Tipsa mig om lämpliga arter

#1 - 7 mars 2008 17:58
Hejsan allihopa.
Tänkte införa en ny art till mitt akvarium och hoppades på några tips från experterna.
Jag har följande 3 kriterier:

1. Den får inte vara alltför liten. Den soffa jag sitter i när jag tittar på akvariet står några meter bort, och då är det inte så kul med typ Kardinaltetror och Zebrafiskar.
2. Det ska helst vara en köttätare, alternativt en vegitarian som iaf låter bli att tugga sönder mina växter. Känns som om jag hittills lagt ner dubbelt så mycket pengar på grönskan som på fiskarna.
3. Helst en lättskött art. Jag är en novis när det gäller akvarier så jag tror både jag själv och fiskarna blir gladast om det är det är en låg svårighetsgrad på arten.

Vad tror ni? Finns det några lämpliga arter som lever upp till mina krav?
#2 - 7 mars 2008 18:03
Vad är det för storlek på akvariet?
#3 - 7 mars 2008 18:12
60x30x28 cm
#4 - 8 mars 2008 09:43
Sorry, i ett 50-liters får inga större fiskar plats - varför inte flytta soffan närmare akvariet?
Och vilka fiskar går där nu?
#5 - 8 mars 2008 10:53
För tillfället bor där bara 2 Slöjstjärtar. Tidigare fanns det även Kardinaltetror och Tigerbarber, men dessa dog nyligen och det var därför jag frågade om tips för nya arter.
#6 - 8 mars 2008 11:07
Eftersom Slöjstjärt bör gå i minst 120 liter så blir det nog svårt att hitta fiskar till akvariet när det redan är för litet åt dem du har.:)
#7 - 8 mars 2008 11:11
Är inte expert men jag lägger mig i ändå... ;)

100 pers kommer att skriva till dig att slöjstjärtarna blir för stora för ditt akvarium.
Men det vet du kanske och har någon slags avvecklingsplan för dem (ett större akvarium!!).

De är lite svåra att matcha med andra fiskar eftersom de vill ha lite svalare vatten, det blir en "gradskarv" mellan dem och tropiska fiskar så att säga.
Desutom smutsar de ner mycket, kanske var vattenkvaliten för låg för dina andra fiskar (slöjstjärtar är väldigt tåliga).

Jag tycker du ska försöka flytta slöjstjärtarna.

Du skulle kunna ha en kampfiskhane. De är fina, och rätt stora men skulle trivas i ditt kar tror jag (oj vad det är mycket kampfiskar för mig idag, måste nog byta avatar).
#8 - 8 mars 2008 11:12
haha, någon hann före om slöjstjärtarna...
#9 - 9 mars 2008 20:50
Hårda sanningar från expertpannelen. Får se hur jag ska göra för att lösa det här.
#10 - 9 mars 2008 20:55
ska upprepa lite här. slöjskärtar ska ha stora kar, ha låg tempratur och dom käkar växter samt att dom skitar ner MYCKE så man måsre ha ett jättebra filter
#11 - 12 mars 2008 16:09
vilken art pasar i ett 110liters akvarirum jag skulle villja få några tips snälla.
#12 - 12 mars 2008 16:18
Jag rekommenderar Fjärils ciklider, OTROLIGT vackra och är en av de vänligaste ciklederna man kan hitta... köp en hane och en hona :)
vad har du för andra fiskar i akvariumet?
#13 - 12 mars 2008 16:23
jag har molly och gurami och pakistanbotia och en mall och platy.
#14 - 12 mars 2008 17:28
Jag rekommenderar Fjärils ciklider, OTROLIGT vackra och är en av de vänligaste ciklederna man kan hitta... köp en hane och en hona :)

vad har du för andra fiskar i akvariumet?

Ja de är verkligen fina och trevliga, men tyvärr även relativt känsliga. I så fall är kakaduaciklider betydligt tåligare.
#15 - 12 mars 2008 17:31
Simon H skrev:
jag har molly och gurami och pakistanbotia och en mall och platy.

Hur många av varje art är de? Det låter tyvärr som om det inte finns plats för fler arter... Fast det går ju iofs att lösa genom att köpa ett större akvarium ;) :D
#16 - 12 mars 2008 17:34
Hårda sanningar från expertpannelen. Får se hur jag ska göra för att lösa det här.

