
Gaffel skrev:
In i ugnen på riktigt låg temperatur i en långpanna kringgärdad med äpplehalvor och halva gula lökar, tryck in en digital stektermometer i steken och kom ihåg att ösa köttet.
Vad är godast att ha till nåt sånt?verkar väldigt lätt ditt förslag må jag säga till och med jag som är korkad när det gäller mat:D
#5 - 30 december 2008 12:31
c90368 skrev:
Varför krångla till det:)

Har man hela Oxfilen så har man ju även mitt biten!

Bara att skära lagom Tournedo bitar, steka på hastigt i het panna på ALLA ytor! Sedan in i ugnen på 125 grader, hur länge de ska stå i ugnen beror på om man gillar blodigt eller genomstekt kött.

Godare än så blir det inte när man har bra kött:d

Kan även vara gott som pepparstek.

http://www.tasteline.com/recept/pepparstek

Här kommer recept på en potatisgratäng, som i stort sett är lik min egna variant som jag har i huvet.

http://www.tasteline.com/recept/Fransk_potatisgratang
Kan man då inte kasta i lite kött i Potatisgratängen?
#6 - 30 december 2008 12:37
du skär upp köttet i lagom tjocka skivor, lägger dem på en skärbräda, går ut ur köket, sen hoppar du in och överraskar köttet genom att skrika "STEKPANNA" då blir det lagom stekt... :D

eller så steker du en god yta på den hela oxfilén, kör in i ugnen med termometer och tar ut den när mittemperaturen ligger på 50 grader, slår in den i ugnsfolie och låter den vila tills mittemperaturen är på ca 55... kryddning medelst grovmalen svartpeppar, salt och örtkyddor...
#7 - 30 december 2008 12:42
Gott till Pommes frites, bearnaisesås o god sallad.
Bilagor:
#8 - 30 december 2008 12:46
Kan man då inte kasta i lite kött i Potatisgratängen?

Det är ungefär lika smart som att blanda Singel Malt whisky med Cola;)
#9 - 30 december 2008 12:50
Fördelen med att tillaga en oxfile i ugn är att man exempelvis får en hel bit kött som efter att den fått vila en liten stund i folie utanför ugnen kan skivas tunn och ätas varm för att sen likt skinkan slås in i folie och ätas kall i dagarna tre, om du har lagt nävarna på hela 8 kg så föreslår jag att du skär dig ett par fina bitar att steka vid sidan om.

Balinesisk bröllopsmiddag:
Du kan ju tex skära några medaljonger som du bryner försiktigt och vänder ner i fiskleverolja och torkad piri-piri som du krossar(inte fröna det blir för svettigt!), lägg köttet i en ungsfast form och in i ugnen, servera i tallrikar av kålblad med en skopa indonesiskt ris i botten av varje, en het men trevlig maträtt.

Annars kan du göra en falsk jansson, skala 10-15 stora potäter, riv dom i en mandolin eller liknande, skala och strimla 3 stora lökar, i med alt i en bunke och blanda ordentligt, smöra en långpanna och på med lök och potatis, häll på 3-4 dl grädde och strö över skorpmjöl, klicka tunnt med smör över alltsammans och in i ugnen på 225 i en timme..
#10 - 30 december 2008 12:53
Fördelen med att tillaga en oxfile i ugn är att man exempelvis får en hel bit kött som efter att den fått vila en liten stund i folie utanför ugnen kan skivas tunn och ätas varm för att sen likt skinkan slås in i folie och ätas kall i dagarna tre, om du har lagt nävarna på hela 8 kg så föreslår jag att du skär dig ett par fina bitar att steka vid sidan om.

Du kan ju tex skära några medaljonger som du bryner försiktigt och vänder ner i fiskleverolja och torkad piri-piri som du krossar(inte fröna det blir för svettigt!), lägg köttet i en ungsfast form och in i ugnen, servera i tallrikar av kålblad med en skopa indonesiskt ris i botten av varje, en het men trevlig maträtt.

Annars kan du göra en falsk jansson, skala 10-15 stora potäter, riv dom i en mandolin eller liknande, skala och strimla 3 stora lökar, i med alt i en bunke, salta och peppra och blanda ordentligt, smöra en långpanna och på med lök och potatis, häll på 3-4 dl grädde och strö över skorpmjöl, klicka tunnt med smör över alltsammans och in i ugnen på 225 i en timme..
#11 - 30 december 2008 12:55

Annars kan du göra en falsk jansson, skala 10-15 stora potäter, riv dom i en mandolin eller liknande, skala och strimla 3 stora lökar, i med alt i en bunke, salta och peppra och blanda ordentligt, smöra en långpanna och på med lök och potatis, häll på 3-4 dl grädde och strö över skorpmjöl, klicka tunnt med smör över alltsammans och in i ugnen på 225 i en timme..
#12 - 30 december 2008 14:00
Ta lagom portionsbitar 3-400g?

Sätt dom på en gaffel och spring genom ett ljummet rum,(fint nötkött skall inte lagas sönder) ät sedan direkt med nån god sås lite sallad och ugnslagade rotfrukter med lite flingsalt på!

Lycka till!
Guest
#13 - 30 december 2008 14:04
Bowman skrev:
Ta lagom portionsbitar 3-400g?

Sätt dom på en gaffel och spring genom ett ljummet rum,(fint nötkött skall inte lagas sönder) ät sedan direkt med nån god sås lite sallad och ugnslagade rotfrukter med lite flingsalt på!

Lycka till!

Det där lät som om jag hade gjort receptet ju. :D
Men Gaffel bor ju en bit härifrån, kan man inte använda sig av någon annan som håller?:p
Bilagor:
#14 - 30 december 2008 14:05
Anettejt skrev:
Det där lät som om jag hade gjort receptet ju. :D

Men Gaffel bor ju en bit härifrån, kan man inte använda sig av någon annan som håller?:p

Det kan gå med en grilltång. ;)
#15 - 30 december 2008 15:45
Gå in på www.tasteline.se Älskar själv att laga mat.
Bilagor:
#16 - 30 december 2008 15:57
Vad man blev hungrig plötsligt..=)
#17 - 30 december 2008 15:58
Ännu fler tips skulle vara bra!!!
Bilagor:
#18 - 30 december 2008 19:19
Gaffel skrev:

AHA Blir inte det sist nämda typ en Gratäng på Oxfile?
#19 - 30 december 2008 19:23
Om jag kör på c90368 Franska Potatis Gratäng och Gaffels första tips kan det vara nåt?kan man köra med lite Rödvinssås till detta??? och grillade Rotfrukter???Men vilken Temp ska den vara in ungnen till???
#20 - 30 december 2008 19:26
Vilken tid skall vi komma:d:d:d
#21 - 30 december 2008 19:27
Jaha nu fattade ju jag, det var nån som hette gaffel i tråden.. Tyckte hon som citerade mig formulerade sig konstigt.. :)
#22 - 30 december 2008 19:29
Schumi skrev:
Vilken tid skall vi komma:d:d:d
21.30 det är då Tantan skall komma hem ifrån Jobb då är ni välkommna,ta med er mer Äppelsniglar också:D;):)eller lite tidigare går också bra så vi kan köra ner några Pilsner innan:p
#23 - 30 december 2008 20:22
Om jag kör på c90368 Franska Potatis Gratäng och Gaffels första tips kan det vara nåt?kan man köra med lite Rödvinssås till detta??? och grillade Rotfrukter???Men vilken Temp ska den vara in ungnen till???

Jättebra kombination, Gaffels recept enkelt och blir gott. En sak att tänka på bara. Vill alla i sällskapet ha sin Oxfile stekt på samma sätt? Du har allt från blodig, medium, välstekt och som min fru vill ha den, skosula:(

Om du kör en stek i ugnen får alla lika!

Men om det är ok så ska du göra potatisgratängen helt färdig i god tid innan! Den ska stå ca en timma i 200 grader, lite till gör för det mesta inget, lite beroende på potatissort. Antar att det är överkurs för dig, men kör med Bintje eller annan potatis som passar till mos. Brukar stå så över potatis fållorna på Maxi.

Gaffels långpannerecept bygger på att steken snabbt steks på alla sidor i en stor stekpanna, för att få den goa ytan.

Sedan ska det peppras och saltas innan den går in i ugnen på låga grader. Vilket är lika med 125 grader. Om du nu ställer den färdiga potatisgratängen längst ner i ugnen och köttet så nära du kan över, så kommer de att bli färdiga samtidigt. Tid helt beroende av hur välstekt du vill ha köttet. Men kom ihåg, VIKTIGT skär aldrig i köttet när det kommer direkt från ugnen! Det måste vila minst 20 minuter i folie. Annars får du blodbad på skärbrädan och köttet blir torrt!

Så kommer vi till såsen. Att göra en god rödvinsås är en konst i den högre skolan, har smakat allt för många fadda, tråkiga, gråa såser.

