Platys har inget direkt behov av strömt vatten, utan man ska väl se till att det inte är FÖR strömt bara, så att de inte "blåser bort". Har man väldigt strömt så brukar alla fiskar ofta hålla sig i den hörnan där det är minst strömt, istället för att simma runt i hela akvariumet - & då kan det ju vara värt att sänka flödet en aning.
& det där med yngelboxen då. Jag brukar låta bli att flytta mina honor över huvud taget, & istället hålla lite extra koll när de är som mest runda om magen & då vara snabb med håven så fort det blir yngel. Detta anser jag vara mindre stressande för honorna, eftersom att honor i yngelkasse kan känna sig otrygga & föda för tidigt eller något annat tråkigt. Självklart går det ofta bra med yngelkasse, men jag tror faktiskt att de mår bättre av att föda direkt i akvariumet, så att de liksom kan simma bakom någon växt & gömma sig lite som de vill. & har man hyfsat med växter så brukar åtminstone ett par yngel ut varje kull klara sig, & det är ju inte fy skam.
I & med att platys också föder ungefär en kull i månaden så är det ju inte heller jättekatastrof om en kull inte klarar sig. Därför tycker jag att du ska låta dina fiskar vara kvar i akvariet i början, tills det att du lärt dig tyda platyns beteende & kan se på honan när det är dags för yngel, så att hon slipper sitta i kassen i flera dagar.