Tips på SA-ciklider till 300 liters kar...

#1 - 19 mars 2010 15:29
Jag har ett 300 liters kar och vill ha lite större ciklider har bla kollat på chokladciklider och flaggciklider. vad tycker ni??
#2 - 27 mars 2010 23:24
Astrontus ocellatus (Oscar) blir ganska stor ca 40cm, men är glupsk och aggressiv enl. litteraturen. Inget och ha i sällskaps akvariet....
Choklad ciklider är fina jag har kikat lite på dem jag med men är nu mer inne på Pellegrinicikliden. ca 18cm och Nyckelhålscikliden ca 15cm. Det är bara Pelelgrinin som gräver av dom. Hur långt är ditt kar?
#3 - 30 mars 2010 20:37
140 cm :)
#4 - 30 mars 2010 20:49
gurranr37 skrev:
Jag har ett 300 liters kar och vill ha lite större ciklider har bla kollat på chokladciklider och flaggciklider. vad tycker ni??

Tycker att zoopets minimirekomendation är lite väl liten för chockladciklider, tycker de skall erbjudas åtminstone 450L gärna 150cm och uppåt med tanke på deras storlek.

Flaggciklider däremot funkar utmärkt, har själv 6st i 250L 125cm, de kan precis som de flesta ciklider bli lite tjuriga vid leken i synnerhet mot artfränder andra större fiskar som uppehåller sig i samma vattenregion men är absolut inte överdrivet ilskna.

Nyckelhålsciklid är annars oxå trevliga och "kända" för sin vänliga natur. Även blåciklid är lättskötta och relativt fredliga fiskar.

Någon av dessa arter kan kanske vara ett alternativ för dig?
Bilagor:
#5 - 30 mars 2010 20:52
Guldsöms cikliden (Aequidens rivulatus) är jätte fin de böcker jag sett den i men , men vad jag kan minnas har jag aldrig set den i en butik max stl 25cm finare färger än många malwi ciklider.
#6 - 30 mars 2010 20:57
Av dina alternativ hade jag lutat åt flaggcikliden tittat efter något annat i stället för chokladen.
#7 - 30 mars 2010 20:59
Skalarer kanske kan va ett annat alternativ förresten?
#8 - 30 mars 2010 21:02
Ja guldsömmar är inga fula fiskar!
Brukar (alltid) finnas nått par i mer välsorterade ciklidbutiker, men visst det är inte alltid de finns i butikerna, men är vad jag förstått inte svåra att beställa in iaf...
#9 - 30 mars 2010 21:02
Rooster skrev:
Skalarer kanske kan va ett annat alternativ förresten?

Jop de är inte dumma de heller gillar skarp mina två glidare till scalarer [:o]
#10 - 29 juni 2010 11:12
Var hos akvarium i veckan som gick och tog hem Eliottin , vardags rum karet gick ett gäng med scalarer , eliotti och några malar balnd rötter och stenar. En riktigt snygg kombo.
#11 - 29 juni 2010 13:03
Det är fina firrar (Choklad samt flagg) Sedan vill jag varmt rekommendera guianacara geayi som är sjukt snygga vid lek och ett uppfriskande utseende generellt.

Jag har yngel från Guianacara geayi och en film på mina med yngel (dålig kvalitet)

Det finns andra filmer med bättre kvalitet bland annat denna:
[COLOR=#0066cc]
[/COLOR]
[COLOR=#0066cc][/COLOR]
#12 - 29 juni 2010 17:19
Om du ändå inte bestämt dig kan du ju kika lite vad som passar dina vattenvärden och den typ av biotop du vill ha. Många som nämns passar inge vidare med växter. Har du sedan hårt vatten och högt pH och inte vill pilla med det så finns det en del sorter som är väldigt toleranta med dessa medan andra hr större krav.
#13 - 29 juni 2010 17:41
Halloj! Jag hoppas att jag inte stör i tråden om jag frågar Dre lite om de otroligt fina guianacara geayi. Det här är en ciklid jag själv aldrig haft, och gärna skulle vilja testa.

Det verkar finnas (åtminstone) två varianter. Det är guianacara geayi; (bild)
http://www.ninekaow.com/data/wbs/pictures/05/0005586/pic-1243477026.jpg

Och sedan tycks det finnas en som heter Guianacara owroewefi; (bild)
http://i.ytimg.com/vi/8fkBT2_SIUM/0.jpg

som verkar vara den variant vi ser i filmsnutt nr. 2.

Är det samma variant fast de betecknas olika av någon anledning...? Jag tänkte att du, Dre kanske har koll på detta? Man skulle ju gärna vilja få tag på just Guianacara owroewefi i så fall...

Edit; Dre, jag har koll på det nu... dessa finns beskrivna; Guianacara geayi, Guianacara oelemariensis, Guianacara owroewefi, Guianacara sphenozona, Guianacara stergiosi - fantastiskt fina ciklider! Kul att se en film på dina geayi - hoppas man kan hitta några av dessa varianter någonstans!
akvavirum
#14 - 29 juni 2010 18:16
Mick13 skrev:
Var hos akvarium i veckan som gick och tog hem Eliottin , vardags rum karet gick ett gäng med scalarer , eliotti och några malar balnd rötter och stenar. En riktigt snygg kombo.

