Tjockare jordbotten bättre??

#1 - 2 december 2005 16:12
Jag tänkte köra en egen varriant av Walstad-metoden dumt?
Blanda sten i singelstorlek med jord som tjockast 40cm + 2 cm jord + 3cm 3-10mm flodgrus.


Jag tänkte som så att har man mer jord så får man koldioxid. Har jag fel?

Kan man få för mycket koldioxid från jordbotten så att fiskarna får problem?
#2 - 4 december 2005 21:31
För att det inte ska bli syrefritt tänkte jag ha ett antal fina diffusorer längst ner i bottenmaterialet vars luft pumpas från sumpen. En bra ide?
#3 - 4 december 2005 21:41
Um, poängen är väll att walstad ska bli syrefattig? med så tjockt jordgolv, kommer du ha ett lager i botten helt utan vatten cirkulation, eller snarare väldigt dålig cirkulation, där torde det bli anerobt, hurvida det är bra, eller dåligt vågar jag inte utala mg om.

Pumpa in luft där nere kan aldrig vara nån bra idee, det kommer leda till stora luftansamlingar, tills lyftkraften blir stark nog, och då kommer en stor, och massa små bubblor dra med sig en hel del jord upp... Jordbävnings simulator i akvarieutförande?
B!
#4 - 4 december 2005 21:42
[QUOTE=Mr B]Jordbävnings simulator i akvarieutförande?[/QUOTE]

hahaha
om inte annat lärdet bli jäkligt skitigt vatten
#5 - 4 december 2005 21:48
Tack för komiskt insperade svar. Vill man ha lite jordbävning?

Varför skulle inte luften och kodioxiden lösa sig i vattnet?
Bilagor:
#6 - 4 december 2005 21:58
för lite vatten som skulle komma ner.
#7 - 4 december 2005 22:01
Om man samtidigt kör med bottenfilter då?
#8 - 4 december 2005 22:03
Vill man ha syrefritt eller inte syrefritt?
#9 - 4 december 2005 22:40
[QUOTE=Frågvis]Tack för komiskt insperade svar.[/QUOTE]
Varsågod, så lite så.

[QUOTE=Frågvis]Varför skulle inte luften och kodioxiden lösa sig i vattnet?[/QUOTE]
Nu är jag inget proffs på det här, men jag tror vi har etablerat en förståelse för att absorbtionshastigheten i stillastående vatten inte är speciellt hög, med en utströmmarsten och synlig bubbeltackt, kommer du säkerligen kunna uppnå viss ökad absorbtion, speciellt efterhand som bubblan ökar i storlek, och ytan därmed växer, men jag tvivlar på att du kan bubbla i ett tempo så lågt att det som helhet löser sig i vattnet. Det är värt att komma ihåg att vi inte snackar om enbart lättabsorberade, och önskade gaser i dessa luftbubblor.

[QUOTE=Frågvis]Om man samtidigt kör med bottenfilter då?[/QUOTE]
För mycket vatten som kommer ner. du ska garanterat ha syrefattig miljö där nere, om den ska tillåtas bli helt syre befriad är jag tveksam till, men att ligga och bevaka syrenivåer, och styra pumpar efter det, känns som ännu ett exempel på när Estimative index är ett bättre alternativ, även om det gäller en simbassäng. (jag antar att med 40cm jord/singel blandning, hade du inte tänkt ha det i 375l's akvariet i hallen)

B!
#10 - 5 december 2005 09:56
Tack för bra svar MR B. :D Jag fick en hel del att fundera på.

Jag ska detta akvarium i en trappuppgång. Jag ser en hel del risker med att ha mycket jord. Kanske bildas det mycket oönskade gaser som luktar. :(

Jag kommer nog att köra en vanlig walstad men extra gödning i någon form.

Min huvudfråga i detta forum är går det att öka den naturliga koldioxid-produktionen i ett akvarium?

Precis i början av denna tråd så nämms måtten på det tänkta akvariet. Glaset är beställt och kommer om en dryg vecka.
#11 - 5 december 2005 10:28


Min huvudfråga i detta forum är går det att öka den naturliga koldioxid-produktionen i ett akvarium?


Ja det går, genom att skapa en Walstadbotten. Hon har hittat en generellt optimal lösning som ger dig maximalt med naturlig CO2 utan att skapa för elaka reduktionsprocesser eller för syrerika områden.
#12 - 5 december 2005 10:36
Det här är en flummig idé jag framförde på APD för några år sen:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200210/msg00233.html

En lufttät sump med alla växtrester som man genomluftar. Har man en tillräckligt stor sump och tillräckligt mycket organiskt nedbrytbart material så borde det bli en del CO2. Leder man ner denna sumpgasblandningn i en low-techare med en riktigt bra keramikdiffusor borde man kunna skapa en ganska långvarig CO2-källa.