Jag rekomenderar en Grönpepparsås istället! Oftas mycket godare, särskilt när köttet steks i ugn och inte har så mycket kryddning. Mycket lättare att göra och dessutom billigare:)

Här kommer ett busenkelt recept.

http://www.tasteline.com/recept/Gronpepparsas

PS: Matlagning är min näst största hobby efter akvarier:)
#24 - 30 december 2008 20:35
c90368 skrev:
Jättebra kombination, Gaffels recept enkelt och blir gott. En sak att tänka på bara. Vill alla i sällskapet ha sin Oxfile stekt på samma sätt? Du har allt från blodig, medium, välstekt och som min fru vill ha den, skosula:(

Om du kör en stek i ugnen får alla lika!

Men om det är ok så ska du göra potatisgratängen helt färdig i god tid innan! Den ska stå ca en timma i 200 grader, lite till gör för det mesta inget, lite beroende på potatissort. Antar att det är överkurs för dig, men kör med Bintje eller annan potatis som passar till mos. Brukar stå så över potatis fållorna på Maxi.

Gaffels långpannerecept bygger på att steken snabbt steks på alla sidor i en stor stekpanna, för att få den goa ytan.

Sedan ska det peppras och saltas innan den går in i ugnen på låga grader. Vilket är lika med 125 grader. Om du nu ställer den färdiga potatisgratängen längst ner i ugnen och köttet så nära du kan över, så kommer de att bli färdiga samtidigt. Tid helt beroende av hur välstekt du vill ha köttet. Men kom ihåg, VIKTIGT skär aldrig i köttet när det kommer direkt från ugnen! Det måste vila minst 20 minuter i folie. Annars får du blodbad på skärbrädan och köttet blir torrt!

Så kommer vi till såsen. Att göra en god rödvinsås är en konst i den högre skolan, har smakat allt för många fadda, tråkiga, gråa såser.

Jag rekomenderar en Grönpepparsås istället! Oftas mycket godare, särskilt när köttet steks i ugn och inte har så mycket kryddning. Mycket lättare att göra och dessutom billigare:)

Här kommer ett busenkelt recept.

http://www.tasteline.com/recept/Gronpepparsas

PS: Matlagning är min näst största hobby efter akvarier:)
Frugan tåler inte peppar så nån sås med blir det inte;)det blir en Rödvins köpe sås:Dska det vila i först 20 min innan jag skär den???Jag och min tanta gillar den halv rå så hur länge ska den då gå i Ungnen i 125Grader ca??
#25 - 30 december 2008 21:08
Frugan tåler inte peppar så nån sås med blir det inte;)det blir en Rödvins köpe sås:Dska det vila i först 20 min innan jag skär den???Jag och min tanta gillar den halv rå så hur länge ska den då gå i Ungnen i 125Grader ca??

Jaja, påse går ju oxå:p

Hur länge beror på hur stor köttbit du har. Har du ingen termometer du kan stoppa in?
Om du har termometer 50 = blodig 55 = medium 60 = well done 80 = som frugan vill ha den, men det går lika bra med fläskotlett:(

Om du inte har termometer så kör på 40 minuter för medium. Förutsatt att vi pratar en hel oxfile. Minska tiden till 30 om du vill ha redigt blodigt. Ugnstemp 125 grader.

OBS: Dessa tider är höftade ur minnet, utan garanti med andra ord. Använder själv alltid termometer!
#26 - 30 december 2008 21:12
ska det vila i först 20 min innan jag skär den?????

Ja, den ska vila i folie ca 20 minuter innan du skär i den. Ju blodigare dessto viktigare. Under denna vilotid binds vätskan i köttet och du får ett saftigt mört kött att äta.

Om du skär i köttet direkt så rinner vätskan ut och köttet blir torrt och tråkigt.

Minns när du fick riktigt bra kött på krogen, köttet liksom sviktar när du skär i det, det beror på att vätskan finns kvar i köttet!

LYCKA TILL:D
#27 - 31 december 2008 06:54
Jag tackar för alla svar!!!jag känner min nu redo att behärska kokkonstens alla regler om jag inte somnar innan det är dags det vill säga ha ha får väl ta en tupplur innan..=)
#28 - 4 januari 2009 10:52
Blev det bra?
#29 - 4 januari 2009 11:14
c90368 skrev:
Blev det bra?
Det blev väldigt bra når godare har jag nog inte ätet:)det blev inget över 1.5 kg File rakt ner i magen:Ddet ska även tillagas imorgon hade jag tänkt men då inte med Potatisgratäng där hade jag tänkt nåt annat...Du har inga tips??
#30 - 4 januari 2009 11:27
Det blev väldigt bra når godare har jag nog inte ätet:)det blev inget över 1.5 kg File rakt ner i magen:Ddet ska även tillagas imorgon hade jag tänkt men då inte med Potatisgratäng där hade jag tänkt nåt annat...Du har inga tips??

Skala potatis och dela den i ganska stora bitar, en normalstor i fyra bitar ungefär.

Lägg potatisen i vatten och spola sedan av den. Häll upp potatisen på en kökshanduk och torka den. Detta är för att bli av med stärkelsen i potatisen.

Ta en stor skål som du häller ca 1 dl olja i, häll även i grovt salt och grovmalen svartpeppar. Ner med potatisen och rör runt.

Ös över potatisen i en långpanna, helst ett bakplåtspapper i pannan. Notera ös över, det ska inte med mer olja än den som fäst på potatisen!

In i ugnen på 225 grader. Rör runt efter 30 minuter, låt gå ca 15 minuter till. Kolla med sticka att den är färdig och smaka. Salta eventuellt med ett fint salt om det behövs.

Nu kommer det finurliga, dra ner värmen till 150 grader och laga resten av maten. Eller ställ in köttet om du ska ha det i ugnen. Potatisen kan stå upp till en timma i låg temp och den blir nästan bara godare och godare. I alla fall de första 30 minuterna.

Till detta ska man helst ha en fast potatis, jag använder Asterix.
#31 - 4 januari 2009 11:47
c90368 skrev:
Skala potatis och dela den i ganska stora bitar, en normalstor i fyra bitar ungefär.

Lägg potatisen i vatten och spola sedan av den. Häll upp potatisen på en kökshanduk och torka den. Detta är för att bli av med stärkelsen i potatisen.

Ta en stor skål som du häller ca 1 dl olja i, häll även i grovt salt och grovmalen svartpeppar. Ner med potatisen och rör runt.

Ös över potatisen i en långpanna, helst ett bakplåtspapper i pannan. Notera ös över, det ska inte med mer olja än den som fäst på potatisen!

In i ugnen på 225 grader. Rör runt efter 30 minuter, låt gå ca 15 minuter till. Kolla med sticka att den är färdig och smaka. Salta eventuellt med ett fint salt om det behövs.

Nu kommer det finurliga, dra ner värmen till 150 grader och laga resten av maten. Eller ställ in köttet om du ska ha det i ugnen. Potatisen kan stå upp till en timma i låg temp och den blir nästan bara godare och godare. I alla fall de första 30 minuterna.

Till detta ska man helst ha en fast potatis, jag använder Asterix.
Fan vad Härligt ska nog testa det verkar inte invecklat alls och denna gång en god Rödvins sås till jag bugar och tackar för tipset:)
#32 - 4 januari 2009 14:28
Toppar c90368's recept genom att finsnitta potatisen och strö den med skorpmjöl..
#33 - 4 januari 2009 17:12
Kan meddela att potatisen är skalad...=)
#34 - 4 januari 2009 18:03
Gaffel skrev:
Toppar c90368's recept genom att finsnitta potatisen och strö den med skorpmjöl..

Blir fetare då;)
#35 - 4 januari 2009 18:35
Fyfan vad hungrig jag blir. Bjuder du på middag stene? :D
#36 - 10 januari 2009 15:29
Blev det bra?
#37 - 10 januari 2009 16:17
Mycket gott tack
#38 - 10 januari 2009 16:55
c90368 skrev:
Blir fetare då;)
Fett förhöjer smaken, det är därför jag har så god smak..
#39 - 11 januari 2009 00:27
Bästa rödvisnsåssen blir det på att man vispar ur kärlet med vatten man stekt köttet (näst bäst ev sky eller fond ) i häller över vattnet från stekkärlet i en kastrull har i vetemjöl man rört VÄL ut i mjuktsmör 8pasta redning). sjuder i 3-4 min häller i av ett kraftigt röd tjut liten skvätt soya för färgen och lite socker och salt efter smak. Porpotioner för mjöl och smör tillredningen finns i vår kok bok som ex.
Sedan kan man labba med att ha i vispad grädde eller cremfraiche.
#40 - 11 januari 2009 01:55
Till er som minns gatukökens mjukstekta lök..

Skala 4 stora lökar, dela dom på mitten och skär tunnt.

Hetta upp en gjutjärnspanna på medelvärme och ha i smör och sen lite olja.

Lägg i löken och bryn den under omrörning tills den börjar svettas,
salta och slå i en kopp med vatten, sänk värmen tills att löken precis slutar koka.

Reducera ner och slå i en ny kopp med vatten, rör om kontinuerligt, tillsätt soja och smaka av, salta vid behov.

Efter omk 20-30 minuter(beroende på temperatur) kommer löken att vara helt mjukstekt, reducera ner en sista gång och servera rikligt uppe på hackebiffen tillsammans med kokt potatis och lingonsylt.
#41 - 11 januari 2009 07:47
Gaffel skrev:

salta och slå i en kopp med vatten, sänk värmen tills att löken precis slutar koka.

