Tips på sand till Malawi ciklider.

#1 - 6 mars 2010 09:46
Hej.

Skulle vilja ha lite tips o ide´r på sand till Malawi ciklider.
Var inne i en akvarie affär o där hade han väldigt ljus sand. snyggt till dem färggranna fiskarna.
Vad tycker ni, var kan man köpa det? Många pratar om Julas bläster sand.
har nu marmor kross men är inte nöjd, blir skitet snabbt o svårt för fiskarna o äta när det hamnar under lite större sten.

Gärna tips på hur jag skall göra när jag byter "sanden"

Tacksam för svar.. :)

Mvh Mattias
#2 - 6 mars 2010 10:17
Sug ut den gamla med en hävertsland och fyll på enligt filmlänk så slipper du grumling.

" target="_blank">
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 mars 2010 11:01
På denna Zoopetsida finns ett foto på hur sanden ser ut i Malawisjön http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=195
#4 - 6 mars 2010 13:37
Tar gärna emot lite tips på inredning som man själv kan göra. vad kan man hitta bilder på lite fina akvarium om man inte är gold member?

Kanske lutar åt blästersand. ( känns ekonomiskt. ) Vore dock snyggt med antingen ljusare eller mörkare..

Har nu 1-3mm grus i o över det marmorkross. funderar på att ta bort marmorkrossen o kanske lägga sand över gruset. Skulle det funka? Eller skall man ta bort gruset oxå?
Tips o ideer är varmt välkommna.
#5 - 6 mars 2010 13:46
Jag kör med Biltemas blästersand i nästan alla mina kar nuförtiden, den innehåller inga metaller eller annat konstigt.
#6 - 6 mars 2010 13:51
Tycker ni jag skall tömma mitt kar på all grus/sand innan o fylla på med blästersand. eller kan gruset ligga kvar under?

Om man skall tömma, måste fiskarna till mitt 60 l kar så länge?
#7 - 6 mars 2010 13:59
Tycker ni jag skall tömma mitt kar på all grus/sand innan o fylla på med blästersand. eller kan gruset ligga kvar under?

Om man skall tömma, måste fiskarna till mitt 60 l kar så länge?

Om du gör som jag skrev behöver du inte ta ut fisken, men du riskerar en nitritspik. Blandar du hamnar den grövsta sanden överst hur man än gör och det vill du väl inte.
#8 - 6 mars 2010 15:24
Jag förtår. Tror dock inte att min hävert suger så hårt att jag får upp det gamla gruset..
O nej jag vill inte ha den grövsta sanden överst. Några förslag på hur jag får upp mitt gamla med en hävert?
#9 - 7 mars 2010 10:35
Sug direkt med slangen
Bilagor:

Annons