Jag testade lite halvhjärtat i pytteliten skala med två burkar men jag hade inga bra diffusorer. Men visst blev vattnet i glaset jag förde ner sumpgasen i rejält surt.
#13 - 5 december 2005 10:40
[QUOTE=defdac]


Min huvudfråga i detta forum är går det att öka den naturliga koldioxid-produktionen i ett akvarium?


Ja det går, genom att skapa en Walstadbotten. Hon har hittat en generellt optimal lösning som ger dig maximalt med naturlig CO2 utan att skapa för elaka reduktionsprocesser eller för syrerika områden.[/QUOTE]

Då är det bara 2.5cm + 2.5cm som gäller? Inget som skulle kunna vara mer optimalt? Lägga till torv eller nåt?
#14 - 5 december 2005 10:43


Då är det bara 2.5cm + 2.5cm som gäller? Inget som skulle kunna vara mer optimalt?


Hon har garanterat testat alla olika tjocklekar och märkt vad som funkat generellt bäst.



Lägga till torv eller nåt?


Jord är i princip bara torv.
Bilagor:
#15 - 5 december 2005 10:44
[QUOTE=defdac]Det här är en flummig idé jag framförde på APD för några år sen:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200210/msg00233.html

En lufttät sump med alla växtrester som man genomluftar. Har man en tillräckligt stor sump och tillräckligt mycket organiskt nedbrytbart material så borde det bli en del CO2. Leder man ner denna sumpgasblandningn i en low-techare med en riktigt bra keramikdiffusor borde man kunna skapa en ganska långvarig CO2-källa.

Jag testade lite halvhjärtat i pytteliten skala med två burkar men jag hade inga bra diffusorer. Men visst blev vattnet i glaset jag förde ner sumpgasen i rejält surt.[/QUOTE]

Tack för den inspererande länken :D
#16 - 5 december 2005 10:46
Var ska keramik-diffusorerna placeras i karet? Var är det bäst att placera dem?
#17 - 7 december 2005 15:29
[QUOTE=defdac]


Då är det bara 2.5cm + 2.5cm som gäller? Inget som skulle kunna vara mer optimalt?


Hon har garanterat testat alla olika tjocklekar och märkt vad som funkat generellt bäst.



Lägga till torv eller nåt?


Jord är i princip bara torv.[/QUOTE]

Varför inte köra med torvplattor istället för jord då?

Är hela iden med walstadt att man ska ha både anaeroba och aeroba förhållanden?

Vill man verkligen att nitraten ska brytas ner?

Är det inte bättre att växterna tar upp nitraten?
#18 - 7 december 2005 16:14


Varför inte köra med torvplattor istället för jord då?


Som jag ser det är det i gränsskiktet mellan jord och grus som det händer roliga saker. Att köra med myggnät ser jag därför inte som så bra. Man vill skapa kontaktytor där bakterierna kan sitta och jorden ska vara det dom ska äta.

En torvplatta och grus ovanpå innebär samma sak som om man separerar jord och grus med myggnät.

Men nu snackar vi om grader av skillnad. Alla sätten som nämns fungerar säkert bra ändå.

Eftersom du själv inte vill sätta upp flera olika akvarier och jämföra så får du helt enkelt lita till andra som gjort det, t ex Walstad.

Vill du klura ut saker som är bättre är det bara att börja sätta upp en massa akvarier och jämföra.



Är hela iden med walstadt att man ska ha både anaeroba och aeroba förhållanden?


Japp, och inte bara det - en väldigt specifik syrefattighet där det är precis lagom dåligt med syre så att en speciell reduktionsprocess blir den som "vinner", nämligen järnreduktion som sker vid en redox på +100 till -100 milliVolt.

Vi växtakvarister är väldigt intresserade av järnreducering eftersom växter inte kan/har väldigt svårt för att använda rost.

Den reduktion som växtakvarister däremot inte bryr oss så mycket om är...


Vill man verkligen att nitraten ska brytas ner?

Är det inte bättre att växterna tar upp nitraten?


.. nitratreduktion, som sker vid ganska syrerika förhållanden bara några mm ner i bottnen runt +250 mV.

Det här är den heliga graal för många växtakvarister att uppnå på artificiell väg genom sinnrika anordningar.

Det är därför kul att Walstad kommit på hur man löser det så enkelt.

Tror du att du kan lyckas bättre med en annan jord/grus-mix blir det till att ta fram redoxmätaren 8)
#19 - 7 december 2005 16:25
Tack för svaren, det är nog många nackdelar med torv när jag tänker efter.