Reducera ner och slå i en ny kopp med vatten, rör om kontinuerligt, tillsätt soja och smaka av, salta vid behov.

Efter omk 20-30 minuter(beroende på temperatur) kommer löken att vara helt mjukstekt, reducera ner en sista gång och servera rikligt uppe på hackebiffen tillsammans med kokt potatis och lingonsylt.
Låter gott:)
#42 - 11 januari 2009 07:48
Mick13 skrev:
Bästa rödvisnsåssen blir det på att man vispar ur kärlet med vatten man stekt köttet (näst bäst ev sky eller fond ) i häller över vattnet från stekkärlet i en kastrull har i vetemjöl man rört VÄL ut i mjuktsmör 8pasta redning). sjuder i 3-4 min häller i av ett kraftigt röd tjut liten skvätt soya för färgen och lite socker och salt efter smak. Porpotioner för mjöl och smör tillredningen finns i vår kok bok som ex.

Ska testa det nästa gång istället för köpe sås det var ingen höjdare denna gång det blir för tunt
#43 - 11 januari 2009 19:15
Gaffel skrev:

Du glömde socker!

Alternativt en skvätt av den hemlagade saften.
#44 - 11 januari 2009 19:21
Mick13 skrev:

Verkar som du aldrig lagat en RIKTIG rödvinsås. Det är en av de svåraste såserna att få riktigt bra. Här kommer ett recept som jag tror på.

Tillagning

Ingredienser
Portioner: 6 pers/ca 2 1/2 dl)

100 g rotselleri
1 liten morot
1 liten rödlök
1 liten röd chilifrukt (spansk peppar)
2-3 vitlöksklyftor
1 tomat
2 msk olivolja
2 msk strösocker
1 dl balsamvinäger
3 dl rött vin eller rött matlagningsvin
2 msk konc kalvfond
4 dl vatten
1-2 msk brun maizenaredning

Rödvinssås med sting

Tillagningstid: Över 20 min

Gör så här
1. Dagen före festen. Skala/putsa och grov-hacka
rotselleri, morot, rödlök, chilifrukt, vitlök
och tomat. Hetta upp oljan i en kastrull. Bryn
grönsakerna, de ska ta färg men inte brännas.
2. Strö över sockret och låt det börja karamelliseras.
Häll på vinägern. Rör och låt koka tills
vätskan börjar få en sirapsliknande konsistens.
3. Häll på vinet och koka tills 1/3 av vätskan
återstår, det tar ca 15 minuter. Tillsätt kalvfond
och vatten.
4. Småkoka i 10–15 minuter. Rör ner maizenaredningen.
Smaka av med salt och peppar. Sila
av och låt svalna. Täck med plastfolie och
ställ in i kylen.
5. Festdagen. Koka upp såsen under omrörning.
Häll över i en såssnipa eller såstermos.
#45 - 11 januari 2009 23:14
Varit kock i 10 år så jag har noga lagat några såser, du c90368 verkar däremot vara vara en pigg amatör. Jag har jobbat på en Lexö krog och några väl meriterade krogar i Sverige. Frågan är alltid vada skall du ha rödvin såsen till för mat. Sedan utgår man där i från närman skapar den. Vill du göra ditt lång kok men chili fine för mig och sedan är saken den att smaken är som baken viken inte är lönt och tvista om. Om jag skulle tillaga en oxfilé skulle jag ändå göra en rödvinssky som utgångspunkt (receptet jag gav i lite förenklad form), vist palsternacka, morötter och rotselleri gör sitt till men nu var det som tänkt att den skulle var enkelt att laga och de rensmakerna jag ville fram hålla. Om jag vore ute efter att få vinet att framträda skulle jag definitivt inte ha i chili och då under inga omständigheter med fröna i behåll när jag börjar att bryna den. Men vist skulle jag vilja bedöva smaklökarna skulle jag ha i både chili och piripiri. (Jo jag såg att receptet är för en rödvinssås med sting i). Men där emot skulle jag gör det mer omständigt skulle jag ha i schalottenlök i stället för rödlök med rotsellerin och moroten även en bit palsternacka och i övrigt följa det receptet du förslagit men då givetvis skippat chilin.
"Det nya franska köket" är eminenta kokböcker som inte är särdeles dyra men som täcker det mesta, dessa kokböcker rekommendera jag varmt till alla matlagningsintresserade. Tja annars så har man Internet nu förtiden där man finner det mesta.
När jag höll i matlagnings kurser eftersträvade jag att deltagarna inte skulle skrämmas bort av att matlagningen skulle vara svår och komplicerad. Utan lät dom börja med det enklare för att lyckas och sedan få mod och glädje till att gå ett steg längre stärkta av sitt lyckande.
Jag är inge smak snobb och kommer aldrig att bli det heller, där för skriver jag inte folk på näsan i vanliga fall om vad de tycker om att äta eller tillaga. Men jag uppskattar inte heller att någon försöker sätta sig på mig. Skulle du ståt framför mig och hävt ur dig så uppblåst c90368 hade jag nog lappat till dig.
"Verkar som du aldrig lagat en RIKTIG rödvinsås. Det är en av de svåraste såserna att få riktigt bra. Här kommer ett recept som jag tror på."
Som sagt du känner mig inte och därför uppskattar jag inte att du patroniserar mig.
#46 - 12 januari 2009 03:30
Nej jag glömde inte sockret, däremot kan det vara gott med lite sötma i den varma rödkålen eller som när jag gör långkål där jag dränker på med både grädde och socker.

Sen tycker jag att ni bägge två ska hålla en lite vänligare och ödmjukare ton mot varandra, om inte annat som respekt för Steene som startade den här tråden, använd redigera knappen, gör om och gör rätt!
#47 - 12 januari 2009 10:56
Mick13 skrev:
Varit kock i 10 år så jag har noga lagat några såser, du c90368 verkar däremot vara vara en pigg amatör. Jag har jobbat på en Lexö krog och några väl meriterade krogar i Sverige. Frågan är alltid vada skall du ha rödvin såsen till för mat. Sedan utgår man där i från närman skapar den. Vill du göra ditt lång kok men chili fine för mig och sedan är saken den att smaken är som baken viken inte är lönt och tvista om. Om jag skulle tillaga en oxfilé skulle jag ändå göra en rödvinssky som utgångspunkt (receptet jag gav i lite förenklad form), vist palsternacka, morötter och rotselleri gör sitt till men nu var det som tänkt att den skulle var enkelt att laga och de rensmakerna jag ville fram hålla. Om jag vore ute efter att få vinet att framträda skulle jag definitivt inte ha i chili och då under inga omständigheter med fröna i behåll när jag börjar att bryna den. Men vist skulle jag vilja bedöva smaklökarna skulle jag ha i både chili och piripiri. (Jo jag såg att receptet är för en rödvinssås med sting i). Men där emot skulle jag gör det mer omständigt skulle jag ha i schalottenlök i stället för rödlök med rotsellerin och moroten även en bit palsternacka och i övrigt följa det receptet du förslagit men då givetvis skippat chilin.

"Det nya franska köket" är eminenta kokböcker som inte är särdeles dyra men som täcker det mesta, dessa kokböcker rekommendera jag varmt till alla matlagningsintresserade. Tja annars så har man Internet nu förtiden där man finner det mesta.

När jag höll i matlagnings kurser eftersträvade jag att deltagarna inte skulle skrämmas bort av att matlagningen skulle vara svår och komplicerad. Utan lät dom börja med det enklare för att lyckas och sedan få mod och glädje till att gå ett steg längre stärkta av sitt lyckande.

Jag är inge smak snobb och kommer aldrig att bli det heller, där för skriver jag inte folk på näsan i vanliga fall om vad de tycker om att äta eller tillaga. Men jag uppskattar inte heller att någon försöker sätta sig på mig. Skulle du ståt framför mig och hävt ur dig så uppblåst c90368 hade jag nog lappat till dig.

"Verkar som du aldrig lagat en RIKTIG rödvinsås. Det är en av de svåraste såserna att få riktigt bra. Här kommer ett recept som jag tror på."

Som sagt du känner mig inte och därför uppskattar jag inte att du patroniserar mig.

Ja du, där trampade jag i galen tunna så skrek om det[:o]

Jag får be om ursäkt för mitt påhopp och jag är grymt medveten om att jag är en glad amatör och ligger ljusår från den kunskap en utbildad kock har.

Receptet med Chili var väl inte någon höjdare heller, men tar man bort den så blir det nog en bra sås.

Att jag högg så elakt på ditt första inlägg beror delvis på att många enligt mig lägger för lite tid och omsorg på såser. Såsen är något man ska kunna vispa till i slutet. Jag brukar börja med att laga såsen istället.

Återigen, jag gör en general pudel och ber så mycket om ursäkt.

