Tips till ciklid nybörjare

#1 - 21 december 2003 14:14
Hej alla,

Har beställt ett nytt 375Liters akvarium och har tänkt mig ha följande fiskar i detta.

5-6 scalare för att förhoppningsvis få två par
3-4 nyckelhålsciklider
6 st pansarmalar
3-4 st ancistrus

+en hel del växter.

Blir det för mycket fisk?
Kan det bli problem mellan scalare nyckelhålsciklider?
Kan scalare uppfatta pansarmalar som mat?

Alla råd är välkomna till en nybörjare på ciklidområdet.

#2 - 21 december 2003 14:22
Hej

Nej, det låter inte för mycket. Och scalarer kan inte äta pansarmalar, med mindre än att pansarmalarna är mycket små, och scalarerna stora. Pansarmalar har vassa fenstrålar som de fäller ut när nå´n försöker äta dem, och blir för stora för att scalarer ska kunna äta dem. Om man undantar pygmépansarmalar och liknande. Men de flesta tror jag blir mellan 5 och 8 cm.

MVH Micke
#3 - 21 december 2003 14:53
tycker det låter som ganska lite fisk....
#4 - 22 december 2003 10:09
Gillar att inte ha för mycket fisk men du kanske har en poäng Alva, får se när jag får i dom. Har ni några favoritciklider som ni tycker jag skall byta ut nyckelhålscikliderna mot som passar för en nybörjare och som går bra med resten?
#5 - 22 december 2003 10:28
pansarmalar i fina. jag hade en långsträcktpansarmal i mitt 100 liters akvarium, den blev väldigt livlig o rolig att se på. dock så hoppade den ut ur akvariet och dog.. =/.. så kom ihåg att såna verkar gilla att hoppa.
#6 - 22 december 2003 10:52
Nyckelhålciklider är mysiga, varför byta ut dem?
#7 - 22 december 2003 11:05
Har sökt en del men har ni någon länk till ett akvarium med liknande innehåll som ovan med ganska mycket växter. Det är alltid bra med inspiration...

AndreasN, du har rätt angående att nyckelhålscikliderna är mysiga, men alltid kul med andra förslag.
#8 - 23 december 2003 09:39
Skulle föreslå Bågfensciklid (en hane och två honor), den har intressant beteende, är snygg och lättlekt och har bra yngelvård.
#9 - 28 september 2008 00:38
Det låter som ett utmärkt upplägg till att börja med. När det gäller nyckelhålsciklider contra scalarer så har jag ingen erfarenhet men generellt sätt går ciklider bra tillsammans utom malawi. Ciklider ifrån malawisjön i afrika är tämligen aggressiva ciklider men det vet alla akvariehandlare om. Vanliga ciklider delar ofta upp revirområden i akvariet om det är tillräkligt stort & inte överfullt med fiskar. Jag är för få fiskar i akvariet men välskötta. Det liknar förhållandet i det vilda där man sällan ser annat än stimmfiskar på en liten yta.
#10 - 28 september 2008 11:35
peterf skrev:
Hej alla,

Har beställt ett nytt 375Liters akvarium och har tänkt mig ha följande fiskar i detta.

5-6 scalare för att förhoppningsvis få två par

3-4 nyckelhålsciklider

6 st pansarmalar

3-4 st ancistrus

+en hel del växter.

Blir det för mycket fisk?

Kan det bli problem mellan scalare nyckelhålsciklider?

Kan scalare uppfatta pansarmalar som mat?

Alla råd är välkomna till en nybörjare på ciklidområdet.

Hade halvvuxna scalare, nyckelhål och bågfen med yngel samtidigt i klena 150 liter. Bågfen och scalare kompletterar utmärkt varandra. Nyckelhålyngel försvann innan frisim men ditt akvarium är lite större. Det lite tråkiga med kombinationen är ju att scalarer och nycklar är ganska intetsägande färgmässigt. För bågfen har ju bara hanen färg och hanar har man bara en. Byt ut nyckelhål mot kurvciklider eller något annat med färg så får du riktigt bra kombination. Har nämligen vid annat tillfälle haft bågfen + kurv med frisimmande yngel samtidigt också och de störde inte varandra det minsta.

Ancistrus ska bort om du vill ha rom kvar. De är satan själva!
#11 - 28 september 2008 16:29
:D
Hela uppsättningen verkar hur bra som helst.
En ska man kan pröva är att ha 1-2st till av varje art för att få ut fungerande par.
Sen så sållar man bort de udda.
Då det gäller nyckelhål med de arter du angett så funkar det utmärkt.
Kör själv ett 375l med lite blandning:D
Eller mycket, 3st nyckelhål, 3st scalarer, 8st zebra ciklider, 2st blåciklider(ungdjur), 2st lekpar dorisgerius, 1lekpar cutteri, 3st hantelciklider, 5st koi, 5st spenops molly, 9st ancistrus, 1st guld algätare, 5st pansarmalar.

Trångt men det funkar, dock blir det fort skitigt.

Annons