En annan fråga är kan man inte köra ett bottenfilter i intervall? Då får man både syrerikt och inte syrerikt.

Jag var inne och läste lite om bränd lera/lecca kulor.
Kanske skulle jag kunna fylla upp den enorma volymen som min botten upptar med leccakulor och ha walstadtbotten på det? Skulle det vara ett bra bottenmaterial?
#20 - 8 december 2005 08:23


Tack för svaren, det är nog många nackdelar med torv när jag tänker efter.


Walstad har redan visat att det är kalas eftersom jord är typ 90-99% torv.



En annan fråga är kan man inte köra ett bottenfilter i intervall? Då får man både syrerikt och inte syrerikt.


Du tycker det är för enkelt att få perfekt redox med 2,5 jord toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus?



Kanske skulle jag kunna fylla upp den enorma volymen som min botten upptar med leccakulor och ha walstadtbotten på det?


Varje gång du ska plantera så kommer det ploppa upp lecakulor eftersom dom har så bra flytkraft. Då måste du på med ett nät och då kommer inte bakterierna åt maten (jorden).

Lecakulor, om dom inte flöt, hade dock varit perfekt som generellt växtakvariesubstrat eftersom alla porerna skulle funka fint tillsammans med akvariegegga. Det skulle likna de erkänt bästa såsom Seachem Flourite och EcoComplete. Det finns dock ett billigt alternativ som kan vara intressant om det inte flyter, "Seramis":
http://images.google.com/images?hl=en&q=seramis&sa=N&tab=wi
(synd att det har så ful färg bara).
#21 - 8 december 2005 15:37
Tack, tack! defdac för dina upplysande och intressanta svar :)


[QUOTE=defdac]

[quote=Frågvis]
En annan fråga är kan man inte köra ett bottenfilter i intervall? Då får man både syrerikt och inte syrerikt.
[/quote]



Du tycker det är för enkelt att få perfekt redox med 2,5 jord toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus?


[/QUOTE]

Nej men jag vill använda volymen maximalt optimalt. Varför inte använda det som ett biologiskt filter där man snabbar upp proccesserna?

[QUOTE=defdac]
[quote=Frågvis]
Kanske skulle jag kunna fylla upp den enorma volymen som min botten upptar med leccakulor och ha walstadtbotten på det?
[/quote]
Varje gång du ska plantera så kommer det ploppa upp lecakulor eftersom dom har så bra flytkraft. Då måste du på med ett nät och då kommer inte bakterierna åt maten (jorden).

Lecakulor, om dom inte flöt, hade dock varit perfekt som generellt växtakvariesubstrat eftersom alla porerna skulle funka fint tillsammans med akvariegegga. Det skulle likna de erkänt bästa såsom Seachem Flourite och EcoComplete. Det finns dock ett billigt alternativ som kan vara intressant om det inte flyter, "Seramis":
http://images.google.com/images?hl=en&q=seramis&sa=N&tab=wi
(synd att det har så ful färg bara).[/QUOTE]

Jag var lite osäker på om leccakulorna skulle sjunka, en del har sagt det. Jag tänkte det var smart att använda det till både mitt ytterfilter och botten.

Vad kostar seramis per liter då och vilken densitet har det?

Att det ser rosa ut gör väl inte så värst mycket när man har wahlstadt-botten ovan på det.
#22 - 8 december 2005 15:42


Nej men jag vill använda volymen maximalt optimalt. Varför inte använda det som ett biologiskt filter där man snabbar upp proccesserna?


Det är precis vad du får med en Walstabotten. Nitrifikation, Redox, CEC, Mineralisering osv. En febril aktivitet helt enkelt.



Vad kostar seramis per liter då och vilken densitet har det?


Jag har inte hittat någon återförsäljare här kring Linköping.
#23 - 8 december 2005 16:03
Jag tänkte att det gick att styra hur mycket koldioxid botten producerar. Genom att bestämma hur mycket vatten som pumpas igenom bottenmaterialet. Men hur mycket koldioxid som produceras hänger bara ihop med hur mycket man matar? Har jag rätt?
#24 - 8 december 2005 19:48


Jag tänkte att det gick att styra hur mycket koldioxid botten producerar. Genom att bestämma hur mycket vatten som pumpas igenom bottenmaterialet.


Ja det kan nog gå ju mer syreriktigt vatten desto bättre kan de anearoba bakterierna andas och producera CO2 - men redoxen blir fel. Detta kan man ju iofs komma runt genom att helt enkelt göda med PMDD så man får allt godis på det sättet istället.