Får kanske delvis skylla på att jag har varit sjuk sedan nyårsafton och är lite frusterad själv över att saker och ting just nu inte är som jag tycker att de borde vara.
#48 - 12 januari 2009 19:45
Ska testa det nästa gång istället för köpe sås det var ingen höjdare denna gång det blir för tunt

Jep och sedan innehåller eländet ofta maizena vars smak gärna slår i genom mycket påtagligt i pulversoppor + att de innehåller smakförstärkare. Lättare att göra en rödvisnky av stekspadet. Personligen är jag inte så förtjust i just äkta rödvinssås föredrar rödvinsskyn.:d Men smaken är som baken.
#49 - 12 januari 2009 19:52
c90368 skrev:
Ja du, där trampade jag i galen tunna så skrek om det[:o]

Jag får be om ursäkt för mitt påhopp och jag är grymt medveten om att jag är en glad amatör och ligger ljusår från den kunskap en utbildad kock har.

Receptet med Chili var väl inte någon höjdare heller, men tar man bort den så blir det nog en bra sås.

Att jag högg så elakt på ditt första inlägg beror delvis på att många enligt mig lägger för lite tid och omsorg på såser. Såsen är något man ska kunna vispa till i slutet. Jag brukar börja med att laga såsen istället.

Återigen, jag gör en general pudel och ber så mycket om ursäkt.

Får kanske delvis skylla på att jag har varit sjuk sedan nyårsafton och är lite frusterad själv över att saker och ting just nu inte är som jag tycker att de borde vara.

Nu skiter vi i detta tjafs.
Jag är själv en varm anhängare av slow food. Älskar att laga klassiska långkok på riktigt välhängd högrev. Älskar husmankost många missar det fina gamla recepten från förr inte bra husmanskost men även klassiker som sjötunga Soufus Pedersen. Stekt inlagdsill med löksås. En riktig höjdare.
Sedan kan jag inte med mat Tina som förvanskar klassiska rätter till oigenkännlighet och sedan säger att: -Jou detta är Wallenbergare gotgotigöt". fast hon gjort färs biffarna på blandfärs utan att tala om att originalet görs på kalvfärs.:mad:
#50 - 12 januari 2009 20:46
Mick13 och jag har privat rett ut vår något heta ordväxling.

Jag har bett om ursäkt både i forumet och privat.

Ibland ska man låta tangentbodet vila, när man inte mår så bra själv!

Om man ska se något possitivt från denna ordväxling så kan det kanske vara läge att starta en en tråd i Off Topic för oss som är intresserade av att laga mat?

Uppenbarligen finns det medlemmar som har kunskaper som kan hjälpa oss glada amatörer:D

Tanken med tråden skulle inte vara steka lövbiff, utan den matlagning som kräver tid och kan relateras till våra traditoner.

Ska fundera på saken, men mitt första recept, om det blir något är mina kroppkaker!
Guest
#51 - 12 januari 2009 21:26
För att lätta upp stämmningen kommer här mitt recept på rödvinssås!

Köp en flaska rödvin.
Köp ett paket Knorrs brunsås. (eller annat)

Lufta vinet. (dock valfritt)

Tillaga nåt enkelt, eller varför inte micra nån färdigrätt från Dafgårs?
Gör såsen enligt bruksanvisningen på paketet, men ser det jobbigt ut så bara rör ner det i lite vatten. Låt ev, koka upp, eller varför inte micron?

Ät maten och till varje tugga svälj ner med två stora klunkar rödvin.
Inte särskilt gott, men förmodligen den roligaste mat du någonsin ätet! :d
#52 - 12 januari 2009 21:30
anettejt skrev:
för att lätta upp stämmningen kommer här mitt recept på rödvinssås!

Köp en flaska rödvin.

Köp ett paket knorrs brunsås. (eller annat)

lufta vinet. (dock valfritt)

tillaga nåt enkelt, eller varför inte micra nån färdigrätt från dafgårs?

Gör såsen enligt bruksanvisningen på paketet, men ser det jobbigt ut så bara rör ner det i lite vatten. Låt ev, koka upp, eller varför inte micron?

lol:d
#53 - 15 januari 2009 04:06
Anettejt skrev:
För att lätta upp stämmningen kommer här mitt recept på rödvinssås!

Köp en flaska rödvin.

Köp ett paket Knorrs brunsås. (eller annat)

Lufta vinet. (dock valfritt)

Tillaga nåt enkelt, eller varför inte micra nån färdigrätt från Dafgårs?

vill man förenkla ännu mer så glömmer man maten i kylen och sätter sig vid tv:n med väl valt sällskap och rödvinet, gärna billigt i baginbox, tillslut tänker man inte så mkt på sås... men kul har man... :D
#54 - 15 januari 2009 22:27
Vandal skrev:
vill man förenkla ännu mer så glömmer man maten i kylen och sätter sig vid tv:n med väl valt sällskap och rödvinet, gärna billigt i baginbox, tillslut tänker man inte så mkt på sås... men kul har man... :D

Lite som med concnac och förkylning man blir inte friskare och inte mycket sjukare av att ta några glas, men bra mycket roligare och vara förkyld.
:D
Guest
#55 - 15 januari 2009 23:15
Vandal skrev:

Ja ja, en del väljer då sällskap...:d
#56 - 17 januari 2009 00:37
Tom i skallen på ider letar efter något gott att laga till på söndag några förslag ??
#57 - 17 januari 2009 09:56
Mick13 skrev:
Tom i skallen på ider letar efter något gott att laga till på söndag några förslag ??

När gjorde du en Porterstek senast?
#58 - 17 januari 2009 14:49
Måste bara tillägga att jag ska tilllaga..JA NI VET oxfile IGEN ikväll..=)jag kommer tillaga det enligt följande bryna köttet innan in i ugnen..60 grader ut med den vila sen ska den skäras upp.

Till detta smörstekta Potatis som har skurits innan och smörstekt svamp,sparris inlindat i Bacon och en Rödvinssås till hoppas det ska bli gott.
#59 - 17 januari 2009 15:02
Måste bara tillägga att jag ska tilllaga..JA NI VET oxfile IGEN ikväll..=)jag kommer tillaga det enligt följande bryna köttet innan in i ugnen..60 grader ut med den vila sen ska den skäras upp.

Till detta smörstekta Potatis som har skurits innan och smörstekt svamp,sparris inlindat i Bacon och en Rödvinssås till hoppas det ska bli gott.

Låter smarrigt:)

Själv har jag Kungsflundra filéer (stor rödspätta), Vattenkastanj, Bambuskott, Minimajskolvar, färsk Gräslök och Citron.

Vad det blir vet jag inte riktig ännu. Men det lutar åt att fisken blir panerad med citron smak och sedan lätt wokade grönsaker med Jasminris till.
#60 - 17 januari 2009 15:41
c90368 skrev:
låter smarrigt:)

själv har jag kungsflundra filéer (stor rödspätta), vattenkastanj, bambuskott, minimajskolvar, färsk gräslök och citron.

Vad det blir vet jag inte riktig ännu. Men det lutar åt att fisken blir panerad med citron smak och sedan lätt wokade grönsaker med jasminris till.
[:p]låter riktigt gott!!!!
#61 - 17 januari 2009 15:55
Glömde säga Oxfilen är i ungnen med Vitlök,Lök och svamp för att ge smak sen ska det stekas och vara till rätten.
#62 - 17 januari 2009 17:05
Toast med hummer sallad blir det senare i kväll,hade fläskfilegryta med syltlök och oliver till middag...
#63 - 17 januari 2009 17:44
Toast med hummer sallad blir det senare i kväll,hade fläskfilegryta med syltlök och oliver till middag...

Inte illa! Gillar det där med syltlök, en liten goding som inte används så mycket nu för tiden tyvärr. Upplever jag det som i alla fall.

Lunchen för min del blev två ostmackor[:o]
#64 - 17 januari 2009 20:29
c90368 skrev:
Inte illa! Gillar det där med syltlök, en liten goding som inte används så mycket nu för tiden tyvärr. Upplever jag det som i alla fall.

Lunchen för min del blev två ostmackor[:o]

Syltlök är gott,har även provat den i vanliga köttgrytor och den har kommit för att stanna i Galne-Gurras kök.
#65 - 17 januari 2009 20:57
Glömde säga Oxfilen är i ungnen med Vitlök,Lök och svamp för att ge smak sen ska det stekas och vara till rätten.

Ett trick annars är att skära medaljonger och bryna lätt tillsammans med svamp och lök innan du dunkar i allt i en ungsfast form och blandar runt med olja och kryddor, sen ställer du in allt i ugnen på låg värme.

Har din fru blivit kär i dig på nytt eller tycker hon att du grisar ner i "hennes" kök? ;)
#66 - 17 januari 2009 23:03
Gaffel skrev:
Ett trick annars är att skära medaljonger och bryna lätt tillsammans med svamp och lök innan du dunkar i allt i en ungsfast form och blandar runt med olja och kryddor, sen ställer du in allt i ugnen på låg värme.

Har din fru blivit kär i dig på nytt eller tycker hon att du grisar ner i "hennes" kök? ;)
Kär i mig det skulle vara nåt nytt:d:d:ddet ända jag kommer på när du nämner ordet kära Gaffel är pengar inte mat:d
#67 - 17 januari 2009 23:54
Då får du skära ner lite på köksbudgeten och hålla dig till fläskfilé eller sitter du inne med ett välbetalt kneg? ;)
#68 - 18 januari 2009 00:21
Gaffel skrev:
Då får du skära ner lite på köksbudgeten och hålla dig till fläskfilé eller sitter du inne med ett välbetalt kneg? ;)
:dnej men en tanta som äntligen har börjat jobba:d
#69 - 18 januari 2009 00:36
:dnej men en tanta som äntligen har börjat jobba:d

Om du inte har den här i bokhyllan så ska du köpa den

http://www.coop.se/includefiles/moduler/ccms/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=V%E5r+kokbok

Har själv två olika utgåvor! Men utöver det en löpmeter andra kokböcker.