Jag håller med om att en kampfisk skulle funka, men inte så länge slöjstjärtarna bor i akvariet. När de har flyttat skulle du ju kunna skaffa en kampfisk plus ett stim små fiskar. Det är som Daniel Blom säger att ditt akvarium är för litet för de allra flesta lite större fiskarna, utom då kampfiskar.
#17 - 12 mars 2008 18:56
jag har en mall och fyra guramisar och två pakistanbotia och typ tio st platy och sju mollysar men jag tänkte sälja nogra yngel och köpa några andra fiskar också
men vet du några bra akvariefiskar till ett 110l akvarierum
#18 - 12 mars 2008 20:09
Simon H skrev:
jag har en mall och fyra guramisar och två pakistanbotia och typ tio st platy och sju mollysar men jag tänkte sälja nogra yngel och köpa några andra fiskar också

men vet du några bra akvariefiskar till ett 110l akvarierum

Du har redan många och ganska stora fiskar för ett 110 liters, så jag tror tyvärr inte på ytterligare en art. Däremot skulle pakistanbotiorna bli glada om de fick ett par-tre kompisar till. De är ju stimfiskar och ska inte vara färre än 4-5.
#19 - 12 mars 2008 20:11
Förresten vad är det för en mal? När du bara säger att du har "en mal" säger det inte mig så mycket. Det finns ju många olika arters malar med väldigt olika egenskaper och behov.
#20 - 12 mars 2008 20:21
Finns många fina tetror, kolla artbeskrivningarna här på Zoopet. De är inte så kräsna av sig heller, bara du är noga med delvattenbytena. Tetror är inte heller så intresserade av växter;). Vill du ha mer färgprakt än de flesta tetror kan åstadkomma, kan du spana in rasbororna. Där finns också fina fiskar...
P.S. Försök bli av med slöjstjärtarna om du inte tänker satsa på större akvarium samt att de inte passar så bra i sällskapsakvarium där man vill blanda fiskarter.
Lycka till med ditt akvarium och berätta gärna vad det blev! Jag har själv ett 54liters-kar sedan ett drygt år tillbaka. Är alltså inte expert, men jag kan ju få ge tips ändå!;):):p

Hejsan allihopa.

Tänkte införa en ny art till mitt akvarium och hoppades på några tips från experterna.

Jag har följande 3 kriterier:

1. Den får inte vara alltför liten. Den soffa jag sitter i när jag tittar på akvariet står några meter bort, och då är det inte så kul med typ Kardinaltetror och Zebrafiskar.

2. Det ska helst vara en köttätare, alternativt en vegitarian som iaf låter bli att tugga sönder mina växter. Känns som om jag hittills lagt ner dubbelt så mycket pengar på grönskan som på fiskarna.

3. Helst en lättskött art. Jag är en novis när det gäller akvarier så jag tror både jag själv och fiskarna blir gladast om det är det är en låg svårighetsgrad på arten.

Vad tror ni? Finns det några lämpliga arter som lever upp till mina krav?
#21 - 12 mars 2008 21:24
palettciklider är tåliga och vackra Ett par borde få plats. http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page79.html

Annars har vi ju alltid de underbara och trevliga platysarna eller Black Molly!
#22 - 13 mars 2008 05:46
jag vet inte riktigt var de är för en mal men den är lite mörk och har jusa prickar på
sig men man kan ha nåt annat par också säljer man dom fiskarna som jag inte vill ha
kvar gå de bätre eller.
#23 - 13 mars 2008 07:53
Hmm, men är det en L-mal? Har du nån bild? Jag fattar inte hur man kan ha en fisk som man inte ens vet arten av. Hur ska man då veta hur stor den blir? Vad den vill ha för miljö och vad man ska ge den för mat? :confused:

Om du omplacerar några av dina fiskar kan du givetvis skaffa andra som du hellre vill ha. Vilka skulle du i så fall omplacera och vilka är du intresserad av?
#24 - 13 mars 2008 13:36
jag har inte nån bild min mal men min mal är rätså stor jag är inte interesserad av
nån ciklid nån stimfisk.

Annons