Men hur mycket koldioxid som produceras hänger bara ihop med hur mycket man matar? Har jag rätt?


Japp! Kanske inte enbart eftersom jord innehåller lite gos som bakterierna käkar. Men det är helt klart mat och fiskskit som ska se till att nära bakterierna i ett längre perspektiv.

Det kan naturligtvis gå till överdrift med för mycket nedbrytbar kompost så man får så låg redox att man får sulfatreduktion och då börjar det lukta ruttna ägg. I det extremaste fallet så får man CO2-reduktion och det vill man ju absolut inte.
#25 - 8 december 2005 20:02
Varje gång du ska plantera så kommer det ploppa upp lecakulor eftersom dom har så bra flytkraft.
Jag körde ett par år med torv-leca-näckroslera-grus botten och det fungerade faktiskt ganska bra. Ok, en och annan kula flöt upp men jag rotade inte så ofta i botten då. Jag minns att speciellt Vallisnerian trivdes under dessa omständigheter. När jag senare spädde på med mäsk och TMG blev det lite strul med alger.
#26 - 8 december 2005 20:14
Jag tror min lösning blir seramisbotten med torv uppepå och grus överst.

Under detta ska jag ha ett väldigt grovt bottenfilter. En cirkulationspump ska ligga längst nere i gruset till höger och pumpa upp vatten till ytan genom ett rör.

Jag tänkte att man stänger av pumpen på natten -> mer redox och mindre koldioxid.
Jag tänkte dessutom göda med PMDD, det är ju billigt.

Vad tror du om den lösningen defdac?
#27 - 8 december 2005 20:25
Annorlunda spännande lösning. Men tror du jorden håller sig kvar i bottnen då? Känns som det kan bli en riktig jordvulkan hmm..
#28 - 8 december 2005 20:46
Iom att pumpen suger, kommer ju all jorden att hållas nere, problemet blir väll att få tag i en lagom klen pump, för du ska devinitivt inte ha nån hög genomströmning om du ska prova det där. Då är det bättre o hoppa över jorden, och köra med grovt grus, och mata så att det finns rester för bakteriefloran att frossa på.

B!
#29 - 8 december 2005 20:46
Jag tänkte pumpa vattnet neråt genom botten och sedan upp ovanför botten. Men vet inte om det är så bra. Man brukar ju säga att det drar näring ur botten. Men i det här fallet är ju botten så stor.
#30 - 8 december 2005 20:48
[QUOTE=Mr B]Iom att pumpen suger, kommer ju all jorden att hållas nere, problemet blir väll att få tag i en lagom klen pump, för du ska devinitivt inte ha nån hög genomströmning om du ska prova det där. Då är det bättre o hoppa över jorden, och köra med grovt grus, och mata så att det finns rester för bakteriefloran att frossa på.

B![/QUOTE]

Jag tänkte inte köra med jord. Jag tänkte köra med torv.
#31 - 8 december 2005 20:51
Same shit, som redan avhandlats, jord / torv, är lätt, och flyger gärna runt i karet, risken för det är snarast mindre iom att du suger underifrån. risken är väll inte så mycket att näringen försvinner, eftersom lowtech betyder välldigt sparsamt med vattenbyten, och då finns näringen kvar, fast flytande.

Jag är aningen negativ till bottenfiltrering, speciellt med fint material, men lycka till.
B!
#32 - 8 december 2005 20:52
Jag är tacksam för all synpunkter Mr B :-)
#33 - 8 december 2005 21:33
4-5cm blå filtermatta mellan torv och bottenfilter fångar nog upp mesta småskiten som kommer.
#34 - 8 december 2005 21:42
[QUOTE=Raven]4-5cm blå filtermatta mellan torv och bottenfilter fångar nog upp mesta småskiten som kommer.[/QUOTE]

Verkar lite onaturligt att ha i bottenmaterialet. Ska jag ha det för att torven inte ska sugas ner i botten eller?

Jag kommer köra ytavrinning i karet ner genom bottenglaset i detta kar till en sump på 50L. Så det verkar lite onödigt.
#35 - 8 december 2005 22:30
Det känns som om filtermattan ganska omgående kommer börja fyllas igen av små lösa partiklar, jag hade skippat den. Bottenfilterplattorna är nog bättre på att hålla grejerna på rätt ställe.

Bara en gissning iofs.
B!
#36 - 8 december 2005 22:38
Ja ingen blå filtermatta här.

Jag undrar måsten torven falla sönder? Eller beror det på torven man köper? Finns det någon luftigare torv? Vilken torv är bäst? Jag vill nog ha någon trådlik torv som hänger ihop.











Annons