Men när jag söker grundrecept söker jag alltid i "Vår kokbok" allt annat är tillägg.
#70 - 18 januari 2009 00:41
c90368 skrev:
Om du inte har den här i bokhyllan så ska du köpa den

http://www.coop.se/includefiles/moduler/ccms/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=V%E5r+kokbok

Har själv två olika utgåvor! Men utöver det en löpmeter andra kokböcker.

Men när jag söker grundrecept söker jag alltid i "Vår kokbok" allt annat är tillägg.
jag har den redan tror jag men har då aldrig tittat i den.
#71 - 18 januari 2009 00:41
Bästa kokboken...
#72 - 18 januari 2009 00:43
jag har den redan tror jag men har då aldrig tittat i den.

Kanske dax att du lägger lite energi på matlagningsfronten!!!
#73 - 18 januari 2009 00:43
Det blev riktigt mycket Oxfile över så det blir Oxfile imorgon också glömde jag nämna man börjar nästan känna sig som en högtids snubbe snart.
#74 - 18 januari 2009 00:44
Kanske dax att du lägger lite energi på matlagningsfronten!!!
Ha Ha det behövs inte det fixar ni till mig:d
#75 - 18 januari 2009 09:07
Jag har alltid varit lat o beställt färdiga smörgåstårtor. På Onsdag blir min dotter 18 och vill ha smörgåstårta till gästerna. Tänkte göra dem själv för en gångs skull. Någon som har ett bra recept på mumsig smörgåstårta?
#76 - 18 januari 2009 10:49
miluhe skrev:
Jag har alltid varit lat o beställt färdiga smörgåstårtor. På Onsdag blir min dotter 18 och vill ha smörgåstårta till gästerna. Tänkte göra dem själv för en gångs skull. Någon som har ett bra recept på mumsig smörgåstårta?
Jag brukar faktiskt göra smörgåstårta så denna gången kan jag bidra med nåt:p

-Som bröd brukar jag köra vanlig formfranska som jag skär av kanterna på det brukar gå åt 2 hela stora bröd till en 15 personer kanske

-Fyllning brukar jag köra med Cremefraise,majonäs,dill, hackad ägg,vitpeppar,salt (Räkor1kg)det blandar man sen brer man på det sen på med bröd sen brer man igen.

På det sista brödlagret brer jag på smeten om det finns kvar annars så brukar jag köra med mjukost och även runt på kanterna där jag fäster sallad som även läggs på toppen.

Som dekoration kör jag oftast med räkor ca1,5kg gravad lax en massa ägghalvor lite citron lita kaviar lite dill kvistar och vanlig gurka.

Denna brukas bli väldigt uppskattad av mina gäster men den brukar bli dyr att göra med alla Räkor lax Etcnu är denna en kombinerad Räk/Lax tårta nåt annan kan jag inte ge dig tips på denna ska helst stå i kylen dagen innan för bästa smak,Och sen har jag även hackat lite svamp och gurka för att dryga ut det lite och det har också smakt bra man kan även ha lite vispgrädde i smeten också:)
#77 - 18 januari 2009 15:30
Brukar göra en smörgåstårta likanade din Patrik Steen, det är riktigt gott.
Fast i smeten har jag även finhackad kallröktlax och gräslök. Ett litet tips på snygga tårtsidor är att dela en gurka på längden och sedan hyvla skivor på längden med osthyvel från snitt ytorna och sedan klä tårtans sidorna med dessa långa skivor. Attans vad svårt det var att beskriva med ord.
#78 - 18 januari 2009 15:46
Mick13 skrev:
Brukar göra en smörgåstårta likanade din Patrik Steen, det är riktigt gott.

Fast i smeten har jag även finhackad kallröktlax och gräslök. Ett litet tips på snygga tårtsidor är att dela en gurka på längden och sedan hyvla skivor på längden med osthyvel från snitt ytorna och sedan klä tårtans sidorna med dessa långa skivor. Attans vad svårt det var att beskriva med ord.
Jag brukade också att ha lax i smeten ca 400Gram men det blir billigare utan och köra som dekoration istället:D
#79 - 18 januari 2009 15:49
Hemligheten med smörgåstårta enligt mig man ska aldrig snåla med fyllningen hellre mycket än för litet det är därför min blir så jäkla dyr att göra tycker jag,men gästerna blir alltid mätta och det är i regel kvar till dagen efter för det är riktigt mättande.
#80 - 18 januari 2009 23:32
Hemligheten med smörgåstårta enligt mig man ska aldrig snåla med fyllningen hellre mycket än för litet det är därför min blir så jäkla dyr att göra tycker jag,men gästerna blir alltid mätta och det är i regel kvar till dagen efter för det är riktigt mättande.

Jo prisetr rasar i höjden, men siken frukost det blir och har man tur så har man en bra bit kvar till lunchen oxå :D
Jep det är mängden fyllnig som gör det kan nästn inte bli för mycket ;). Åt föresten det värst smörgåstårtan här för några årsedan fyllninge bestod av lverpastej och bostongurka och ganeringen var räkor ägg och majonäs, ryser ff åt smaken och känslan när man tog första tuggan och fick kombinerta räkor, ägg, leverpastej och bsotogruka i munen tvär äkligt.... [xx(][:(]
#81 - 19 januari 2009 03:05
Själv anser jag att hemligheten med en smörgåstårta är att tillaga
den minst ett dygn innan den ska serveras och hålla den väl kyld
eftersom alla smaker då kommer att framträda bättre.

Det säkraste kortet är en smörgåstårta baserad på skaldjur, speciellt
eftersom all den extra spaden kommer att sugas upp av brödet och
det är lättare att få en frisk och balanserad smak, ett annat trick är att
lägga ut varannat lager bröd tvärs det föregående så att inga serverings
missar uppstår.

Skala 3 stora slangurkor och skiva dom tunnt med en osthyvel, lägg in
två av dom i en skål med socker, ättika och vatten, koka upp 12 ägg.

Vispa majonäs på 6 äggulor, en bra olivolja och lite senap,
använd en matberedare.

Förbered en bakplåt genom att klä den med folie och ställ in den i frysen,
baka 5 stora formfranska, låt dom svalna och skär dom sedan på längden
i tjocka skivor.

Lägg upp ett lager av det skurna brödet på bakplåten, smöra med margarin
och täck det understa lagret tjockt med billig crabfish(surimi)toppa med ett
lager av tunnskivad skalad färsk gurka.(ej inlagd)

Nästa lager bröd , lägg ut brödskivorna tvärs föregående lager, smöras ej,
bred på ett tjockt lager majonäs och toppa med ett tunnskivat lager med
en smakrik ost.

Nytt lager bröd på tvären, strimla hälften av äggen i en bunke med majonäs
bred ut äggmajon.

Sista lagret, bred ut majonäs över toppen, bygg ett lock av aluminiumfolie och
in i kylen 24 timmar innan den ska serveras.

Vid servering tas locket av och hela skapelsen breds med majonäs,
klä in sidorna och övre kanten med den inlagda gurkan, strö över med nyskalade räkor och äggkvartar, dekorera med citron och ost-rosetter, toppa med färska dillkvistar.
#82 - 19 januari 2009 03:08
Själv anser jag att hemligheten med en smörgåstårta är att tillaga
den minst ett dygn innan den ska serveras och hålla den väl kyld
eftersom alla smaker då kommer att framträda bättre.

Det säkraste kortet är en smörgåstårta baserad på skaldjur, speciellt
eftersom all den extra spaden kommer att sugas upp av brödet och
det är lättare att få en frisk och balanserad smak, ett annat trick är att
lägga ut varannat lager bröd tvärs det föregående så att inga serverings
missar uppstår.

Skala 3 stora slangurkor och skiva dom tunnt med en osthyvel, lägg in
två av dom i en skål med socker, ättika och vatten, koka upp 12 ägg.

Vispa majonäs på 6 äggulor, en bra olivolja och lite senap,
använd en matberedare.

Förbered en bakplåt genom att klä den med folie och ställ in den i frysen,
baka 5 stora formfranska, låt dom svalna och skär dom sedan på längden
i tjocka skivor.

Lägg upp ett lager av det skurna brödet på bakplåten, smöra med margarin
och täck det understa lagret tjockt med billig crabfish(surimi)toppa med ett
lager av tunnskivad skalad färsk gurka.(ej inlagd)

Nästa lager bröd , lägg ut brödskivorna tvärs föregående lager, smöras ej,
bred på ett tjockt lager majonäs och toppa med ett tunnskivat lager med
en smakrik ost.

Nytt lager bröd på tvären, strimla hälften av äggen i en bunke med majonäs
bred ut äggmajon.

Sista lagret, bred ut majonäs över toppen, bygg ett lock av aluminiumfolie och
in i kylen 24 timmar innan den ska serveras.

