Tips på sällskap

#1 - 19 december 2006 19:57
Min kampfisk ska få flytta från sitt lilla kar till ett 60liters...
Så nu börjar jag fundera över sällskap till honom,
om något alls kan tänkas passa.

Han passar inte ihop med andra honor,
och inte heller med guppys eller räkor.

Men när jag frågade i affärn idag så tipsade de om platys eller olika slags tetror. Kan dessa fungera ihop även om han är lite småsur?
Eller har ni några andra förslag?
#2 - 19 december 2006 20:09
det kan gå bra med platy men det kan också gå åt hel**te.
jag har 6 kampisar ihop med sebrafiskar, corydoras, kardinaltetror, små färglösa guppys, silverhajar, körsbärsräkor, 1 filterräka
#3 - 19 december 2006 20:18
Hmm =/ zebrafiskar skulle kanske kunna fungera.. frågan är hur man ska bära sig åt för att testa vad som fungerar. Ska man börja med två först å se hur det går, eller klarar de sig bättre om man köper fler direkt?
#4 - 19 december 2006 20:37
jag hade sebrafiskarna före kampfiskarna, sebrafiskarna är tuffare ju fler de blir så jag hade nog haft 3 till att börja med. sen har jag för mig att sebrafisken är en stimmfisk så du får i vilket fall som helst skaffa ytterliga 3 st så att de åtminstånde blir 6st.
#5 - 19 december 2006 20:40
men annars så är pansarmalar ett ypperligt sällskap till kampfisken, men då får man tänka på att ha finkornigt grus annars slits skäggtömmarna på dem.
#6 - 19 december 2006 21:15
Jo, pansarmalar är fina.. men håller väl mest till vid botten, vill gärna ha nån firre som simmar lite högre med..
#7 - 20 december 2006 06:59
Har haft min med platysar, och det har funkat. Men det beror ju på både kampfiskens & platysarnas olika personligheter...:p
#8 - 20 december 2006 09:11
Healena skrev:
Har haft min med platysar, och det har funkat. Men det beror ju på både kampfiskens & platysarnas olika personligheter...:p

Jo, det är just det som är så knepigt. =( Att man måste prova sig fram tills man ser vad som fungerar..

Annons