Tackar, det var snällt sagt :-) jag väntar med spänning på att få se på dina bilder på din uppstart av 300-liters karet snart :d
Kombinationen går bra ihop, nycklarna la tom rom några dagar efter du vart här kanske blev de lite triggade av ommöbleringen?
Tyvärr kom malarna över rommen så det blev aldrig nåt, men lika bra är väl det då allt bara ynglar av sig :-)
#15 - 29 juni 2010 21:39
Det är två olika. Det finns en hel uppsjö oklassifierade Guianacara. Jag har varit osäker om det är geayi eller owroewefi som jag själv har men allt tyder på geayi. De är vildfångade och under leken färgar speciellt honan ut väldigt mycket åt det oranga hållet på huvudet, nästan som på filmen med Owroewefin. Jag tror denna film har modifierats med färgerna samt att de har lekfärger. Din bild på Geayi liknar verkligen inte mina de är mycket mer oranga i färgen, jag tror den bilden visar en sphenozona.

Jag tycker de verkar ha en något annorlunda uppfostringsteknik jämför med andra ciklider jag haft. Leken börjar med att hanen svansar kraftigt med utspärrad "haka" för att verka större. De är grottruvare och lägger rommen på sidan av en grotta som de noggrant grävt ut under stenar/rötter/växter. När väl rommen är lagd är inte längre hanen välkommen, han jagas bort av honan och hålls borta under hela yngeluppväxten. Vissa beskrivningar jag läst pekar på att honan vaktar inne i grottan och hanen utanför, men jag har själv inte sett att hanen gör någon nytta. Nu har jag bara ett lekpar, men jag skulle inte bli förvånad om hanen skulle kunna dra iväga och leka med någon annan hona.

Iofs så har jag detta par i ett 112 liter kar vilket är i minsta laget så det kan kanske påverka beteendet.

Lite info om owroewefi
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=394

Ett kul citat:

The name Owroewefi comes from "Ouwe wijven" and in English this means "Old wimmen" we all know old wimmen are extremely curious and like to peek through curtains to see what is going on.

Guianacara beskrivningar:

geayi: wide bar only, no spot, no black on dorsal fin lappets.

cuyunii: thin bar, no spot, black on dosal fin lappets.

oelemariensis: no bar, spot only below lateral line, black dorsal fin lappets.

owroewefi: wide bar, spot on and below lateral line, black dorsal fin lappets.

sphenozona: bar, spot above lateral line, no black on dorsal fin lappets.

stergiosi: thin bar, spot below lateral line, black on dorsal fin lappets.

Jag har för övrigt ~55st F1or på uppväxt och de är riktigt trevliga/pigga rackare.

Edit: en film till som är mer rättvis mot Geayin:
#16 - 29 juni 2010 21:59
Dre skrev:
Det är två olika. Det finns en hel uppsjö oklassifierade Guianacara. Jag har varit osäker om det är geayi eller owroewefi som jag själv har men allt tyder på geayi. De är vildfångade och under leken färgar speciellt honan ut väldigt mycket åt det oranga hållet på huvudet, nästan som på filmen med Owroewefin. Jag tror denna film har modifierats med färgerna samt att de har lekfärger. Din bild på Geayi liknar verkligen inte mina de är mycket mer oranga i färgen.

Jag tycker de verkar ha en något annorlunda uppfostringsteknik jämför med andra ciklider jag haft. Leken börjar med att hanen svansar kraftigt med utspärrad "haka" för att verka större. De är grottruvare och lägger rommen på sidan av en grotta som de noggrant grävt ut under stenar/rötter/växter. När väl rommen är lagd är inte längre hanen välkommen, han jagas bort av honan och hålls borta under hela yngeluppväxten. Vissa beskrivningar jag läst pekar på att honan vaktar inne i grottan och hanen utanför, men jag har själv inte sett att hanen gör någon nytta. Nu har jag bara ett lekpar, men jag skulle inte bli förvånad om hanen skulle kunna dra iväga och leka med någon annan hona.

Iofs så har jag detta par i ett 112 liter kar vilket är i minsta laget så det kan kanske påverka beteendet.

Lite info om owroewefi

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=394

Ett kul citat:

Guianacara beskrivningar:

Jag har för övrigt ~55st F1or på uppväxt och de är riktigt trevliga/pigga rackare.

Bra info där Dre!:)
Jo, när jag väl drar igång på en en viss typ av ciklider så studeras det in i minsta detalj - det är lite svårt att avgöra på din film, men det verkar vara så som du säger, även om många geayi får en orange "kind" och beskrivs som owroewefi - (kanske) felaktigt...
Hursomhelst - nu har jag suttit x-antal timmar och studerat dessa på nätet, och jag måste säga att de verkar vara mycket trevliga, oavsett vilken variant man väljer, eller får tag på.
Får man lov att PM:a dig om dina F1:or? Det är ju ganska lång tid kvar till jag har fått iordning mitt "lillhus" för burkarna - men där kan gärna få gå några "banditer" i något kar, inom en inte allt för avlägsen framtid.
:)
#17 - 29 juni 2010 22:13
PMa på du bara! :-) Nu kojas det här!
#18 - 29 juni 2010 22:15
Dre skrev:
PMa på du bara! :-) Nu kojas det här!

Japp, samma här! Jag hör av mig om ett tag och kollar läget!:)

Sorry för OT.[:o]
#19 - 4 juli 2010 18:34
gurranr37 skrev:

Vad blev det för fiskar ??

Annons