Vid servering tas locket av och hela skapelsen breds med majonäs, klä in
sidorna och övre kanten med den inlagda gurkan, strö över med nyskalade räkor och äggkvartar, dekorera med citron och ost-rosetter, toppa med färska dillkvistar.
#83 - 19 januari 2009 03:24
Nu blev jag ju hungrig .. :P
#84 - 19 januari 2009 06:18
Det har jag varit sedan jag skrev det inlägget.. :p
#85 - 19 januari 2009 06:34
Tack ska ni ha:D Här ska det nog bli god smörgåstårta efter era tipps[:-21]
#86 - 19 januari 2009 20:22
miluhe skrev:

Kan en så ung kvinna ha en så gammal dotter???
:confused:
#87 - 19 januari 2009 20:24
Mick13 skrev:

Så jäkla ung vet jag inte om hon är;):)
#88 - 19 januari 2009 20:51
Mick13 skrev:

Tack Mick13 de orden kommer jag att leva gott på länge:d
#89 - 19 januari 2009 21:00
Ärligt så blev jag lite paff faktiskt när jag läste att din dotter fyllde 18 men iofs har jag barndoms vänner vars barn är närmare 10år äldre än mitt äldsta barn.
#90 - 19 januari 2009 21:02
Gaffels smörgåstårta verkade god blev jätte sugen på smörgåstårta. Tror att jag äter lunchen i morgon på ett kondis i stan som har smörgåsbakelser. *SMASK*
#91 - 19 januari 2009 23:15
miluhe skrev:
Tack ska ni ha:D Här ska det nog bli god smörgåstårta efter era tipps[:-21]
Om du använder ost så se till att inte använda en tjockt skivad hushållsost och köpemajonäs, den fadda smaken av den feta intetsägande osten kombinerad med plastig köpemajo kan sänka en hel smörgåstårta, dessutom är det en snabb sak att svänga ihop en egen majonäs med en matberedare eller mixer..

Lycka till och ta gärna lite bilder och lägg upp. ;)
#92 - 20 januari 2009 20:09
Gaffel skrev:

dessutom är det en snabb sak att svänga ihop en egen majonäs med en matberedare eller mixer..

Instämmer till 100% dessutom slipper man massa konstiga E-nummer!

Man kan även anpassa majonäsen efter det dagsaktuella behovet med mängden kryddor och mängden/sorten senap.
#93 - 20 januari 2009 20:25
Gaffel skrev:
Om du använder ost så se till att inte använda en tjockt skivad hushållsost och köpemajonäs, den fadda smaken av den feta intetsägande osten kombinerad med plastig köpemajo kan sänka en hel smörgåstårta, dessutom är det en snabb sak att svänga ihop en egen majonäs med en matberedare eller mixer..

Lycka till och ta gärna lite bilder och lägg upp. ;)

Ger Gaffel 100% medhåll har man en stav mixer hemma så är det jätte lätt och fixa majon hemma, men kör med tunn stråle av oljan i så den inte skär sig och skulle den göra de är det bra att börja med nytt ägg och hälla i det misslyckade i tunn stråle , majon är känsligast i början.[:o] har du vår kok bok så är beskrivningen i receptet bra. Men vill slå ytterligare ett slag för kokböckerna "Det nya franska köket" finns nog i tre band har själv de två första.
#94 - 21 januari 2009 20:32
Det blev en smörgåstårta med skinka o en med räkor. Lånade lite efter era tipps. De blev mycket uppskattade:d Gästerna tog om många gånger:d Kommer gör mina i fortsättningen men dekorationen får jag öva på lite mer:p
#95 - 21 januari 2009 20:35
miluhe skrev:
Det blev en smörgåstårta med skinka o en med räkor. Lånade lite efter era tipps. De blev mycket uppskattade:d Gästerna tog om många gånger:d Kommer gör mina i fortsättningen men dekorationen får jag öva på lite mer:p
Min första syn på det hela ser riktigt gott ut[:P]:)min andra tanke på det hela dem ser dyra ut att göra:d
Bilagor:
#96 - 21 januari 2009 20:41
Min första syn på det hela ser riktigt gott ut[:P]:)min andra tanke på det hela dem ser dyra ut att göra:d

Tack:d Men de blir ändå billigare än att köpa färdiga:)
#97 - 21 januari 2009 20:43
miluhe skrev:
Tack:d Men de blir ändå billigare än att köpa färdiga:)
Det blir inte mina ska jag säga:ddå betyder det att du har lyckas med dina:p
#98 - 21 januari 2009 20:48
Jag tog inte räkor i fyllningen utan crabsticks. Valde inte heller de större räkorna som är mycket dyrare till garneringen. Men det var ingen höjdare att skala 4 påsar räkor. Plus att i den ena räkpåsen låg en annan fisk, trodde först det var en mus[xx(] Men det var en sorts fisk. Tror inte den hade uppskattats som dekoration:D
#99 - 21 januari 2009 21:04
miluhe skrev:

Du får inte visa sådana bilder så här dags på kvällen;)

Man blir ju sååå förbaskat sugen....:D
#100 - 21 januari 2009 21:27
Fina fisken Cicci, kom på att jag glömde säga till att kanterna ska skäras bort från brödet men det löste du ju själv, sen skådar mitt norra öga en klick som ser misstänkt lik ut köpemajonäs på kanten av räktårtan??

Annars en snyggt uppläggning att täcka in med rökt lax på sidorna..
#101 - 21 januari 2009 22:51
Du råkar inte ha fler döttrar som i faggorna fyller år ???
Jag blev så sugen på att provsmaka din smörgåstårta. Har hand pillat 2 lådor räkor det var inte roligt men jag gnäller inte jag hade betalt för att göra det. =)
Jag har sett sämre dekorerade smörgås tårtor som är gjorda av proffs. Fyndigt med stående annasa ringar för det är dekorationens A och O att man skall få höjd. Många amatörer lägger allt platt ner och det ger ett tråkigt och fantasilöst intryck.
#102 - 22 januari 2009 05:22
Gaffel skrev:
Fina fisken Cicci, kom på att jag glömde säga till att kanterna ska skäras bort från brödet men det löste du ju själv, sen skådar mitt norra öga en klick som ser misstänkt lik ut köpemajonäs på kanten av räktårtan??

Annars en snyggt uppläggning att täcka in med rökt lax på sidorna..

Tack:D Visst är det köpemajjjo[:o] Har gjort egen majonäs förr, men den här gången blev det coops äkta majonäs:d:d
#103 - 22 januari 2009 05:25
Mick13 skrev:
Du råkar inte ha fler döttrar som i faggorna fyller år ???

Jag blev så sugen på att provsmaka din smörgåstårta. Har hand pillat 2 lådor räkor det var inte roligt men jag gnäller inte jag hade betalt för att göra det. =)

Jag har sett sämre dekorerade smörgås tårtor som är gjorda av proffs. Fyndigt med stående annasa ringar för det är dekorationens A och O att man skall få höjd. Många amatörer lägger allt platt ner och det ger ett tråkigt och fantasilöst intryck.

Ingen dotter men väl en son som snart blir 16 år. Men han brukar alltid vilja ha fondue på sin dag.:d Roligt och tack att du gillade dekorationen.:d Det är ju det roligaste med att göra smörgåstårtor.
#104 - 22 januari 2009 21:27
miluhe skrev:
Ingen dotter men väl en son som snart blir 16 år. Men han brukar alltid vilja ha fondue på sin dag.:d Roligt och tack att du gillade dekorationen.:d Det är ju det roligaste med att göra smörgåstårtor.

Fondue är kanppast något jag tänker på när man tänker på en orgie i dekoration men den som har fantasi kan nog få utlopp för dekor behoven :D.

Jo de nästroligaste med smörgåstårta är att dekorera för roligast är och äta den. :p
#105 - 23 januari 2009 04:17
Mick13 skrev:
Fodue är kanppast något jag tänker på när man tänker på en orgie i dekoration men den som har fantasi kan nog få utlopp för dekor behoven :D.

Jo de nästroligaste med smörgåstårta är att dekorera för roligast är och äta den. :p
Håller helt med angående smörgåstårta.

