Tipsa om Lysrörsramp-lösning!

#1 - 18 november 2006 16:53
Till mitt 840L akvarium. Måtten 200x70x60 (lxbxh).

Börjar bli dax att finna en ny lösning då vår nuvarande hemmabyggda ramp (följde med vid inköp av kar) börjar se sina sista dagar pga felbygge och mögel.:mad:

Ett alternativ är ju att bygga en ny "låda" och flytta över elektroniken. Men hur målar man eller behandlar man insidan för att den inte ska mögla? Vilket den gör nu, det är inga foderrester utan färgen lixom möglar...:confused:

Annars om jag ska köpa ny ramp? Finns det så stora heltäckande?

Vad/Hur hade ni gjort?!
#2 - 18 november 2006 17:43
Azeah skrev:
Till mitt 840L akvarium. Måtten 200x70x60 (lxbxh).

Börjar bli dax att finna en ny lösning då vår nuvarande hemmabyggda ramp (följde med vid inköp av kar) börjar se sina sista dagar pga felbygge och mögel.:mad:

Ett alternativ är ju att bygga en ny "låda" och flytta över elektroniken. Men hur målar man eller behandlar man insidan för att den inte ska mögla? Vilket den gör nu, det är inga foderrester utan färgen lixom möglar...:confused:

Annars om jag ska köpa ny ramp? Finns det så stora heltäckande?

Vad/Hur hade ni gjort?!

du kan ju altid använda dig av fuckt spärr (en gummimassa) som man målar på på väggarna i badrum. eller köpa te.x båt fnissa en klarlack till trä båtar
sen kan du täcka under sidan av lys rampen med mylar liknar alu folie lite gran
det är en tun plastfilms reflecktor till lys rören det fins på väl sorterade blom/trädgårds butiker
#3 - 18 november 2006 19:19
Gärna om någon fler har nån ide.... lr tips!?
#4 - 18 november 2006 20:08
Jag är inne på att beställa en 200*60 akvastabil effect light ramp.
Ska bara ha svar på lite frågor om den först. Det står inga mått på dom ställen jag har kollat. Väntar på en broschyr från akvastabil får väl den i veckan. Men om måtten inte skulle stämma tex. till mitt 720 är det ju 200*60 så kan man ju lägga täckglas eller någon rostfriplåt lösning i bakkant.
#5 - 18 november 2006 21:06
Jo det skulle man ju kunna, det är inte en så dum ide. Men eftersom vi har 840L som rumsavdelare så blir ju inte det så jättefint.

Kanske skulle kunna bygga nån typ av "skal" som man fäster en sådan ramp i.

Hur många rör/styrka är det i en sådan akvastabil ramp?
#6 - 18 november 2006 21:22
Den till 720 liters akvariet ska det sitta 4*30 watt. Men det står även i texten att det går att bygga in mera. Som sagt jag får en broschyr i veckan så kan jag nog ge dig mera info.
Men visst bygger du ett liteet skal så rampen får plats så kan det nog fungera.
#7 - 18 november 2006 21:38
få en plåtslagare att fixa nån nice plåtbit till dig?..
#8 - 20 november 2006 02:16
Tenkare skrev:
Den till 720 liters akvariet ska det sitta 4*30 watt. Men det står även i texten att det går att bygga in mera. Som sagt jag får en broschyr i veckan så kan jag nog ge dig mera info.

Men visst bygger du ett liteet skal så rampen får plats så kan det nog fungera.

Jag har 4*56 watt i min ramp, en "Ocean" tror jag..till mitt 720 L.
#9 - 20 november 2006 06:40
Azeah skrev:

När man bygger akvarium i plywood brukar man måla med epoxyfärg, så det skulle kunna funka för dig också.
#10 - 20 november 2006 10:11
När man bygger akvarium i plywood brukar man måla med epoxyfärg, så det skulle kunna funka för dig också.

Aha... inte en dum ide.... tack.

Vad säger ni om att lacka insidan av rampen i akvarielack då?
#11 - 21 november 2006 12:05
Det känns onödigt dyrt. Ta isf någon vanlig 2 komponents vattenbaserad lack. blir garanterat billigare.
#12 - 21 november 2006 14:31
heeke skrev:
Det känns onödigt dyrt. Ta isf någon vanlig 2 komponents vattenbaserad lack. blir garanterat billigare.

Är det inte farligt om det blir kondensdroppar på sån lack som sen droppar ner i vattnet. (har inge täckglas)?:confused:
Bilagor:
#13 - 21 november 2006 14:49
Azeah skrev:
Gärna om någon fler har nån ide.... lr tips!?

