Tips till den snåle akvaristen

#1 - 6 mars 2006 23:31
Ville bara tipsa om den här sidan jag hittade. Ni kanske redan sett den men jag tyckte den var himla fyndig.
http://www.vaaf.se/artiklar/Tips_till_den_snale_akvaristen_-_del_1.pdf
Särskillt BTN bakrunden gjord av inslagspapper... sån ska jag nog satsa på... testade det nu utan att färglägga och det blev riktigt bra... är ju student så det är väl aldrig fel att vara lite ekonomisk... :D
#2 - 6 mars 2006 23:37
Haha..:DJa det där va ju himla fyndigt ju:)
Ja det är ju aldrig fel att vara lite snål
#3 - 7 mars 2006 00:07
Bakgrunden blev inte fel alls....riktigt bra
#4 - 7 mars 2006 00:17
Himla bra idé med bakgrunden!
#5 - 7 mars 2006 00:23
[quote=qenzo]Bakgrunden blev inte fel alls....riktigt bra[/quote]

mm mitt inslagspapper hade legat i min soptunna i några dagar... bra tips... annars kan man ju bara knyckla till det och trampa på det som han skrev... och ta fram sina målarkunskaper... eller sina okunskaper tror det funkar både och... :)
Fick en idee att man kanske kunde vika papperet lite innan man knycklade till det för att bilda lite "sprickbildning" i bakgrunden. Blev inte så lyckat... det hänger nog mest på oregelbundenheten... vilket gör att den ser "naturlig" ut..
#6 - 15 mars 2006 15:29
Jepp, det funkar att göra bakgrund av inslagspapper, måste erkänna jag var lite tveksam. Gjorde en bakgrund till mitt 100l akvarium och det blev rätt bra, om jag får säga det själv :)
Inte så säker det blir så bra till ett större akvarium (typ 400l +) dock, inte för att jag har provat.....
#7 - 15 mars 2006 15:50
Kanon ide med bakgrunden,skall nog ta och byta ut tapeten som vi har målat med vattenfärg för den är helt rak.
#8 - 16 mars 2006 19:09
Glömde säga, tack till dadid för länken! :D
#9 - 16 mars 2006 19:27
Kan använda svarta säcker som bakgrund också,det har jag på två av mina sen skätter jag lite vatten på dom så när dom torkar blir dom rätt bra :))
#10 - 16 mars 2006 19:38
Snacka om bra tips! ska nog testa det där med bakgrunden.. istället för att slänga ut dyra pengar på annan bakgrund!!:)
#11 - 16 mars 2006 19:43
Ja sen spar du en massa plats i akvariumet :)
#12 - 16 mars 2006 20:13
Exakt.. tar inte upp nån simyta från fiskarna.. hehe.. kan ja nog fixa på bilden i skolan.. hehe.. :P:P
#13 - 16 mars 2006 21:16
Skitbra tips! Nån som har nå fler?
#14 - 17 mars 2006 18:26
Jag kör med svarta sopsäckar bakom alla mina kar... växterna får stå för fägringen i bakgrunden i stället...
#15 - 17 mars 2006 19:34
svart soppsäck är inte helt fel MEN dne ska va ren :rolleyes: och hårt tejpad mot bakrutan.
#16 - 17 mars 2006 23:41
Såga torvblock i tunna skivor och fäst med små klickar silikon på utsidan. Ett block för 40 kronor räcker ganska länge och kan användas till massor av roliga saker.

Mvh Cecilia
#17 - 17 mars 2006 23:49
Varför kan inte jag få upp den sidan? Blir bara en tom ruta med ett kryss i vänstra hörnet... :confused: [:o] [B)]

Ska väl inte behövas något datasnille för att klicka på länken...:(
#18 - 18 mars 2006 00:05
har du adobe reader installerad +
#19 - 18 mars 2006 00:05
Kan det vara så att din dator inte kan läsa pf-filer?
Om så är felet kan du ladda ned en gratisläsare från länken nedan:

http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html
#20 - 18 mars 2006 10:14
Jag laddade ner Adobe reader... Men vad hjälpte det? Inte ett smack...[:-5] !!!