Ikväll ska jag slå till igen få utlopp för mina känslor:Djag ska göra Pizza med färdig köpt pizza-deg det ni;):p
#106 - 25 januari 2009 01:42
Pizzadeg är inte så knixit o göra själv heller =) Men denet tar ett dygn och få till den =)
Vatten, olja, vetemjöl, färskjäst, ett par nypor salt, 1msk socker och minst ett ägg.
har inga mått på det för det är smidigheten i degen som avgör när jag slutar att bearbeta den och till sätta mjöl , men tag en 3 dl vatten ljummet , lös upp jäst , 1 msk socker, olja och ägget för två pizzor och häll i en skvätt mjöl i taget i skålen tills du har en smidig deg.
Jäsca ½ till 1timma dela degen i två delar knåda degen väl på mjölat bord. till sist rullar du två bollar av degen nyper i hop degen i en enda som läggs neråt täck med fuktig hand duk och jäs ett dygn i kylen. Sedan är det bra att baka ut degen med hjälp av en kavel till en pizza eller gör som dom gör på pizzerian när dom bakar ut utan kavel jäkligt kul efter några pilsner i kroppen och göra till vickning med kompisarna. Tillbehören har jag inget att tillägga om men börja med toamtsås och lägger sedan osten på tomatsåsen så bli r pizzan snyggast sedan fyller man på med ev. skinkan sedan värker man på det man gilar.
#107 - 25 januari 2009 16:41
Då är pizzan i ungnen till sist;)Det var planerat i Fredags men jag pallade inte då så jag körde iväg och handlade några.Och dem som känner mig vet att jag alltid handlar fler än vad vår familj behöver det är ju inte normalt att 1st 3 åring 1st 5 åring 1st 11 åring ska dela på 4 Pizzor och vars en till oss vuxna=6 Stycken:Dså det blev så mycket över så det blev en Brakmiddag igår Lördags med Pizza och nu idag kommer den äntligen mitt hemmabygge:Dtror faktiskt att det inte blir pizza på ett taga;):pDenna bilden är tagen med min första Mobil-Kamera som jag har ägt 5 Megapixel et är inte dåligt.
#108 - 25 januari 2009 17:37
Den blev mycket god måste jag säga:p
#109 - 25 januari 2009 23:05
Pizzan ser god ut Steen
#110 - 22 februari 2009 14:34
Ska bara berätta att det blir en saftig härlig mör Oxfile ska in i ugnen idag till detta kommer det att serveras Wiskeysås Klyftpotatis och en härlig sallad och till ungarna Icas Pizza som man kastar in i ugnen några minuter...=)
#111 - 22 februari 2009 15:48
LOL
Patrik prenumererar du på oxfile,eller har du köpt upp halva sveriges årskonsumtion av oxfile.
BTW pizzan såg smarrig ut...
#112 - 22 februari 2009 17:25
LOL

Patrik prenumererar du på oxfile,eller har du köpt upp halva sveriges årskonsumtion av oxfile.

BTW pizzan såg smarrig ut...
Jag köpte ett antal Kilo detta är det sista nu:dDen är i ugnen nu faktiskt den ska snart ut sen i folie för vila sen ska klyftisarna i fritösen såsen ska värmas sen ska den avnjutas med en god sallad
#113 - 22 februari 2009 19:02
Patrik glöm inte vinet...
#114 - 22 februari 2009 19:51
Patrik glöm inte vinet...
Det blev nåt glas sen kom hostan sen blidde det icke nåt mer:dhar inte tagit nåt på över 4 veckor på grund av lungerna som inte mår så bra hos mig för tillfälligt;):d
#115 - 22 februari 2009 19:56
Då är pizzan i ungnen till sist;)Det var planerat i Fredags men jag pallade inte då så jag körde iväg och handlade några.Och dem som känner mig vet att jag alltid handlar fler än vad vår familj behöver det är ju inte normalt att 1st 3 åring 1st 5 åring 1st 11 åring ska dela på 4 Pizzor och vars en till oss vuxna=6 Stycken:Dså det blev så mycket över så det blev en Brakmiddag igår Lördags med Pizza och nu idag kommer den äntligen mitt hemmabygge:Dtror faktiskt att det inte blir pizza på ett taga;):pDenna bilden är tagen med min första Mobil-Kamera som jag har ägt 5 Megapixel et är inte dåligt.

Mobilkamera is the shiiit!!!!!! :d:p
#116 - 22 februari 2009 19:58
Det blev nåt glas sen kom hostan sen blidde det icke nåt mer:dhar inte tagit nåt på över 4 veckor på grund av lungerna som inte mår så bra hos mig för tillfälligt;):d

Krya på dej Patrik...
Bilagor:
#117 - 22 februari 2009 20:20
Ni skrämmer mig!

Att steka/ugnssteka oxfilé..... Då kan man lika väl köpa fläskfilé!

Grilla den! Marinera den dagen innan, släng hel på grillen.. Svårare än så är det inte att få en God oxfilé
#118 - 22 februari 2009 23:54
Gött Stene skulle vilja vara gäst hos er på fredagarna. =) Körde själv wokade grönsaker i fredags med nudlar och teriyaki sås... ingen ny sensation på de kulinariska höjderna men det går att få klart på 30 min.
Krya på dig.
#119 - 23 april 2009 17:45
En liten bild på en vanlig Onsdag Middag hos Fam Steen sen blev det över till middag i dag också:D
#120 - 23 april 2009 20:18
Ser både gott och nyttigt ut:d

Är ju massor av grönsaker på den....
#121 - 23 april 2009 21:47
ÄÄh det är orättvist att du mumsar smörgåstårta jag han inte ens med lunch idag åt ett winerbröd vid 10 tiden med en kopp kaffe på stående fot....
#122 - 28 juni 2009 16:26
Skulle bara säga att Oxfilen är i ugnen och till det blir det Rotfrukts Gratäng med Grillad Sparris och Wiskeysås:D
#123 - 28 juni 2009 16:33
Den där whiskysåsen Stene snackar om kan jag intyga är fruktansvärt god!!!
#124 - 28 juni 2009 21:31
Sten rö du såsen själv?? Lägg upp receptet i så fall!! Jag vi prova den med skall grilla rygg biff till helgen och jag vilja prova något nytt till den =)
Gjort en metaxa flamberad pepparsås tidigare till grillat nötkött.Sedan har jag slutat att marinera allt kött efter att blivit tillrätta visad av en svensk mästare i BBQ. Kör uteslutande Glace efter det.

Lätt som plät o göra god galce själv till kykling.
2 msk raps olja
2msk tomat pure
1½msk swet chili thai sås
en skvätt bong kykling fond
lite salt och peppar
rör i hop och späd med en skvätt vatten.
sedan penslar man på glcen när kykling filen är nästan färdig grillad på alla sidorna ger snygg färg och god smak.
#125 - 28 juni 2009 22:43
Mick13 skrev:
Sten rö du såsen själv?? Lägg upp receptet i så fall!! Jag vi prova den med skall grilla rygg biff till helgen och jag vilja prova något nytt till den =)

Gjort en metaxa flamberad pepparsås tidigare till grillat nötkött.Sedan har jag slutat att marinera allt kött efter att blivit tillrätta visad av en svensk mästare i BBQ. Kör uteslutande Glace efter det.

Lätt som plät o göra god galce själv till kykling.

2 msk raps olja

2msk tomat pure

1½msk swet chili thai sås

en skvätt bong kykling fond

lite salt och peppar

rör i hop och späd med en skvätt vatten.

sedan penslar man på glcen när kykling filen är nästan färdig grillad på alla sidorna ger snygg färg och god smak.
Kan inte lägga upp den tyvärr då den är köpt färdig[:o]
#126 - 6 juli 2009 16:19
OKi är det något du köper var som helst eller någon specialbutik som knåpar i hop såsen själv???
#127 - 6 juli 2009 16:25
Idag har jag lagat och ätit något som det var evigheter sedan jag åt senast.

Gammal hederlig Kålsoppa! Det kommer bli fler gånger för det är otroligt gott.

Att det sedan är bland den billigaste mat man kan laga, gör det ju inte sämre:)
#128 - 10 juli 2009 17:18
mi´mis fläskfilé i ugn

Hej!

Här kommer en söndagsfavorit!

Ugn 225 grader

För ca 4 pers.

En fläskfilé, rensa och stek lite lätt i stekpanna för att få färg, salta och peppra, (vitpeppar) efter smak och tycke.

Skär i ca. 1 cm tjocka skivor.

Smörj en ugnsform.

Lägg i köttet så det täcker botten.

Vispa samman grädde, 3 dl (för mustigare smak är den fetare sorten bäst), och
färdigköpt champinjonstuvning, 3 burkar, (helst då Abbas, då den är bäst). (Enligt test hemma) :)

Blanda i salt och peppar (vitpeppar), även här efter smak och tycke.

Häll blandningen över köttet.

In i ugn, ca 25-30 min.

Servera med potatis och en grönsallad.

Smaklig måltid!
#129 - 10 juli 2009 17:33
#130 - 12 juli 2009 08:10
mi´mi skrev:
Hej!

Ugn 225 grader

För ca 4 pers.

En fläskfilé, rensa och stek lite lätt i stekpanna för att få färg, salta och peppra, (vitpeppar) efter smak och tycke.

Smörj en ugnsform.

färdigköpt champinjonstuvning, 3 burkar, (helst då Abbas, då den är bäst). (Enligt test hemma) :)

In i ugn, ca 25-30 min.

Smaklig måltid!
Ska nog testa det verkar riktigt gott:)
#131 - 13 juli 2009 21:14
mi´mi skrev:
Hej!

Ugn 225 grader

För ca 4 pers.

Smörj en ugnsform.

In i ugn, ca 25-30 min.

Smaklig måltid!

