Tips på renare!

#1 - 6 juni 2010 20:14
Hej jag går och funderar på en ny renare till mitt 550 liters kar!
den jag har nu heter Fluval 4 plus och måste ju vara på tok för liten!? eller?
jag har ingen bakgrund eller nåt i karet och planerar inte att ha det. så jag skulle gärna vilja ha lite tips på en bra och prisvärd renare gärna lite länkar=)
jag kan inte mycket om renare överhuvud taget tyvärr=(

MVH:Peter
#2 - 7 juni 2010 11:51
jag har ett kar på 52 liter så kanske e fel person att ge nå tips =) Men tänkte på att få rent på rutorna så finns det ju alg-skrapor..fast kanske inte är för stora kar?!

Står väl på fluval 4 hur många liter den räcker till? annars får du goggla =)

Sen sägs de ju att ju större kar man har desto mindre orent blir det...
#3 - 7 juni 2010 12:02
antar att du menar ett filter Peter. tror att fluvalen är ganska för liten. den är till för akvarium upp til 215L ungefär.

om jag var du skulel jag satsa på ett ordentligt ytterfilter! Fluval FX5 är ett bra val.
http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Ytterfilter/Fluval-FX5.htm

angel: jodå algskrapor kan du nog använda på alla akvarium.

o det blir skitigt i ett stort akvarium med. med det är inte bara det som är filtrets uppgift, utan att skapa en bra vattenkvalite o det görs av de bakterier som käkar upp skadliga ämnen som nitrit o amoniak. därav är det bra att ha storfitlerkapacitet.
#4 - 7 juni 2010 12:59
hannesc skrev:
antar att du menar ett filter Peter. tror att fluvalen är ganska för liten. den är till för akvarium upp til 215L ungefär.

om jag var du skulel jag satsa på ett ordentligt ytterfilter! Fluval FX5 är ett bra val.

http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Ytterfilter/Fluval-FX5.htm

angel: jodå algskrapor kan du nog använda på alla akvarium.

o det blir skitigt i ett stort akvarium med. med det är inte bara det som är filtrets uppgift, utan att skapa en bra vattenkvalite o det görs av de bakterier som käkar upp skadliga ämnen som nitrit o amoniak. därav är det bra att ha storfitlerkapacitet.

klart de blir skit i alla akvarium, men menade att de blir fortare o mer i ett litet än i ett stort..märker man ju på bara mitt o de e inte så mycket större än de jag hade innan =)
#5 - 7 juni 2010 13:51
ah! ja där har du rätt :D
#6 - 7 juni 2010 14:26
Hur fort det blir 'skitit' i ett akvarium är naturligtvis helt och hållet beroende på vilken fisk och växtlast man har och har ingenting att göra med akvariets liter antal, upplever man sen på riktigt att ett akvarium blir 'skitigt' bör man fundera över sina skötselrutiner och val av akvariepump, skippa en krogrunda och ha råd med ett bra filter, skippa åtta och ha råd med en 2262 :d
#7 - 7 juni 2010 15:21
Lånar denna tråd lite är Eheim 2252 det bästa inne filter som man kan köpa
#8 - 7 juni 2010 19:45
en fråga från en som inte kan detta nu riktigt! ytterfilter menas det att men har pump och filter under karet i ställningen och inner filter att man hänger pump och allt i karet?
kanske korkad fråga men jag måste ju ställa den.. jag tycker mitt vatten blir lite grumligt ibland och måste byta vattnet och suga rent botten ofta. jag ger ju mina fiskar (channa,red tail,påfågel och papegoj fiskarna) räkor,musslor,fiskbullar,pellets som dom verkligen gillar. så maten skitar inte ner överdrivet mycket alls! och det blir alldrig rester kvar för den delen heller,, men en Fluval FX5 är bra säger ni?! var ju inte speciellt dyrt för det pakatet, allt verkar ju ingå åh! eller måste man ha nåt mer? men Eheim då är det bättre? jag behöver ju inge värsting grejer men det ska va bra och prisvärt=)
#9 - 7 juni 2010 20:05
Peter.S skrev:
en fråga från en som inte kan detta nu riktigt! ytterfilter menas det att men har pump och filter under karet i ställningen och inner filter att man hänger pump och allt i karet?

kanske korkad fråga men jag måste ju ställa den.. jag tycker mitt vatten blir lite grumligt ibland och måste byta vattnet och suga rent botten ofta. jag ger ju mina fiskar (channa,red tail,påfågel och papegoj fiskarna) räkor,musslor,fiskbullar,pellets som dom verkligen gillar. så maten skitar inte ner överdrivet mycket alls! och det blir alldrig rester kvar för den delen heller,, men en Fluval FX5 är bra säger ni?! var ju inte speciellt dyrt för det pakatet, allt verkar ju ingå åh! eller måste man ha nåt mer? men Eheim då är det bättre? jag behöver ju inge värsting grejer men det ska va bra och prisvärt=)

helt riktigt uppfattat angående filtrena.

inte konstigt att du får byta vatten ofta o att det är skitigt. du har ju förlitet filter. o du har ju inte de små fiskarna precis.

