Nån som har någon rekommendation på ytterfilter till en 540litare?
Tänkte satsa på scalarer eller discus eller geophagus... Så jag misstänker att det ska vara bra rening, men inte så kraftig sprutt på det hela...
Tips?
Ja det beror alldeles på vilken prestanda du vill ha! aquael har dubbel filtervolym och pumpar bra mycket mer vatten (1700L/tim i verkligt flöde) och vågar jag påstå är det tystaste filter i den klassen!!! (am-top ca:600L/tim i verkligt flöde med slangar och filtermaterial) aquael har 2 utblås och därmed lite lugnare vatten! Dessa 2 filter spelar i helt olika divisioner:)Trollsvans skrev:Ah, den ser ju lovande ut.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3335&cat=598&page=1
Hur är det med den här mackapären då? Känns alltid lockande med nåt som bara kostar hälften så mycket... :D
Trollsvans skrev:Ah, den ser ju lovande ut.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3335&cat=598&page=1
Hur är det med den här mackapären då? Känns alltid lockande med nåt som bara kostar hälften så mycket... :D
nisse_12@hotmail.com skrev:Jag har ett UNI Max 250 plus i mitt 112 liters kar och jag är riktigt nöjd med det! Riktigt lätt och starta och det låter ingenting även om man sätter örat till pumpen. Kan starkt rekomendera detta ytterfilter!
varför vara korkad och vänta i tio år när man kan avnjuta detta exellenta högpresterande tystgående underverk idag;) nää eheim är inte det självklara valet numer!åheim skrev:2st Aquael unimax 250 klarar ditt 540liters galant och summan blir ca 1700:- inkl. allt (exkl. frakt)! nästan alla ytterfilter pumpar ca40-50% av vad de uppger pga de mäter utan höjdskillnad, slangar, filtermaterial men aquael pumpar det som står angivet! 5,2L filtervolym styck. 2st= 10,4L;) http://www.akvarieshopen.com/aquael-uni-max-250-650-p-2267.html?osCsid=4242d88df40c6b8dd4e3a86b1f4c3a51
Hmm 600:-... ska vi utgå från svenska internetbutiker den här gången så ligger 2260 på ca 2800:- exlusive filtermaterial (vilket inte är gratis) alltså 1100kr dyrare än 2st AE 250 inkl. filtermaterial! så i verkligheten ca. 4st AE 250 för priset av 1st eheim 2260...Gaffel skrev:Härligt att se Nelly, dock vill jag påpeka att i en riktig värld så hade 2080 ersatts med ett 2260 som i flödeskapacitet mer liknar fx5 och dessutom är 400:- billigare än ett 2080, efter att ha läst sammanställningen i artikeln vill jag påstå att fx5 skulle fått storsmörj på alla punkter förrutom då kanske strömförbrukningen, dels om man betänker den enormt mycket större filtervolym en 2260 uppbringar men även det faktum att det uppmätta flödet på den 1260 cirkulationspump som sitter monterad i ett 2260 ligger på 2400 liter per timme vid en stighöjd av 4 meter, om man sen ser skillnaden i uppbyggnad mellan 2080 och 2260 så är classic modellen en jättehink med inlopp i botten och utlopp i toppen och ingenting annat som bromsar förrutom filtermediet, varför betala 1700:- för två unimax som absolut inte klarar biffen när du kan slänga fram 600:- mer och få en produkt som under årtionden visat sig överlägsen det mesta som någonsin tillverkats?
Cirkulationspump 1260 är i en 2260 utbytbar mot 1262 som ger 3300 liter/timme vid 3,5 meters stighöjd..
Gaffel skrev:Härligt att se Nelly, dock vill jag påpeka att i en riktig värld så hade 2080 ersatts med ett 2260 som i flödeskapacitet mer liknar fx5 och dessutom är 400:- billigare än ett 2080, efter att ha läst sammanställningen i artikeln vill jag påstå att fx5 skulle fått storsmörj på alla punkter förrutom då kanske strömförbrukningen, dels om man betänker den enormt mycket större filtervolym en 2260 uppbringar men även det faktum att det uppmätta flödet på den 1260 cirkulationspump som sitter monterad i ett 2260 ligger på 2400 liter per timme vid en stighöjd av 4 meter, om man sen ser skillnaden i uppbyggnad mellan 2080 och 2260 så är classic modellen en jättehink med inlopp i botten och utlopp i toppen och ingenting annat som bromsar förrutom filtermediet, varför betala 1700:- för två unimax som absolut inte klarar biffen när du kan slänga fram 600:- mer och få en produkt som under årtionden visat sig överlägsen det mesta som någonsin tillverkats?
Cirkulationspump 1260 är i en 2260 utbytbar mot 1262 som ger 3300 liter/timme vid 3,5 meters stighöjd..
Gaffel skrev:Åheim: En EHEIM 2260 på PWSS kostar 2400:- Och om du vill så har du för den summan möjlighet att trycka i 13 st Fluval 1+, var du ska få plats med fiskarna är ju en annan femma..
Trott: Det blir inget PM, med ett EHEIM 2260 kan man variera modell av utblås och välja om man vill ha storm i ett vattenglas eller inte, sen har ett EHEIM 2260 5 liter större "filtervolym" än ett EHEIM 2080.
Gaffel skrev:EHEIM professionel 3 typ 2080 har en filtervolym på 12 liter samt ett förfilter på 1,5 liter
dong dong dong!!!!
Kolla själv..
Gaffel skrev:Nu förstår jag överhuvudtaget inte vad du pratar om, antingen lider du av dyslexi eller så är du bara bara bångstyrig, skillnaden på ett kanisterfilter modell eheim classic och pro3 är att i classic leds vattnet in i botten av kanistern, resten är utrymme för filtermedium, i ett pro3 där vattnet leds in uppifrån upptas väldigt stort utrymme av rördragning och filterkorgar varför det endast finns plats för 13,5 liter filter medium.
Kolla så det inte hänger dasspapper som en svans efter dig nästa gång du går ut..