Tjocklek på glas i en 50cm kub

#1 - 18 september 2011 09:03
Köpte för ett tag sedan en Kub på 50 cm som är byggd med 6 mm glas. Har sedan lämnat in det för att omsilikonering och har satt in en en slimline. Tänkte inte så mycket på det men nu när det börjar närma sig att fylla den började jag läsa lite kring rekommendationer kring glastjocklek och börjar blir lite fundersam. Söker man på trådar kring detta här och på andra forum kring akvarium blir man inte klokare heller. Ibland möts man av kategoriska svar åt både ena och andra hållet. Många gamla trådar hänvisar även till Aros tabell som numera inte verkar finnas. Har hittat en del engelska program och tabeller som :

http://www.nationalglass.com.au/catalogues/NGP_Section_14.pdf
http://www.poseidons-palace.co.uk/Aquarium%20glass%20safety%20calculator.htm
http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html

Enligt dessa ska 6 mm vara säkert men samtidigt finns t ex "guiden" här på zoopet som bara går på höjd och där ska det minst vara 8 mm när ett kar är 50 cm högt.

Ni andra som har 50 cm kuber vilket tjocklek har ni ? Och hur ska jag tänka här, är det "säkert" eller inte att köra?

tacksam för hjälp!
#2 - 18 september 2011 09:08
Jag hade 2 st, och det var 8 mm:s glas i dessa. Det funkar säkert med 6 mm, men att man riskerar att sova lite sämre på natten:p...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 september 2011 09:48
8 mm bör det vara. Dock 6 mm kan hålla, men, men........

Trycket på glaset från vattnet beror på höjden av akvariet och därför är det lika stort tryck på glaset i ett akvarium som är 10x10x50 cm som på ett som är 200x100x50 cm.

Däremot så bågnar ju glaset ju större (bredare och längre) det är och det är därför som man sätter olika slag av lister och stag på större akvarier.
Men i princip kan man säga att trycket är lika stort på glaset i ett 10x10x50 cm akvarium som på ett 200x100x50cm akvarium med lister och stag.

Dock så är det ju alltid lite säkerhetsmarginal på de siffror som anges. Om man har 6 mm och akvariet skulle spricka så kan det bli problem med försäkringen så se till att placera akvariet på ett ställe där det inte skulle bli några vattenskador om olyckan skulle vara framme
#4 - 18 september 2011 10:02
8 cm bör det vara. Dock 6 mm kan hålla, men, men........

Trycket på glaset från vattnet beror på höjden av akvariet och därför är det lika stort tryck på glaset i ett akvarium som är 10x10x50 cm som på ett som är 200x100x50 cm.

Däremot så bågnar ju glaset ju större (bredare och längre) det är och det är därför som man sätter olika slag av lister och stag på större akvarier.

Men i princip kan man säga att trycket är lika stort på glaset i ett 10x10x50 cm akvarium som på ett 200x100x50cm akvarium med lister och stag.

Dock så är det ju alltid lite säkerhetsmarginal på de siffror som anges. Om man har 6 mm och akvariet skulle spricka så kan det bli problem med försäkringen så se till att placera akvariet på ett ställe där det inte skulle bli några vattenskador om olyckan skulle vara framme

Försäkringsmässigt har jag redan kollat upp detta och de kommer ersätta om det skulle läcka men har tyvärr inget ställa ett placera det där det inte blir vattenskador.
#5 - 18 september 2011 10:03
ansjo skrev:
Jag hade 2 st, och det var 8 mm:s glas i dessa. Det funkar säkert med 6 mm, men att man riskerar att sova lite sämre på natten:p...

Är ju den kommande sömnen jag försöker rädda! :)

Får kolla lite på att sänka vattennivån ner till 45-40 cm alternativt byta ut min kub mot en av dina ;)
#6 - 18 september 2011 11:43
8 [COLOR=#ff0000]cm[/COLOR] bör det vara. Dock 6 mm kan hålla, men, men........

