Tips på snygga ciklider.

#1 - 14 september 2006 21:38
Hej.

Jag har ett 540 med btn amazonas. Där går några sköna L malar och ett par azurblå dvärgciklider. 50 norska flaggtetror där till.

Jag skulle behöva lite tips om snygga ciklider. Har haft guldsömmar och röd juvelciklid.

Är ute efter några som inte blir så stora typ max 15cm. Gärna några som munruvar. Men inga som är elaka och bara ställer till en massa besvär....

Vet just du någon som skulle passa bra där i????

Tack på förhand.

MoJ.
PSM...
#2 - 15 september 2006 14:30
Vet inte hur dom skulle passa in i ditt men i mitt 200 så är mitt par Bolivianska Fjärilsciklider väldigt fina!!

Inte så färgglada som "vanlig" fjäril dock.. Men personligen så gillar jag bolivianerna mycket mer!!
Blir ca 10 cm efter vad jag har förstått..

/Hans
#3 - 15 september 2006 16:13
Varför inte prova några Jordätare?
#4 - 15 september 2006 16:54
Flaggciklider kanske, fast nu är ju inte dom några munruvare. Men dom skulle nog göra sig bra i ditt akvarium tror jag.

Hälsningar Anneth
#5 - 15 september 2006 17:43
Altumskalarer, iofs inga munruvare, men gud så snygga dessa är!
#6 - 15 september 2006 19:10
Sydamerikanska cichlider. Munruvande. Max 15 cm.
Vissa Bujurquina eller Gymnogeophagus borde gå.
#7 - 15 september 2006 19:46
Hantelciklider och chokladciklider är trevliga och vackra, men blir ju lite större än 15 cm, men ditt akvarium är ju rätt stort. Tuppkamsciklider och andra jordätare är också fina.
#8 - 18 september 2006 14:30
Sydamerikanska cichlider. Munruvande. Max 15 cm.

Vissa Bujurquina eller Gymnogeophagus borde gå.

Håller med. Verkar finnas många fina Gymnogeophagus. http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Gymnogeophagus
Bilden på Meridionalis är riktigt fin, vet dock inte om de alltid ser ut så :). Jag tror dock de vill ha lite kallare vatten, åtminstone en del av året. Så det är ju bra om dina andra fiskar klarar det i såna fall...
#9 - 20 september 2006 21:03
Jag tipsar inte om chokladciklider. Våran är iaf ond, när vi kom med 10 st neontetror och en hanguppy så åt den upp dom på 3 dagar. Guppyn var så stor så att den inte gick in i munnen så han simmade runt med den halvt inne i munnen i ca 1 timme innan den hade fått ner hela. Och jag kan säga att akvariet inte är litet eller trångt.
Guest
#10 - 20 september 2006 21:28
Gymnogeophagus balzanii, Gymnogeophagus labiatus och en som kallades för Bujurquina sp peru skitsnygg men vilken art det var vet ja ej.

Annons