FX5 är typ värstingmoddellen nu. ganska stor men väldigt bra. o du har ju storta akvarium med ganska tung fisklast så jag skulle köra på det. tänk på att filtret är minstlika stort som två spannar då filtervolymen är 20L. men det är det nog värt.

Eheim är dyrare, (men kanske bättre kvalite)
#10 - 7 juni 2010 20:07
Peter.S skrev:

Räkor o fiskbullar, vad har du för fiskar, hajar eller? :D Låter coolt,,måste goggla på dom fisk-sorterna =)
#11 - 7 juni 2010 20:29
Hannesc- jo att det är för litet är det ju inget snack om alls! det hade jag kläm på iaf=)
men för mig är det en djungel om alla renare=( men det blir till att köpa en Fluval FX5! den verkar ju väldigt prisvärd och bra! så tackar så hemskt mycket för hjälpen=)

darkangel 83- jo dom är fina och glupska kan jag säga! ville igentligen inte nämna att det går paroon haj åh i karet!! köpte dom utan att läsa på om dom vilket inte kanske var så bra!!! men alla verkar trivas ypperligt i varandras sällskap! men mitt tips köp inte paroon haj på nåt zoo eller djuraffär! dom blir grymt stora och karet som behövs har nog inte många råd att köpa! min lösning senare blir en större barnpool och det har jag liksom inte riktigt informerat min sambo om än! vilket jag drar lite på ett tag till=(
#12 - 7 juni 2010 20:41
Peter.S skrev:
Hannesc- jo att det är för litet är det ju inget snack om alls! det hade jag kläm på iaf=)

men för mig är det en djungel om alla renare=( men det blir till att köpa en Fluval FX5! den verkar ju väldigt prisvärd och bra! så tackar så hemskt mycket för hjälpen=)

det finns massor av olika ytterfilter i massa olika storlekar som du kanske märkt. en tumregel är att filtret minst ska pumpa 3x akvariet volym per timme, i ditt fal runt 1800 l/h. men mer är aldrig fel. beror lite på vilken typ av fisk man har osv. men om du köper fx5an så kan du liksom verkligen sova gott på natten om man säger då :P
#13 - 7 juni 2010 20:44
Peter.S skrev:

darkangel 83- jo dom är fina och glupska kan jag säga! ville igentligen inte nämna att det går paroon haj åh i karet!! köpte dom utan att läsa på om dom vilket inte kanske var så bra!!! men alla verkar trivas ypperligt i varandras sällskap! men mitt tips köp inte paroon haj på nåt zoo eller djuraffär! dom blir grymt stora och karet som behövs har nog inte många råd att köpa! min lösning senare blir en större barnpool och det har jag liksom inte riktigt informerat min sambo om än! vilket jag drar lite på ett tag till=(

haha oki du har en sorts haj med =D de var bara ett skämt från min sida =) Okiii jag är nybörjare o har bara guppy så kan tyvär inte så mycket om fiskar o vad dom heter o ser ut =)
Men om ni bor i hus, så är de väl inga problem att ha en "liten pool" med några fiskar i..skulle inte jag tycka allafall..Eller ska du ha den inne?
#14 - 7 juni 2010 20:51
inne på vintern och ute på sommarn;)
#15 - 7 juni 2010 20:53
Peter.S skrev:
inne på vintern och ute på sommarn;)

Hm just de, måste ju in på vintern...coolt säger jag bara!
#16 - 7 juni 2010 22:04
Lånar tråden lite här med, hoppas det är ok. Jag har köpt ett 150 L akvarium och det var några stycken pumpar med men jag vet inte vilket jag ska(/kan) använda till 150 L akvariumet. Den ena står det fluval 3 på, men det verkar vara en äldre model...?
#17 - 7 juni 2010 22:06
fluval 3 är litet för litet för 150L. ta gärna lite bilder på de du inte vet vad det är o lägg upp. så kan säkert någon ta reda på vad det är. du ska nog köra med minst fluval 3an o någon mer
#18 - 8 juni 2010 06:27
Cyny skrev:
Lånar tråden lite här med, hoppas det är ok. Jag har köpt ett 150 L akvarium och det var några stycken pumpar med men jag vet inte vilket jag ska(/kan) använda till 150 L akvariumet. Den ena står det fluval 3 på, men det verkar vara en äldre model...?

Jag har med en äldre modell på min fluval, fast jag har 2an men ett akvarium på 52 liter=)
Kolla vad filtrerna heter o sen goggla..brukar jag o de fungerar fint, oftast =) Eller så frågar man folket här =)
#19 - 27 juni 2010 21:06
Så nu köpte jag en Fluval FX5:a iaf för ett par dagar sen! haft den igång sen i fredags och karet har banne mig aldrig varit renare efter matning av fiskarna=) sen trodde jag inte att den skulle gå så tyst som den gör heller! Är helt klart mycket nöjd över detta tips! Tackar så mycket för det=)

MVH:Peter

Annons