Nu tycker jag du överdriver marginalen något ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 september 2011 13:01
hawkse skrev:
Nu tycker jag du överdriver marginalen något ;)

ja och inte så lite heller[:o]
#8 - 18 september 2011 16:15
Vad har ni som hävdar att det krävs 8mm för belägg för det? ALLA tabellerna inklusive Aros tabell säger ju att 6mm är tillräckligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 september 2011 16:26
petnym skrev:
Vad har ni som hävdar att det krävs 8mm för belägg för det? ALLA tabellerna inklusive Aros tabell säger ju att 6mm är tillräckligt.

Jag fick detta inpräntat en gång av en som limmade akvarier proffessionellt. En gång i tiden (för en jäkla massa år sedan) så såg också jag ett exempel där man anslöt ett smalt rör "ovanför" akvariet och började fylla det med vatten och då sprack hela akvariet trots att det nog inte var många liter som kom i själva röret. Så det var inte mängden vatten i sig, utan snarare vattenpelarens höjd som sprängde akvariet
#10 - 18 september 2011 17:19
petnym skrev:
Ingen som sagt att det krävs 8 mm:s glas, utan att det bör vara det. Som jag ser det är det en ren säkerhetsfaktor ifall man kan ha tjockare glas på sitt kar. Vad har du för tjocklek på glaset i ditt kar?
#11 - 18 september 2011 17:58
Att höjden har störst betydelse verkar ju alla vara överens om, det som verkar skilja sig åt är de andra måttens betydelse. I länkarna jag klistrade in i första inlägget tar man hänsyn till detta medan en del bara tar hänsyn till höjden. Jag är själv så pass okunnig i fysik så jag har svårt att ta ställning till allt detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 september 2011 18:14
Salamader skrev:
Att höjden har störst betydelse verkar ju alla vara överens om, det som verkar skilja sig åt är de andra måttens betydelse. I länkarna jag klistrade in i första inlägget tar man hänsyn till detta medan en del bara tar hänsyn till höjden. Jag är själv så pass okunnig i fysik så jag har svårt att ta ställning till allt detta.

Tycker det är rätt intressant att alla tabeller som tar med akvariets längd i beräkningen inte nämner lister och stag. För längre akvarier är ju dessa bra mycket viktigare än glasets tjocklek.
Det vet ju alla som någon gång råkat ut för att ett stag gått av och glasrutan bågnat rejält i mitten.
#13 - 18 september 2011 21:19
Jag har ett wromac i 6mm glas som är 55cm högt, det har en list på fram och bakrutan! Jag tänker inte vara orolig och jag har det inte i ett vattenskyddat rum;)
#14 - 18 september 2011 22:31
Funderar själv på att bygga ett akvarium som är b45/l40/h40 räcker det med 6mm glas till detta? Tänkte sätta det i mittenfaket som man har på juwel rio 400l. Men tycker det är lite väl tilltagna mått i mm ni pratar om här i denna tråd. Tex nämner ni att man ska ha 8mm om man gör 50x50x50 men mitt akvarium som är 35x120x45 har ju bara 5mm så 8mm på ett som är 50x50 verkar ju lite väl overkill då jag har 9mm på mitt 450l akvarium och det utsätts nog för bra mycket mer tryck en ett på 50x50.
#15 - 19 september 2011 06:17
ansjo skrev:
Ingen som sagt att det krävs 8 mm:s glas, utan att det bör vara det. Som jag ser det är det en ren säkerhetsfaktor ifall man kan ha tjockare glas på sitt kar. Vad har du för tjocklek på glaset i ditt kar?

