Tips på ytterfilter, ngn?

#1 - 14 november 2006 17:14
Har funderingar på att inom en snar framtid införskaffa mitt första ytterfilter och har insett att det verkar vara en hel djungel att ta sig igenom i filtervärlden :confused: Har fundering på Eheim 2028 då denna rekomenderas för pålitlighet och vad jag förstår nästan totala tysthet. Andrahandsvalet ligger för tillfället Fluval Fx5. Vad jag förstår är Fx5;an billigare men innebär det att den är prisvärd? Ngn som har erfarenhet av dessa? Andra tips, råd el förslag? Har ett 540 L Malawikar.Tacksam för alla råd...
#2 - 14 november 2006 20:09
Am Top kan vara ett alternativ!
Betydligt billigare och jag har bara hört lovord om dom.
Har själv införskaffat mig en men har inte haft möjlighet att prova den ordentligt än. Ser ju dessutom nästan ut som Eheims filter om det nu skulle spela någon som helst roll.

Kolla in på www.pwss.se

Mvh
Jim!
#3 - 14 november 2006 22:16
Jag har ett 2028 i mitt stora kar kanon filter men tyvärr så är det förlitet då jag måste ha mer snurr i burken än så.Så jag har en filter kammare med då jag har troffar med en eheim 1260 i så jag får lite mer tryck i burken.Men du kan ju köra ett 2028 och så ha en powerhead i då du ochså måste ha lite snurr i din burk då du har malawi och dom gillar ju snurr i vattnet med.
#4 - 15 november 2006 18:48
Tack så jätte mycket för tipsen!!Känns som om jag inte varit ute och cyklat helt. Skulle vara intressant och få ett utlåtande angående Am Top;en när du haft möjlighet att utvärdera denna, Slusken.

Har fortfarande siktet inställt på Eheim 2028;an främst för att många användare upplever den som princip tystgående. För tillfället har jag två innerpumpar som ger ordentlig cirkulation i karet. Tänkte försöka vara förståndig nog att skaffa nytt INNAN dessa ger upp. Av erfarenhet brukar det tyvärr bli panik köp samma dag pumpen ger med sig. Känns väl igen, kan jag tänka?[:o]

Precis som du påpekar, Zeke66, så önskar ju Malawi mer snurr i karet. Kan det vara ett alternativ att ha en av innerpumparna som extraresurs? Har tyvärr inte den tekniska biten fullt klar för mig än.
#5 - 15 november 2006 20:36
Ja kör ett ytterfilter och komplettera med en cirk pump inne i burken så blir det kanon =)
#6 - 16 november 2006 15:58
Oki. Låter bra, kör på det så får framtiden utvisa resten. :)
#7 - 16 november 2006 16:29
Kör en FX5 i mitt diskus kar på 450l. Tycker det har fungerat fint. Du har 2 utblås som du kan rikta hur du vill och ett redigt insug. Stor filtervolym har du med och priset är överenskommligt. Tycker att mitt filter går tyst, endast resonansen i bänken som jag inte orkat brytt mig i att modifiera.

//Camilla
#8 - 16 november 2006 22:06
2028 kan fås för ganska överkomliga pengar i Tyskland, köpte mitt via Internetbutik där och det funkade fint. Tyst är det också, men det har du ju redan läst....
#9 - 17 november 2006 06:13
varför inte 2st fluval 404? det blir billigare än en fx5
#10 - 17 november 2006 06:37
varför inte 2st fluval 404? det blir billigare än en fx5

Har haft fluval som innerfilter tidigare och varit nöjd. Tyvärr är jag ganska skeptisk mot fluval som ytterfilter. Har hört att många haft problem med dessa i form av att de har slaggat igen lätt osv.
#11 - 17 november 2006 07:34
jag är helnöjd med mitt i alla fall, och har hört många andra so är väldigt nöjda oxå..

Annons