Tjocklek på frigolit under akvarium?

#1 - 3 januari 2007 16:26
Behöver lite hjälp!

Jag var nere på ett byggvaruhus idag för att köpa frigolit som jag ska ha mellan akvariumet och bänken den står på. De flesta brukar ha 1 cm tjock frigolit vad jag har förstått.

Nu till frågan! Deras tunaste var 2 cm tjock, går det bra det med eller kan akvariumet bli ostabilt då?

Tacksam för svar!
#2 - 3 januari 2007 16:43
det går utmärkt med 2cm i tjocklek...

//jonatan
#3 - 3 januari 2007 17:27
jag har faktiskt sammanlagt 4cm cellplast till mitt akvarium. byggde en egen bänk som inte vart helt i våg., så ja ja 2cm cellplast under bänken och 2cm mellan bänk och akvarium. blev klockrent. helt spikrakt blev de.
#4 - 22 januari 2007 19:53
Skulle hellre ta cellplast än frigolit. Kan även ta liggunderlag.
Om akvariet inte står helt plant utjämnas detta bättre i mjuka mtrl. Frigolit är ganska hårt. Läckande kar har oftast inte stått helt plant. Ram runt karet håller dock ihop bättre än helglas. Även om man mäter att karet står plant vet man inte hur golvet sviktar förrens efter karet fyllts m vatten.
#5 - 22 januari 2007 20:14
Bara en undran: Om man har ett helglaskar på en bänk med ett tjockt lager frigolit eller cellplast under, kan det inte blir så att bottenglaset spricker iom att bottenglaset böjs för att jämna ut trycket? Är det lätt hänt? Så då kan det väl även vara så att det inte är bra att ha för MYCKET frigolit/cellplast som jämnar ut trycket på akvariumet.
#6 - 22 januari 2007 21:36
[COLOR=black]Glaset böjs inte så det spricker om inte underlaget är ojämt/skevt. Det är underlaget som trycks ihop om det är tillräckligt mjukt el trycket fr karet är tillräckligt stort (dvs ett högt kar).[/COLOR]

Grus korn under glaset på hårt underlag ger högt tryck på liten yta när karet fylls. Glaset spricker.

Hårt underlag (tex frigolit) kompenserar dåligt för sned belastning. Efter några är släpper silikonfogarna (risken ökar iallafall). Läckage.

Frigolit hjälper alltså inte så bra som man tror mot sneda krafter (silikonfogar spricker), men minskar iallafall risken att bottenglaset spricker (tex gruskorn ml bänk & glas).

Behövs inte så mkt frigolit el liggunderlag som man tror om karet är tex 60cm högt. Kar mellan 100-200cm höjd (är väl mest offentliga m dessa storlekar) då är frigolit bättre än liggunderlag.

Rätta mig gärna om jag har fel. Det är så man lär sig.
#7 - 22 januari 2007 21:54
golvet är bäst för akvariet men sämst för din nacke och rygg har jag lärt mig av egen erfarenhet :D nu är ni en gnutta mer upplysta !

Annons