Som sagt... ALLA tabellerna inklusive Aros tabell säger att 6mm är tillräckligt. De har redan säkerhetsfaktorn inräknad.
#16 - 19 september 2011 06:40
Ok, men om man nu tycker det räcker med 6 mm:s glas i ett 50 cm högt kar enligt Aros lista, vad är det så som är så farligt om man vill gå upp i tjocklek? Tex en 50-kub är en sak, men skulle man se ett 50 cm högt 600 liters kar med 6 mm:s glas skulle jag nog fundera både en och två gånger innan jag hade köpt det.
Där är det inte vattenpelaren som är problemet, utan det blir en längre sträcka med glas utan stagning om man jämför med en 50-kub. Det går heller inte att ha olika listor på rekomenderad glastjocklek på olika långa och höga kar, då lär det bli en salig röra bland rekomendationer.

Mitt 60 cm höga 900 liters Akvastabil hade 8mm:s glas på sidorutorna, något som jag personligen tyckte var i klenaste laget...
#17 - 19 september 2011 07:09
nu har inte jag kollat nån tabeller eller så, men jag har 10mm till min 70-kub.
#18 - 19 september 2011 07:59
Akut fråga. Ska beställa glas till mitt akvarium bygga men är det vanligt fönsterglas eller härdat glas? Sa att jag skulle ha härdat men är det verkligen det man ska ha?
#19 - 19 september 2011 08:08
Ändrade till fönsterglas då härdatglas inte är rekommenderat på en massa forum. Blir måtten bred 40 längd 45 och höjd 40. Vattenytan kommer ligga på 32cm. Då bör väll 6mm räcka?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 19 september 2011 08:28
Akut fråga. Ska beställa glas till mitt akvarium bygga men är det vanligt fönsterglas eller härdat glas? Sa att jag skulle ha härdat men är det verkligen det man ska ha?

Härdat är segare och därför lite starkare. Så ur hållbarhetssynpunkt är inte härdat sämre.
Enda skillnaden är väl egentligen att ett härdat glas som går sönder "exploderar" i miljontals med småbitar medan vanligt glas "bara" spricker. Jag brukar rekommendera att om man har härdat glas i akvariet så se till att skydda hörnen med en list. Råkar man slå med något hårt slå till hörnet på vanligt glas så går det en flis, medan ett härdat glas kan explodera.

det är utan tvekan en intressant upplevelse att försöka skära till ett härdat glas med en glasskärare - det har jag av misstag gjort en gång:p

Till ett 32 cm högt akvarium är det inga problem med 6 mm glas
#21 - 19 september 2011 08:32
Härdat är segare och därför lite starkare. Så ur hållbarhetssynpunkt är inte härdat sämre.

Enda skillnaden är väl egentligen att ett härdat glas som går sönder "exploderar" i miljontals med småbitar medan vanligt glas "bara" spricker. Jag brukar rekommendera att om man har härdat glas i akvariet så se till att skydda hörnen med en list. Råkar man slå med något hårt slå till hörnet på vanligt glas så går det en flis, medan ett härdat glas kan explodera.

det är utan tvekan en intressant upplevelse att försöka skära till ett härdat glas med en glasskärare - det har jag av misstag gjort en gång:p

Till ett 32 cm högt akvarium är det inga problem med 6 mm glas

Okej. Ja då jag har barn så har man inte någon lust att glaset exploderar. Så tog vanligt fönsterglas för det är det väll i dom flesta akvarierna idag. Ja jag har med råkat skära i härdat glas och var inte så trevligt när man skulle bryta glasskivan :P

Sket sig då glasmästeriet ville ha 700kr för dom små bitarna. Polaren gav bara 300kr i GBG.
#22 - 19 september 2011 08:57
Höjden på akvariet betyder mest, trycket stiger obönhörligen med höjden och ju högre akvarium, ju tjockare glas behövs det. Dock betyder faktiskt längden en del också, vid kortare rutor kan man gå ner lite på tjockleken, vid längre rutor når man så småningom en längd där det inte spelar nån roll om man gör akvariet längre, det krävs samma tjocklek i alla fall. Om nu nån tror att rutans längd är betydelselös så tänk då följande, lägg upp ett par rutor med lite lagom tjockt glas på så det vilar på nåt i ändkanterna, den ena rutan tre decimeter lång, den andra tre meter lång. Vilken av rutorna skulle det kännas bäst att ställa sig mitt på? Trycket är ju det samma så betyder inte längden något så skulle det alltså vara likgiltigt. Det är det ju knappast.

