Tipsa mig om fisk!

#1 - 20 juni 2008 18:24
Jag har ett 60l akvarie med:
4 guppy,
X antal guppy-yngel &
3 Amanoräkor

Temeraturen ligger på ca 23 grader. Inte så tätt planterat med inte heller glest, lite lagom...tycker jag :p På botten har jag engelsk sjösten.

Nu är det så att jag blivit sugen på att skaffa någon mer sorts fisk men vet inte vilken så då frågar jag er, vilken fisk kan passa?
#2 - 20 juni 2008 18:57
Jag tycker du ska höja temeraturen till 25.Platy kanske de är en snäll och rolig fisk.Eller en siamesisk algätare :)
[INDENT]
[/INDENT]
#3 - 21 juni 2008 08:55
Lones skrev:
Jag tycker du ska höja temeraturen till 25.Platy kanske de är en snäll och rolig fisk.Eller en siamesisk algätare :)

[INDENT]

[/INDENT]

Varför höja till 25 grader :confused:

Tycker inte du ska stoppa i fler levandefödare eftersom de ynglar alldeles för mycket och en Siamesisk algätare blir alldeles för stor för ditt kar. Eftersom du inte har någon algätare tycker jag att du kan skaffa ett litet stim med Otocinclus. Börja med ca. tre stycken och köp till ett par till när du känner att du har råd. Mycket söta och pigga fiskar ;).
#4 - 21 juni 2008 09:19
Jag håller med om att några otocinslus sulle passa. Annars, om jag ska säga vad jag skulle ha i, skulle jag ta några kardinalfiskar(går att läsa om här på zoopet) dem är kallvattensfiskar. Dem kanske inte går ihop med räkor men borde väl gå.
#5 - 21 juni 2008 10:18
så det skulle funka att ha kardinal/neontetror?
#6 - 21 juni 2008 10:47
Ja, om du frågar mig.
#7 - 21 juni 2008 10:49
Jag tror också det skulle funka bra med ett stim (ca10st) av antingen neon eller kardinaltetra, om du vill!
#8 - 21 juni 2008 10:58
Va kul! :) då kanske det blir ett stim sånna då.
#9 - 21 juni 2008 11:30
Lones skrev:

håller med lones, tycker också du ska höja tempen till 25-27! guppyns immunförsvar funkar bättre vid lite högre temp!
Sen tycker jag inte du ska skaffa mer fisk eftersom ynglena snart blir stora och ditt kar blir fullt
#10 - 22 juni 2008 10:58
åheim skrev:
håller med lones, tycker också du ska höja tempen till 25-27! guppyns immunförsvar funkar bättre vid lite högre temp!

Sen tycker jag inte du ska skaffa mer fisk eftersom ynglena snart blir stora och ditt kar blir fullt

Om jag vore du skulle jag skaffa en kampfiskhane och några honor. Mycket fredliga fiskar som dessutom kommer hålla efter dina guppy yngel
#11 - 22 juni 2008 11:01
Wickberg skrev:
Om jag vore du skulle jag skaffa en kampfiskhane och några honor. Mycket fredliga fiskar som dessutom kommer hålla efter dina guppy yngel

Håller inte med :). Isf utan honor då även kampfiskar kan bli ganska agressiva vid lek .

Annons