Jag har använt mig av tunn genomskinlig akrylplast som jag målat vit på ena sidan och limmat (med limmet på färgsidan) mot rampen. Inte särskilt billigt men man får en riktigt fin vit och blank yta som kvalitémässigt slår allt annat...
#14 - 21 november 2006 18:26
Jag har använt mig av tunn genomskinlig akrylplast som jag målat vit på ena sidan och limmat (med limmet på färgsidan) mot rampen. Inte särskilt billigt men man får en riktigt fin vit och blank yta som kvalitémässigt slår allt annat...

Ja det var inte heller en dum idé! Då behöver du inte reflektorer eller?
#15 - 23 november 2006 16:46
Då fick man hem katalogen idag. Hyffsat bra bilder(dock kunde jag inte hålla mig utan beställde rampen i måndags) finns i t5 och t8 utförande.
till 720 liters 200*60 t8 kommer den med 4*30 watt utbyggbar till 10*30.
t5 4*39 utbyggbar till 10*39.
900 liters inga mått på ramp kommer i t8 4*30 utbyggbar till 12*30 och i t5 4*39 utbbyggbra till 12*39.

Ser ut att ha inbyggda reflektorer, man slipper använda täckglas för allt är skyddat. Tydligen ska man kunna få den i ett dämpbart utförande. Simulerad soluppgång och nergång.

Frågor?
#16 - 24 november 2006 11:40
Såhär har vi gjort.

Fick med ett hemmabygga till bänk och ramp, men de åkte ut dirket.

//Calle
#17 - 2 december 2006 16:42
Tjusigt! Men tyvär är det nog inten lösning för mig. Skulle nog jag inte ha någta silverhajar kvar i akvariet länge.
#18 - 2 december 2006 16:44
Tenkare skrev:
Då fick man hem katalogen idag. Hyffsat bra bilder(dock kunde jag inte hålla mig utan beställde rampen i måndags) finns i t5 och t8 utförande.

till 720 liters 200*60 t8 kommer den med 4*30 watt utbyggbar till 10*30.

t5 4*39 utbyggbar till 10*39.

900 liters inga mått på ramp kommer i t8 4*30 utbyggbar till 12*30 och i t5 4*39 utbbyggbra till 12*39.

Ser ut att ha inbyggda reflektorer, man slipper använda täckglas för allt är skyddat. Tydligen ska man kunna få den i ett dämpbart utförande. Simulerad soluppgång och nergång.

Frågor?

Vart har du beställt katalogen ifrån? Vill oxå ha? Vad kostar den du beställt?

VILL OXÅ HA!!!
#19 - 2 december 2006 16:56
har bygt 2 st rampor i träskiva, har målet invändigt med vit färg för badrum, har funkat perfekt 2 år, inga spor av mögel ellar annat , skall tillägga att det är en matt färg
mvh janne
#20 - 2 december 2006 17:14
har bygt 2 st rampor i träskiva, har målet invändigt med vit färg för badrum, har funkat perfekt 2 år, inga spor av mögel ellar annat , skall tillägga att det är en matt färg

mvh janne

Har du täckglas?
#21 - 2 december 2006 17:46
http://www.eldorado.dk/
Längst upp till höger står kontakt.
Jag ställde en fråga om man kunde få bilder, fick till svar att dom ville ha min adress för att skicka katalog.
Sen beställde jag den från pwss.
#22 - 2 december 2006 17:48
nej , kör utan , inga problem med kondens , hellar
mvh janne
#23 - 2 december 2006 19:19
nej , kör utan , inga problem med kondens , hellar

mvh janne

Okej, har du några ventilationshål eller fläktar?

I min ramp är det massa kondens och der ät väl därför det möglar.
#24 - 14 december 2006 17:08
Vad tror ni om detta?!

Börjar dra slutsatsen att det är enklast/bäst att bygga en ramp själv.

Vad tror ni om denna lösning?

6 st par GLOMAX lysrörshållare 40W
3 st rör Life Glo II 36W
3 st rör Power Glo 36W
Vitmålad insida med plastfilm eller plexiglasskydd. (lättare att rengöra)

Det borde väll bli tillräckligt med ljus till 840L vatten?
#25 - 14 december 2006 18:14
Hej såg att du har fått en massa bra svar men fler desto bättre båt playwood tål fukt super bra håller nog som ljusramps material =)
#26 - 14 december 2006 18:30
Azeah skrev:
Okej, har du några ventilationshål eller fläktar?

I min ramp är det massa kondens och der ät väl därför det möglar.

inga fläkter ell likn
mvh janne
#27 - 15 december 2006 17:19
Azeah skrev:
Börjar dra slutsatsen att det är enklast/bäst att bygga en ramp själv.

Vad tror ni om denna lösning?

6 st par GLOMAX lysrörshållare 40W

3 st rör Life Glo II 36W

3 st rör Power Glo 36W

Vitmålad insida med plastfilm eller plexiglasskydd. (lättare att rengöra)

Det borde väll bli tillräckligt med ljus till 840L vatten?

Vad tror ni om ni min ide?!

Annons