6 mm har acceptabel säkerhet till 50 x 50 cm under förutsättning att det finns nån form av stöd i överkanten, om inte är det mycket tveksamt. För riktigt långa rutor med 50 cm höjd är 8 mm tveksamt det också, det bör till 10. Känns det nu ändå tveksamt så är det ju inte så svårt att få högre säkerhetsmarginal, sänk vattennivån lite helt enkelt. Med 45 cm vatten så är säkerheten mycket god med 50 50 och 6 mm glas.

Härdat glas är starkare än vanligt glas och man kan alltså ha lite tunnare rutor. Men det har som sagt vissa problem, det går inte på något sätt att skära härdat glas och det är mycket känsligt för slag mot kanterna. Knappast något för vanliga akvarier, för vissa special med stora rutor och ram kan det ibland vara en fördel.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 19 september 2011 09:03
Om nu nån tror att rutans längd är betydelselös så tänk då följande, lägg upp ett par rutor med lite lagom tjockt glas på så det vilar på nåt i ändkanterna, den ena rutan tre decimeter lång, den andra tre meter lång. Vilken av rutorna skulle det kännas bäst att ställa sig mitt på? Trycket är ju det samma så betyder inte längden något så skulle det alltså vara likgiltigt. Det är det ju knappast.

Tror ingen här hävdar att längden är ointressant - jag själv nämnde ju t.ex. att lister och stag är nödvändiga för längre akvarier.
#24 - 19 september 2011 19:33
Bygert skrev:
Höjden på akvariet betyder mest, trycket stiger obönhörligen med höjden och ju högre akvarium, ju tjockare glas behövs det. Dock betyder faktiskt längden en del också, vid kortare rutor kan man gå ner lite på tjockleken, vid längre rutor når man så småningom en längd där det inte spelar nån roll om man gör akvariet längre, det krävs samma tjocklek i alla fall. Om nu nån tror att rutans längd är betydelselös så tänk då följande, lägg upp ett par rutor med lite lagom tjockt glas på så det vilar på nåt i ändkanterna, den ena rutan tre decimeter lång, den andra tre meter lång. Vilken av rutorna skulle det kännas bäst att ställa sig mitt på? Trycket är ju det samma så betyder inte längden något så skulle det alltså vara likgiltigt. Det är det ju knappast.

6 mm har acceptabel säkerhet till 50 x 50 cm under förutsättning att det finns nån form av stöd i överkanten, om inte är det mycket tveksamt. För riktigt långa rutor med 50 cm höjd är 8 mm tveksamt det också, det bör till 10. Känns det nu ändå tveksamt så är det ju inte så svårt att få högre säkerhetsmarginal, sänk vattennivån lite helt enkelt. Med 45 cm vatten så är säkerheten mycket god med 50 50 och 6 mm glas.

Härdat glas är starkare än vanligt glas och man kan alltså ha lite tunnare rutor. Men det har som sagt vissa problem, det går inte på något sätt att skära härdat glas och det är mycket känsligt för slag mot kanterna. Knappast något för vanliga akvarier, för vissa special med stora rutor och ram kan det ibland vara en fördel.

Med stöd i överkanten, menar du lister ?

Kan ju inte säga att jag blivit så mycket mer klokare av denna tråd :) men kommer inte köra kuben full så länge jag bor där jag bor. Funderar lite på att köra ett mini paludarium med kanske 30-35 cm vatten och sen rötter med växter ovanför ytan.

Annons