tipsa om fiskar till fiskarkivet?

#1 - 27 augusti 2003 07:55
Jag undrar om man kan tipsa om fiskar man tycker saknas i fiskarkivet, så att ni kan få lite synpunkter på vad folk tycker saknas?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 augusti 2003 08:27
Jodå det kan ni självklart gärna göra - men dilemmat är fotona. Är det en vanlig fisk som inte är med så är orsaken med 100% säkerhet att vi skanar ett foto på fisken. Utan foto ingen artbeskrivning.
Så vi efterlyser fler foton.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 27 augusti 2003 08:34
Är ni intresserade av ett fotto på en perohnhaj(stavas?) så kan jag fixa det inom en väldigt snar framtid..
#4 - 27 augusti 2003 10:24
Hej Kjell,har många foto på fiskar som saknas i arkivet,kan maila de om du är intresserad.
#5 - 27 augusti 2003 10:30
Jag har säkert en del fiskar som inte finns med, om ni är intresserade fixar jag bilder.
#6 - 27 augusti 2003 11:25
Ja fram med foton och kameror. Men vi får nog kolla så att det inte redan finns först.
perohnhaj

Är det paronhaj du menar?? Fast jag ska ju inte säga att min stavning är rätt[:I]
#7 - 27 augusti 2003 11:27
jo det är ju den jag menar! =D
#8 - 27 augusti 2003 12:04
<font color="red">Om man hittar en fisk som inte finns och som har en bra bild, varför inte fråga om man får använda den? Finns antagligen uppåt 1000 exemplar som inte finns med, minst.</font id="red">
#9 - 27 augusti 2003 12:05
i sådana fall skulle jag vilja ha med rasbora maculata (tror jag den heter). nån som har enn bild på en sån?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 augusti 2003 13:48
Finns antagligen uppåt 1000 exemplar som inte finns med, minst.

Du kan lägga till minst en nolla på antalet arter som saknas.

Som sagt om ni har foton på fisk som saknas bland artbeskrivningarna så maila dom gärna till mig
1/ Kolla först så inet arten finns med i artbeskrivningen.
2/ Fotot skall ha en bra skärpa på fisken, det viktigaste är en bra skärpa på ögat. Se till att rutor är rengjorda innan ni fotar samt att vattnet är kristallklart annars kommer fotot att bli prickigt.
3/ Skicka in fotona i formatet 600 pixlar x någonting (höjden inte så viktig).
4/ Ni måste vara säkra på att det är rätt art ni fotar - tyvärr går många fiskar under fel namn.
5/ Det måste vara ni själva som tagit fotot så att vi inte får problem med upphovsrätten.
Vore kul om vi kunde få lite hjälp med foton så att vi kan få in fler artbeskrivningar.
Akvaristsika hälsningar
Kjell
#11 - 28 augusti 2003 12:32
Kjell, jag ska jaga fram en bra kamera då, och prova gräva fram fiskarna.

//Marcus
#12 - 6 september 2003 17:06
"om ni har foton på fisk som saknas bland artbeskrivningarna så maila dom gärna till mig"

Vart står ditt e-mail adress?
#13 - 6 september 2003 17:15
kjell.fohrman@zoopet.com
#14 - 6 september 2003 17:57
<font color="red">Men Kell, om jag tillexempel hittar en bild som är perfekt som ligger på en privat hemsida, skulle man inte kunna maila adressen till er och i sin tur skulle ni kunna fråga personen om ni kan använda bilden?</font id="red">

Annons