Inte för att jag absolut måste titta på sidan men jag börjar bli liiiite irriterad nu på mig och min skicklighet bakom skärmen...:(

Som en ung man i bekantskapskretsen sa när jag klagade på något som inte funkade på datorn... "Det är nog *sbs*..." "Jaha!", sa jag min oskyldiga stackare. "Vad är det?" "Skit-bakom-skärmen", säger människan!!! [:o] :D

Vi är trots det fortfarande goda vänner!!! :)
#21 - 18 mars 2006 13:48
räcker inte å ladda ner adobe måste installera de också ;)
skämt osidå du måste starta det en gång manuellt för att klicka igenom angående licensen för att få använda programmet sen ska de funka
#22 - 18 mars 2006 14:05
[quote=Raven]räcker inte å ladda ner adobe måste installera de också ;)
skämt osidå du måste starta det en gång manuellt för att klicka igenom angående licensen för att få använda programmet sen ska de funka[/quote]

Jag har nu startat om datorn, gått in och kollat på Adobe Download Manager på min dator. När jag öppnar den så står det "Alla hämtningar har slutförts". Men det funkar inte... Jag kan fortfarande inte öppna den där sidan för oss snåla...

"Download" kan ju inte vara detsamma som själva programmet väl? Något mer måste man förståss göra med jag kommer inte in där. :(
#23 - 18 mars 2006 14:23
klicka på startknappen nere till höger på skärmen.
gå sen in under program och ska då finnas en rad "adobe reader 7.0" står det för mej, bör stå nåt liknande för dej.
klicka på den så ska programmet starta.
finns inte ikonen där så är inte programmet installerat.
#24 - 18 mars 2006 14:33
[quote=Raven]klicka på startknappen nere till höger på skärmen.
gå sen in under program och ska då finnas en rad "adobe reader 7.0" står det för mej, bör stå nåt liknande för dej.
klicka på den så ska programmet starta.
finns inte ikonen där så är inte programmet installerat.[/quote]

Du menar till vänster på skärmen???
Där finns ingen ikon, där finns bara något som heter "Adobe Download Manager" så det verkar inte som om programmet installerades... Undrar varför? *sbs*??? :D

Ska testa ladda ner det igen... valde nog fel på ett ställe...[:I]

Återkommer!!! :p
#25 - 18 mars 2006 15:16
[quote=Birgitta W]Du menar till vänster på skärmen???
Där finns ingen ikon, där finns bara något som heter "Adobe Download Manager" så det verkar inte som om programmet installerades... Undrar varför? *sbs*??? :D Ska testa ladda ner det igen... valde nog fel på ett ställe...[:I] Återkommer!!! :p[/quote]

YES YES YES YES!!!

JAG FIXADE DET!!!! [:-102] [:-102] [:-102] [:-102] [:-102]

Först stod den och hackade i en halvtimme på samma ställe, bara papper som fladdrade ner i mappen, inga siffror som ändrades. Då gick jag in och tog bort Adobe Download Manager. Vet inte om det var därför men DÅ FUNKADE DET!

Och nu kan jag titta på den där sidan! YES YES YES!!! (Flera bra tips f.ö.)

Tack för hjälpen och ert tålamod!!! [:-64]
#26 - 18 mars 2006 18:10
Oj, va bra snåltips! Passar mig.

Mitt snåltips är att skaffa akvarieplantor i naturen. Nu när det är is är det lättast att komma till men man måste veta var man ska leta. De flesta vattenväxter är gröna och fina under isen. Man behöver isborr, kratta och plastpåse. Djupare än 2 meter är det oftast inte lönt att leta.

Vet man inte var man ska leta så kan man snorkla i sjöar på sommaren. Sjöar med brunt eller grönt vatten är det knappt lönt att leta i. Det ska vara så kristallklart som möjligt. Minst en halvmeters sikt.

Lättast att hitta tåliga arter är i smådammar i jordbrukslandskap. Där finns t ex vattenpest, hornsärv, andmat (inte alltid bra), olika arter av nate, kransalger.

Annons