Tips vid start av co2 sodastream system

#1 - 11 februari 2016 19:51
Hej!
Har precis fått hem mitt co2 kit som ska kopplas till en sodastream flaska, fick dock inga instruktioner.

Det innehåller regulator med magnetventil dropchecker co2 testare i glas samt slang och
Nippel till flaskan.

Mitt kar är ett 54l hur mycket ska jag börja med antar att man mäter bubbler per sekund.

Mitt ph är 7.9 och kh 9, måste förresten flaskan stå upp eller kan den ligga ner?

Tacksam för lite råd.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 februari 2016 08:54
Fick du inte med någon instruktion för ditt kit. Dessa brukar man annars kunna söka sig fram till via nätet.
#3 - 12 februari 2016 09:42
Nej jag fick inte det så jag har mailat dem om det,och det var från ebay jag beställde.
Jag fick ingen 4dkh vätska heller till dropcheckern men har läst att jag kan ta destileratvattan och bikarbonat och sen prova mig fram med mitt kh test.

Hittade dock en bra länk här för den som är novice på ämnet,hoppas det är ok att länka till andra forum. :-) http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=25&t=15322
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 februari 2016 14:14
Man brukar kunna gå in på tillverkarens hemsida och där leta reda på en bruksanvisning och ladda hem.
Ja Plantswap innehåller mycket bra växtinformation
#5 - 15 februari 2016 21:28
Kanske kan du få någon vägledning här: http://www.co2art.co.uk/blogs/video-tutorials
#6 - 16 februari 2016 08:34
Co2 flaskan skall dock alltid stå upp.
#7 - 16 februari 2016 09:30
Tack! för era svar,
co2art var en mycket bra länk men dropcheckern är jag lite förvirrad över,vad jag läst så ska den blandas med en regens plus 4dkh vatten.
Men här på co2art hälde de aldrig i det?? nu har jag själv lyckats hitta en metod för att göra 4dkh jag tog batterivatten och mitt kranvatten och blandade 70/30 så får jag 4dkh enligt dropptest.

På internet hade de en metod där man skulle använda bakpulver samt en våg som kan väga i hundradels gram,så min metod tyckte jag var smidigare.

Jag köpte via ebay ett helt kitt där allt ingick dropchecker,regulator med magnetventil,slang,bubbelräknare och sodastrem adapter.
Deras support var usel när jag hade mailkontakt med dem hade de inga instruktioner till någonting,jag får hoppas att allt fungerar i alla fall.
Priset var lågt om man jämför med andra 520:- med frakt.

Det enda jag ska fixa extra är en backventil till slangen det fick man inte.

Jag hade hoppats på att ha flaskan ståendes snett intryckt i hyllan,men då får jag alltså tänka om. :-)
#8 - 16 februari 2016 09:55
Jag har alltid använt vatten från kran eller akvarium. Nu ligger vårt kommunala vattnet på ca. 3KH iof. Men reagensen till dropchecker verkar ju vara samma som till ett droptest för pH, så egentligen undrar jag varför man pratar om att det skall vara ett specifikt KH?
#9 - 16 februari 2016 10:25
Ja det beror väl på vad ens vatten ligger på,mitt ligger på 9-10 kh,så det måste sänkas lite.

Har hört något om att vissa har olja i bubelräknaren stämmer det eller ska det vara vatten?
#10 - 16 februari 2016 11:50
[QUOTE=Palle_H;n2350952]Ja det beror väl på vad ens vatten ligger på,mitt ligger på 9-10 kh,så det måste sänkas lite.

Har hört något om att vissa har olja i bubelräknaren stämmer det eller ska det vara vatten?[/QUOTE]

Hur fungerar ett droptest för pH med ditt vatten? Visar det fel på grund av högre KH?
#11 - 16 februari 2016 12:28
[QUOTE=Sleaper;n2350955]

Hur fungerar ett droptest för pH med ditt vatten? Visar det fel på grund av högre KH? [/QUOTE]

Nej det tror jag inte, menar du med tanke på att jag vill ha det till 4?
#12 - 16 februari 2016 15:10
Från Co2art kan du skicka efter färdigblandad "solution" , de skickar fraktfritt. http://www.co2art.co.uk/collections/co2-drop-checkers
#13 - 16 februari 2016 21:21
[QUOTE=Rufus;n2350960]Från Co2art kan du skicka efter färdigblandad "solution" , de skickar fraktfritt. http://www.co2art.co.uk/collections/co2-drop-checkers[/QUOTE]
Nu har jag gjort egen och tänker sätta i dropcheckern , imorgon drar jag igång hela co2 systemet.

Men tack förtipset ändå! :-)
#14 - 17 februari 2016 06:43
[QUOTE=Palle_H;n2350958]

Nej det tror jag inte, menar du med tanke på att jag vill ha det till 4?[/QUOTE]

Precis, det är ju samma reagensvätska vad jag vet ? Men någon kanske kan förklara varför man vill ha KH4 i just dropcheckern.
#15 - 17 februari 2016 18:18
Det är nog för att reagensen ska byta färg vid vissa phvärden.
#16 - 18 februari 2016 13:42
[QUOTE=Rufus;n2350996]Det är nog för att reagensen ska byta färg vid vissa phvärden.[/QUOTE]

Det gör den väl oavsett KH. Annars är ju ett pH-test värdelöst för alla med annan karbonathårdhet på vattnet än KH4?
#17 - 18 februari 2016 21:09
Nu är mitt system igång och pumpar! :-) jag behövde ingen backventil den var inbyggd i bubbel-räknaren,detta såg jag på co2arts sida.
De har förresten precis samma system fast det kostar 900:- istället.