Jag har gjort nästan samma rätt fast med kassler när jag haft brottom att fixa till en lunch eller kvällsmat. Fast jag brukar göra stuvningen själv på burk champisar, tar inte så mycket längre tid men har man riktigt brotom har det blivit burkvariante av stuvning och med kassler räcker det med en 15 min i ugnen.:D Gott med ris till
#132 - 14 juli 2009 11:09
Mick13 skrev:
Jag har gjort nästan samma rätt fast med kassler när jag haft brottom att fixa till en lunch eller kvällsmat. Fast jag brukar göra stuvningen själv på burk champisar, tar inte så mycket längre tid men har man riktigt brotom har det blivit burkvariante av stuvning och med kassler räcker det med en 15 min i ugnen.:D Gott med ris till

bra tips det med kassler, ska testa :)
#133 - 22 juli 2009 15:09
Kommer med min Onsdag Middag

Som vanligt Oxfile..:-) med smörstekt Svamp,Sparris,Lök och Vitlök till detta serveras en Potatis Gratäng sås vet jag inte riktigt än kanske skippar det eftersom Gratängen bringar det.
Bilagor:
#134 - 28 juli 2009 15:32
Då har man testat Receptet om Fläskfilen,tyckte det blev lite för löst trodde mer det skulle bli som en gratäng,men supergott!!!kan man inte hälla i lite ris bland smeten som suger upp lite??

Tack än en gång för receptet det var jätte gott.
#135 - 3 augusti 2009 21:51
Tja var frö inte... vi gör en gryta som liknar stroganoff med ris i , riset reder lite av skyn, så friskt vågat Steen häften ätet =)
#136 - 21 augusti 2009 07:23
Då har man testat Receptet om Fläskfilen,tyckte det blev lite för löst trodde mer det skulle bli som en gratäng,men supergott!!!kan man inte hälla i lite ris bland smeten som suger upp lite??

Tack än en gång för receptet det var jätte gott.

Ris blir nog jättegott, jag har ibland använt mig av maizena och rört i innan jag stoppar rätten i ugnen, brukar funka bra.
#137 - 21 augusti 2009 22:52
på söndag blir det en riktig klassiker här hemma skomakarlåda på ryggbiff.

Gör potatis moset på gräddmjölk och smör ( gör den lite lösare en annars)
Steker bacon i en gjutjärnspanna, steker ryggbiffran i en del av bacon fettet så de är rosa i mitten lägger dem på en talrik jag ställer över mos grytan så de inte kallnar har i lite mer smör i panna pudrar i lite vetemjöl som jag bryner under omrörning spär med en skvätt rödvin och ca 2 dl vatten salt och peppar.
LÄgger en stro klick mos på en varm talrik ringlar över lite "brunsås" lägger på kött skivan toppar med bacon avnjutes med pressgurka en kall pilsner och hårdbröd. =)
#138 - 21 augusti 2009 23:01
Mick13 skrev:

Steker bacon i en gjutjärnspanna, steker ryggbiffran i en del av bacon fettet så de är rosa i mitten lägger dem på en talrik jag ställer över mos grytan så de inte kallnar har i lite mer smör i panna pudrar i lite vetemjöl som jag bryner under omrörning spär med en skvätt rödvin och ca 2 dl vatten salt och peppar.

LÄgger en stro klick mos på en varm talrik ringlar över lite "brunsås" lägger på kött skivan toppar med bacon avnjutes med pressgurka en kall pilsner och hårdbröd. =)

Det vattnas i munnen:D

Men har du fått tag på "gammalpotatis" till moset?

Här säljs det bara färskpotatis fortfarande:(
#139 - 22 augusti 2009 04:52
Mick13 skrev:

Låter riktigt gott och invecklat;):Dsjälv så ska jag ha Pastasallad med inslag av Kyckling som jag har fått så jag slipper göra nåt idag skall enbart tas ut ifrån Kylen och läggas upp,helst på engångstallrikar så slipper jag disken passar mig utmärkt:p
#140 - 22 augusti 2009 07:28
Eftersom d blir fiske idag så blir det riktigt vildmarkskäk.
Antingen klassisk korv eller grillad köttbit. Till detta dricks det massor av öl.
Kan inte bli enklare!! :)
#141 - 22 augusti 2009 07:49
NIC skrev:
Eftersom d blir fiske idag så blir det riktigt vildmarkskäk.

Antingen klassisk korv eller grillad köttbit. Till detta dricks det massor av öl.

Kan inte bli enklare!! :)
Då kommer jag med Denniskorv:dlåter riktigt trevligt då får vi önska er en god Fiskelycka:)
#142 - 22 augusti 2009 13:43
Håller just nu på med ett storkok Ärtsoppa bra till matdosan på torsdagar!

Har även en enliters plättsmet ståendes som jag ska ner och steka nu.

Gott och billigt:D
#143 - 24 augusti 2009 22:31
c90368 skrev:
Det vattnas i munnen:D

Men har du fått tag på "gammalpotatis" till moset?

Här säljs det bara färskpotatis fortfarande:(

Jag köpte en påse potatis, det var tunt skal fortfarande men moset blev bra. I bingen med lös potatis var det mer av färskpotatis typen. Jag tror påspostatisen var i från Skåne och där har pärerna kommit lite längre i mognaden än här. [:o]
#144 - 24 augusti 2009 22:39
Låter riktigt gott och invecklat;):Dsjälv så ska jag ha Pastasallad med inslag av Kyckling som jag har fått så jag slipper göra nåt idag skall enbart tas ut ifrån Kylen och läggas upp,helst på engångstallrikar så slipper jag disken passar mig utmärkt:p

ÖÖH hur då inveklat??? potaisen var ju mosad och biffen i vanliga enkla skivor :D
Nä det är en enkel rätt att lag ser att du lagat svårare rätter. Enda som kräver koncentration det är o göra såsen så man inte bränner redningen. Men rör man hela tiden och inte gör något annat under tiden så går det vägen och har lite is i magen så man verkligen får färg på allt mjöl och smaken blir lite hasselnöt lik. Gör man en toppredning (mjöl löst i vatten eller annat gojs) och färgar med soya eller matkulör blir inte smaken den samma.
Prova och smält lite margarin i en panna och pudra i vetemjöl som du sedan bryner så märker du at det inte är så svårt. Övning ger fördighet :)
#145 - 24 augusti 2009 22:41
c90368 skrev:
Håller just nu på med ett storkok Ärtsoppa bra till matdosan på torsdagar!

Har även en enliters plättsmet ståendes som jag ska ner och steka nu.

Gott och billigt:D

På ett ställe jag jobbat på kokade vi ärtsoppan i en buljong gjord på rökta märgben jäklar att den blev god. Ärtsoppa är en av mina husmans favoriter eller tja jag gillar nog det mesta i husmans väg :D
#146 - 24 augusti 2009 22:43
Då kommer jag med Denniskorv:dlåter riktigt trevligt då får vi önska er en god Fiskelycka:)

Grilald falukorv i tjocka skivor med pilsner och knäckebröd är en favorit på fisketuren. Sist blev det bara gammmeldansk o pilsner efter turen. [:o]
#147 - 25 augusti 2009 07:28
Potatismos blir faktiskt även riktigt gott på nypotatis, fördelen är att man slipper skala dom :)

Har sett en massa olika recept på olika sorters gratänger och tänkte jag skulle tipsa om ngt riktigt gott men enkelt.

Du tar skivad kassler och lägger i botten på en gratäng form, sen läger du på ananas ringar.
Sen häller du på en del av såsen som du förberett ( du blandar matlagningsgrädde, eventuellt vispgrädde, med chilli sås (sån typ ketchup) salt och peppar)
på med ett tunt lager ris och sen börjar du om med kassler, ananas, ris.
Gör gärna extra sås då riset suger upp en hel del.
Glöm inte extra ost på toppen :)
Blir mega gott och kräver inte så mycket förberedning. Tänk på att riset ska vara lite "alldente" annars blir det överkokt.
Det behöver inte vara inne speciellt länge i ugnen eftersom det redan är tilllagat och blir supergott :D
#148 - 31 augusti 2009 22:14
garjzla skrev:
Potatismos blir faktiskt även riktigt gott på nypotatis, fördelen är att man slipper skala dom :)

Har sett en massa olika recept på olika sorters gratänger och tänkte jag skulle tipsa om ngt riktigt gott men enkelt.

Du tar skivad kassler och lägger i botten på en gratäng form, sen läger du på ananas ringar.

Sen häller du på en del av såsen som du förberett ( du blandar matlagningsgrädde, eventuellt vispgrädde, med chilli sås (sån typ ketchup) salt och peppar)

på med ett tunt lager ris och sen börjar du om med kassler, ananas, ris.

Gör gärna extra sås då riset suger upp en hel del.

Glöm inte extra ost på toppen :)

Blir mega gott och kräver inte så mycket förberedning. Tänk på att riset ska vara lite "alldente" annars blir det överkokt.

Det behöver inte vara inne speciellt länge i ugnen eftersom det redan är tilllagat och blir supergott :D

Låter smarrigt =)
Min erfarenhet av färsk potatis till mos är st den inte vill gå sönder vilket gör att det blir klumpar i moset. Efter att jag slutat gymnasiet jobbade jag på ett kök på ett sjukhem och där gjorde de moset på färsk potatis som fick koka nästan sönder sedan blandade de i margarin och mjölk i den av hällda färskpotatisen och körde på höga varv med grytans omrörare samtidigt pudrade man i potatismos pulver och spädde sedan till lagom konsistens med varm mjölk [:o].
Hur lyckas du med moset på färsk potatis ??

Annons