Tips på rolig algätare

#1 - 30 oktober 2005 15:48
Hej,

Idag har jag tre malar, två vanliga ancistrusar och en Bulldog (L146A), i mitt kar (120 liter). Dom håller rent och fint och jag har inga problem med deras arbete (möjligen går dom hårt åt en del växter). Däremot tycker jag dom är lite tråkiga eftersom dom inte syns så mycket.

Jag funderar på att byta ut en av ancistrusarna mot något roligare/färggladare, till exempel nån peckoltia. Jag vet att det kanske är svårt att ge tips eftersom det finns massor med malar. Någon som har nåt bra tips? Den bör vara en bra algätare och passa in i karet (storlek, avårighet, tuffhet,,). Gärna inte för dyr heller (några hundra är ok).

Jag såg tidigare på forumet att taktiken nog borde vara att se vad affärerna har hemma och sedan kolla upp om den är lämplig, men detta har jag gett upp eftersom jag då verkar få vänta i evighet samt springa i butiken varenda vecka.

/Lars

120-liters sällskaps med tre malar, 15 kardinaltetror, 2 scalarer och 2 torpedbarber.
#2 - 30 oktober 2005 16:01
Någon pansarmal (Corydoras) ? Finns massa olika färg och storleksvarianter. Dem är också dagaktiva och simmar omkring och letar energiskt efter mat.
#3 - 30 oktober 2005 16:52
Kan varmt rekommendera ett stim Otocinclus. Jag har affinis i mitt akvarium och de håller det verkligen soprent på alger. Ancistrusar och andra större malar blir lite slöa med åldern tycker jag. Vill ha mer mer och algtabletter och grönsaker istället för att ta reda på det som växer i akvariet. Och de behöver ju en massa tillskott dessutom för att inte svälta ihjäl.
Pansarmalar har jag ingen egen erfarenhet av, men kommer förmodligen att köpa ett gäng snart. De rensar ju bort gammal mat o dyl. Kul att de syns lite också. Kan verkligen hålla med om att vissa malar är lite trista med sitt nästan ständiga gömmande. Har precis gett bort ett gäng stora, fina malar, bl a en L18. Vackra, ja visst, men hur ofta får man se dem?
#4 - 1 november 2005 21:01
Tack för fina tips till en nybörjare. Det blir alltså att byta ut nuvarande tre malar? (2 ancistrus + 1 bulldog). Några funderingar:

Otocinclus:
1) Hur många Otocinclus måste man ha för att få lika mycket alger ätna jämfört med mina nuvarande tre malar?
2) Går dom längs botten, eller kommer ett sådant stim Otocinclus att störa det estetiska? Jag har ju redan ett stim kardinaltetror som går 1/3 från botten ungefär.

Pansarmalar:
1) Det låter på artbeskrivningarna som man måste minst ha en 6 stycken. Blir inte det "mer" fisk än mina tre befintliga malar?
2) Det står att dom är allätare. Håller dom lika rent som mina malar?
3) Det står att dom vill ha ganska finkornig sand på 2 mm. Så fint har inte jag. Jag har blandad storlek av engelsk sjösten. Klart större alltså. Problem?

Finns det fler tips? Jag kan fortfarande tänka mig att byta ut en ancistrus till något annat.

/Lars
#5 - 16 november 2005 19:35
Hej samlade kunskaper och erfarenheter där ute,

Jag gör ett till försök med mina frågor ovan.

/Lars
#6 - 17 november 2005 14:07
[QUOTE=Lars_P]Tack för fina tips till en nybörjare. Det blir alltså att byta ut nuvarande tre malar? (2 ancistrus + 1 bulldog). Några funderingar:

Otocinclus:
1) Hur många Otocinclus måste man ha för att få lika mycket alger ätna jämfört med mina nuvarande tre malar?
2) Går dom längs botten, eller kommer ett sådant stim Otocinclus att störa det estetiska? Jag har ju redan ett stim kardinaltetror som går 1/3 från botten ungefär.

Pansarmalar:
1) Det låter på artbeskrivningarna som man måste minst ha en 6 stycken. Blir inte det "mer" fisk än mina tre befintliga malar?
2) Det står att dom är allätare. Håller dom lika rent som mina malar?
3) Det står att dom vill ha ganska finkornig sand på 2 mm. Så fint har inte jag. Jag har blandad storlek av engelsk sjösten. Klart större alltså. Problem?

Finns det fler tips? Jag kan fortfarande tänka mig att byta ut en ancistrus till något annat.

/Lars[/QUOTE]

Otocinclus är också en stimfisk dock är de ju lite mindre än de flesta corydras,
köp minst 6.
När jag hade otocinclus så rörde de sig i samtliga vattenlager.
Tror inte corydoras äter alger, mina albino corydoras gjorde iaf inte det.

Otocinclus är jättebra algstädare men något känsliga för ändringar i vattnet.
#7 - 17 november 2005 14:11
Jag har tre Otocinclus och de verkar trivas jättebra. Akvariet blev kristallklart över en natt när jag släppt ner dom.
De är jätteroliga att titta på. Stimmar ibland med mina Kejsartetror eftersom de liknar dom lite.
#8 - 17 november 2005 16:32
Har du kollat på andra typer av ancistrus....? Jag köpte en "ancistrus red longfin", den är ett kapitel för sig... Den ser ut som en korsning mellan en mal och en kampfisk... Och han syns mer än den irriterande fågel på julafton. När han inte är upptagen med att tjuvåka på någon annan brukar han ligga uppe vid ytan och suga alger ifrån den.... :D Han är kanske skitdum, men det är kul att titta på!

Annons