Min dropchecker har skiftat från blå till grön så den funkar,men det tog nog 4 tim innan den gjorde det.
#18 - 19 februari 2016 06:10
Jo, det tar lite tid innan vätskan i dropcheckern reagerar. Kan ju vara värt att tänka på att det finns en tröghet som gör att det man ser inte är pH för ögonblicket, utan kanske för fyra timmar sen eller liknande.
#19 - 19 februari 2016 15:53
[QUOTE=Sleaper;n2351047]Jo, det tar lite tid innan vätskan i dropcheckern reagerar. Kan ju vara värt att tänka på att det finns en tröghet som gör att det man ser inte är pH för ögonblicket, utan kanske för fyra timmar sen eller liknande.[/QUOTE]

Ok det kan vara värt att tänka på att det visar inte i realtid då, ph verkar ha gått ner från 7,9 till 7,4 och det visar grönt än.

Ska nog labborera lite med hur jag ska optimera co2 utsläppet, innan jag höjer bubbel antalet.

Ska prova och se hur det blir om man lägger defusern under filtret samt slangen direkt i filtret.
#20 - 24 februari 2016 19:16
[QUOTE=Sleaper;n2351032]

Det gör den väl oavsett KH. Annars är ju ett pH-test värdelöst för alla med annan karbonathårdhet på vattnet än KH4?[/QUOTE]

Det beror väl vad jag förstått vilken indikator som används. Bromtymolblått t ex slår om till gult vid ph under 6,0 och till blått vid ph över 7,6 och används när vattnet är nästan kalkfritt. Eller så har jag fått det hela om bakfoten 😄
#21 - 25 februari 2016 14:00
#22 - 25 februari 2016 17:19
[QUOTE=Palle_H;n2351419]Här förklarar de hur dropcheckern funkar http://www.co2art.co.uk/blogs/blog/13591641-7-things-you-need-to-know-about-drop-checkers[/QUOTE]

Där fick man ju en förklaring på vilket vatten man bör ha i dropcheckern. Samtidigt känns ju inte dropcheckern som något precisionsinstrument [FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]([/COLOR][/SIZE][/FONT]"grönt=30ppm CO2"). Hur grönt? Man brukar prata om limegrönt, men där finns väl ett personligt tyckande vilken grön nyans det kan vara? Vill man ha mer exakt koll så kanske det är bättre med ett rent CO2-test..
#23 - 25 februari 2016 19:15
[QUOTE=Sleaper;n2351431]

Där fick man ju en förklaring på vilket vatten man bör ha i dropcheckern. Samtidigt känns ju inte dropcheckern som något precisionsinstrument [FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]([/COLOR][/SIZE][/FONT]"grönt=30ppm CO2"). Hur grönt? Man brukar prata om limegrönt, men där finns väl ett personligt tyckande vilken grön nyans det kan vara? Vill man ha mer exakt koll så kanske det är bättre med ett rent CO2-test..
[/QUOTE]
Ja deras beskrivningar och sammanställningar är är väldigt bra,de är dessutom oppartiska och berättar vad som är onödiga investeringar.
http://www.co2art.co.uk/blogs/blog/13591513-how-to-set-up-a-c02-enriched-planted-aquarium

Angående co2 så kan man ju anväda kh och ph test och sen utläsa co2 i en tabell,synd bara att mina två ph test visar två olika resultatet.:-)
#24 - 26 februari 2016 13:49
Hej. Ny här. Ville bara lägga till att jag köpte mitt första kit från co2 art. Klockan läcker och han var helt ointresserad av att ersätta den. Däremot är mina etfarenheter med co2 supermarket mycket bra. Också baserat i england. Köpt två kit därifrån och inte haft några problem. Svarar alltid på mail.
#25 - 26 februari 2016 15:26
[QUOTE=Skogsfisken;n2351473]Hej. Ny här. Ville bara lägga till att jag köpte mitt första kit från co2 art. Klockan läcker och han var helt ointresserad av att ersätta den. Däremot är mina etfarenheter med co2 supermarket mycket bra. Också baserat i england. Köpt två kit därifrån och inte haft några problem. Svarar alltid på mail.[/QUOTE]

Så vad gjorde du med det som läckte? Du fick ingen ny alltså?
Jag köppte av aqualabs halva priset mot co2 art, fast deras support är rätt undermålig.

Jag ska kolla på vad co2 supermarket har att erbjuda!
#26 - 26 februari 2016 16:25
Använder den fortfarande efter att ha bytt en packning som jag fick från supermarket killen. Ska byta till en supermarket anläggning där också. Haft lite annat att fixa med bilen, atv, crosshoj och vatten och avlopp hemma. Varit ett par helt galna månader:)
#27 - 26 februari 2016 16:37
[QUOTE=Skogsfisken;n2351481]Använder den fortfarande efter att ha bytt en packning som jag fick från supermarket killen. Ska byta till en supermarket anläggning där också. Haft lite annat att fixa med bilen, atv, crosshoj och vatten och avlopp hemma. Varit ett par helt galna månader:)[/QUOTE]

Ok då vet man vilken nivå de ligger på..

Ja det är trevligt när allt flyter på i livet man ska njuta så länge det varar. :-)

Annons